• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • W sumie niesamowite, ze ktos wymyslil cos nowego a nie wyciagnal kolejnego trupa z szuflady lat 70-tych. Oby wiecej takich nowatorskich projektow.

    • 9 1

  • Nie wierzę, że to wymyślone w Gdańsku.

    Zbyt piękne żeby było prawdziwe i to w mieście gdzie niedawno jeszcze lansowano takie koncepcyje jak Droga Zielona !
    Nie wieżę jak nie zobaczę.

    • 8 3

  • Będą przesiadki co 2 przystanki? Teraz taka moda.

    • 11 1

  • A może połączyć linie tramwajowe na Chłopskiej i Wita Stworza

    Przez Kołobrzeską i Bażyńskiego.

    • 11 2

  • Projekt??

    Przecież już wyburzają teren pod ten "projekt" a nagły remont nawierzchni ul. Trauguuta to przypadek też?? Za jaki czas będą pruć od nowa za nasz pieniądze.

    • 4 1

  • Zupełnie tego nie pojmuje.... (4)

    Wypadki mają się tak :
    1. Miasto przez podległe sobie Biuro Rozwoju Miasta opracowuje studium i założenia dla trasy Nowej Politechnicznej. Wyznaczono w nim korytarz i punkty początku i końca.

    2. Miasto ogłasza PRZETARG na opracowanie wielowariantowej KONCEPCJI.

    3. Przetarg wygrywa firma Mosty Katowice. BPBK jest drugie...

    4. 3 miesiące po ww. przetargu Adamowicz po prezentacji animacji tzw. "z pupy" twierdzi - "Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę mówić od dziś o projekcie GPW".

    Ręce i "cycki" opadają.
    Jeśli nie wiedziało się, którędy zrealizować połączenie to NIE OGŁASZA się przetargu na projekt. Ogłasza się na studium programowo-przestrzenne.
    A jeśli już ogłoszono i rozstrzygnięto przetarg na projekt - może nie zlecać z wolnej ręki przegranej firmie czegoś co zupełnie wywraca do góry sens prac zwycięzcy ? Może poczekać co zaproponuje w koncepcji Mosty Katowice ?

    Animacja jest zupełnie z "pupy", że tak się wyrażę.
    1. Duża część terenu gdzie przechodzi ten fikcyjny tramwaj ma ważny i uchwalony miejscowy plan zagospodarowania.
    2. Część z terenów w których miałby się poruszać tramwaj (okolice GUMedu) jest wpisana do rejestru zabytków (zabytkowe nasadzenia parkowe i budynki).
    3. Lokalizacja tramwaju w Smoluchowskiego = wyrzucenie znajdujących się tam miejsc parkingowych. Na terenie GUMedu jest w tej chwili ~ 200 miejsc parkingowych i nie będzie ich więcej.
    4. Sam GUMed generuje mniej ruchu od Politechniki - pracuje na terenie szpitala około 2500 ludzi i jest tam około 1000 łóżek szpitalnych. Dla porównania na PG studiuje około 20000 osób.

    • 17 9

    • mi ta koncepcja i tak jest obojętna,

      • 0 1

    • W skrócie, dlaczego nie masz racji w kwestiach szpital vs. politechnika. (2)

      1) plan można zmienić, lepiej w ważnej społecznie sprawie, a nie jak np. teren przy grunwaldzkiej/Chopina pod prywatną szkolę,której szefuje była koleżanka z UM

      2)wszystkie nasadzenia parkowe i budynki zabytkowe są na animacji zachowane i znajdują się po prawej stronie ulicy:)

      3) te miejsca i tak powinny zniknąć- połowa z nich ogranicza widoczność na ulicy, druga połowa to nie miejsca parkingowe, tylko zakazy parkowania ignorowane przez cwaniaków. poza tym- tramwaj spowoduje, ze dojazd samochodem nie będzie koniecznością- obecnie istnieje spora grupa ludzi, która na podejście pod górę od przystanku tramwajowego na grunwaldzkiej zużywa więcej czasu niż na przyjazd nim z drugiego końca miasta. Parking wielopiętrowy, płatny powinien powstać na terenie uck, ale na to miasto wpływu nie ma.

      3) GUMed to uczelnia- ok. 5000 studentów po odliczeniu farmacji (choć oni też tu bywają) do tego 1000 wykładowców (jasne, większa cześć z nich to kadra szpitala, ale nie wszyscy) Szpital to UCK. Nie wiem, skad wziąłeś 2500, ale z pewnościa jest to liczba zaniżona- samych lekarzy i pielęgniarek będzie ponad 2000, a jeszcze administracja, strasznie rozbuchana. i jeszcze ważne słowo- outsourcing- firmy sprzątające, salowe itp., nie wliczone w poczet pracowników szpitala. łóżek może 1100, ale pacjentów codziennie znacznie więcej i nie chodzi tu tylko o odwiedzających- kilkadziesiąt przychodni przyjmujących codziennie kilku do kilkudziesięciu pacjentów, do tego tzw. przyjęcia dzienne- prawie każdy oddział przyjmuje drugie tyle pacjentów (a czasem dużo więcej), co ma łóżek i tego samego dnia są wypisywani, bez pobytu w łóżku. Do tego szpital zakaźny zaraz obok ( nie jest częścią UCK), generujący własny ruch. łącznie ruch ten spokojnie przekracza 15000, do tego jest płynny przez caly dzień (politechnika to kilka fal związanych z konkretnymi godzinami zajeć) i co najważniejsze, jest bardziej istotny z punktu widzenia społecznego- z punktu widzenia miasta ważniejsze jest, by jego mieszkańcy (w tym studenci i pracownicy PG- a codziennie są to rożne osoby) mieli łatwy dostęp do szpitala, niż wąska grupa ludzi (z czego większa cześć prawdopodobnie nie mieszka w gdańsku!) do uczelni, ktora ma już bardziej dogodne połączenie tramwajowe( ruch pieszych od przystanków miszewskiego i politechnika odbywa się w poziomie, nie pod górę jak w okolicach szpitala).

      • 5 1

      • Nie (1)

        Tak się składa, że robiłem projekt dostępności i obsługi komunikacyjnej dla jednego ze szpitali w Polsce i dla porównywania brałem dane GUMedu.
        Co do sensowności tramwaju w Smoluchowskiego - zobacz jak wygląda obciążenie jedynej kursującej w Smoluchowskiego linii autobusowej i pomyśl po co tam tramwaj... A ten autobus ma lepszą dla studentów trasę bo dojeżdża od stacji SKM Politechnika.
        Co to znaczy - ruch przekracza 15000 ? Ruch obsługi szpitala ma dwie fale (szczyty ~ 8 i 15) ale są one mniej widoczne niż szczyty dla PG. Im większy szczyt a mniejsza płynność tym oddziaływanie na ruch większe i większa możliwość zakorkowania okolicznego terenu.

        Reasumując. Szpital na Zaspie, który ma prawie 3/4 łóżek GUMedu - świetnie jest obsługiwany przez 2 linie autobusową, kursujące co ~ 20 minut i 400 miejsc postojowych. Gdyby wokół GUMedu albo w samym GUMedzie powstało dodatkowo 200 miejsc postojowych sprawa jego obsługi byłaby zamknięta.

        Tramwaj "w poprzek" nie rozwiąże problemów Południa, któremu potrzebne jest bezpośrednie połączenie z Wrzeszczem i Oliwą. Dlatego w Gdańsku brakuje tramwaju w Łostowickiej - dalej przez Morenę do Wrzeszcza (Nowa Słowackiego) - a zbudowano dla leśniczych i grzybiarzy PKMkę..

        • 1 5

        • hmmm...jak dla mnie

          nie rozumiesz specyfiki szpitali. wierzę, ze robisz 'projekty dostępności', ale chyba nie analizujesz kto, jak i dlaczego do szpitala przyjeżdża.
          po pierwsze, co do sensowności linii- dużo ludzi którzy tu przyjeżdżają jest starych, schorowanych. dla nich te kilkaset metrów pod górę to kolosalna różnica. 15000 osób- oczywiście chodziło mi o to, ze dziennie tyle osób się w tej okolicy pojawia. różnych osób. przez cały dzień, z niewielkimi pikami, co uzasadnia linię tramwajową kursującą przez cały dzień.
          283 jako przykład jest bez sensu- kursuje raz na godzinę, w szczycie 2x na godzinę, do tego godziny przyjazdu pod szpital ma takie, ze nikomu nie pasuje-pół godziny przed, półgodziny po 8.00.
          SKM nie jest szczególnie popularna wśród studentów gumed, właśnie dlatego, ze jej przystanki są dosyć daleko od uczelni, korzystają z komunikacji miejskiej, głównie tramwajowej.
          A porównanie UCK do szpitala na zaspie... to żart? sam chwilę wcześniej piszesz o studentach, do tego tych szpitali nie można porównać- uck ma 3 stopień referencyjności, jest największym szpitalem w województwie, a zaspa to zwykły szpital powiatowy, tyle,że w mieście. sama liczba pacjentów z przychodni tworzy ponad dwukrotna różnicę dziennie. na projektowaniu dostępności sie nie znam, ale chyba źle zbierasz dane..
          Za to zgodzę się, ze przydałby się tramwaj wzdłuż słowackiego i w linii PKM- co wcale nie wyklucza sensowności tej linii.

          • 0 0

  • Gdańsk naszych marzeń

    Sami stwórzmy Gdańsk jaki chcemy
    https://www.facebook.com/Gdansknaszychmarzen?ref=hl

    • 1 0

  • Najpierw niech zrewolucjonizuja warunki pracy w ZKM

    • 1 1

  • U mnie 8 września

    A w urzedzie za duzo budyniu polali ...i maja caly czas prima aprilis.
    Gratuluje poczucia humoru przez 365 dni w roku, przejrzyjcie hitlerowskie plany z lat 30 dostosujcie do obecnej zabudowy i bedziemy zyc jak europejczycy przez nastepne 1000 lat ;-)

    • 3 1

  • dla mnie bomba !!!!

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane