• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty historycznych ulic: tradycja czy wygoda

Michał Brancewicz
14 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po remoncie na Św. Ducha powstała zróżnicowana nawierzchnia, która nie ułatwia poruszania się po ulicy. Po remoncie na Św. Ducha powstała zróżnicowana nawierzchnia, która nie ułatwia poruszania się po ulicy.

Stągiewna, Św. Ducha, Chmielna czy Złotników - przeprowadzone w ostatnich latach modernizacje wyszły z pewnością na dobre tym ulicom, przynajmniej pod względem wizualnym. Jednak w większości przypadków nie udało się pogodzić przywrócenia dawnego charakteru ze współczesnymi wymogami komfortu, którego oczekują spacerujący nimi przechodnie. Czy taki kompromis jest w ogóle możliwy?



Jak aranżować przestrzeń w historycznych dzielnicach?

Punktem wyjścia tych przemyśleń niech będzie remont ulicy, który jeszcze nie został przeprowadzony, a powodem jest właśnie, nazwijmy to, spór o to, czy należałoby go przeprowadzić zwracając się ku historii miejsca, czy z myślą o teraźniejszych użytkownikach. Tą ulicą jest Ogarna, która biegnie równolegle do ul. Długiej i Długiego Targu.

Planowana na zeszły rok przebudowa została przełożona, bowiem konieczne było przeprowadzenie dodatkowych prac projektowych uwzględniających pasy rowerowe o szerokości 1,5 m, pasy ostrzegawcze i prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, usytuowane w jezdni oraz monitoring wizyjny.

Na Ogarnej najważniejszy jest XIX-wieczny bruk



Projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową.

Na takie rozwiązanie nie przystał jednak Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Remont ul. Ogarnej został odłożony w czasie ze względu na różnice w podejściu do tego, jak ma wyglądać nowa nawierzchnia. Remont ul. Ogarnej został odłożony w czasie ze względu na różnice w podejściu do tego, jak ma wyglądać nowa nawierzchnia.
- Pod asfaltem znajduje się oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku. Według konserwatora, planowane przez miasto działania zmieniłyby charakter i wygląd tej ulicy, dlatego stanął na stanowisku, że należy odsłonić oryginalny bruk oraz zachować granitowe krawężniki - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Zobacz także: - Nie jestem od automatycznego zatwierdzania projektów. Rozmowa z Igorem Strzokiem, Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków

I tutaj dochodzimy do sedna sprawy - jak należy planować remonty historycznych ulic. Czy dobrym podejściem jest bezkrytyczne patrzenie wstecz, czy dostosowanie przestrzeni do współczesnych wymogów i oczekiwań?

Zobacz także: Metamorfozy ulic w centrum Gdańska

Dotychczasowe przykłady ze Śródmieścia Gdańska pokazują, że trudno jest pogodzić obie opcje.

Cztery różne nawierzchnie na Św. Ducha



  • Ul. Św. Ducha po remoncie
  • Ul. Św. Ducha przed remontem
Przykładem może tu być ul. Św. Ducha, której remont zakończył się pod koniec 2017 roku. Nawierzchnia ulicy zmieniła się z asfaltowej w brukowaną. Co prawda część chodników została wyłożona wygodnymi, płaskim płytami kamiennymi, jednak na przeważającej długości piesi muszą poruszać się po kostce. Jest ona co prawda ścięta, ale ułożono ją z dużymi odstępami.

Czytaj też: Oceniamy remont ulicy Św. Ducha

Prawdziwy miks nawierzchni znajdziemy natomiast w okolicy skrzyżowania z ul. Grobla I, gdzie ułożono płyty kamienne, kostkę łupaną o nieregularnym kształcie, większy i nierówny tzw. starobruk oraz wreszcie wspomnianą wcześniej kostkę ciętą.

Dobry przykład ul. Stągiewnej



  • Ul. Stągiewna po remoncie
  • Stągiewna, która stała się deptakiem ożywiła Wyspę Spichrzów.
Inaczej jest w przypadku nagradzanej w konkursach na najlepszą przestrzeń publiczną ulicy Stągiewnej. Jej remont zakończył się latem 2016 roku. Tutaj udało się znaleźć kompromis między oczekiwaniami spacerowiczów i rowerzystów a wymogami wynikającymi z poszanowania historii miejsca.

Po pierwsze zrównana została wysokość nawierzchni ulicy i chodnika. Ta pierwsza zmieniła się co prawda z asfaltowej w brukowaną, ale chodnik wyłożony został płaskimi płytami. Inna sprawa, że w dużej mierze jest on w sezonie zajęty przez ogródki gastronomiczne, ale przecież właśnie o to chodzi w przestrzeń współdzielonej - miejsce jest dla każdego.

Meandrowanie wózkiem po Drodze Królewskiej



Kostka brukowa utrudnia poruszanie się po Długim Targu. Kostka brukowa utrudnia poruszanie się po Długim Targu.
Podobnie jest na Długiej czy Długim Targu, czyli ulicach Śródmieścia, które czekają na modernizację. Tam również wózek skacze jak na wybojach i każdy rodzic gorączkowo szuka jak najrówniejszej ścieżki, co kończy się tym, że musi meandrować od prawa do lewa na całej szerokości Traktu Królewskiego.

A warto przypomnieć, że latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo. Znów poszło o rodzaj nawierzchni. Jasnoszare płyty granitowe, a między nimi czerwona, kamienna kostka nie zyskały aprobaty.

Opinie (216) 6 zablokowanych

  • A może niech miasto zaproponuje konserwatorowi wyłożenie drogi ruskim węglem ? (1)

    Na to z pewnością będzie zgoda z Nowogrodzkiej

    • 6 3

    • O nie !

      PiS uwielbia elektrownie węglowe.

      • 0 0

  • Bruk

    Za starym brukiem są władze miasta, bo prościej np zdjąć asfalt i gotowe. Dla mieszkańców to koszmar . Ulice są trudne do przejścia także w płaskich butach, a hałas przejeżdżających aut uniemożliwia spanie przy otwartym oknie. Często jest to uszczęśliwianie mieszkańców na siłę, dlaczego ciągle patrzymy w przeszłość. Taki bruk był świetny dla dorożek konnych, bo konie się mniej ślizgały, poza tym było ich mniej . Czy ktoś myśli o dobru i wygodzie mieszkańców. Na podstawie wielu działań w Oliwie. wątpię. I to nie tylko ja , ale wściekli sąsiedzi również.

    • 4 5

  • Rynek w Kościerzynie.

    vs. Most Zielony w Gdańsku.

    • 3 0

  • Kostka na Św. Ducha to jakieś nieporozumienie, tym większe, że na części jednak można było położyć równe granitowe płyty. Oprócz fatalnego wykonania, teren chodnika "zlewa się" z częścią jezdną i kierowcy nie zdając sobie chyba z tego sprawy, po południowej stronie notorycznie na samym środku zostawiają samochody.

    • 3 2

  • Oby tylko Pan Wojewódzki

    nie zapędził się w anastylozie do bezwzględnego przywracania rynsztoków i likwidacji kanalizacji sanitarnej...

    • 1 1

  • To jest starówka, więc tradycja, tradycja i jeszcze raz tradycja. (1)

    A jak komuś się nie podoba, to łaski bez. Niech se idzie do centrum handlowego albo do ajfona. O!

    • 4 4

    • ze starówką zwijaj do sotlicy

      tu mamy Główne Miasto

      • 2 1

  • Stągiewna nagradzana jest w podrzędnych konkursach, a nie w poważnych plebiscytach architektonicznych. (1)

    Jej przestrzeń jest bardzo przeciętnie, wręcz słabo zaprojektowania. Brakuje niskiej i średniej zieleni, ogólnodostępnych ławek oraz funkcjonalnych śmietników. Przestrzeń ulicy Stągiewnej została zaprojektowana tak, aby korzyść czerpali głównie gastronomicy wystawiający swoje ogródki w sezonie letnim. W sezonie zimowym to pusta ponura ulica, na której nie można nawet odpocząć, bo nie ma gdzie usiąść. Podobnie zapowiadają się pozostałe pseudo rewitalizację ulicy Długiej, Długiego Targu i ulicy Szerokiej. Tam pierwszeństwo będą mieli hotelarze i gastronomia, a nie zwykli mieszkańcy, którzy aby spocząć podczas spaceru są zmuszani do zakupów produktów. To samo wydarzyło się już na północnym cyplu Wyspy Spichrzów. Brak średniej i wysokiej zieleni powoduje zwiększone zapylenie oraz znaczne pogorszenie jakości powietrza w okolicach Głównego Miasta.

    • 3 3

    • A na zrewitalizowanej Wajdeloty jest gdzie odpocząć.

      Ulica ma długość około 500 metrów. Jest na niej około 60 ławek i tyle samo nowych drzew.
      Drzewa maja się dobrze. W lato pięknie kwitną. Zapraszam na Wajdeloty pana konserwatora.

      • 0 0

  • całe ścisłe centrum powinno być wylożone kamiennym brukiem (1)

    żadnych badziewnych kostek, które mróz rozsadza po kilku latach, płyt z granitu itp przewałów sprowadzanych za gruba kasę z Włoch, na których zarobi znajomy królika. Odtwarzajcie ścisłe centrum tak jak być to powinno zrobione a nie na o***l jak ma to miejsce teraz. Do tego zakaz wjazdu samochodów do centrum (nawet mieszkańcy - chcesz mieszkać w takim miejscu, to pogódź się z utrudnieniami)

    • 6 4

    • już już

      w ogóle zakaz mieszkania, tylko wynajem na airbnb od razu - tak się można pogodzić z utrudnieniami i jeszcze zarobić niemałe pieniądze

      wymyślaj więcej takich bzdur, a później marudź, że ceny mieszkań rosną, że tylko airbnb wszędzie i że Ci turyści żyć nie dają:)

      • 1 2

  • pozwalają budować deweloperom ogromne molochy

    na najbardziej trakcyjnych działkach, które sprzedają deweloperom za grubą kasę, a tych pieniędzy nigdzie nie widać. Każda ulica (przynajmniej na Głównym Mieście) powinna wyglądać jak spod igły. Tymczasem w ubiegłym roku oni wyremontowali Złotników.

    • 3 0

  • (3)

    niby komu utrudnia chodzenie? może na szpilkach jest ciężko. ale gdybyśmy mieli dostosowywać wszystko do dzisiejszych wygodnickich to nie byłoby czego zwiedzać w gdańsku.

    • 5 2

    • no właśnie (2)

      a stare babcie, inwalidów, matki z wózkami niech siedzą w domu, albo jadą sobie na spacer do parki Reagana czy coś

      • 1 0

      • no właśnie, to ma tylko ładnie wyglądać, żeby konserwator miał się czym pochwalić

        dlaczego ma być wygodne i przyjazne ludziom, w głowach się wam przewraca

        • 0 0

      • Chyba maDki z wózkami. Starym babciom nie zrobi czy to asfalt czy kostka. Inwalidom i owszem, ale są w mniejszości.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane