• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

Krzysztof Koprowski
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.



Chodzi o projekt tzw. ul. Nowej Politechnicznej, która byłaby elementem połączenia między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.

- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.

Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki zobacz na mapie Gdańska oraz obecny budynek Tristaru zobacz na mapie Gdańska), to teraz budynki mają zostać nietknięte.

- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.

Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.

Na jakim odcinku ul. Nowej Politechnicznej powinna powstać linia tramwajowa?

Dalszy przebieg samej ulicy jak i tramwaju to poszerzona ul. Do Studzienki kosztem wszystkich zabudowań po wschodniej stronie zobacz na mapie Gdańska (eksponując tym samym budynki PG), a następnie równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska. Dalsza rezerwa terenowa jest doskonale widoczna na zdjęciach satelitarnych i obejmuje fragment pod istniejącą estakadą w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z również planowaną ul. Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska.

- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.

W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) zobacz na mapie Gdańska, rejon akademików PG zobacz na mapie Gdańska, Park Królewskiej Doliny zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z ul. Wagnera zobacz na mapie Gdańska, rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ zobacz na mapie Gdańska. To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.

Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.

Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska to ok. 263 mln zł.

Miejsca

Opinie (302) 5 zablokowanych

  • Nareszcie!

    Dodam jeszcze jedno...

    Absolutnie postuluję usunięcie (likwidację) POD (działkowych ogródków) wzdłuż ul. Sobieskiego. To siedlisko alkoholowych libacji, włóczęgostwa, chamstwa a także złodziejstwa. Cierpi okolica, strach po 20 wyjść na ulicę. Dodatkowo "działkowcy" blokują skromną ilość miejsc parkingowych która i tak ledwo starcza mieszkańcom. Działkowcy, w większości starsi ludzie obijają często auta łopatami czy grabiami przywożonymi ze sobą.
    W tym miejscu powinno powstać coś w rodzaju plantów czyli pas zieleni z alejkami, ławeczkami i traktem rowerowym. Komponowałby się dobrze z ładnie zagospodarowanym terenem wokół jeziorka przy ul. Wileńskiej a także z pięknym starym parkiem w Królewskiej Dolinie. Taki pas zieleni dodatkowo chroniłby mieszkańców ul. Sobieskiego od hałasu linii tramwajowej.
    Dobrze byłoby też zabrać ruch autobusowy z ul. Sobieskiego. Te kolosy pędzą nieraz i 80km/h niszcząc nawierzchnię i powodując pękanie domów.
    Stara Sobieskiego powinna zostać ulicą zamkniętą dla ruchu pojazdów o wadzie powyżej 3,5T.

    • 2 0

  • cieszę się, że dożyłem dnia... (41)

    ...gdy miejski planista w Gdańsku powiedział, że warto ograniczyć ruch samochodowy, by ułatwić ruch tramwajowy. Możliwe, że za kilka-kilkanaście lat, jazda samochodem po mieście będzie czymś tak źle postrzeganym, jak dziś palenie papierosów ;)

    • 255 93

    • Pajac...

      To , ze Ciebie nie stac na samochod, nie oznacza, ze masz prawo zakazywac innym jazdy...

      Samochod jest najlepsza forma komunikacji. Zadne tramwaje, pociagi czy autobusy nie zalatwia sprawy.

      Nikt normalny nie zrezygnuje DOBROWOLNIE z jazdy samochodem, zeby jezdzic komunikacja miejska - bo to jest zawsze mniej wygodne...

      • 0 0

    • To się chyba nie uda (4)

      Nie wiem, czy gdzieś na Świecie udało się skutecznie przegonić ludzi z samochodów do tramwajów. Amerykanie ,jako naród praktyczny, przestali nawet próbować to robić i inwestują w budowę dróg i parkingów w centrach miast. W takim Chicago na przykład można łatwo dojechać samochodem i zaparkować w centrum.

      • 3 12

      • Nie byłeś NIGDZIE w cywilizowanej Europie (1)

        Tam - w Berlinie, Londynie, Paryżu - na wjeżdżajacego do miasta patrzy się jak na niedorozwiniętego.

        • 7 4

        • Tak, ale mając tak rozwiniętą sieć komunikacyjną, zaludnienie, wielkość to się opłaca. Gdańsk to wielka wioska z jedną drogą w te a drugą w tamte. Śmieszy mnie porównywanie Gdańska do wielkich miast z dziesiątkami linii metra i kolejami podmiejskimi. Ja do pracy nie jadę z jakiegoś zadupia znajdującego się 40km od centrum tylko 10km, dojazd samochodem zajmuje mi góra 20min a tramwajem? Ostatni jedzie 22:37 a ja pracę kończę o 23:00 ... Wybór mam jeden lub drugi jazda autobusem nocnym i powrót z pracy nad ranem.

          • 1 1

      • To akurat bzdura. (1)

        Ponieważ amerykanie zaczęli odwrotną politykę i przywracają linie tramwajowe. Ograniczają również ruch samochodów w miastach - w końcu zrozumieli, że to droga do nikąd. Patrz np.: wyłączone najważniejsze kawałki Broadway w NY z ruchu.

        • 10 0

        • likwidacja linii tramwajowych w USA to modelowy przykład wrogiego przejęcia

          "inwestycja" koncernów paliwowych

          • 4 0

    • (17)

      do tego nie jest potrzebny planista tylko niższe ceny biletów i przyzwoity komfort jazdy a na to się nie zanosi

      • 24 6

      • Jasne 88 złotych za bilet na linie zwykłe w granicach Gdańska (11)

        ważny we wszystkie dni tygodnia to majątek.
        Ciekawe ile wydajesz średnio miesięcznie na samochód(ubezpieczenie,paliwo,naprawy)

        • 38 9

        • (3)

          jeździmy w 2 osoby 8km w jedna stronę - to wychodzi 300km miesięcznie i jakieś 25l paliwa, nawet licząc po 6zł za litr to autem taniej. A samochód tak jak większość posiadam i będę posiadał niezależnie od dojazdów do pracy.

          • 15 3

          • kalkulacje paliwowe

            przez pierwsze 5km samochód spala od 50 do 250% więcej, więc te kalkulacje, że palisz średnio w takim trybie 8,33L są baaaaaardzo optymistyczne, chyba że jakiś malutki silnik albo hybryda - na pewno nic konwencjonalnego z silnikiem większym niż 1,2L

            • 0 0

          • No to bedziesz jak więszkszość już zakilka lat (1)

            jechał godzinę te osiem kilometrów.
            Patrząc jak mniejszość mija cię tramwajem.

            • 16 13

            • na razie trasę z Chełmu na Narwicką pokonuje w 15min. więc mam duża rezerwę czasową

              • 9 2

        • (6)

          zalezy od trasy- czesto wyjdzie taniej samochodem
          a i tak wiekszosc ludzi posiada samochod wiec ubezpieczenie i naprawdy(przynajmniej czesc) beda kosztem stalym a nie zmiennym zaleznym od podrozowania danym srodkiem transportu
          jezeli wszyscy by przeszli na komunikacje to by nie dalo sie nigdy wejsc i by jezdzily jeszcze gorzej niz teraz

          • 15 13

          • taniej :) (5)

            księgowy pierwsza klasa

            • 9 6

            • (4)

              oczywiście,że taniej. a w dodatku jest się niezależnym. poza tym tramwajem czy autobusem nie dotrzesz wszędzie. tramwaje i tak są super, bo nie stoją w korkach, ale jak mam do wyboru jazdę autobusem w godzinach szczytu w korku albo samochodem to zawsze wybiorę samochód. i zdania nie zmienię.

              • 16 8

              • tak, widze takich twierdzących ,że są niezależni... (3)

                którzy co piatek gniją pół godziny w samochodzie na Starym Mieście żeby tylko z niego wyjechać....

                O kalkulacji ekonomicznej to już nawet szkoda pisać, widać wyraźnie, ze naród mamy głupi, zakompleksiony i nawet liczyć nie potrafiący...

                • 15 9

              • zakompleksiony, bo porusza sie samochodem? :) (1)

                A może nie głupi tylko ceniący swój czas? Sory ale komunikacja pod względem szybkości poruszania się i komfortu nie jest żadną alternatywą dla samochodu. Szkoda życia na stanie w zatłoczonym tramwaju

                • 13 12

              • no co ty bredzisz?

                Zanim wyjedziesz spod Madisona samochodem, to ja spokojnie dojdę pieszo na przystanek na dworcu i jescze pół drogi na Orunię Górną zrobię.

                Od zawsze wiadomo, że motoryzacja zaciemnia mózg. Teraz jeszcze widzę, że zmienia poczucie czasu...

                • 5 3

              • i tak jestem szybciej w domu niż przy skorzystaniu z komunikacji miejskiej

                • 5 7

      • Problemem nie jest cena ZTM, to ta jest znośna o ile kupuje się bilety okresowe. (2)

        Problemem jest niemożność dogadania się przewoźników, brak jakiejś wyraźnie promocji na bilety łączone (ZTM + SKM) na krótkich trasach. Np. jak bym dojeżdżam 4 przystanki autobusem i 3 SKM'ką to już wychodzi całkiem drogo, w porównaniu do osoby korzystającej z jednego organizatora komunikacji na dłuższej trasie.

        Drugim problemem, który na szczęście obchodzą tramwaje i planowana PKM są korki w jakich stają autobusy, przez co podróż nimi trwa nawet dłużej niż samochodem, gdyż ten nie zatrzymuje się co chwila. Dlatego tak bardzo cieszy mnie budowa jakichkolwiek torów.

        I problem najważniejszy. Wraz z budową PKM i torowisk tramwajowych na ich końcach powinny powstawać duże parkingi, bezpłatne dla osób posiadających bilety okresowe.
        Czemu? By jadąc z słabo skomunikowanych przemieści czy wiosek dojeżdżając do przystanku zostawiali tam samochód i dalej jechali komunikacją miejską. Tak to działa w NYC czy Londynie i się sprawdza. Bo nie da się dobrze skomunikować całego regionu, a brak możliwości wygodnej przesiadki sprawi, że komunikacja miejska będzie świecić pustkami a drogi będą zakorkowane przez osoby dojeżdżające do pracy, jak w LA.

        • 23 0

        • ale (1)

          po co miasto ma budować parkingi???
          jak od razu na nim nie zarobi(mentalność i chciwość polaków by jak największą chochlą brać)a na zwrot i zarobek z ów parkingu by musieli czekać kilka lat.
          po co to budować jak teraz się patrzy na kieszeń a nie na przyszłość( porównanie do komuny, które teraz plany są realizowane słowackiego,linie tramwajowe chełm i morene jak i te linie przecinające)

          • 0 5

          • Po to by oszczędzić gdzie indziej.

            Na zużyciu dróg w centrum, można by zresztą wtedy wprowadzić opłaty za wjazd, teraz pomysł byłby bez sensu z racji braku infrastruktury. Zmniejszenie ruchu wpłynie korzystnie na jakość powietrza itd. Idąc twoim tokiem rozumowania poco budować drogi, skoro nie zarabia się na nich?

            Zyskiem z inwestycji niekoniecznie muszą być pieniądze. A przynajmniej nie bezpośrednio. Np. poprawienie infrastruktury komunikacyjnej miasta, sprawa i popularna komunikacja miejska itd. polepszają warunki życia mieszkańców, a to prowadzi do inwestycji prywatnych, wzrostu wartości ziemi, mieszkań itd. więc miasto czerpie z tego bardzo wymierne wyniki, mimo że sam parking jest deficytowy.

            • 0 0

      • hejterom nasze stanowcze NIE

        w wielu relacjach nowy tabor tramwajowy już teraz daje szanse wygodnej jazdy

        • 8 6

      • Kur... wszystkie autobusy niskopodłogowe, większość tramwajów wymieniona, przypadki tramwaju/autobusu zawalonego po dach sporadyczne, a ten mówi, że komfort jest nieprzyzwoity. Sorki, drugiego samochodu w tramwaju nikt Ci nie zrobi...

        • 37 9

    • Puknij się w głowe...

      • 1 2

    • papierosy na przystankach (2)

      Nie wiem czy papierosy są tak źle postrzegane, bo ostatnio coraz częściej, a wręcz nagminnie widzę mnóstwo osób palących na przystankach tramwajowych i autobusowych mimo zakazu. I żadne służby na to nie reagują

      • 20 5

      • kapus?

        czesc kapus!

        • 1 2

      • A wpływa to na play budowy... jak?

        • 5 3

    • pala tylko ludzie z charakterem!

      a mieczaki pisza glupawe posty nie majac nawet odwagi zeby sie podpisac!

      • 3 5

    • (3)

      Choćbyś nie wiem ile postów tutaj napisał Drogę Czerwoną i tak zbudujemy.

      • 24 18

      • Droga Czerwona (1)

        To powinno być marzeniem każdego mieszkańca trójmiasta! Alternatywa dla jedynej trasy przelotowej przez Trójmiasto.

        • 8 8

        • alternatywą dla tej trasy jest SKM

          a jeszcze lepiej bike and SKM

          • 6 3

      • podpisz się gościu - znajdziemy cię :)

        • 9 12

    • Tu nie chodzi o ograniczenie ruchu aut (3)

      ale o to żeby komunikacja zbiorowa miała większy priorytet. Wszystkim będzie lepiej również tym co jeżdżą autami jak więcej ludzi wybierze komunikacje miejską.

      • 16 1

      • nie zapominaj o rowerach (2)

        • 3 8

        • Tak (1)

          Rowery też są ważne, chociaż szkoda, że rowerzyści nie potrafią uszanować kierowców zmotoryzowanych. Dzisiaj rano wjeżdżałem w podwórko na grunwaldzkiej i przeciąć musiałem ścieżkę. Wjechałem na nią i chciałem przepuścić dziadka który się zatrzymał na chwile i w tym czasie jakiś rowerzysta nadjechał i nie mógł przejechać i uderzył pięścią w moje auto - mimo że swobodnie mógł mnie wyminąć chodnikiem. Oczywiście nie jest to reguła ale zdarzają się tacy - podobnie jak z pieszymi i kierowcami.

          • 19 1

          • niestety promocja dobrych zachowań rowerzystom przydałaby się najbardziej. Zapominają ze kiedyś będą mieli po 60 lat

            • 13 1

    • Czemu warto ograniczyć ruch samochodowy?

      Korzystając z komunikacji zbiorowej zamiast samochodu dziennie tracę 40 minut, co w miesiącu daje ponad 13 godzin! Sory, ale wolę ten czas wykorzystać w inny sposób niż stanie w zatłoczonym tramwaju.
      A finansowo wcale tak dużo nie dokładam. To, że inni zazdroszczą to nie powód do tego, aby wszystkim zakazywać poruszania się samochodem. Zwłaszcza, że tankując paliwo odprowadzam znacznie większe podatki niż ludzie poruszający się komunikacją zbiorową.

      • 12 11

    • Tramwaj - scisk, pijacy, agresywne dresy i babcie walczace o miejsce (2)

      Widać jestes jednym z tych smierdzieli ktorych trzeba omijac w tramwaju z daleka zeby sie nie pozygac. Chcesz jezdzic tramwajem to jezdzij jak cie na auto nie stac, ale nie wal takich glupkowatych tekstow

      • 18 33

      • Problem smrodu zaniknął odkąd jeździsz samochodem.

        • 20 7

      • To jak pan pachniś będzie stał w korku to niech nie jęczy.

        Stać cię to stój.

        • 11 8

  • to że tramwaj to super trasa ale

    ale transport drogowy zaczyna być u nas jawnie dyskryminowany. To jest w tej chwili główna trasa samochodowa łącząca południowe dzielnice z Zaspą, Przymorzem. Już teraz są tam straszne korki i skandaliczna nawierzchnia na Sobieskiego a w artykule nic się nie wspomina o drodze, a jeżeli już to o ograniczeniu ruchu. Pragnę przypomnieć, że nie zawsze wszędzie można się wybrać rowerem, czy tramwajem. W wogóle to promuje się u nas transport typu sardynka. W nowych tramwajach, autobusach, czy SKM-kach jest coraz mniej siedzeń. To tak się zachęca ludzi do podróżowania komunikacją ?

    • 0 0

  • A co z Nową Świętokrzyską????? Kiedy zacznie się jej budowa???

    • 1 0

  • no wreszcie cos po prostu ciach

    no i wreszcie ktos pomyslal ze moze jak bedzeimy chchiali uzywac komunikacji miejskiej to oszczednosc czasu mnie do tego skłoni a nie jeżdzenia z moreny do wrzeszcza dookoła przez chełm czy inna tam koleja metropolitalną...

    btw po co droga- wystarczy tylko torowisko (nawet lepiej bo tramwaj bedzeimogl szybciej pocinac niz jak ma wspolna trase z samochodami)

    • 0 0

  • nowa do studzienki

    proponuje wyburzyc również zachodnią stronę tej ulicy,będzie dużo miejsca dla szalonych pomysłów,pasmo wzgórz koniecznie odgrodzic ekranami

    • 2 0

  • (6)

    Najpierw to niech ceny biletów zmniejszą.

    • 82 57

    • za drogo za drogo

      to sobie rower kup palancie

      • 1 3

    • polecam pojechac za granicę i zobaczyć ile kosztuja ceny biletow!! Mamy piekne nowe autbusy i tramwaje a ceny biletów są duzo duzo niższe!!

      • 2 3

    • ceny biletow

      i kuszetki w tramwajach może jeszcze????

      • 0 4

    • A ja tu sie cieszyłem na wiadomośc

      Rozwiałeś moją naiwną radość. Faktycznie, bilety są pieruńsko drogie

      • 2 1

    • Nie "zmniejszą", tylko "obniżą", chyba że chcesz

      zmniejszenia czcionki, którą zapisano cenę na biletach.

      Jak chce się nowych inwestycji w infrastrukturę transportową, to jakoś trzeba ją sfinansować. I tak dla osób z górnego tarasu ceny biletów miesięcznych są superkonkurencyjne wobec kosztów dojazdu własnym samochodem (o czasie dojazdu nie wspominając, bo w TriStarze OIDP komunikacja masowa ma mieć fory).

      • 1 2

    • jak ludzie przestaną jeździc na gapę, będą większe wpływy z biletów to będzie można obnizyć ceny

      • 3 10

  • Skoro ten tramwaj jest tak doskonałym środkiem komunikacji (2)

    to dlaczego ma powstać za ponad 700 milionów (!)Pomorska Kolej Metropolitalna. Czy nie lepiej połączyć lotnisko ze śródmiesciem Gdańska linią tramwajową? I taniej, i ekonomiczniej, i logicznie (!?). Ale tu pewnie chodzi o coś innego - domyślam się - pieniądze...

    • 4 1

    • a w drugą stronę to co? Do Kartuz tramwajem będziesz jechał? (1)

      • 0 0

      • A czemu nie?

        • 1 0

  • No i super ! (19)

    Gdańsk naprawdę się rozwija, a wszyscy którzy twierdzą inaczej są albo ślepi albo sfrustrowani.

    • 248 71

    • Się rozwija na kredyt (4)

      A żeby spłacić kredyt, trzeba będzie podnieść wszystkie możliwe opłaty. Szykujcie kasę bo to my będziemy płacili za te inwestycje

      • 11 11

      • oszalałeś za gotówkę płacić? (3)

        pokaż mi miasto które płaci z gotówki za inwestycje infrastrukturalne?

        • 8 2

        • a wiesz (2)

          co to jest pokrycie finansowe???

          • 2 2

          • właśnie o kredycie chiałem napisać

            ostatnia kwota sprzed paru miesięcy jaką pamiętam to 1,1mld zł długów samego Gdańska... aby spłacać lichwiarskie odsetki od tej kwoty podwyższyli ceny czynszów... ale nie tylko tak nas łupią, uzasadnianie podwyżki cen biletów wzrostem cen ropy jest śmieszne, bo większość transportu pokrywa tramwaj... wungiel raczej dużo nie zdrożał

            • 0 0

          • Pokrycie finansowe jest wtedy gdy kryjesz Panią za gotówkę.

            • 3 0

    • rozwija sie kosztem zamrożenia płac (2)

      większości szaraków zatrudnianych przez miasto. Co to za rozwój, skoro lada moment jako pracownik miejski zacznę się kwalifikować do objęcia opieką społeczną?

      • 2 1

      • do biedronki idz robić (1)

        • 5 1

        • jeśli to dla ciebie śmieszne

          to jesteś żałosny.

          • 1 3

    • zgadzam się. miałam wątpliwą przyjemność przebywać w ostatni weekend w Łodzi - po kilkukrotnym przejechaniu się tamtejszymi tramwajami NIGDY złego słowa nie powiem na gdańską komunikację. W porównaniu do innych miast polskich w Gdańsku widać ogromny rozwój i nowoczesność. Tylko tak dalej!

      • 4 0

    • Przyjedź na Rębowo i zobacz ten rozwój (1)

      Przyjedź na Rębowo i zobacz ten rozwój, smród , jeden autobus na dwie-trzy godziny, bo nie każdy zajedzie cześć jedzie na Otomin od razu, i błoto po kolana, albo przeprawa przez potok i brodzenie w błocie po kolana . To zobaczysz rozwinięty Gdańsk. Powstało tu trzy ogromne osiedlam w tej okolicy i budują dalej. Aha i z miasta trzeba wrócić najpóźniej o 20 tej, a w zimę o 15 tej , latarni tu nie ma.

      • 1 4

      • kupiłeś za małe pieniądze mieszkanie i chcesz wygód jak w centrum?

        wyborca PiS czy co?

        • 7 1

    • Rozwój może być szybki lub wolny (2)

      W Gdańsku jest bardzo wolny, pojedź do Gdyni i zobacz jak się rozwinęła. Mnie tam nie było przez kilka lat i byłem w szoku jak ostatnio jechałem tam. Po za tym dużo pieniędzy jest marnowanych lub są robione inwestycje, które nie są potrzebne mieszkańcom jak np. ECS.

      • 9 27

      • Bez porównania

        Mądry i spostrzegawczy panie kolego Gdyby na tak małym terenie jaki zajmuje Gdynia umiejscowić wszystkie ostatnie inwestycje Gdańska to trzeba by chyba tam piętro dorobić to normalne że w dużo mniejszym mieście o wiele łatwiej zobaczyć inwestycje. ale myślę że najlepiej byłoby dla Ciebie przeczytać i zsumować łączną długość odcinków wyremontowanych/wybudowanych w ostatnich latach w Gdyni i Gdańsku i zauważyłbyś różnicę tak czy inaczej bardzo dobrze niech trójmiasto się rozwija zarówno Gdańsk, Sopot jak i Gdynia. Bo w tym jest siła i potęga trójmiasta że składają się na nie 3 zróżnicowane i zupełnie inne miasta ;] Pozdrawiam zza Kałuży Bałtyckiej AHOJ!

        • 8 1

      • hahahahaaaaa

        to w tej Gdyni musiałeś ostatni raz być krótko po wojnie

        • 14 0

    • tak rozwija się spalarnia odpadów koelgi wałęsy która truje nie tylko westerplatte ale wywozi trucizny do zwirowni (4)

      ale wywozi trucizny do zwirowni poza Gdańskiem.

      Rozwija się kumoterstwo i patologiczna wręcz plaga urzędników.

      • 27 25

      • (3)

        To jest skutek wywalczenia, naszej kochanej styropianowej demokracji.

        • 8 5

        • demokrację (2)

          miałeś zawsze nawet za komuny!
          towarzysze kto jest za? wszyscy dzielnie podnoszą ręce,a przewodniczący dodaje, to jesteśmy jedno głośni i zrobimy tak jak towarzysz nam nakazał.

          • 10 2

          • Ileż to ONI musieli zmienić żeby się nic nie zmieniło (1)

            • 5 3

            • już 23 lata nad tym pracują i jeszcze do końca im to nie wychodzi

              • 5 5

  • Super! (24)

    Jedna z lepszych informacji! Oby tylko faktycznie doszło do tej budowy.
    Dzięki Chris za poprawienie humoru z rańca :)

    • 341 47

    • Zakopać linię tramwajową we Wrzeszczu

      A nie zabawa półśrodkami: najgorsze skrzyżowanie w Trójmieście jeszcze z tramwajami... Przystanek pod drogą i węzeł przesiadkowy, a nie "pełna koniczynka".

      • 1 2

    • raczej science fiction - estakada nad Grunwaldzką aż do Waryńskiego i co ? nad czy pod torami kolejowymi ? (14)

      i jeszcze po drodze ma być skrzyżowanie z "drogą czerwoną" :D

      • 13 13

      • i tyle (3)

        gdzie masz, i Wy mu plusujący, napisane, że będzie estakada? ... nie wierze

        • 2 2

        • nikt nie napisał i pewnie być może nie planuje, ale zastanowienia wymaga kwestia: (2)

          jaki wpływ na płynnosć ruchu będzie się miało przecięcie Grunwaldzkiej linią tramwajową na wysokości Miszewskiego (kolizyjne) ?

          • 3 1

          • płynność ruchu nie będzie potrzebna

            i tak do tego czasu miasto się zupełnie zakorkuje.

            • 0 0

          • gdyby budować

            estakadę na tym skrzyżowaniu, to raczej w ciągu grunwaldzkiej- łatwiej i wi,ększy ruch. a jeszcze lepiej wybudować tunel zaczynający się przy kortach, a wychodzacy koło galerii bałtyckiej:)

            • 4 1

      • żadna estakada. (9)

        powinna być miejska ulica i tory w jezdni. A dokładniej: między pl. komorowskiego a Grunwaldzką - tory w jezdni w świetle aktualnych pasów ruchu, dalej- od Grunwaldzkiej na suchanino nowa aleja 2x2 +tory, ale oczywiście nie autostrada z ekranami, tylko aleja z obustronną pierzeją budynków i usługami w parterach. Skrzyżowanie Miszewskiego/Grunwaldzka/Do Studzienki przebudowane na reprezentacyjny plac. I mamy Nowy Wrzeszcz.

        • 24 1

        • A ja do tego zrobiłbym to tak (3)

          między placem Komorowskiego i skrzyżowaniem Miszewskiego Grunwaldzka - aleja pieszych (wyłączeniu ruchu samochodowego przynajmniej od wiaduktu kolejowego do placu Komorowskiego), zachowanie budynków wzdłuż Miszewskiego z funkcją usługową (knajpki itp) - tory tramwajowe na tym odcinku w chodniku - w efekcie długi deptak (ciąg pieszy) z usługami

          • 14 6

          • (1)

            jasne i tramwaj miedzy pieszymi - to dopiero byłaby jatka

            • 2 6

            • w wielu miejscach to funkcjonuje

              tylko w Polsce się nie da?

              • 6 1

          • z knajpki prosto pod tramwaj

            • 6 4

        • ja bym puścił

          ruch od wiaduktu do placu komorowskiego po wyspiańskiego, a w stronę grunwaldzkiej po waryńskiego i kawałek po białej- przyszła trasa czerwona- można tam od razu duże skrzyżowanie zrobić. wiadomo, że mieszkańcy będą protestowac, ale to mniejsza krzywda dla ogółu mieszkanców tej okolicy, mniej uszkodzeń budynków, krótsze remonty i lepszy docelowy układ drogowy.

          • 5 5

        • tory w jezdni są głośne

          a tam i tak auta hałasują

          • 3 0

        • Tramwaj będzie w korkach stał?

          Jechałeś tam kiedyś w rano albo po południu?

          • 8 0

        • ten wariant mamy od opery do Hallera - podoba się ? (1)

          • 5 3

          • tak:)

            • 2 3

    • Słuchaj ty w to wierzysz ?????????????????????????????????????????? (5)

      ostatnie lukrowanie przekracza granice rozsądku :-)

      Wierchuszka parti rządzącej ma pierdziela jak stą d do aresztu śledczego i się zaczyna lukrowanie.

      Ja prędzej uwierzę w różowe smoki spełniające zyczenia grzecznych dzieci niż w obietnice PO i Pawła Adamowicza.
      Choć musdzę przyznać ze Adamowiczowi to w sumie wierzę bo jak zapowiada podwyżki to zawsze je wprowadza!

      • 42 49

      • Tylko w Radiu Maryja są jedyne wiarygodne informacje (4)

        a tam wyraźnie mówią, że Polska upada i tylko PIS ją może uratować

        • 41 16

        • (3)

          Gospodarczo? Jesteśmy dnem. 50% budżetu Państwa to podatki z paliwa...

          • 15 15

          • A jak jest w innych krajach? (2)

            • 6 5

            • no to powiedz nam jak jest (1)

              bo sam jestem ciekaw
              a nie mogę znaleźć

              • 3 2

              • Skarbnica mądrości

                Są rzeczy na niebie i ziemi, których nie można znaleźć w Googlach...

                • 6 0

    • Bo Wrzeszcz to centrum Gdanska!

      • 6 2

    • A czy będzie tam 3 pętla dla tramwaju dwukierunkowego?

      Adamowicz Paweł mistrz strategicznego myślenia o ionwestycjach miejskich.
      Dzięki niemu zbudowano dwie pętle tramwajowe dla tramwajów dwukierunkowych i dodatkowe przystanki tramwajowe tak aby tramwaj nie musiał wjerzdzać na petlę :-).
      Przebiegły inwestor normalnie.

      Dlaczego o tym TVN nie grzmi ???

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane