• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • no i bajka (7)

    ciekawe, jak zatłoczone będą jeździć tramwaje. ZTM powinien chyba rozważyć większą czestotliwość 11 z Chełmu, bo obawiam się, że tam to już nikt nie wsiądzie, jak się wcześniej bractwo z Łostowic, Oruni Grn, Ujeściska wpakuje do tramwaju

    • 97 20

    • (3)

      ... i z wszystkich innych osiedli do których dojeżdżają autobusy pasażerów dowożąc do pętli - co 3 min może się okazać zbyt rzadko

      • 5 3

      • Matematyka się kłania (2)

        To tylko wydłużenie linii tramwajowych. Przecież teraz te wszystkie autobusy kończą bieg na pętli Chełm, więc strumień ludzi w tramwajach między Chełmem a Centrum będzie taki sam.

        • 13 10

        • Raczej się zwiększy ze zwiększeniem się zasięgu tramwaju o nowo powstałą odnogę. Inaczej po co budować tramwaj.

          • 4 1

        • te matematyk

          Jak pomachamy Ci na przystanku gdy będziesz chciał się wbić do tramwaju, to zmienisz gadanie. Może od razu zrób sobie transparent " Matematyka się kłania", żebyśmy wiedzieli kto nie dał rady wsiąść, bo liczył matematyką a nie realiami.

          • 12 11

    • POPIERAM!!! (1)

      Zwiększyć częstotliwość kursów z Chełmu, bo do zbiorczej 2 i 6 się nie zmieścimy !!!

      • 17 7

      • ana jakiej podstawie taki wniosek?

        Wywróżyłaś z fusów?

        • 4 5

    • Fakt, na chełmie w szczycie może być nierealne aby się wbić do tramwaju

      • 21 4

  • Sprzeczne informacje.... (1)

    Panie Redaktorze, chyba do końca się Pan nie porozumiał z Panem Zomkowskim. Swoimi słowami pisze Pan, iż linia 254 zostanie skrócona do nowej pętli. Natomiast Pan Zomkowski stwierdza w przytoczonej wypowiedzi, że linia 254 nadal dojeżdżać będzie do Centrum... Który z Panów się myli? :)

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 5 1

    • chyba jednak nie bardzo:
      Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

      Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

      • 0 0

  • 262, 295 (3)

    Wypadałoby aby te autobusy miały swoją końcową pętle na Jaworzniaków, zwłaszcza 262.

    • 6 5

    • (2)

      295 zbędny, zwłaszcza, że na zakoniczynie jedzie na osiedle. 262 mogliby przedłużyć. ostatnio nawet zbierali podpisy w tej sprawie.

      • 3 4

      • (1)

        sama jestes zbedna! 262 bedzie wjeżdżał na zakoniczyn.

        • 0 3

        • ale po co 295 ma jechać do jaworzniaków skoro tam jeździ 155? jeśli już to można zwiększyć częstotliwość kursowania 155, choć ona raczej nie stanowi problemu w połączeniu z 255 i 256.
          o ile 262 na jaworzniaków to dobry pomysł o tyle 295 (dublujący linię 155 po puszczeniu tramwaju) jest bez sensu, chyba, że jesteś w stanie napisać (bez obrażania...) po co na jaworzniaków 295?

          • 2 0

  • Tramwaje co 3min.-tak tylko na papierze,a prawda jest taka ze sprzedaz pojedynczych biletow powoduje opóznienia,szlag mnie trafia jak jade do pracy codziennie i te same twarze kupuja po jednym bilecie,niewiem moze wracaja ludzie z pracy na piechote,albo kwota3,40zł po 8 godzinach rozmnozy sie w portwelu do kwoty 15zł.?

    • 10 1

  • Tramwaj a trojlebus...

    My gdynianie możemy tylko pozazdrościć tramwajów .... trojlebusy to nie to...są wolniejsze no i stoją w korkach....

    • 5 1

  • A czym dojadę z pętli na Zakoniczyn ?? (2)

    nie skumałam czy 295 będzie kończył na pętli ?? czy będzie jechał aż do Zakoniczyna?

    • 0 6

    • A jak ma jeździć (1)

      obecnie jeździ na trasie: Zakoniczyn-Pętla Witosa
      jak ruszy: Zakoniczyn-Nowa pętla

      • 1 1

      • dziękuję ;-)

        • 0 1

  • (1)

    Wszystko pięknie ładnie..niech wypowiedzą się ci którzy dojeżdżają do pracy lub szkoły w dolne rejony Orunii

    • 5 2

    • z przesiadką

      jak w każdym wielkim mieście.

      • 2 1

  • Karczemik - Wrzeszcz

    • 1 2

  • To forum to jakieś kuriozum (6)

    Wszędzie na świecie i w Polsce rozumie się i cieszy z rozwoju komunikacji. Ponieważ mieszkańcy starych dzielnic mają już rozwinięta infrastrukturę wydawałoby się że (oprócz wypowiedzi samych zainteresowanych mieszkańcow Południa) powinny się pojawić wypowiedzi:

    -dobrze że Gdańsk się rozwija, wreszcie duże ale odległe dzielnice naszej rozwijającej sie metropolii zyskają sensowne połączenia komunikacyjne

    Zamiast tego wylewa się jakiś niezrozumiały jad:
    dobrze im tak, kupili tanio to niech zdychają, niech siedzą na tej swojej wsi, po co kupowali i podobne. Kompletnie tego nie rozumiem. Może jeszcze rozstrzelać?

    • 26 1

    • (1)

      Zrozum człowieku, że pewne zmiany które tutaj się proponuje naprawdę nie są ułatwieniem!. Dla przykładu jest autobus 213.
      Bardzo dobrze, że Gdańsk się rozwija i bardzo dobrze, ze jest nowa pętla, tylko dlaczego przy takim planowaniu nie słucha się najbardziej zainteresowanych tzn klientów komunikacji miejskiej?

      • 1 8

      • bo ci zainteresowani opłacajątylko 40% kosztów swego przejazdu

        A ponieważ miasto sponsoruje im resztę, to podejmuje decyzje umożliwiające zatrzymanie kosztów komunikacji na obecnym poziomie

        • 5 0

    • (1)

      Co tu jest do zrozumienia :) Siedzą w walących się, przeżartych parchem komunałkach po babci na której zwłoki przechowywane w tapczanie do dziś pobierają emeryturę - albo w falowcu z nieśmiertelnymi obywatelami Socjalistycznej Republiki Wietnamu czy na innej Żabiance z burdelami i dilerami za ścianą - to trochę się im nóż w kieszeni otwiera, jak widzą w miarę czyste, schludne, wypełnione - być może, pozbawionymi polotu czy ogłady, ale myjącymi się niejednokrotnie częściej niż raz na tydzień - repatriantami z Bydgoszczy, odrażającymi wykształciuchami często, co im dali kredyty - a skąd mają żeby je spłacać? No skąd? Skoro mają, to znaczy że ukradli!

      • 10 1

      • zarąbisty komentarz :)))

        • 4 0

    • MASZ RACJĘ I MASZ TRZYDZIEŚCI ŁAPEK ODE MNIE

      • 4 0

    • Tu się ZRZĘDZI, nie cieszy. Tutaj się przecież o wiele huczniej obchodzi rocznice klęsk niż zwycięstw. Poza tym państwo i jakakolwiek władza jest tworem obcym i wrogim, to są ONI. Jeszcze się nie nauczyłeś?

      • 3 0

  • CHODNIK Z LOSTOWIC DO PETLI !

    ZROBCIE CHODZIK, SCIEZKE ROWEROWA Z LOSTOWIC DO PETLI ! PO CHOLERE PARKING DLA ROWEROW JAK NIE MA POBOCZA I NIE MA JAK SIE TAM DOSTAC! NIE MOWIAC O SPACERZE Z WOZKIEM CZY NIEPELNOSPRAWNYCH !!

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane