• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • .....a za kilka lat....zdemontujemy

    Szanowny Panie Doktorze, niech Pan przypomni sobie kampanię reklamową moich ulubieńców, czyli miłościwie panującego Pawełka i jego wiernego kompana Antosia. Panowie Ci, namawiali mieszkańców Gdańska na pozostawienie swoich samochodów w domu i korzystanie z transportu miejskiego, czyli tramwajów, autobusów oraz SKM-ki. Jaki efekt? Sam pan widzi zapewne jeżdżąc samochodem, a nie tymi środkami transportu. Chciałbym zobaczyć chociaż raz któregoś z włodarzy miasta w tramwaju o godz 15 lub o tej samej porze w SKM-ce. Od dwóch - trzech lat widzę Antosia w kabrioleciku francuskiej marki jak mknie niczym Playboy, przez nasze kochane miasto, nie myśląc nawet o innym środku transportu. Tak więc ładnie opisane przez Pana analizy ekonomiczne maja się nijak do rzeczywistości. Polak po latach komuny i właśnie jazdy tymi wyżej wymienionymi środkami ma ich serdecznie dość. Poczuł się "Europejczykiem". Teraz Polaka " stać" na grata za 5 tysiączków i chociaż miałby umrzeć w autku , będzie nim jeździł nawet do kiosku na drugą stronę ulicy. Jeżeli mieszkańcy Osowy, mają w linii prostej kilka kilometrów do Oliwy przez las autkiem, to daję Panu głowę, że nie wybiorą SKM-ki i drogi okrężnej przez Gdańsk, bądź Gdynię, tylko ten swój pojazd i ukochane koreczki na Spacerowej. Kilka dni temu wróciłem z Kairu, Tam przez ogromną część miasta biegnie gigantyczna estakada, która rozładowuje biegnący pod nią miejski ruch. Również podobnych wiele rozwiązań jest w Ameryce , nie wspomnę już o Azji. Tak więc potrzebna jest zmiana myślenia o rozbudowie dróg, a nie karmienie ludzi historią ( dawna kaszubska kolej - kiedy nie było tylu samochodów ) Włodarze kurczowo powtarzają jak mantrę , że to układ ulic i położenie trójmiasta wymusza takie rozwiązania. Niestety w wielu krajach mają innych urzędników, którzy jak widzą, że się nie da to myślą jak zrobić, żeby dało się i mieszkańcom żyło sie lepiej. Ciągle powtarzam, że do głosu powinno dopuścić się studentów architektury, plastyków,którzy mają zupełnie inne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość, a nie słuchać "starego, doświadczonego betonu" Ambicje i gigantomania Pawełka przerosły jego normalne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość. Niech dokończą najpierw to co rozpoczęli. Chwała za ścieżki rowerowe - to jedyny plus tej kadencyjności - zresztą zapoczątkowany za Jamroża ( to trzeba dodać ) Pozdrawiam Pana Doktora serdeczn

    • 0 0

  • dr Wołek (1)

    - zamiast propagować przestarzałą, nieekonomiczną TKM może zająć się istniejącą SKM i doprowadzić do niej odnogę na lotnisko (np z Gdańska Gł) i dalej do Kaszub. Większość ludzi mieszkających na trasie przebiegu starej linii na Kaszuby nie chce budowy TKM i nie będzie z niej korzystać, niech Pan nie liczy też na pasażerów samolotów. Prorzę sobie wyobrazić np 4-osobową rodzinę (2 2) telepiąccą się z bagażami po 20 kg/os. do przystanku TKM oddalonego o 0,5 km żeby dojechać na samolot, polecam, żeby Pan sam to przećwiczył. Na Kaszubów też niech Pan nie liczy, oni również mają samochody, dogodne połączenia autobusowe a ci,którzy się tam wybiorą na wakacje na pewno wybiorą własny samochód. Ta koncepcja spowoduje, że zmarnujemy wielkie środki, które można przeznaczyć na ważniejsz cele - budowę dróg, autostrad, skanalizowanie wreszcie Gdańska i Gdyni. Ta kolej już przed paroma laty została praktycznie zliikwidowana z powodu nierentowności, po co to reaktywować - żeby znów dojść po paru latach do wniosku, że się jednak nie opłaca?

    • 0 0

    • Ta kolej nie istnieje od 1945

      więc nie mogła być przed paroma laty zlikwidowana. To co jest planowane to jest właśnie odnoga od SKM na lotnisko i Kaszuby. Niby jaką inna droga widzisz możliwość poprowadzenia SKM na górny taras? Ta trasa jest dobra o tyle, że wjeżdża w środek obecnej SKM.

      • 0 0

  • oczywiscie lobby taksowkowe i autobusowe bedzie przeciw ale nikt nie powstrzyma tej bardzo dalekowzrocznej i korzystnej dla

    calego Pomorza idei. szybka kolej to przyszlosc. kazda metropolia ma metro lub szybka kolej miejska- tylko one gwarantuja optymalny szybki transport i przepustowosc ulic. Bez metra Warszawa teraz by juz stala . W ultranowoczesnych miastach Japonii czy Chin do lotnisk zmierzaja szybkobiezne ciche sklady klimatyzowanych wagonow. Patrzmy strategicznie . To szansa na rozwoj, cywilizacyjny skok , wygoda, ekologia. Jezeli komus przeszkadza cicho jadacy szynami sklad to jest gluchy na tysiace miliony samochodow obok jego domu. Ludzie kochani patrzmy w przyszlosc , patrzmy z perspektywa. Za kilka lat moze nas byc nie stac na paliwo, ropa jest na wyczerpaniu , w ciagu roku zdrozala o 100 procent na swiecie. Zatem jesli nie kolej i inne alternatywne srodki transportu to przyjdze konika zaprzasc do wozu . Pozdrawiam

    • 0 0

  • Ta kolej uratuje Trojmiasto od korkow i uduszenia sie w spalinach

    Juz dzisiaj jedzie sie z Gdanska do np Chwaszczyna , Osowy kilkadzisiat minut samochodem , czesto stojac kilkadziesiat nastepnych minut w korku. Kolej na calym cywilizowanych swiecie to oczko w glowie rzadzacych. Przy kolei rozwinela sie cala potega USA , cala potega innych mocarstw. Patrzmy na madrosc silniejszych Niemiec , Japonii, Francji, W.Brytanii. Kolej to szybki, tani, ekologiczny transport.

    • 0 0

  • Rewitalizacja !!!!!!!!!!

    A co z przyobiecaną w 2006 roku rewitalizacją Nowego Portu w 2006r ? Obiecanki cacanki ?

    • 0 0

  • NARESZCIE!!!

    Odkąd pamiętam byłem i jestem nadal za odbudowaniem kolei w tym miejscu. Napewno poprawi to system poruszania sie ludzi w zatłoczonym i zakorkowanym mieście oraz usprawni tym samym przemieszczanie się ludzi do i z pracy zarówno z oddalonych części miasta zarówno Gdańska jak i Gdyni do ich centrum jak również z Kartuz czy Żukowa. Gratuluję wygranej :-) Teraz tylko czekać startu owej inwestycji czego wszystkim życzę :-)

    • 0 0

  • a za ...dzieści lat zaśpiewamy : "czterdzieści lat minęło jak jeden dzień"

    "czterdzieści lat minęło jak jeden dzień"

    • 0 0

  • Dobra inwestycja

    - To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

    Ten fragment tego całego tekstu rozśmieszył mnie najbardziej bo taki czas do Kartuz to i PKS potrafi wyciągnąć a w latach ubiegłych ale tych już odległych gdy nie było korków to i w 40 minut był wstanie dojechac w końcu to zaledwie nieco ponad 30 km!!!!

    Jak chcą zrobić coś takiego to nie powinno sie wogle rozwazac opcji gdzie szlakowa może byc mniejsza niż 100km/h

    • 0 0

  • Slowackiego

    Precz z baranami,kretynami ktorzy chca zrobic z Gdanska za wszelka cene niewiadomo co.Pierdzi stolki trzeba cofnac do szkoly.Widac golym okiem braki w mysleniu i podejmowaniu decyzji.Cos im sie przysni i juz maja wizje.A do roboty mysliciele z was nie bedzie juz pozytku.A moze w innym kraju zrobicie furore swoimi pomyslami? bo w naszym to juz kury i swinie dupami sie do was odwracaja.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane