• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą pod prąd całą ul. Starowiejską

Michał Sielski
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Kontraruch rowerowy na ul. Starowiejskiej - wbrew obawom policji - nie okazał się niebezpieczny.
  • Aby możliwy był na całej ulicy, trzeba jednak najpierw poskromić parkujących gdzie popadnie.
  • Mimo wymalowania miejsc parkingowych, wielu kierowców nadal parkuje w obrębie skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zostanie dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach. Samochody będą mogły poruszać się tak jak do tej pory, a do tego wprowadzona zostanie Strefa Tempo 30. To tylko początek zmian.



Czy ruch samochodowy w centrum Gdyni powinien zostać ograniczony?

- Starowiejska mogłaby się stać pasażem Gdyni, ale nikt nie inwestuje, wszyscy czekają na remont ulicy. W efekcie wszyscy nie szanujemy tej przestrzeni, bo jest zapuszczona. Przedsiębiorcy uderzają nas reklamami, wystawiają totemy, potykacze, zamiast inwestować w podniesienie standardu swoich lokali. Kierowcy parkują jak chcą, więc nie widać ulicy i chodników, tylko jeden wielki, dziki parking. Potrzeba nam nowego myślenia i świeżego spojrzenia na problemy ulicy, potrzeby i oczekiwania - przekonuje Jacek Piątek, miejski plastyk, odpowiedzialny m.in. za wygląd przestrzeni publicznej w mieście.
Komu zależy na robieniu dzikiego parkingu ze Starowiejskiej?

Zmiany postępują jednak powoli, bo przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. A na Starowiejskiej wszyscy są przyzwyczajeni, że samochodem można podjechać pod drzwi sklepu. Czasem trzeba pokonać krawężnik, czasem zablokować chodnik, albo przejście dla pieszych. Strażnicy miejscy przejeżdżają tamtędy kilka razy dziennie, ale interweniują tylko wtedy, gdy się do nich zadzwoni.

Efekty łatwo sobie wyobrazić. Coraz więcej samochodów na chodnikach, bo nawet niedawne wymalowanie miejsc parkingowych niewiele zmieniło. Niektórzy kierowcy nadal parkują jak chcą, bo mandat za parkowanie np. na przejściu dla pieszych to rzadkość. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy skuteczne interwencje strażników można było policzyć na palcach jednej ręki.

- Od Los Angeles po Władywostok nikomu nie udało się zapewnić wystarczającego miejsca dla samochodów. Właśnie dlatego chcemy nakłaniać mieszkańców, by próbowali alternatywnych sposobów poruszania się. Dlatego chcemy poprawy dostępności Śródmieścia dla rowerzystów, która w tym pomoże. Ponadto: stojaki rowerowe powinny być na jezdni - by ściągać rowerzystów z chodników. Idealny byłby też legalny kontraruch pomiędzy ul. 10 Lutego a Starowiejską - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Policja: nie ma wypadków? To i tak niebezpieczne

Warto zauważyć, że kontrapas na Starowiejskiej już jest. Na odcinku od ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdyni można jechać w przeciwnym kierunku niż samochody. Od czasu otwarcia nie doszło tam do żadnego wypadku ani nawet stłuczki. Przez dwa lata funkcjonowania podobnych rozwiązań na kilkudziesięciu ulicach Gdańska, także nie doszło do żadnego wypadku z udziałem rowerzystów. Mimo to policja z Gdyni wprowadzenia kontraruchu nie chce, argumentując że jest to... niebezpieczne. Taką opinię otrzymali urzędnicy podczas analiz nad wprowadzeniem kontraruchu na ul. Starowiejskiej.

Urzędnicy jednak się tym nie przejęli i podjęli decyzję o wprowadzeniu możliwości łatwiejszego przejazdu rowerzystów do centrum.

- Zostanie wprowadzony kontraruch na całej długości ul. Starowiejskiej. Ze względu na szerokość ulicy, jest to możliwe bez wyznaczania osobnego pasa dla rowerów - mówi Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Nie ma konfliktu rowerzystów z kierowcami

Co ciekawe, nie budzi to oporu praktycznie żadnej grupy, która wzięła udział w ubiegłotygodniowej debacie na temat przyszłości ul. Starowiejskiej.

- Nie ma konfliktu pomiędzy rowerzystami i właścicielami samochodów. Ja mogę parkować sobie 500 metrów od domu, ale niektórzy z różnych względów muszą podjechać jak najbliżej. Tymczasem my nie mamy garaży ani podwórka. Trzeba więc dopasować się do oczekiwań różnych grup - podkreśla Anna Grabowska ze wspólnoty mieszkaniowej przy ul. Zygmunta Augusta, zwracając uwagę na to, że nie można zlikwidować wszystkich miejsc parkingowych przy ul. Starowiejskiej.
To odpowiedź na sugestie niektórych osób, które oczekiwały zmian radykalnych i utworzenia ze Starowiejskiej deptaka. Takiego pomysłu już jednak od dawna nie ma. Na razie - oprócz Strefy Tempo 30 oraz zapowiedzi montażu ławek - nie są planowane żadne większe zmiany.

- Każdy musi troszeczkę ustąpić, by nie było konfliktów, a zmiany będziemy wprowadzali stopniowo - zapewnia przygotowujący m.in. analizy ruchu pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego oraz radny Gdyni Marcin Wołek.

Opinie (265) 5 zablokowanych

  • chetnie popatrze na pedalarzy jak jezdza po tej mokrej kostce (6)

    podczas (lub po) opadow deszczu lub sniegu... :)

    • 14 12

    • Jesteś złośliwy, wiesz?

      • 6 9

    • Chetnie popatrzę na puszkarzy, jak się wzajemnie stłukują jeżdżąc po tej mokrej kostce podczas (lub po) opadów deszczu lub śniegu...

      • 10 7

    • hello! za dużo benzyny się opiłeś. odstaw to!

      • 7 6

    • Oni tam nie pojadą nawet jak będzie sucho. (1)

      Tak jak między Unruga a Kontenerową większość rowerzystów jeździ po chodnikach zamiast tą wypasioną i kosztowną estakadą rowerową.

      • 7 2

      • bo to g.. jest zbyt strome robił to jakis skrajny bezmózgowiec

        • 0 1

    • ja nie widziałem ani jednago na suchej... bo tyłki za bardzo trzęsie

      • 5 6

  • Ale się nudzą może się rozbierzecie i popilnujecie ubrań d*rne urzędasy (1)

    "Na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Dworcowej można jechać w przeciwnym kierunku niż samochody" i nie było wypadku. Bo nikt tam nie jeździ, niepotrzebna inwestycja robiona na siłę. Mądrale zróbcie ścieżkę do orłowa wzdłuż brzegu cwaniaki.

    • 16 4

    • znam oficjalne stanowisko miasta w tej sprawie. oczywiście nie da się a do tego

      wtedy przyjezdzaliby do nas rowerzyści z Gdańska, bo byłbu ciąg jak w Gdańsku i Sopocie a jak wiesz nie są oni zbyt lubiani u nas.
      ale za to na pocieszenie już w przyszłym roku ma powstać długo wyczekiwany orzeł z morza.

      • 2 0

  • kompletny urzedniczy odlot :/ (2)

    gdynia zdycha pod naporem pedalarzy :( blee spocone i pełne wiszacych gili mordy

    • 18 16

    • co do Szczurka to się z tobą zgadzam a co do spoconego ryja, to pocisz się po przejechaniu 2-3 kilometrów?

      gile? byłeś u lekarza? może masz coś z zatokami?

      • 11 5

    • A ty nie jesteś potrójnym pedalarzem ? Ilu ich się wozi w samochodach ?

      Nie przypadkiem trzech ? Jak twoi ? Zadowoleni ze pieścisz ich stopami ?

      • 6 2

  • (1)

    ulica starowiejska? gdzie to? ja znam tylko parking starowiejska z zastawioną jezdnią i chodnikami oraz "przejściami" dla pieszych z nienamalowanymi pasami które przejściami nie są

    • 14 0

    • to ten deptak w Dubaju północy, wizytówka naszego miasta, o coś jak Skwer.

      • 4 0

  • Kto wymyśla takie idiotyzmy? (7)

    Ograniczanie wielu miejsc parkingowych dla uciechy kilku cyklogłupków. Jeszcze nigdy nie widziałem na Starowiejskiej pedalarza jadącego tą brukowaną drogą rowerową. Po co więc ją przedłużać? Należało by ją wręcz zlikwidować i to na koszt tego idioty, który ją utworzył.

    • 31 18

    • myślałeś kiedyś żeby zostawić auto kilkaset metrów od celu podróży, wziąć dziecko za rekę i tak poprostu się przejść?

      • 8 13

    • a to twój prywatny teren? wykup go sobie i wtedy parkuj do woli (2)

      • 10 14

      • Wykup też sobie i pedałuj do woli. (1)

        • 11 9

        • Teren jest publiczny wiec kazdy powinien miec możliwość skorzystania

          a nie że szanowny pan sobie na cały dzień złoma tam postawi.

          • 5 8

    • Brawo

      W koncu ktos gada z sensem.

      • 3 7

    • Ty jesteś panem kierowcą potrójny pedalarzu samochodowy ? Który nie potrafi

      ze zrozumieniem przeczytać artykułu ? Bo gdzie jest w nim napisane że likwiduje się jakieś miejsca parkingowe ? Skoro nie potrafisz, to nie wiem czy prawidłowo odczytujesz znaki drogowe.
      I w czasie jednorazowego przejazdu zauważysz rowerzystę na tym pasie "inteligencie" ?
      Nie wiem po co takim idiotom jak ty ktoś dał prawo jazdy.

      • 4 6

    • pleb kierowca

      na Pana to trzeba mieć kulturę, której Tobie brakuje.

      • 3 2

  • tyle ze ani jeden rowerzysta nie jeździ po kostce (5)

    zawsze walą po chamsku na chodnikach

    • 19 9

    • symptomatyczne, że ten artykuł nie jest ilustrowany rowerzystą na kostce... bo nigdy po niej nie jeżdżą

      wola chodniki - z całą aprobata policji i straży miejskiej

      a piesi... na boki śledzie bo pan jedzie...

      • 13 3

    • Ja jeżdżę (1)

      Wypatruj

      • 4 6

      • to powiedz kiedy i o której godzinie - zrobię zdjecie, bo to ewenement - ha ha

        • 6 2

    • Ja jeżdżę i to nierzadko po bruku tej ulicy. (1)

      • 4 1

      • jako jedyny

        • 0 4

  • A nie lepiej wybrukowac kazda ulice nierownym wykrzywionymi kostkami brukowymi? Wtedy ograniczen nie trzeba bo kazdy ledwo sunie by se nic nie urwac. Do tego wszedzie progi zwalniajace, zdjac znaki, zrobic ruch ma "dzika pale" i jeszcze latarnie wygasic :) a na rogatkach mapisac skansen

    • 2 2

  • Cala ta

    bande "cyklo oszolomow" powinni wywalic poza centrum.Mimo sciezek i tak blokuja ruch na jezdniach albo petaja sie po chodnikach zagrazajac pieszym.Durna moda.Temat w sam raz dla Sielskiego.

    • 16 7

  • żenada! (6)

    Brak konfliktu z rowerzystów z kierowcami to jedna wielka ściema. Mieszkam przy tym cyrkpasie dla rowerów i od kiedy on powstał to 3 Maja masakrycznie się korkuje w godzinach popołudniowych a czasem nawet i rannych, a wszystko przez to, że zabrano pas do skrętu w lewo w 10 lutego, żeby podlizać się rowerzystom... Takie durne projekty prowadzą tylko i wyłącznie do korków ulicznych i podnoszenia ciśnienia normalnie pracującym ludziom, którzy chcą jak najszybciej wrócić z pracy do domu, a po drodze muszą ogarnąć jeszcze np. zakupy czy odbiór dzieciaka z przedszkola czy szkoły. Rowerzystom wolno wszystko - czy mają ścieżki rowerowe czy nie jeżdżą chodnikami pomiędzy ludźmi albo ulicą jak święte krowy, przejeżdżają przez przejścia dla pieszych nie rozglądając się nawet czy coś jedzie albo pakują się do skm-ki z rowerami i jeszcze mają pretensje, że za mało miejsca jest dla nich - jak chcesz jeździć na rowerze, być "eko" czy "fit" to zasuwaj na dwóch kołach tam gdzie masz wyznaczone trasy, które winny powstawać tak, aby nie utrudniać ruchu samochodowego czy pieszych i nie pakuj się do pociągu z rowerem, bo on jest po to żeby na nim wozić swoje 4 litery a nie do transportowania go pociągiem.
    To że narobi się milion ścieżek rowerowych i tak nie sprawi, że ludzie przesiądą się z aut na rowery, bo ktoś kto pracuje w biurze, banku, kancelarii i nie będzie przepocony w ubrudzonym garniturze przychodził do pracy. I ja siebie tez do tej grupy zaliczę - choćby nawalono wszędzie te ścieżki i parkingi na rowerów i tak będę jeździć autem, a jak UM będzie nadal likwidował miejsca parkingowe, za które jeszcze trzeba płacić, na poczet pasów dla rowerów, to nie dziwcie się, że ludzie parkują gdzie się da. Liczba mieszkańców nie zmniejsza się i nie burzy się budynków mieszkalnych tam gdzie powstają te uciechy dla rowerzystów i gdzie likwiduje się parkingi, a z powodu powstania pasu ruchu dla rowerów nikt auta sprzedawać nie bedzie.

    • 33 11

    • Tych ludków z UM lącznie z prezydentem pan bóg już dawno opuścił i rozum odebrał.

      • 9 3

    • Korkuje się 3 Maja ? Co pieprzysz za dyrdymały ? Parę dni temu jechałem tamtędy (1)

      samochodem i musiałem spojrzeć na zegarek, czy aby na pewno była 15:00 w dniu powszednim. Bo samotnie dojechałem do 10 Lutego. Gdzie te korki ? Owszem niekiedy jest spory ruch ale taki sam ciągle jak przed powstaniem tego pasa rowerowego. Nie siej ignorancie propagandy.

      Druga sprawa - zajrzyj na fb na stronę "perypetie trójmiejskiego rowerzysty" - wg mnie autor pracuje w "Olivia Business Centre" i zamieścił tam info, że brakuje tam ludziom i stojaków na rowery i szafek na ubrania.

      Ciekawe, że jakoś dyplomatom skandynawskim w stolicy nie przeszkadza dojazd do roboty w garniturach na rowerach, gdzie w ich krajach robi to mnóstwo facetów w takich ubiorach. Widzę że dezodoranty i wody kolońskie są ci obce i z tego powodu pieprzysz się w korkach ?

      • 5 4

      • A ja tamtędy jeżdżę 10 razy dziennie i mówię korki zwiększyły się o 40%.

        • 0 0

    • Do osoby 'normalnie pracującej' (1)

      Przykro się czyta ten tekst . Normalnie pracujący tez dojeżdżają do pracy rowerem .tez robią zakupy i też odbierają dzieciaki z przedszkola .Wystarczy z domu wyjść 20min wcześniej i można przed pracą się odświeżyć i wyjąć z szafy w pracy garsonkę ( ja tak robię) . Dziwne czasy nastały ,można kupić samochód za 1000,-zł i czuć się ważniejszy niż rowerzysta , który dba o środowisko dba o swoje zdrowie i zdrowie swojej rodziny,
      Mimo wszystko pozdrawiam i życzę miłego dnia

      • 7 6

      • Beata, chociaż ktoś tu mysli racjonalnie :)

        Dzięki za pozytywny komentarz

        Pozdrawiam

        • 6 3

    • chory człowieku co mają z tym rowerzyści wspólnego.Miasto zrobiło to w tym miejscu by przekręcić trochę kasy z projektu Civitas Dynamo to samo było z estakadą rowerową na Obłużu.W takim kształcie nikt jej nie chciał, życie pokazało że było to wywalenie w błoto wielu mln zł ale nikt z miasta nie pytał rowerzystów o nic więc nie chrzań że oni to robią by się komuś podlizać.Takie pieprzenie rowerzystom wolno wszystko nie nie wolno wszystkiego.Wyznaczone trasy tymi twoimi trasami bezmózgu nie dojedziesz wszędzie więc po co ta gadka?Nie da się baranku budować dróg rowerowych w istniejącej zabudowie i układzie ulic by nie utrudniać komuś

      • 2 1

  • Zabijecie (6)

    Zabijecie handel na Starowiejskiej tak jak zabiliście na Świętojańskiej

    • 13 7

    • Handel na Starowiejskiej zabije się sam

      skoro prowadzą go Janusze biznesu, których szczytem inwencji jest wystawienie potykacza na pół chodnika.

      • 7 3

    • Jazda rowerzystów pod prąd ma zabić tam handel ? (4)

      • 8 3

      • (3)

        Jazda nie. na kontrpasie nie bedzie mozna parkowac, a brak klienteli w samochodach zabije handel.

        • 4 8

        • z pewnością na Monciaku jest brak klientów (2)

          • 7 1

          • Deptanie po Gdyni.

            widzisz, tylko w Gdyni jest gdzie deptać. Świętojańska, Skwer Kościuszki, bulwar, klif orłowski, polanka redłowska, Orłowo, bulwar na Oksywiu ...

            • 1 4

          • Klientela

            Nawiązując do klientów, to w Sopocie jest chyba dwa razy więcej miejsc parkingowych przy Monciaku niż przy skwerze kościuszki i bulwarze. Poza tym Sopot jest typowo turystyczny, a Gdynia nigdy taka nie będzie bo nigdy nie stanie się konkurencją dla Gdańska i ww. Sopotu.

            • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane