• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt Biskupia Górka coraz bardziej widoczny

Michał Brancewicz
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wiadukcie Biskupia Górka zamontowano pierwszy element stalowego łuku.
  • Nowa jezdnia wiaduktu Biskupia Górka będzie przebiegała 3 do 4,5 metra wyżej niż obecna.
  • Stalowa konstrukcja wiaduktu będzie miała rozpiętość 104 metrów długości, a cały wiadukt będzie tylko o dwa metry dłuższy.
  • W najbliższych dniach planowany jest montaż kolejnych elementów stalowych konstrukcji wiaduktu.

Trwa montaż kolejnych elementów stalowej konstrukcji nowego wiaduktu powstającego obok Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Obiekt przebiega nawet 4,5 metra powyżej obecnego poziomu jezdni, a jego łuki pną się jeszcze wyżej. Kierowcy pojadą nim jesienią, wówczas rozpocznie się rozbiórka istniejącego wiaduktu i budowa drugiej nitki nowego. To jednak oznacza, że prace zakończą się w październiku 2020, czyli ponad rok później, niż planowano.



Wydłużenie terminu realizacji wiaduktu:

Coraz bardziej widoczna staje się budowa pierwszej nitki wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku, która rozpoczęła się w marcu 2018 roku. W tzw. międzyczasie powstały m.in. betonowe filary, które będą podpierały wiadukt nad torami o długości 106 metrów oraz estakadę o długości 88 m (jezdnia prawa - obecnie budowana) i 77,5 m (jezdnia lewa). Całości konstrukcji dopełni mierzący 17,7 m wiadukt nad Nowym Podwalem Grodzkim.

Pod koniec stycznia rozpoczęły się bardziej widowiskowe prace. Nocą zamontowane zostały pierwsze stalowe belki. Z kolei w połowie lutego pojawił się stalowy ruszt. W nocy z wtorku na środę zamontowany został pierwszy odcinek łuku. W najbliższych dniach planowany jest montaż kolejnych elementów stalowych konstrukcji wiaduktu.

  • Nocny montaż stalowego rusztu wiaduktu.
  • Wiadukt nad torami kolejowymi będzie miał stalową konstrukcję.
- Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwsza nitka wiaduktu, czyli jezdnia prawa, wraz z dojazdami ma być gotowa w czwartym kwartale 2019 roku - zapowiada Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wówczas ruch przerzucony zostanie na nowy obiekt i rozpocznie się wyburzanie 60-letniej estakady. W jej miejsce powstanie druga nitka wiaduktu.

Kierowcom, którzy jeżdżą na co dzień Traktem św. Wojciecha z pewnością nie umknął ogrom tej inwestycji. Widać go chociażby patrząc na nasyp stanowiący wjazd na wiadukt, który powstał przy stacji benzynowej. Również stalowa konstrukcja góruje nad istniejącą jezdnią wiaduktu.

- Różnica wysokości pomiędzy starą i nową jezdnią na wiadukcie wynosi od 3 do ok. 4,5 m. Jest to spowodowane koniecznością zapewnienia odpowiednich parametrów skrajni na linii kolejowej, nad którą wiadukt przebiega, oraz zapewnienia odpowiedniej przestrzeni pod estakadą, pod której częścią planowana jest budowa nowego parkingu wielopoziomowego - wyjaśnia Zakrzacka.
  • Nasyp stanowiący wjazd na nowy wiadukt.
  • Nowy most nad kanałem Raduni.
  • Nasyp stanowiący wjazd na wiadukt obrazuje, o ile wyżej będzie nowa jezdnia.
  • Nowy most nad kanałem Raduni jest położony znacznie wyżej niż ten, z którego kierowcy korzystają obecnie.
Początkowo termin zakończenia inwestycji ustalono na koniec lipca 2019 roku. Potem, z powodu odkrycia obiektów historycznych (m.in. kazamaty Bastionu WiebegoBaszty Nowej), przesunięto go na jesień. Teraz wiadomo już, że opóźnienie jeszcze wzrośnie i to znacząco.

- Termin zakończenia realizacji robót, z uwagi na konieczność przeprojektowania i dostosowania technologii, został przedłużony do października 2020 roku - informuje Agnieszka Zakrzacka.
Wartą 143 mln zł inwestycję realizuje firma Budimex. Dofinansowanie, jakie otrzymało miasto z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 113,9 mln zł. Jednak ze względu na przesunięcie terminu koszt prac zwiększył się o prawie 3,3 mln zł.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • Braun zakończy rządy deweloperów

    Niczego nie będzie się budować, najwyżej kościoły i kaplice.

    • 10 4

  • Ten obiekt jest zbyt inwazyjny, kolejny gigant w przestrzeni miasta...

    Będzie przebiegać bardzo blisko budynku urzędu!!! Jak to ma się do komfortu pracy w tym budynku? Dlaczego wybrano tak inwazyjny projekt? Przecież będzie zasłaniać okoliczne budynki historyczne! Razem z tym potwornym garażem naziemnym w widoku będą tylko samochody, a do tego smród spalin i stały hałas przejeżdżających pojazdów... czy tak ma wyglądać Śródmieście Gdańska? ? ?

    Czy nie można było wyremontować/zbudować nowego płaskiego wiaduktu, który nie zasłania architektury?

    • 8 8

  • Kolejna budowa rok opóźniona jak wszystkie adamowicza

    • 5 11

  • jak bedzie przebiegac ta trasa i co laczyc

    bonie bardzo kumam?

    • 1 5

  • Brawo Budowlańcy

    Dziękujemy

    • 6 1

  • jak juz zakryto tyle torów

    Nie można było tego pociągnąć jeszcze 200m i wpuscić tam Wały i 3Maja?

    • 4 3

  • Miliony wydane niepotrzebnie przez betoniarstwo kolejarzy

    i ich wymagania odnośnie skrajni i braku podpór na terenie kolei. Można było wybudować znacznie tańszy i mniej ingerujący w panoramę obiekt

    • 4 3

  • Ten wiadukt jest tak potrzebny jak piąte koło do wozu

    Chora wizja POpaprańców służąca wyciągnięciu kasy.

    • 1 7

  • Jest i**otyzmy

    Autostrada w środku miasta? Tylko w krajach postkomunistycznych.

    • 0 4

  • Logika ?!?!?

    Termin prac został przesunięty o rok ,a firma Budimex zamiast kar dostała dodatkowe 3,3 mln zł . Jakieś szczegóły? Ktoś nie wywiązał się z umowy ? Rozumiem trafili na zabytki ale to już jest po stronie wykonawcy za każdym razem . Jak Kowalski chce wybudować dom i podpisuje umowę na dane pieniądze to go nie obchodzi ze np 2 m pod ziemią jest glina i trzeba dac więcej betonu więc będzie drożej. Technologia jest tak rozwinieta ze nie powinno stanowić to problemu dla wykonawców . Lecz w Polsce ciagle kto da taniej ?!

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane