• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Dulkiewicz (1)

    I w nastepnych wyborach znow zaglosujecie na PO... żenada.

    • 27 8

    • w imię walki z PIS hahha coż za poświecenie:)

      • 3 0

  • W wakacje GAIT ma ogłosić upadłość więc kupujcie rowery bo będą kosztować jak maseczki czy rękawiczki jednorazowe

    • 4 6

  • (1)

    Pas dla rowerów na Warszawskiej od ulicy Havla... Gdzie ja się pytam? Przecież tam nawet nie można spokojnie wyprzedzić rowerzysty, a chodnik jest tak wąski,ze dwie Panie z wózkami nie mogą się minąć... I wiecznie korek.. Tragedia

    • 13 12

    • Pas dla rowerzystów na Havla obowiązkowo! razem z psem na Świętokrzyskiej i po jednym psie na obwodnicy.

      Ps idę nasmarować łańcuch

      • 2 2

  • w sumie to rozumiem czemu dulkiewicz wybrała grzelaka, grunt żeby twój zastępca nie był bystrzejszy od ciebie.

    • 20 7

  • I słusznie (1)

    Ja to bym polikwidował te wszystkie takie miejsca postojowe równoległe do jezdni bo to bezsens jest. Porobić normalne parkingi godne miasta, Gdańska. Nie jakieś malutkie parkingi jak na jakiejś wsi podmieskiej. Co prawda nie mam samochodu, ale takie rzeczy to moja domena je.

    • 5 27

    • Weź się dziadku nie wypowiadaj

      Twoje wpisy są coraz słabsze.

      • 2 1

  • Co za bzdura!!

    • 17 11

  • Skandal !!! Kiedy oni wkońcu wyniosa się z Gdańskiego Urzędu !!!???

    • 17 10

  • (4)

    Z tego niby programu wynika totalny chaos, trochę tu trochę tama w sumie wychodzi totalny bałagan! A potem opętany wolnością i brakiem zasad i reguł a przede wszystkim prawa o ruchu drogowym rowerzysta jedzie sobie po chodniku po którym nie ma prawa jechać, wjeżdża na przejście dla pieszych a następnie na drogę publiczną bo przecież mu wszystko wolno. A zgodnie ze wspomnianym prawem należałoby się rowerzyście około 600 pln nagrody i pkt karne.Jedno jest pewne kierowca pojazdu mechanicznego musi mieć oczy wokół głowy by żaden i**ota nie wjechał mu pod koła bo przecież on rowerzysta wyjęty jest spod prawa.

    • 69 16

    • proponuję nabrać perspektywy (2)

      i przejechać się raz rowerem np. wzdłuż grunwaldzkiej, w każdym miejscu gdzie ścieżka krzyżuje się z ulicą/ jakimkolwiek wyjazdem - murowany dzwon, no chyba, że widząc każdy samochód zbliząjący się do przecięcia scieżki, zwolnisz, nawiązesz kontakt wzrokowy, upewnisz się że kierowca cie zauważył.. czasem jest to trudne, niektórych kierowców interesuje tylko ulica, i w dodatku tylko kierunek z jakiego jadą samochody, jadąc ścieżką z przeciwnego jesteś całkowicie pomijalny

      • 7 2

      • Gdy jeździłem rowerem po mieście ale po jezdni to na chleb mówiłeś beb i jakoś nie przeszkadzał mi brak ścieżek rowerowych bo ich nie było ale nie wjeżdzałem samochodom przed zderzak bo życie jest jedno a zasada stanowi że życie ma się jedno i większy przeżyje a ty nie.

        • 2 1

      • A jeżdżę na rowerze, ale osoba na rowerze to nie święta krowa.

        Pewnie, że można wladowac się pod samochód na skrzyżowaniu, tylko po co?

        • 3 2

    • szkodniku trujacy spalinami gdybys ty miał placic za to jak jeździsz po miescie to bys sie nie wyplacił !!!

      • 1 1

  • (2)

    Może jakiś protest zrobić? Ja już mam dość....

    • 56 14

    • Wyprowadź się na wieś

      • 3 6

    • zgadzam sie mamy juz dosc bycia zatruwanymi spalinami przez buraków w szrotach

      • 5 10

  • Pomysły godne monty pajtona nie ubliżajac temu drugiemu. (1)

    • 59 17

    • Zostały zastosowane w Lodynie i innych wielu miastach zachodnich ,nadalk chgesz sie chwalic głupotą?

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane