• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie strefa płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu. Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu.

Przed strefą płatnego parkowania wybroniła się Oliwa, ale już nie Siedlce i Przymorze oraz nowe fragmenty Wrzeszcza. Z 320 do 500 zł miesięcznie wzrośnie abonament za postój w strefie.



Światło dzienne ujrzał projekt uchwały Rady Miasta Gdańska w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych, stawek tych opłat oraz zasad ich pobierania. Rada Miejska ma go przegłosować w tym tygodniu, 29 listopada. Nowe przepisy miałyby wejść w życie w październiku 2013 r.

Postanowiliśmy sprawdzić, jakie ostateczne zmiany w strefach płatnego parkowania szykują władze Gdańska.

Najpoważniejszą zmianą jest wprowadzenie trzech nowy stref płatnego parkowania. Pierwsza, o której pisaliśmy wielokrotnie, ma powstać na Siedlcach. Mają nią zostać objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska, ul. Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańskaul. Pohulanka zobacz na mapie Gdańska. W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Strzelecka zobacz na mapie Gdańskaul. Bema zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to obszar między ulicami: Śląską zobacz na mapie Gdańska, Kołobrzeską zobacz na mapie GdańskaSzczecińskązobacz na mapie Gdańska. O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej. Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Białej zobacz na mapie GdańskaDanusi zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto rozszerzona zostanie strefa w centrum Gdańska. Objęta nią zostanie ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska od wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji do Motławy. Strefy parkowania w dzielnicy Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.

Zmieniają się godziny obowiązywania stref płatnego parkowania. Teraz w Aniołkach kierowcy za parking płacą w godz. od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. We Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.

Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować 3,60 zł. Natomiast następna - trzecia godzina pochłonie 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł. Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.

Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych za wyjątkiem centrum kierowcy płacą teraz 320 zł za każdy miesiąc. Natomiast po znowelizowaniu przepisów opłata za ten abonament wzrośnie aż do 500 zł.

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.

30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres jednego roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.

Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.

Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.

Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Opinie (282) 1 zablokowana

  • ja do pracy na Westerplatte samochodem jadę 17 minut a tramwajami z wrzeszcza i autobusem z łąkowej 85 minut (1)

    i 5 minut piechotą od autobusu i co jest ekonomiczniejsze?

    • 13 0

    • Zamiast sprawnej ipunktualnej komunikacji - opłaty parkingowe

      Najpierw niech miasto wprowadzi punktualną i docierającą w okolice zakładów pracy komunikację a później opodatkowuje postój a nie odwrotnie wyciągając ostatni grosz z kieszeni kierowców.
      Proponuję włodarzom wyprawę SKM z Gdyni na Morenę, czy Karczemki - zajmie co najmniej dwie godziny, autem nawet w korkach maksymalnie 40 minut, przy cenach gazu ziemnego 2zł/m3 koszt przejazdu 5 zł, koszt przejazdu SKM i ZKM - 14 zł.

      • 2 0

  • niech płacą ci co do pracy przyjeżdżają z poza Gdańska a mieszkańcy nie powinni płacić

    • 6 1

  • Do Rajców!!!! Opamiętajcie się!!!!! (1)

    Samochodem jadę do pracy 30 min,zawożąc jeszcze dziecko do dziadków. Komunikacją miejską zajełoby mi to 2 godz. w tym 3 przesiadki. Akurat zafundowano mi strefę płatną pod szkołą w której uczę.To co robi miasto szukając ,,na chama" kasy to jest utrudnianie nam życia. Oczywiście tłumaczą nam ,ze to dla wszystkich dobra np. będzie większa rotacja samochodów w strefie( np .mam 5,6 lub 7 godz lekcjii) W postępowaniu naszych urzędników nie ma żadnej logiki.Z jednej strony zagęszczają miasto(wyrażając na to zgodę) nowymi piętrowcami zamieniając nasz gród w betonową pustynię a potem chcą nas niby ratować przed nadmiarem samochodów fundując płatne strefy parkowania.W niedzielę odwiedziłam znajomych na Rozstajach. To co tam zobaczyłam to szokuje a podobno następne budowle w planie.Tam dopiero będzie ,,kongo" z ruchem samochodowym jak to wszystko ruszy.

    • 20 0

    • przecież oni są ślepi ,widzą tylko pieniądze!!!!

      • 5 0

  • Stadion

    Proponuje zrobić strefę płatnego parkowania na płycie stadionu to może zacznie na siebie zarabiać i budyń przestanie okradać mieszkańców-kiedyś jego wyborców.

    • 8 0

  • Komunikacja miejska...SKM itp.wynalazki (2)

    Jako typowy leń patentowany, zawsze do pracy dojeżdżam autem. Tak cirka 15 km, w 35/30 minut, za 1 literek paliwa, czyli około 6zł. Ostatnio pomyślałem, a może by tak spróbować komunikacją miejską. I spróbowałem. Ranna pobudka o godzinę wcześniej, bilet na autobus + SKM = ok. 7zł, czas od wyjscia z domu, do celu = 1,5h. Dodatkowo atrakcje w postaci spóźnionej SKM-ki, "wczorajszych" obywateli i stresu: czy zdążę. Nie dziękuje, wole mojego osła. I tak wyleczyłem się z chęci bycia trendy, co wielu tu proponuje

    • 15 0

    • Płacę 2zł/m3 gazu - nie wyobrażam sobie przesiadki na SKM - byłoby drożej

      Niestety, w dobie drogiej komunikacji miejskiej gdy już ceny paliw są zbt niskie aby zachęcić do wyboru komunikacji trzeba nałożyć podatek od parkowania.
      Dla mnie gaz ziemny tankowany z domowej instalacji gazowej po 2zł/m3 jest kilkakrotnie tańszy niż poruszanie się komunikacją miejską, o wygodzie nie wspominając.

      • 2 0

    • no wlasnie

      wez jeszcze jadąc skm odbierz 1 dziecko z przedszkola i kolejne ze szkoły, zrob zakupy i załatw coś. bardzo fajny pomysł, naprawde.

      • 1 0

  • czy ci panowie w swoich limuzynach

    z driverami tez placa w strefach ???

    • 4 0

  • powaliło

    Tych urzędasów to już chyba do reszty powaliło! Najpierw zaczynają ze śmieciami za 60zł, teraz za parkowanie pod blokiem będzie trzeba płacić, ciekawe kiedy zażyczą sobie opłat za zużywanie powietrza! Szlak człowieka trafia...podatki opłacamy, czynsze płacimy a nic z tego tytułu nie mamy, a oni dla siebie wydadzą jakieś super plakietki, które będą zwalniały ich z opłat-nie rozumiem jakim prawem, jak chcą podwyżek to niech sami pierwsi opłacają parkowanie

    • 4 0

  • niesamowite! (2)

    grubo Was pocisnęli włodarze Waszego Miasta!sądzę,że aby podnieść cenę abonamentu miesięcznego z 320zł na 500zł to trzeba mieć tupet ,że ho ho!nie potrafię pojąć istoty tak ogromnej podwyżki..odnoszę wrażenie,że to swego rodzaju kara za posiadanie auta.
    Pozdro 4 All.

    • 7 0

    • no, co Ty powiesz ;-)

      przecież Lisicki mógł zaśpiewać 800PLN.
      Zapewniam Cię, on potrafi.
      To 500PLN to akt łaski ;-)

      • 2 0

    • to składka na PGE Arenę

      chłopaki, którzy nią zarządzają zamierzają poprosić miasto aby na ten rok dołożyła im do interesu 4-5mln PLN... Kto zapłaci? Pan zapłaci, pani zapłaci?
      Jakie pensje mają chłopaki?

      • 3 0

  • Jakoś dziwnie cicho o poSTULACIE, by WSZYSTKIE tereny przy placówkach służby zdrowia były B E Z P Ł A T N E?! Wszak tam nikt bez poTRZEBY nie przyjeżdża!
    Teraz na gwałt szuka forsy na opłatę za utrzymanie stadionu...A to MILIONY!!!

    • 4 0

  • Wystarczy 25 zł za litr paliw i nie potrzeba opłat parkingowych (3)

    Aut będzie mało, wolnych miejsc dużo, piesi będą mieć wolne chodniki, bezpieczne przejścia. Wystarczy przestać rozdawać bogactwo jakim jest ropa naftowa za pół darmo. Bez samochodów da sie dojechać do pray i spowrotem zamiast stania w korkach tylko nikomu się nie chce. Lepiej stać w korkach i narzekać na ceny paliw.
    20 lat temu samochodów było tyle żę nikt o strefach platnych nie myślał, a teraz każdy ma samochód i dziwi się, że nie ma gdzie parkować i trzeba płacić.
    W Japonii w Tokio aby zarejstrować samochod trzeba zakupić na własność swoje miejsce postojowe, a u nas wystarczy kilkaset złotych i każdy może kupić i postawić go sobie pod blokiem.

    • 0 6

    • (2)

      Żart, tak, to był dobry żart. Niemożliwe żebys tak głupi był.
      Jednakże przyjmując założenie, że nie takich idiotów Matka Ziemia po swej powierzni nosiła mam pytanie. Jeżeli litr paliwa kosztować będzie 25 zł, jak ekooszołom powyżej proponuje, to za jaką cenę bedziemy kupować np. chleb, ubrania itp? Czy naprawdę to trudno zrozumieć, że każda podwyżka cen paliwa wiąże się ze wzrostem cen wszystkiego?

      • 0 0

      • Chleb można wozic na paliwach alternatywnych takich jak CNG

        Są w zasięgu ręki paliwa altrnatywne takie jak sprężony gaz ziemny, z których nie wiedzieć czemu nikt nie chce korzystać.Tak więc 25 zł za litr nie musi oznaczaać znacznej podwyżki cen wszystkiego.
        Stacje CNG świecą pustkami i są likwidowane a ludzie tankują kasę Tuskowi aby mógł latać do Gdańska Embraerem.
        Gazu ziemmego nie da się obłożyć tak wysoką akcyzą, bo każdy ma go w domu i może tankować swoje auto wprost z domowej instalacji z pominięciem dystrybutora, który nalicza akcyzę.
        Ja już wybrałem CNG i nie wyobrażam sobie kupowania akcyzy.

        • 0 0

      • Ceny paliw uczyniły nieopłacalnym projekt Concorde

        Jeśli projekt Concorde upadł z powodu cen paliw i świat żyje bez tych samolotów, to również będzie żył bez samochodów napędzanych paliwami konwencjonalnymi takimi jak benzyna czy ON. Gdy Concorde był projektowany jego eksploatacja była opłacalna tak jak dziś eksploatacja aut. Po skoku cen ropy w latach 1970 się to nieodwracalnie zmieniło. W czasach dopłat do złomowania kilkuletnich, dobrych samochdów jest to bardzo dobry pomysł aby ludzie sami kupili nowe auta na CNG lub elektryczne. Po co dopłacać do złomowania jak można to wymusić cenami paliw 25zł za litr?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane