• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowa liczba awarii trakcji tramwajowej w Gdańsku

Maciej Korolczuk
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na opóźnienia i utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej mają wpływ nie tylko awarie taboru, ale też uszkodzenia torów i usterki sieci trakcyjnej. Tych ostatnich w tym roku było już ponad 160. To niechlubny rekord w ostatnich latach. Na opóźnienia i utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej mają wpływ nie tylko awarie taboru, ale też uszkodzenia torów i usterki sieci trakcyjnej. Tych ostatnich w tym roku było już ponad 160. To niechlubny rekord w ostatnich latach.

W ostatnich miesiącach pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku przyzwyczaili się do ciągłych awarii oraz opóźnień autobusów i tramwajów. Przyczyny awarii były różne: tramwaje spóźniały się albo w ogóle nie przyjeżdżały przez usterki taboru, autobusy nie wyjeżdżały z bazy przez brak kierowców, do utrudnień na torach przyczyniali się też kierowcy, powodując kolizje. W ostatnim czasie nasiliły się inne problemy - szwankuje podstawowa infrastruktura, a więc tory i sieć trakcyjna.



Co jest największą bolączką komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Na co dzień za jej utrzymanie odpowiada Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W razie kolizji lub awarii na pomoc ruszają pracownicy firmy Rajbud, od początku października 2017 r. odpowiadający za naprawę i usuwanie awarii na gdańskich torach.

Początki współpracy Rajbudu z miastem były fatalne, bo już pierwsza awaria sieci trakcyjnej zatrzymała tramwaje na 14 godzin, powodując ogromne utrudnienia w ruchu w całym mieście.

- Nie uchylamy się od odpowiedzialności za to, co się stało. Zajmuję się transportem szynowym kilkadziesiąt lat i wiem, że usuwanie skutków tej awarii trwało za długo. Zdecydowanie za długo - przyznał Wacław Chamerski, prezes spółki Rajbud.
GZDiZ nałożył wówczas na firmę karę umowną, a ta zobowiązała się, że taka wpadka się więcej nie powtórzy. W kolejnych miesiącach było już lepiej - awarie były usuwane szybciej, ale niestety zdarzają się one coraz częściej.

Bywa, że prąd w sieci trakcyjnej zniknie w chwili, gdy tramwaj przejeżdża przez środek skrzyżowania. W efekcie dochodzi do paraliżu nie tylko na torach, ale też drogach. Bywa, że prąd w sieci trakcyjnej zniknie w chwili, gdy tramwaj przejeżdża przez środek skrzyżowania. W efekcie dochodzi do paraliżu nie tylko na torach, ale też drogach.
W 2012 r., gdy za utrzymanie torowiska i trakcji odpowiadał GAiT (wówczas jeszcze ZKM) było ich 160. Z każdym kolejnym rokiem ich liczna malała - 133 awarii odnotowano w 2013 r., rok później było ich 110, w 2015 r. - 118, a w 2016 r. - 104. W ubiegłym roku sieć trakcyjna psuła się już 140 razy, a w tym padł niechlubny rekord. Choć rok się jeszcze nie skończył, to usterek było już 162.

Wyjątkowo uciążliwe są zaniki napięcia i zerwania sieci. Wówczas problemy rosną lawinowo, bo w tramwajowych korkach zatrzymują się kolejne składy, a uruchamiana - nawet niezwłocznie po awarii - autobusowa komunikacja zastępcza zazwyczaj okazuje się niewydolna.

O takich zdarzeniach informujemy na bieżąco w Raporcie z Trójmiasta.

- Przyczyny awarii nie zawsze są jednoznaczne, a na wystąpienie usterki zawsze składa się wiele czynników: od problemów z taborem, przez problemy z trakcją, aż po czynnik ludzki. Mogą być to sytuacje wynikające z krótkotrwałych przepięć w sieci po stronie zasilania, tramwaju, ale też nieprawidłowego zadziałania urządzeń na stacjach - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Choć infrastruktura tramwajowa jest regularnie remontowana, to wciąż w wielu miejscach wymaga modernizacji. Czasem - jak w tym przypadku - niesprawne tory są przyczyną wykolejeń tramwaju. Choć infrastruktura tramwajowa jest regularnie remontowana, to wciąż w wielu miejscach wymaga modernizacji. Czasem - jak w tym przypadku - niesprawne tory są przyczyną wykolejeń tramwaju.
Przez niespełna 15 miesięcy współpracy miasto nałożyło na Rajbud 12 kar na łączną kwotę 48,7 tys. zł. Wykonawca płaci miastu za opóźnione przybycie na miejsce awarii, niewykonanie prac awaryjnych ze swojej winy w wymaganym umową czasie, a także nieterminowe przekazanie raportu z awarii.

Choć umowa z Rajbudem wygaśnie dopiero z końcem września przyszłego roku, to urzędnicy już teraz zastanawiają się, jak rozwiązać problem z utrzymaniem trakcji. Jedną z opcji może być powierzenie tych usług miejskiej spółce (tak jak w przypadku zastosowanego rozwiązania z sektora odbioru odpadów komunalnych realizowanego przez spółkę Gdańskie Usługi Komunalne).

Wówczas - na podobnych zasadach w formule "in house" - za utrzymanie sieci trakcyjnej i usuwanie awarii może wkrótce znów odpowiadać miejski przewoźnik GAiT. W teorii dla pasażerów może to oznaczać sprawniejszą i szybszą komunikację, bo GAiT sam będzie utrzymywał i naprawiał infrastrukturę, z której na co dzień korzysta (dziś robi to za nią kto inny).

W praktyce zasadne jest pytanie, czy wobec kłopotów kadrowych i finansowych, z jakimi spółka borykała się w ostatnich miesiącach, będzie w stanie to udźwignąć?

Opinie (375) 9 zablokowanych

  • Miejskie spolki to kiepskie rozwiazanie

    Niestety, nie byl bym tak optymistyczny z tymi spolkami miejskimi-jakosc uslug (konkretnie-odbioru odpadow) spolki Gdańskie Usługi Komunalne jest nieporownywalnie gorsza, niz firmy Suez, czego doswiadczam regularnie i mam porownanie, posiadajac lokale w sektorach obslugiwanych przez ta i ta firme.

    • 2 0

  • sami sobie winni (3)

    dlaczego lewoskręt z Nowych Ogrosów na 3Maja nie działa. ??? Sprowadzić z powrotem linię 4 na stałą trasę jest wyjściem z patowej sytuacji gdy na Hucisku (jak ostatno) blokada to tramwaje mogą korzystając z tego lewoskrętu obsługiwać Siedlce Morenę i Piecki. Wrócić linię 4 na stałą trasę by ten lewoskręt był czynny

    • 6 1

    • bo prezydent jest prawicowy P

      • 0 0

    • po co? my promujemy polaczenie z pkm. (1)

      • 0 0

      • z tym to idź do Płażyńskiego

        oni mają taki pomyślunek. Komunikacja zastępcza helikopterami nad Łostowicką

        • 0 1

  • Podwale Przedmiejskie (2)

    Wciaz czekam kiedy wykolei sie tramwaj przy stacji Lotosu na Podwalu,wjedna strone ograniczenie do 15 w druga 30 km/h.Ponoc nie ma chetnych naprawic torowisko,i tak od co najmniej pol roku

    • 120 2

    • Ciepło się ubierz

      • 1 1

    • Było już tam naprawiane z marnym skutkiem. Gwarancji nie było?

      • 4 0

  • Brawo!

    ZTM za Lisickiego śrubuje rekordy. Tak trzymać!

    • 5 0

  • Chcieliście Budynia (4)

    To macie!!!!

    • 48 6

    • (3)

      Jasne, bo pisiurek-kacperek i stado pisiewiczów zmieniłoby cokolwiek.

      • 6 9

      • Najśmieszniejsze jest to ze ludzie myslą ze jakby wygrał Plażynski to by rzadził PiS. Rada Miasta to PO i ludzie budynia - Plażyński by przewietrzyl stołki a potem musiał dogadać z PO. Jedyne co pis by z tego miało to uśmiech Kaczora po wyniku wyborów. Za tyle sprzedaliscie Gdańsk! - za to by nie widzieć przez 30 sekund uśmiechu kaczyńskiego. No to macie co macie.

        • 2 2

      • Nie rządził, więc skąd twoja pewność że nie?

        • 3 1

      • Tak, np. lisickiego

        • 4 2

  • Paszol won (1)

    Lisieckiego paszol won, kolesie jego pogonić a obsługa zdarzeń dla ZKM Gdańsk

    • 5 0

    • beda wybory kolejne to pomysl wtedy

      • 1 0

  • (1)

    Choć rok się jeszcze nie skończył, to usterek było już 162.

    jak oni liczą jak dziennie przynajmniej po 2 awarie

    • 6 0

    • licza tylko wykolejone

      • 4 0

  • o! i to jest temat dla ogłupiałych Gdańszczan! a i dodam że najszczęśliwyszych wg. badań!

    • 7 0

  • Tramwajarz powinien zarabiać min. 20 zł za godzine na rękę !!!

    Przecież to człowiek, musi jeść zdrowo i dobrze odpocząć, a jeszcze ma rodzine i do opłacenia rachunki za mieszkanie i za paliwo do samochodu.

    • 10 1

  • Jaki Pan taki kram....... (1)

    E tam -rekord.Idzie nowy roki i nowe wyzwania.Czekamy na nowe rekordy!
    Przy tej ekipie to pewne.

    • 9 0

    • Europejczyk

      Czekamy na nowe, europejskie ceny.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane