• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • My Polacy potrafimy marzyc i snuc plany (2)

    Mamy slowianskie dusze pelne hurrraoptymizmu, bujamy w oblokach ale od ciezkiej pracy sie migamy. Za duzo sie gada i swietuje przy makietach niz robi.
    Poza tym transport szynowy to bardzo dobry pomysl

    • 0 0

    • Mów za siebie (1)

      i dekli z PO. Oni rzeczywiście tak funkcjonują opierając swą władzę na imaginacjach i propagandzie. Żadnych sukcesów, a medialnie zero rozliczenia. Tak to jest, jak się ma media w kieszeni

      • 0 0

      • DOKŁADNIE JEST TAK JAK MÓWISZ

        POLSKA ZASŁUGUJE NA CUd !!,
        NO I CO DOPIERO BRYTYJSKI FINANCIAL TIMES
        NAPISAŁ O ,, POSTĘPACH" NASZYCH CUDOTWORCÓW , A GDZIE JEST NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO W POLSCE? NO GDZIE ?
        Z SB i stołu bez kantów

        • 0 0

  • Czy Gdańsk sobie poradzi,

    po otrzymaniu dodatkowych 3,5 mld. zł. więcej niż planował z UE?
    Widać PO jest dla swojego matecznika, hojny:))

    • 0 0

  • gdzie bedzie jezdzic???

    w sumie to obojętnie..... i tak ZAWSZE wróci do Gdyni

    • 0 0

  • jak najwiecej torowisk (3)

    Tak sobie myślę, że jeżeli Gdańsk będzie dobrze skomunikowany pojazdami szynowymi (nowe linie tramwajowe i SKM), odciąży to ulice, na których jak wszyscy dobrze wiemy już nie tylko w godzinach szczytu można dostać białej gorączki i zielonej wysypki. Niech torowiska docierają do najdalszych dzielnic Gdańska. Transport szynowy jest w tej chwili dużo szybszy i przyjemniejszy od autobusowego. Mam nadzieję, że rewelacyjne plany rozbudowy linii tramwajowych i SKM znajdą swój finał w rzeczywistości i to w niedługim czasie.

    • 0 0

    • proszę (1)

      brać pod uwagę, że do tych korków przyczyniają się również tramwaje. Zauważ ile razy się tak zdarza, że tramwaj jadący powoduje że samochody muszą stać, czyli im więcej tramwajów tym korki będą większe

      • 0 0

      • to akurat bzdura- tam, gdzie samochody stoją, zwykle albo i tak nie mogą jechać, bo mają czerwone, albo stoją tam, gdzie im nie wolno...a wiesz ile korków by wogole nie bylo, gdyby nie cwaniacy nie przestrzegajacy przepisów? zajrzyj sobie do berlina, zwlaszcza zachodnich dzielnic-ulice pelne samochodów jadacych grzecznie i przepisowo 50, ale caly czas i bez przerwy z wyjątkiem swiatel

        • 0 0

    • Dzięki za tą opinię. Gratuluję rozsądku, pozdrawiam

      • 0 0

  • a jak bedzie jezdzic

    z gdanska do gdyni czy z gdyni do gdanska??

    • 0 0

  • (3)

    W planowaniu to Polska jest dobra. Budowaliśmy juz drugą Japonię, nowe stadiony, miliony mieszkań, setki kilometrów autostrad rocznie i wiele innych. A póki co nadal jesteśmy krajem trzeciego świata.

    • 0 0

    • (1)

      no i akurat budowa atrionów idzie zgodnie z planem a mieszkania stoją puste bo brak chetnych......będziemy zmuszeni zatrudniać Ukraińców bo Polakom sie nie chce pracować... itd itd różowo nie jest ale czarno też nie

      • 0 0

      • brak chetnych na mieszkania o takim stosunku standard/cena....to chyba jasne...nic dziwnego, ze tak jest, skoro taniej jest samemu wybudowac dom/kupic i wyremontowac zapuszczoną chalupę w średniej odleglości od centrum, niż kupić wątpliwej jakości 'mieszkanie' praktycznie poza miastem...

        • 0 0

    • A nasz Wielki Bob Budowniczy który chciał nam dorobić skośnych oczu okazał się zwykłym psujkiem i rozwalaczem a nie budowniczym..;D

      • 0 0

  • zolto-niebieskie Trojmiasto !!! tak trzyamc

    • 0 0

  • oooooooo

    jaka sliczna kolejka:D:D żółto niebieska:P heh

    • 0 0

  • Wow

    po co to budowac i tak zostanie to zamknieta rok po otwarciu z przyczyn oczywistych ,,NIEPRZYNOSI ZYSKU!!!"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane