• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyczepka na rowery niebawem wjedzie do tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
21 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana. Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana.

Kupiona przez miejską spółkę przyczepka do wożenia rowerów za autobusem od prawie roku stoi nieużywana. - W tym sezonie będzie wykorzystywana - zapewniają w ZTM. Co ciekawe: urzędnicy zastanawiają się, czy nie przywrócić kursowania promu przez Martwą Wisłę.



Likwidacja przeprawy promowej Wisłoujściezobacz na mapie Gdańska sprawiła, że rowerzyści zwiedzający nadmorskie dzielnice Gdańska nie mają jak przedostać się przez Martwą Wisłę. Nic nie daje im tunel w ciągu Trasy Słowackiego, bo nie wolno im do niego wjeżdżać. Z kolei z autobusu linii 258, kursującej tą trasą, bywali wypraszani lub wręcz niewpuszczani przez kierowców, zasłaniających się bezpieczeństwem innych pasażerów.

By temu zaradzić, miejski przewoźnik (wówczas ZKM, dziś GAiT) kupił za 7 tys. zł przyczepkę do przewożenia rowerów. Miała ona być doczepiania do autobusu i umożliwiać rowerzystom przejazd pod Wisłą.

  • ZTM tłumaczy, że ze względu na niską frekwencję pośpiech z uruchomieniem przyczep nie był konieczny.
  • W autobusach kursujących tunelem pod Martwą Wisłą znajduje się w sumie 8 miejsc na rowery (w tym 6 na specjalnych wieszakach).


Sęk w tym, że od roku przyczepka stoi niewykorzystywana.

Organizatora transportu publicznego w Gdańsku zapytaliśmy, z czego wynika to opóźnienie.

- Przyczepki dotarły do Gdańska dopiero w sierpniu, dlatego uznaliśmy, że wykorzystamy je dopiero od tego sezonu, przy czym odbędzie się to poza umową przewozową między ZTM a GAiT - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Trzeba też dodać, że dotychczasowa frekwencja rowerzystów korzystających z tunelu i linii 258 była niska. Średnio to ok. 3-5 osób na jeden kurs, w weekendy ok. 8-9. Przy zwiększonej częstotliwości autobusów nie było konieczności, by te jeździły z przyczepką.
To wyjaśnienie oficjalne. Nasz informator twierdzi, że sprawa wygląda nieco inaczej.

- Kierowca autobusu z przyczepką musi mieć dwie kategorie prawa jazdy: D i E. Ponadto ani GAiT, ani ZTM nie wiedziały, jak rozstrzygnąć kwestię montażu rowerów na tych przyczepkach. Czy powinien robić to kierowca, czy pasażer? A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery? Kto miałby wówczas ponieść za to odpowiedzialność i pokryć koszty naprawy czy wymiany roweru? - dzieli się z nami wątpliwościami.
Według zapowiedzi ZTM dostawki do autobusów pojawią się w tym sezonie. Kiedy, tego jeszcze nie wiadomo.

- Odpowiedzialność za rowery na przyczepie podczas jazdy będzie brał kierowca, bo tak wynika z ustawy o ruchu drogowym. Nie wiemy jeszcze, jak dużo czasu będzie potrzebne do załadunku i rozładunku rowerów. Niewykluczone, że z kierowcą będzie jeździł pomocnik, by przestoje nie trwały na przystanku dłużej niż 3-4 min. Chcemy wykorzystać doświadczenie z podobnej linii regionalnej kursującej w Poznaniu - dodaje Zomkowski.
Warto dodać, że przewóz rowerów w autobusach linii 258 (a wkrótce także na przyczepkach) jest darmowy. Trzeba jedynie posiadać ważny bilet jednorazowy lub okresowy.

Wideo archiwalne


Prom Wisłoujście: jest szansa, że wróci?

Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska zarząd Transportu Miejskiego przygotował analizę przywrócenia promu Wisłoujście, kursującego przez Martwą Wisłę. Wynika z niej, że jednoczesne utrzymanie dwóch linii autobusowych i promu kosztowałoby budżet miasta 2,5 mln zł (900 tys. na autobusy i 1,6 mln na prom).

Po otwarciu tunelu w kwietniu 2016 r. wpływy z biletów sprzedawanych na promie spadły z 31 do 18 tys. zł miesięcznie (w maju).

Jak usłyszeliśmy w ZTM, szacunki trafiły do BRG i trwa ich analizowanie. O tym, jakie są szanse na uruchomienie przeprawy pieszo-rowerowej pisaliśmy w lutym.


Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • Tylko kto sie zgodzi zeby brać na siebie odpowiedzialność

    Nikt nie moze nikogo do to zmusic

    • 1 0

  • Zrobić pas dla rowerzystów (3)

    Wystarczy zamknąć prawy pas w tunelu i przerobić go na drogę rowerową. Dla samochodów wystarczy jeden pas i ograniczenie prędkości do 30 km/h. W końcu powinniśmy poszerzyć strefę TEMPO 30 dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

    • 9 17

    • A w zimie? (2)

      A poza sezonem rowerowym korki na pasie dla rowerów a na pasie dla samochodów.? Zabawni są ci ideolodzy.

      • 9 1

      • (1)

        Mój pomysł i tak jest absurdalny. Chociaż dopuszczenie ruchu rowerów w tunelu (może i tunelem awaryjnym?) warto rozważyć.

        tak samo warto na nowych węzłach przesiadkowych pkm - autobus - pociąg wyznaczyć postoje taxi. Przez brak takich postoi podróżni bardzo często zamawiają taksówki na przystanek strzyża.

        • 0 6

        • No i co ci w tym przeszkadza?

          • 0 0

  • Latwo uzasadnic niska frekwencje (1)

    Jesli obecnie w autobusie moze byc transportowanych tylko kilka rowerow.

    • 11 6

    • Po coś macie te ścieżki rowerowe..

      • 0 1

  • Bareja na całego :))) Ech te gdańskie urzędnicze miernoty... (1)

    • 7 6

    • Porozmawiajmy o lotnisku w Kosakowie :)

      • 0 2

  • Kolejny wałek - przyczepa! (3)

    A jak będzie prom dla rowerzystów, to się ją sprzeda - tanio i swoim. Ale przetarg był!
    Wyraźnie widać ostatnie podrygi miasta i jego spółek przed odejściem Budynia. PS. Nie jestem za PiS-em. Taki Starogard ma udanego bezpartyjnego prezydenta.

    • 55 30

    • (2)

      Boszsz, wałek stulecia, przyczepa za 7 000 złotych!!!
      Ile Budyń za to mieszkań mógł kupić!!!

      • 12 2

      • (1)

        Nie ważne, pisior musiał posta klepnąć, parę groszy pewno zarobi.

        • 12 11

        • 5gr za post

          • 3 1

  • (3)

    Zamknąć tunel!!!!

    • 28 22

    • Dawno nie słyszałem tak dobrego pomysłu kolego. Tunele na tory!

      • 4 1

    • Sam się zamknij będzie lepiej...

      • 5 8

    • To jest bardzo słuszna koncepcja

      • 9 3

  • 7tys? (2)

    To jakiś szmelc chyba.
    Mój rower więcej warty niż ta przyczepka.
    Strach tam "parkować"

    • 5 11

    • to może rozwiń temat (1)

      Czy wobec tego miasto ma kupić droższą przyczepę bo panu rowerzyście nie odpowiada zaproponowany standard? Jeżeli pan rowerzysta obawia się o swój sprzęt to niech zasuwa naokoło tunelu. Rowerzyści to najbardziej roszczeniowe grupa społeczna, na dodatek to nieznośne poczucie wyższości wobec nierowerowej "tłuszczy". Jeżdżę samochodem i rowerem i wstyd mi za tego typu bezmózgie wpisy.

      • 9 3

      • Ja rozwine ten wpis: "Nie ma jak zrobic gownoburze w necie i patrzec jak sie ludzie wkurzaja".

        • 0 1

  • juz to widzę...

    jak ci kolesie w obcisłych gaciach wsadzą te swoje wychuchane rowerki na przyczepkę... już to widzę...

    • 14 2

  • Linia 258 (3)

    Linia powinna być uruchamiana tylko w sezonie,
    zimą autobus jeździ pusty.

    • 37 10

    • linia 258 (2)

      Aby lepiej ją wykorzystac to powinna być przedłużona od al. Hallera do Przeróbki

      • 5 3

      • (1)

        Można by też uruchomić ją w relacji Nowy Port-tunel-Przeróbka.Dawała by w ten sposób skomunikowanie z tramwajami na obu końcach trasy.

        • 11 2

        • Dobrze gada

          • 2 0

  • prom (4)

    Uruchomic prom w rozsądnych godzinach i po kłopocie

    • 7 9

    • a za utrzymanie zapłacą rowerzyści czyli jakieś 1,6 mln zł rocznie (3)

      • 6 1

      • (2)

        ok pod warunkiem ze za utrzymanie tunelu (12mln rocznie ) zaplaca kierowcy.

        • 1 4

        • płacimy w podatku za paliwo a rowerzyści? (1)

          • 4 2

          • tunel utrzymuje miasto ze swoich srodkow. Miasto nie ma grosza z podatkow w paliwie

            • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane