- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (219 opinii)
- 2 Budynki jak doktor Jekyll i mister Hyde (61 opinii)
- 3 Nowa kładka nad SKM Stocznia (47 opinii)
- 4 Zdejmowali dzikie roje pszczół (45 opinii)
- 5 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (242 opinie)
- 6 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (132 opinie)
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.
- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut
Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
- na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
- na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).
- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo
Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
- Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
- Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
- Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
- Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).
Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów
Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
- Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
- Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
- 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
- Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
- Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
- Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
- Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.
- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa
Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce
W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.
Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.
Miejsca
Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych
-
2020-05-15 22:26
nie rozumiem intencji
- 17 12
-
2020-05-15 22:26
żart?
- 13 11
-
2020-05-15 22:24
prima aprilis?
- 12 5
-
2020-05-15 22:20
lewackie brednie, Boże widzisz i nie grzmisz
CO za brednie, świat się kończy, głupota i chaos się rozpasał, brakuje tylko narkotyków i islamu. Szok.
- 25 19
-
2020-05-15 21:31
dw (5)
a cykliści i tak będą jeździć po jezdni obok nowej szerokiej ścieżki ...
- 69 19
-
2020-05-15 22:17
tak powinno być
różowe esy floresy szlaczki zygzaczki na chodniku powinny byc zdelegalizowane, a przynajmniej nie powinny byc obowiazkowe.
- 2 3
-
2020-05-15 21:35
(2)
mówisz o chodnikach rowerowych zastawionych przez auta?
- 10 3
-
2020-05-15 21:48
(1)
chodnik rowerowy haha "chod" nik czy rowerowy?
- 1 5
-
2020-05-15 21:52
To co kierofczyka kest piękną nową "ścieżką"
w praktyce jest bublem konstrukcyjnym, który wq.... iał by także ciebie gdybyś się odspawał od fotela i spróbował nimi pojeździć
- 5 2
-
2020-05-15 21:47
Pewnie masz na myśli
te czerwone trotuary z kostki z obowiązkowym krawężnikiem w poprzek i kierofczykiem który na ślepo wjeżdża na przejazdy bo ustępuje tylko wtedy jeśli poruszam się po jezdni?
- 6 3
-
2020-05-15 22:15
Samochody do lasu ! Piesi na ulice !
- 16 10
-
2020-05-15 22:13
Teraz czas na autostrady, jeden pas dla rowerów drugi dla pieszych.
- 26 5
-
2020-05-15 22:01
Nastepny krok to delegalizacja chodnikow z nakazem jazdy po nich rowerem tzw. ścieżki
nie powinny byc w zadnym razie obowiazkowe.wiekszosc z nich nie nadaje sie do jazdy rowerem. są niebezpieczne i niewygodne dla wszystkich. miejsce roweru jest na jezdni lub drodze dla rowerow, a nie na chodniku.
- 21 17
-
2020-05-15 21:41
(1)
Dobre posunięcie. Kierowcy tak się rozkręcili, że nawet jak można parkować na ulicy to się pchają 4 kołami na chodniki.
- 30 53
-
2020-05-15 21:46
a wy po chodniku rowerami nie jeździcie oj nie przed każdym czerwonym świetlne na drodze zmienia wam się wizja i nagle jedziecie po chodniku
- 7 11
-
2020-05-15 21:08
i znów na smyczy u anarchistów (1)
- 140 77
-
2020-05-15 21:30
Lepsi anarchiści niż Flaszka Głódź na spółę z Rydzykiem.
- 16 20
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.