• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • lotnikso (3)

    Kolej na lotnisku powinna się ciągnąc POD terminalem a nie gdzies obomk i za pare lat oakże się ze lotnisko sie rozrasta a kolej nie go w dupe nie go w oko...

    każdy lepiej zorganizowany kraj ma takie rozwiązanie...

    • 0 0

    • to prawda

      w cywilizowanych krajach jeżeli na lotnisko dochodzi kolej to najczęściej jej perony są umieszczone na 'poziomie -1' czyli pod terminalem. Ale nie wymagajmy cudów, jeżeli tory zostaną wkopane w grunt o te pół metra i powstanie peron w płaszczyźnie obecnego chodnika dla pieszych, plus jakieś zadaszenie, to już będzie super.

      • 0 0

    • jeszcze nie wiadomo dokładnie jak bedą wygladały tory na tym odcinku,projekt jest w przygotowaniu, a przypominam że taki pomysł też oficjalnie był ;) wiadomo że koszty dużo wyższe ale moze raz zaszaleja ;)

      • 0 0

    • pod lotniskiem

      Pociąg ma jechać z Gdańska do terminalu i WRACAĆ do obwodnicy i dalej do Osowy. Daje to wydłużenie czasu przejazdu z Osowy do Gdańska ok. 10 min. Korzystniejszy wariant - z Gdańska przez Kokoszki, pod lotniskiem do terminalu i dalej Osowa. Można zbudować bez rozkopywania pasa.

      • 0 0

  • ale jest SUPER

    wiec o co ci chodzi?

    • 0 0

  • kolejna odsłona telenoweli pt. "Kolej Metropolitalna" (2)

    odcinek pierwszy : PIS na odchodne "daje" trójmiastu Kolej Metropolitalną - a macie i podziwiajta jacy my jesteśmy dla was dobrzy. O sfinansowanie naszego podarunku niech martwią sie nasi następcy.

    odcinek drugi : rządzące w Gdańsku PO nie wie co z tym "darem " począć. Na lotnisko w dalekiej przyszłości miały jeździć tramwaje obsługując przy okazji nowe dzielnice Gdańska. Czy pomysł Kolei Metropolitalnej jest do zrealizowania czy tylko chwyt niepropagandowy opozycyjnej partii?

    odcinek trzeci : Gdynia obraża się na Gdańsk za brak entuzjazmu u jego włodarzy do Kolei Metropolitalnej

    odcinek czwarty : Gdańsk oświadcza, że choć nie chce ale nie ma wyjścia - sprawdzi czy pomysł z Koleją Metropolitalna jest realny

    ....

    odcinek : trzydziesty szósty : Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Rzetelny dziennikarz pomija w tej informacji słowo "prawdopodobnie"

    • 0 0

    • to nie telenowela ale film katastroficzny

      a tak na marginesie - obecne władze gdańska nie muszą kontynuować dzieła PIS - mogą przeceiż tren projekt wywalić z listy albo przesunąć na jej koniec jak to z resztą zrobili niedawno z wieloma innymi

      • 0 0

    • odcinek 124: Województwo Pomorskie

      oddaje do UE 400 milionów złotych (kwota bazowa odsetki) na projekt budowy Kolei Metropolitalnej ze względu na przekroczenie wytycznych oraz terminów realizacj iprojektu :-)

      • 0 0

  • jak najwiecej torowisk (3)

    Tak sobie myślę, że jeżeli Gdańsk będzie dobrze skomunikowany pojazdami szynowymi (nowe linie tramwajowe i SKM), odciąży to ulice, na których jak wszyscy dobrze wiemy już nie tylko w godzinach szczytu można dostać białej gorączki i zielonej wysypki. Niech torowiska docierają do najdalszych dzielnic Gdańska. Transport szynowy jest w tej chwili dużo szybszy i przyjemniejszy od autobusowego. Mam nadzieję, że rewelacyjne plany rozbudowy linii tramwajowych i SKM znajdą swój finał w rzeczywistości i to w niedługim czasie.

    • 0 0

    • Dzięki za tą opinię. Gratuluję rozsądku, pozdrawiam

      • 0 0

    • proszę (1)

      brać pod uwagę, że do tych korków przyczyniają się również tramwaje. Zauważ ile razy się tak zdarza, że tramwaj jadący powoduje że samochody muszą stać, czyli im więcej tramwajów tym korki będą większe

      • 0 0

      • to akurat bzdura- tam, gdzie samochody stoją, zwykle albo i tak nie mogą jechać, bo mają czerwone, albo stoją tam, gdzie im nie wolno...a wiesz ile korków by wogole nie bylo, gdyby nie cwaniacy nie przestrzegajacy przepisów? zajrzyj sobie do berlina, zwlaszcza zachodnich dzielnic-ulice pelne samochodów jadacych grzecznie i przepisowo 50, ale caly czas i bez przerwy z wyjątkiem swiatel

        • 0 0

  • Plany - wykonanie

    Tak na razie obecne władze realizują (kończą, planują) stare inwestycje. Gdyby nie zaniedbali swoich obowiązków to trasa WZ byłaby już w latach 80, tunel pod kanałem (Zielona Droga) w latach 90, kolej Metropolitarna w latach 90 (pamiętam jak dziś że na ulicy Podmiejskiej nie wydawano pozwoleń na budowę bo miała iść nitka SKM na Chełm i Orunię Górną) - miał być przystanek SKM Śródmieście itd. Władze odgrzebują stare projekty i wywalają ogromne pieniądze (ładują do swoich kieszeni - projekty już są - kilka poprawek i gotowe).
    Tylko nóż w kieszeni się otwiera i jak najszybciej przepędzić tych darmozjadów - bo utkniemy w korkach na wieki.

    • 0 0

  • A kto to zbuduje? (1)

    Zzapomnieliscie ile obioektow ma byc wybudowanych do 2012? To juz mniej niz 4 lata.stadionu nie ma, bazy hotelowej takze, nie mowiac o drogach gdzie nie powstal nawet centymetr nowej slowackiego i kosciuszki. Sucharskiego stoi jak stala. Pomarzyc mozna, ale ta kolej to fikcja

    • 0 0

    • jeszcze czekają nas przetargi na BA

      a wtedy to dopierro może być zabawnie i nie 2012 ale 2022 ;) ... no coż ...

      • 0 0

  • Fantastycznie!!!

    Pomysł jest znakomity - na tych trasach korki są powalające. Na samej Spacerowej można utknąć na 2 godziny. I rano i po południu. Koszmar! Wbrew tym narzekaczom, wierzę, że się uda, są pieniądze, jest motywacja - Igrzyska. Nawet jeśli dotychczasowe inwestycje trochę kuleją, to przecież i tak w sumie wszystko idzie ku dobremu i mamy w Trójmieście coraz lepsze trasy. Trzeba być optymistą. Trochę się pomęczymy podczas budowy, ale potem będziemy zadowoleni!

    • 0 0

  • Dorośli liudzie

    Dlczego tylu dorslych ludzi marnuje swój czas ( za który ja płacę - podatki) na takie BZDETY.Do 2011 to może powstanie ścieżka rowerowa.Ci mądrzy to z Polski wyjechali,pozostały same oszołomy.

    • 0 0

  • do sceptyków (5)

    ludzie pomyslcie chwilę, Niemcom opłaciło się zbudować tę kolej około 100 lat temu, a teraz się nie opłaci przy obecnej gęstości zaludnienia??? wystarczy tylko mądrze rozlokować przystanki i wykonać dojścia do nich (bardzo ważna rzecz!) więc jeśli po prostu jesteście na nie bo nie lubicie PO to dajcie sobie spokój, partyjność nie ma tu znaczenia a każdy to rządzi lub by rządził powinien taki projekt zrealizować

    • 0 0

    • Akurat gęstość zaludnienia i liczba mieszkańców ma obecnie taki poziom jak przed wojną.

      • 0 0

    • 100 lat temu nie było aut (3)

      dziś SKM jeździ w porywach co 6 min. A po kiego jechać z lotniska do Gdańska. Może 5% ludzi pojedzie. Dziś mają autobus i jest pusty.

      • 0 0

      • ale tu nie chodzi o lotnisko (1)

        lotnisko jest niejako 'przy okazji'. Odkorkowujesz cały górny taras i odciążasz Spacerową, Słowackiego, Kartuską..

        • 0 0

        • I inne drogi w mieście. Auta, które zjadą Spacerową, Słowackiego, Kartuską nie znikają na ich końcu ale jadą dalej.

          • 0 0

      • a 69 lat temu niemcom opłacało się rozpętać wojnę ;)

        • 0 0

  • Nie ma dzielnicy Morena (2)

    Polecam lepiej zorientowac sie w ukladzie administracyjnym Gdanska NIE MA W GDANSKU DZIELNICY MORENA, to spóldzielnia mieszkaniowa a dzielnica to PIECKI MIGOWO

    • 0 0

    • Nie bądź taki (1)

      skrupulatny, wszyscy wiedzą o co chodzi......Morena to MORENA.

      • 0 0

      • TA NAZWA POWINNA ZNIKNĄĆ!!

        My chcemy Piecki!! Mam nadzieje ze tak nazywać się będzie stacja SKM

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane