• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gruntowny remont chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na wysokości tzw. wysepki piesi wreszcie odzyskają pełną szerokość chodnika. Obecnie auta nie pozostawiają im przepisowego przejścia o szerokości 1,5 m. Na wysokości tzw. wysepki piesi wreszcie odzyskają pełną szerokość chodnika. Obecnie auta nie pozostawiają im przepisowego przejścia o szerokości 1,5 m.

Wymiana nawierzchni, poszerzenie chodnika i dopuszczenie ruchu rowerowego. Chodnik wzdłuż alei Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu przejdzie do końca lipca metamorfozę. Znikną też wąskie gardła, w których trzeba było przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia ruchu rowerowego na wspólny chodnik z pieszymi we Wrzeszczu?

Aleja Grunwaldzka we Wrzeszczu ma dwa oblicza - północną stronę zobacz na mapie Gdańska (po stronie torów kolejowych), gdzie kilka lat temu wyremontowano chodnik i wydzielono tuż obok drogę rowerową oraz południową zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie) z chodnikami w różnym stanie technicznym i rowerzystami, którzy już teraz jeżdżą między pieszymi.

I to właśnie chodnik po południowej stronie doczeka się wkrótce kapitalnego remontu na odcinku od ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska do ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Remontem pominięte zostaną odcinki m.in. w rejonie centrum handlowego Manhattan zobacz na mapie Gdańska czy odrestaurowanego budynku dawnych koszar zobacz na mapie Gdańska, czyli tam, gdzie już wcześniej wymieniono nawierzchnię.

Trzy metry dla pieszych i rowerzystów

Szerokość chodnika na całej długości będzie wynosiła co najmniej trzy metry i zostanie na nim dopuszczony w pełni ruch rowerowy w ramach tzw. ciągu pieszo-rowerowego.

Nie będzie to rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ wspólny ruch pieszych i rowerzystów na chodnikach istnieje m.in. na świeżo wyremontowanym deptaku na Przymorzu zobacz na mapie Gdańska (inwestycja w ramach Budżetu Obywatelskiego), fragmencie chodnika przy City Forum zobacz na mapie Gdańska (mimo że pierwotnie wydzielono tutaj drogę rowerową) czy nawet na ul. Długiej zobacz na mapie Gdańska.

- Na chodniku alei Grunwaldzkiej nadal dominującym ruchem będzie ruch pieszy, a główny ruch rowerowy, w tym przejazd tranzytem przez Wrzeszcz, będzie odbywał się drugą stroną alei, gdzie istnieje wydzielona droga dla rowerów. Jeżeli ktoś ma jednak cel podróży po tej stronie [południowej - dop. red.], to już dzisiaj siłą rzeczy korzysta z tego chodnika - przekonuje Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej, gdański oficer rowerowy.
Przewężenie przy poczcie. Już teraz spotkać można tutaj rowerzystów. Przewężenie przy poczcie. Już teraz spotkać można tutaj rowerzystów.
Znikną "wąskie gardła" dla pieszych

Aby pozostawić co najmniej 3-metrową szerokość chodnika, niezbędna będzie likwidacja kilku miejsc parkingowych. Znikną uciążliwe dla pieszych przewężenia przy poczcie zobacz na mapie Gdańska, na wysokości tzw. wysepki zobacz na mapie Gdańska oraz dawnych koszar wojskowych zobacz na mapie Gdańska. W tym ostatnim przypadku miejsca zostaną "odtworzone" obok budynku al. Grunwaldzkiej 170 zobacz na mapie Gdańska. Trzeba też pamiętać, że miejsc parkingowych nie brakuje na terenie dawnych koszar.

Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe. Miejsca skośne pozostaną częściowo w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa zobacz na mapie Gdańska oraz obok poczty zobacz na mapie Gdańska. Tym samym piesi i rowerzyści będą musieli w tym rejonach poruszać się zygzakiem.

Remont chodnika na al. Grunwaldzkiej pozwoli także unormować parkowanie samochodów. Remont chodnika na al. Grunwaldzkiej pozwoli także unormować parkowanie samochodów.
Auta na chodnikach w innym kolorze

Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego zostanie wykonana z płytek betonowych koloru jasnoszarego. Parkowanie będzie odbywało się na chodniku, ale na fragmencie z koloru grafitowego. Przestrzeń na postój aut będzie w newralgicznych miejscach odseparowana od części pieszo-rowerowej słupkami.

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut

Wszystkie przejścia dla pieszych zostaną wzbogacone przejazdami rowerowymi i odpowiednimi sygnalizatorami. Obniżone zostaną też krawężniki, a na kilku skrzyżowaniach przejścia i przejazdy będą wyniesione do poziomu okalającego chodnika.

  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej pod estakadą.
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej pod estakadą - stan istniejący.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej - stan istniejący.
Poprawka skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej w ramach BO

W ramach projektu planowana jest także poprawa organizacji ruchu rowerowego na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, czyli wdrożenia w życie zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Wyprostowana zostanie droga rowerowa pod estakadą (o jej nieprzemyślanym przebiegu pisaliśmy już w 2012 r.) oraz będzie wykonany nowy przejazd po stronie dawnych koszar zobacz na mapie Gdańska.

W ramach dokończenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina powstanie dwukierunkowy przejazd przez al. Grunwaldzką. W ramach dokończenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina powstanie dwukierunkowy przejazd przez al. Grunwaldzką.
Przejazdy przez al. Grunwaldzką

Projekt przewiduje również wykonanie pasa rowerowego przez skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska na przedłużeniu buspasa w ul. Dmowskiego (z dopuszczeniem rowerów).

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Rowerem po buspasie we Wrzeszczu

- W tym miejscu będzie można przejechać tylko w jednym kierunku - w stronę Manhattanu. Ruch na sąsiednim przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska jest zbyt duży na utworzenie przejazdu rowerowego, a ponadto brakuje tutaj miejsca. Dwukierunkowy przejazd powstanie obok przejścia na wysokości ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja ta będzie realizowana jeszcze w tym roku [wraz z wykonaniem brakującego fragmentu drogi rowerowej - dop. red.] - wyjaśnia Kitliński.
Czytaj też: Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?

Wymiana chodnika na al. Grunwaldzkiej wraz ze wszystkimi zmianami zasad ruchu, a także nowymi elementami małej architektury - w tym montażem stojaków rowerowych, powinna być wykonana do końca lipca br. O wyborze wykonawcy w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska zdecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. długość okresu gwarancji.

Miejsca

Opinie (234) 3 zablokowane

  • Nareszcie. Dwa razy skręciłam kostkę w drodze do pracy. Bólu nie życzę nikomu.

    • 3 0

  • Przygnębiający jest widok pustych witryn (2)

    Chyba z 50% sklepów od Sobótki do Do Studzienki czeka na wynajem.

    Może to pierwszy krok do odżycia tej części

    Pozdrawiam

    • 8 1

    • Najlepiej tam otworzyć sklepy z rowerami

      • 0 0

    • Tak odżycia, idiota Adamowicz swoimi czynszami zabił Polski handel na tej ulicy!

      Teraz powstaną tam kolejne banki !

      • 4 2

  • (2)

    Nie rozumiem.
    Beda 3 metry chodnika, w tym DDR??? I to ma byc gruntowny remont?
    Dla pieszych zostanie chociaz metr??
    Powinno sie calkowicie zakazac tam parkowania samochodami i wtedy robic DDR i pozostawic z 2 metry dla pieszych.

    • 3 0

    • ciąg pieszo rowerowy ciołku będzie (1)

      nie żadna droga rowerowa

      • 1 2

      • ciag pieszo-rowerowy to jeszcze wieksza glupota.
        Przeciez to jest chodnik!
        Niech usuna samochody i zrobia porzadny DDR!

        Ich koncepcja to zwykly bubel.

        • 1 1

  • Nie dla parkowania na chodnikach!

    Po co remontowac chodnik i dopuszczac natychmiastowo do dewastacji przez parkujace samochody?

    • 11 1

  • W Gdańsku za duzo samochodów ! (2)

    Zrobić raz w miesiącu dzień darmowej komunikacji miejskiej- autobusy, tramwaje, SKMka. Wtedy może ludzie nauczyliby się zostawić auto w domu i jechać do pracy i z pracy komunikacją miejską. Teraz rano w każdym samochodzie siedzi jedna osoba jadąca do pracy lub do szkoły. i potem te auta parkują gdzie popadnie- na chodnikach i na trawnikach.
    Albo chociaż umówić się z sąsiadami i na zmianę razem jeździć. Wtedy trujących spalin w mieście będzie mniej, korków będzie mniej i będzie pięknie w Trojmieście.

    • 5 3

    • a może zrobić raz na miesiąc opłaty za parkowanie w całym mieście? (1)

      • 1 0

      • takie opłaty powinny być egzekwowane przez cały rok

        można myśleć o powiększeniu stref płatnego parkowania i przeznaczaniu środków na poprawę warunków ruchu pieszych, rowerzystów i klientów komunikacji publicznej.

        • 0 0

  • Już teraz można przy poczcie spotkać rowerzystów..... (2)

    Pytam się czemu ich tam można spotkać skoro po drugiej stronie jest droga rowerowa?Osobiście sam zwracam takim "rowerzystom" uwagę na takie zachowania

    • 3 3

    • (1)

      bo, jak napisano w artykule niektórzy rowerzyści załatwiają swoje sprawy po akurat tej stronie Grunwaldzkiej i nie mają ochoty kilkanaście razy przejeżdżać przez przejścia??

      • 3 3

      • Zadałem pytanie bo

        z autopsji wiem że nie załatwiają tam spaw (sporadycznie)tylko jeżdżą jak święte krowy....a przez przejścia się nie przejeżdża tylko przeprowadza rower

        • 3 1

  • A kiedy do jasnej ciasnej remont chodników na terenie dworca PKP we Wrzeszczu? (5)

    Przecież to woła o pomstę do nieba! Nasze miejsce reprezentatywne, dwie galerię, bary, restauracje, dworzec, biura, perony a chodniki odstraszają każdego co do nas przyjedzie! Do tego okropne PRLowskie wyspy przystankowe dla autobusów! Skandal, że nawet na Euro tego nie zrobili!

    • 13 0

    • (3)

      ale to jest chodnik czy ulica? tam non stop ktos jedzie albo parkuje na chodniku.
      Ludzie ledwo sie mieszcza.
      Wstyd, ze doprowadzono do takiego bezprawia.

      • 5 0

      • zgodnie z prawem żaden samochód nie może tam parkować bo (2)

        po pierwsze samochód musi parkować jak najbliżej jezdni a nie w 5 rzędach kilka metrów od jezdni

        po drugie samochody wjeżdżają tam przez przejście dla pieszych

        i po trzecie samochody parkują za zakazem ruchu

        • 1 0

        • (1)

          czyli mamy trzeci swiat, totalny chaos i bezprawie.
          Pienaidze leza na ulicy, ale miasto nie chce zarabiac, bo boi sie furii samochodowcow.

          To teraz bedzie furia pieszych.

          • 1 0

          • piesi nie muszą wpadać w furię

            lepsza jest konsekwentna, zdeterminowana perswazja i szukanie sojuszników wśród np. operatorów komunikacji publicznej.

            • 0 0

    • Restauracjami nazywasz kebcie turasow? Kupując kebaba osiedla araba.

      • 0 1

  • Po co oni to robią? Te drogi rowerowe!? (2)

    Metr położenia drogi rowerowej kosztuje miasto 1500 zł ! Ile to kasy!!! Zakazać wjazdu samochodom towarowym i warszawce i rowerzyści będą mieli gdzie jeździć, niech lepiej wezmą się za remont dolnego Wrzeszcza i podłączenie pod elektrociepłownie tych ludzi! Oraz remont kamienic a nie drogi rowerowe kolejne budują !!!

    • 3 4

    • remonty kamienic są chyba w kwestii wspólnot mieszkaniowych a nie budżetu miejskiego??

      • 4 0

    • Jak gimbusie

      dostaniesz kiedyś może pracę i służbowy samochód z nr na "W" to też będziesz "warszawką". Do tej pory jednak dużo wody upłynie w Wiśle....

      • 0 0

  • co za uwstecznienie!!!

    "Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe."

    nie dość że teraz nie ma gdzie zaparkować, to będzie jeszcze mniej miejsca a na dodatek z gorszym wjazdem

    • 2 4

  • Znowu kasa na peda*ą rzy !!! ;//?

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane