• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo

Michał Brancewicz
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie. Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie.

SKM otworzyła koperty w trzecim przetargu na modernizację Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna wraz z remontem peronu i stworzeniem centrum monitoringu. Oferty nadal są wyższe, niż zakłada budżet inwestycji, ale różnica zmalała z 14 do 3 mln zł. Czas realizacji został wydłużony do wiosny 2023 roku.



Od 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłasza w kwietniu przetarg pod nazwą "Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Do tej pory oferty składała zawsze jedna firma T4B i za każdym razem były one za wysokie:

2018

  • budżet SKM 34,4 mln zł - oferta 59,3 mln zł - różnica 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM 59,3 mln zł - oferta 73,7 mln zł - różnica 14,4 mln zł

W trzecim postępowaniu oferty złożyły dwa konsorcja:

  • T4B i MAXTO Technology - 62,361 mln zł
  • Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł

Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł. To oznacza, że różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.

Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu. Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu.
Czy jest szansa, że tym razem jedna z propozycji zostanie wybrana?

- Jedna oferta jest rzeczywiście blisko zakładanego budżetu, ale jednak go przekracza. Obie będą teraz analizowane pod względem formalno-prawnym - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Warto dodać, że w toku prowadzonego postępowania wydłużony został termin realizacji inwestycji z 31 października 2022 na 31 marca 2023. Z tym że pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na prace projektowe.

Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (77) 8 zablokowanych

  • (5)

    Toż to żyła złota, ledwo był remont peronu SKM, wybudowano wiatę której nie było i znów to samo?

    • 45 11

    • To wspaniała...

      bo nie chodzi o wiatę i peron jeno o halę kasową. myśleć,myśleć zanim sie zacznie stukać 2 palcami w klawiaturę...

      • 0 0

    • (3)

      "wybudowano wiatę której nie było" Kiedy nie było wiaty? Chyba Ci sie perony pomyliły.

      • 5 9

      • (2)

        Waćpan spój na zdjęcie z tego artykułu: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Problemy-z-kolejka-do-Gdyni-n28140.html

        • 8 2

        • 12 lat (1)

          18 maja 2008 (artykuł sprzed 12 lat)

          • 3 2

          • Jaki morał? I co już coś tam zaczyna trybić?

            • 2 0

  • To wspaniała...

    wiadomość- Z 14 MLN. DO 3MLN. Chciałbym zobaczyć te koztorysy ofertowe jako długoletni insp.budowlany widziałem już różne przetargi i oferty ale nie były to różnice 500 procentowe nawet jeżel faktycznie roboty miała wykonywać "czwarta ręka" (Przetarg wygrywa ten co ma referencje sprzedaje robotę drugiemu drugi trzeciemu a na końcu prace wykonuje wioskowy majsterklepka tak jak umie.)jakością nikt (inwestor) się nie przejmuje bo -albo się nat ym nie zna albo ma to w 4 literach.W trójmiecie jest pełno tego typu remontowanych obiektów i pseudoinwetycji.Jakby co to mogę przesłać dokumentacje zdjęciową...

    • 7 0

  • To wygląda tak moi drodzy I kochani (2)

    jakbyś poszedł do salonu samochodowego i powiedział że uzbierałeś daną kwotę i chcesz kupić ten samochód nie patrząc na cenę samochodu i mająCi go sprzedać.. Kto w tych urzędach odpowiada za kalkulację kosztów ..

    • 31 5

    • Przeciez szacunek rozjezdza sie z cena remontu o smieszne 5%, skoncz chlac czlowieku :)

      • 0 0

    • kalkulację czego?

      • 2 6

  • To nie jest pełen zakres projektu

    Kluczowym zagadnieniem nie jest remont dworca a budowa systemu bezpieczenstwa na wszystkich stacjach, wraz z centrum bezpieczenstwa.

    • 1 0

  • Remont? Czego się pytam? (1)

    To paskudztwo powinni zburzyć i postawić coś nowego w tym miejscu, coś co wyglada reprezentacyjnie, a nie marnować publiczne środki na coś co będzie po wieki wieków wyglądać jak relikt komuny.

    • 6 15

    • na tym relikcie komuny siedzi konserwator zabytków, instytucja (elektron) wolna i niezależna, która robi co chce, jak chce i za ile chce. I właśnie to ostatnie "za ile" odegra tu rolę najważniejszą.

      • 0 2

  • (1)

    Kurka wodna, ponawiam swój udział w przetargu, zrobim ze szwagrem za połowę Ceny.

    Mietek

    • 34 2

    • Nie dla psa kiełbasa i tak wygra MTM.

      • 1 1

  • to przekroczenie budżetu to chyba za (dla) szwagrów w jakimś biurze projektowym (1)

    bo skoro na jakiejś podstawie robiono kosztorys to chorym jest aby prace projektowe miały trwać 14- mcy czyli bez mała prawie dwa razy dłużej niż prace wykonawcze

    • 6 2

    • Nie, nie robiono kosztorysu :)

      pkp skm nie jest specjalista od remontu dworcow, dlatego oszacowali wartosc zamowienia (chodzi o to ostatnie, trzecie zamowienie) wprost niezwykle dokladnie. Naturalnie powinni to dolozyc i przeprowadzic remont, ktorego koszt wynosi tyle, co najtansza oferta, a nie tyle, ile sobie zazyczy pkp skm, a tym bardziej ile zazyczysz sobie Ty :) Problemem jest w tej chwili wylacznie fakt, ze pkp skm tej oferty wybrac wcale nie musi, bo wykracza poza zaplanowany budzet. Moga to postepowanie uwalic i udawac, ze oni bardzo chca, ale nie moga.

      • 0 0

  • Dobra nowina

    Bardzo dobrze, że inwestor chce zachować a nawet przywrócić wszystkie charakterystyczne elementy architektury i wystroju. Trzymam kciuki.

    • 7 2

  • Dlaczego w tym remoncie nie uwzględniono (1)

    przejścia na jednym poziomie z pasażem łączącym dworzec główny.Obecnie trzeba tam pokonać trochę schodów,by zaraz schodzić w dół.Wystarczy wykonać połączenie obok poprzez obecnie istniejące okno,a schody na piętro pozostawić dalej tak jak są..Myślę,że warto po wielu latach naprawić ten błąd i ułatwić życie ludziom.

    • 16 1

    • Ulatwianie ludziom zycia nigdy nie bylo na liscie kryteriow, ktorymi kieruje sie PKP.

      • 10 0

  • (4)

    Rok 2035, SKM udalo sie wylonic wykonawce na remont dworca w Gdyni oraz obiecuje, ze ostatnie 25 uzytkowanych skladow EN57 zostanie przekazanych do muzeum kolejnictwa.

    • 109 3

    • tymi EN57 jeszcze twoje wnuki będą jeżdzić (1)

      gdy te NoWoczesne już dawno będą wyzłomowane...
      - zapamiętaj moje słowa!

      • 5 4

      • No tak, w UK czy w Niemczech do dzisiaj jezdza parowozy. Powinnismy sie jeszcze przesiasc do Syrenek i Duzych Fiatow :D Ale dzieki, poprawiles mi humor w poniedzialkowe popoludnie.

        • 6 1

    • nie ma szans

      kible przynajmniej do 2055 roku

      • 6 2

    • Mi tam się podoba i nic bym nie zmieniał, jak wchodzę na ten dworzec, to przypomina mi się początek lat 90 i przez chwilę czuję się jak nastolatek jadący do szkoły.

      • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane