• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • Jest mi strasznie wstyd... (4)

    Bardzo dużo jeżdżę, bardzo przestrzegam przepisów i bardzo ubolewam, że wśród rowerzystów i kolarzy jest taka grupa idiotów, którzy tak bardzo terroryzują resztę społeczeństwa. Że powstają ścieżki rowerowe - fajnie, korzystam, ale takie przywileje jak wymieniony w artykule to po prostu głowa boli jak bardzo ci spaczeni pedalarze muszą być niedowartościowani że o takie rzeczy zabiegają. Tak samo te wszystkie masy krytyczne, korkowanie miast bo muszą oznajmiać co chwilę swoją obecność.

    Przykro mi, bardzo. Proszę, weźcie pod uwagę, że nie wszyscy są takimi durniami. Odwieczna wojna, ciągłe przepychanki i wyzywanie.

    Tunel nie powstał dla rowerzystów. Jak się okazuje nie jest to takie proste do zrozumienia przez wszystkich.

    • 39 8

    • (2)

      tunel powstał w mieście w dodatku w rejonie pobliskim terenów nadmorskich które są w sezonie licznie odwiedzane przez rowerzystów

      • 4 3

      • (1)

        Ty chyba sobie nie zdajesz sprawy, że przejazd rowerem to nie tylko szersza wydzielona ścieżka ale też kwestia tego, że samochód myk myk i wyjeżdża z drugiej strony a rowerzysta kręci o wiele wolniej i musi w tunelu ze spalinami się truć. W wielu krajach nowe inwestycje powstają i jest tak samo jak tutaj - rowerzystom nie wolno jeździć w takich przeprawach mimo wentylacji.

        • 0 1

        • co ty pierd..lisz człowieku rowerem jadąc 30 czy 40 km/h tamtędy wyjeżdżasz z tunelu po 1,5 minucie no ile czasu się jedzie kilometr?

          • 1 0

    • o jakich przywilejach jest mowa bo jak czytam internet to są poj..by które piszą że pierwszeństwo przed samochodem na przejeździe rowerowym i zielonym świetle to jakiś zaj..sty przywilej ty chyba jesteś jednym z nich biedaku.Nie ma przywilejów miasto zbudowało gniota za miliardy zł na które się złożyli obywatele także rowerzyści nie ufoludki i teraz się okazuje że tak prom likwidują więc kasa z tego tytułu się zwalnia ale po wielkich cudownych zmianach pokonanie drogi z rowerem z jednego brzegu na drugi będzie droższe o złotówkę będzie wymagało gimnastykowania się z rowerem w autobusie i będzie się wiązało czasem z zostaniem na przystanku bo w autobusie już nie będzie miejsca identyczna sytuacja jak z mostem JP2 też się zarzekali piesi rowerzyści a po co oni tam?A teraz się zastanawiają ile mln będzie kosztowało dostawienie do tego mostu czegoś dla pieszych i rowerzystów

      • 4 6

  • Trasa Chwaszczyno-Bojano-Koleczkowo-Bieszkowice (17)

    Jest wzdłuż drogi wydzielona wyraźnie oznakowana ścieżka rowerowa, a przy jezdni dla samochodów znaki zakazu wjazdu dla rowerów.
    Żaden z rowerzystów nie jeździ ścieżką tylko jezdnią. Gdy zapytałem się jednego półgłówka na rowerze dlaczego nie jedzie ścieżką dla rowerów, to odpowiedział - "bo mogę".
    Proponował bym zostawić tą grupę społeczną w spokoju, bo ciężko chorzy psychicznie ludzie sami się ujawniają z tymi rowerami, a tępić ich po cichu bez rozgłosu.

    • 29 6

    • (6)

      bo nawierzchnia ścieżki to kostka bauma, "idealna" dla rowerów z wąskimi szosowymi oponami - gratulacje dla projektantów z ZDW Gdańsk, którym podlega droga wojewódzka 218. Gdyby, podobnie jak Gdańsk czy Gdynia, zaprojektowali ścieżkę asfaltową to myślę, że wielu z nas zjechałoby z jezdni na ścieżkę.
      Nowopowstający odcinek od granicy z Gdańskiem do Chwaszczyna również będzie z kostki. Ręce opadają...

      • 1 4

      • aha czyli jak na chodniku beda dziury (1)

        to nie masz nic przeciwko zebym spacerowal sciezka rowerowa?

        czy zasada "nawierzchnia mi nie pasuje" tyczy sie tylko pedalarzy?

        • 1 0

        • kolejny idiota któremu się wydaje że coś wie a jest totalnym zerem wsiądź sobie na rower pojeździj wtedy się odzywaj bo takie gadki i porównania jakie debilu stosujesz tylko obnażają twoje zerowe pojęcie o temacie

          • 0 0

      • do: "rowerzysta" Kup sobie szersze opony i przestań jęczeć pedalarzu (1)

        • 2 0

        • a dlaczego on ma się dostosowywać?Niech w urzędach te półmózgi i nieroby jak już marnują publiczną kasę nauczą się budować dla ludzi bo to ludzie z tego korzystają a nie oni

          • 0 0

      • No ja też sie tak durno tłumacze jak jade przez zabudowany 140km/h (1)

        Mam szybkie auto, ktore nie nadaje sie na spacerki wiec zapieprzam ile fabryka dała, bo to nie moja wina ze jest ograniczenie do 50km/h a ja mam tak szybkie auto.

        • 1 1

        • nie masz pojęcia głupku o czym jest mowa porównujesaz czubie 50 km/h ze 140?Tak debilu na szosowym rowerze możesz bez kłopotu 50 jechać czyli tyle ile na tej szosie

          • 0 0

    • (8)

      Nie zawsze jest obowiązek korzystania z drogi rowerowej. Radzę zajrzeć w kodeks drogowy zanim zaczniesz obrażać

      • 3 7

      • (6)

        Próbujesz znak zakazu wjazdu dla rowerów usprawiedliwić "nie zawsze jest obowiązek"?
        No ale nie będę dyskutował. Od tego są lekarze.

        • 7 0

        • (4)

          a mogę się zapytać który ch.. i na jakiej podstawie taki znak postawił?Dlaczego ten czubek który się pod tym podpisał nie wydzielił np pobocza na tej drodze?Wsiowy wejherowski bękart z kupionymi dyplomami wyznacza rowerzystom pseudo ścieżki i uważa że jeszcze mu powinni dziękować

          • 2 9

          • załóż siodełko, może kultura się podniesie (1)

            1. Wejherowo to miasto
            2. Bękart to zapamiętałeś jak cię od przedszkola wołali
            3. Kupowanie dyplomów - pewnie autopsja

            • 5 0

            • nie raczej znajomość szmaciarstwa i bydlactwa jakie pracuje w wioskowym wejherowskim starostwie.Wejherowo to stan umysłu z resztą wystarczy na rondo w Chwaszczynie się udać by zobaczyć że wsiury oborowe spod wejherowa nie słyszały nigdy o jeździe na suwak na rondzie

              • 0 0

          • pobocza nie ma (1)

            bo pedalarzom sciezke zrobili

            "a mogę się zapytać który ch.. i na jakiej podstawie taki znak postawił"

            idz do urzedu i sie spytaj

            jarownie dobrze moge powiedziec ktory h..j i na jakiej podstawie wymyslil ogranczenie do 50 km/h?

            • 0 0

            • pobocza nie ma a dlaczego nie ma?Co z ludźmi którzy chcą dojechać rowerem do domu/ sklepu znajdujacego się po drugiej stronie tej żałosnej pseudościeżki a raczej chodnika bo jest to chodnik z dozwolonym ruchem rowerowym.Myślał jakiś debil i ścieżkę zrobił która doskonale pokazuje że w życiu ten czub nie powinien robić nic innego poza pasaniem krówek po podwejherowskich wiochach

              • 0 0

        • z lekarzem to powinien ten bydlak który zbudował te "ścieżki" porozmawiać

          • 1 6

      • Kodeks kodeksem, rozsądek ,rozsądkiem.

        • 2 0

    • zapytałbym też debila który zaprojektował tam wspólny pieszo-rowerowy chodniczek którędy jechać kiedy w zatoczce stoi autobus PKS trzeba być wybitnym asem by wyznaczać drogę rowerzystom przez zatoki przystankowe i te super jaskrawe żółte barierki czyżby wsiowy burek z wejherowa miał brata albo swata który te barierki produkuje?O czymś takim jak wyniesione przejazdy rowerowe na wejherowskiej wsi nie słyszeli i to rowerzystę ma co chwila wyrzucać do góry przy byle wyjeździe

      • 2 3

  • co za ludzie (1)

    o tym , że w tunelu nie miejsca dla rowerów było wiadomo już od powstania projektu tego tunelu. Pisano o tym już kilkadziesiąt razy. Dlatego głupim jest upieranie się , że się i tak tam będzie jeździć. Głupie , gdyż rowerzysta w zetknięciu z samochodem zawsze jest przegrany. Tutaj dodatkowo nie ma gdzie uciec, gdyż są ściany. Jest to głupie i nieodpowiedzialne, gdyż nie tylko narażasz siebie a le i innych uczestników ruchu. Można wyobrazić sobie sytuację, gdy tir jadący prawym pasem zasłoni rowerzystę . W tym czasie samochód osobowy w dobrej wierze będzie tira wyprzedzał. Z uwagi na ograniczoność miejsca tir będzie miał do wyboru walnąc w samochód lub w rowerzystę , może też walnąć w obu naraz. Nie chciałbym być w skórze tego rowerzysty . Wózek do końca życia lub leżenie jak roślinka. Przy czym wypadek będzie zwinny rowerzysty i nie liczyłbym zbytnio na wysokie odszkodowanie. Tunel został zbudowany do przenoszenia tam głównie dużego ruchu towarowego i osobowego nie zaś dla rowerzystów . Ma on usprawniać transport a nie służyć celom rekreacyjnym Nikt zresztą dla rowerów takiego tunelu nie zbudowałby za 885 mln. zł. Myślę, że projekt z autobusem nie jest najgorszy . To tylko 1 zł. więcej niż za prom. Poza tym można jechać naokoło przez Przeróbkę . Bardzo piękna trasa jest tam teraz. Sam dużo jeżdżę na rowerze ale uważam, że postawa lobby rowerowego jest po prostu głupia.

    • 1 1

    • projekt z autobusem jest fatalny i nieakceptowalny

      w artykule jest napisane dlaczego

      • 0 0

  • ...bo przejazd tunelem jest malo atrakcyjny... - on na serio to powiedzial? (3)

    Kur.. facet - to tunel, a nie atrakcja turystyczna!
    Skoro ci tam przeszkadza brak atrakcji -jak to w ogole brzmi!!- to pedaluj w innym kierunku.

    No co za pajac, niesamowite!

    Wam rowerzystom to juz kompletnie w tych glowach sie poprzewracalo.

    • 18 5

    • (2)

      Jak ludzie rekreacyjnie na rowerze jechali to nie jest to argument bez sensu. Teraz zamiast tłuc sie autobusem po tunelach skróca wycieczkę rowerową.

      • 1 0

      • Co i o czym ty pierd...isz?... (1)

        Idz stad.

        • 0 1

        • ty lepiej idź się przewietrz patałachu

          • 1 0

  • Już to widzę: dzieciaki i dziadkowie na rowerach w tunelu. Obowiązkowy postój w najgłębszym miejscu i potem co 50 m zadyszani pod górę. Bo od połowy pod górkę jest niestety i to dla niektórych za ostro. To widać na każdym podjeździe na most a co dopiero tam w tunelu.

    • 0 0

  • Między Żurawiem a wyspą Spichrzów pływa małe ustrojstwo o nazwie "prom Motława"

    Kursuje co 10 minut (płynie może z minutę, na pokonanie Wisły wystarczyłoby mu 5) i kosztuje 1,50 zł. Czy nie mogłoby coś takiego wozić niezmotoryzowanych np od połowy kwietnia do połowy października w godzinach 6:00 do 18:00? Obsługiwałoby turystów chcących zwiedzić Twierdzę Wisłoujście i np. Latarnię Morską, więc jakiś ekonomiczny sens to by miało. Obecne rozwiązanie jest po prostu złe i nie do zaakceptowania - dziwię się, że władze upierają się przy wpychaniu rowerów do autobusów.

    • 3 0

  • Mało to my płacimy podatków żeby zrobić jeden autobusik za free?!

    • 1 0

  • Wielki prom samochodowy jest niepotrzebny ale przez dziesięciolecia pomiędzy Nowym Portem, Wisłoujściem i Holmem pływała mała łajbka bodajże "Jula". Przejazd był darmowy podobnie jak na obu promach przez Motławę. Na ale za komuny były pieniądze nawet na takie fanaberie. Może gdy wybudują kładkę Muzeum Morskie muzeum sprzeda tanio swój promik i rowerzyści będą pływać wzdłuż i wszerz .

    • 2 0

  • Albo się podporządkują albo rekwirować (1)

    ''Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.''
    Jeżeli będą jeździć w tunelu czyli stwarzać zagrożenie w ruchu lądowym policja powinna karać surowymi mandatami i rekwirować rowery. Skończyło by się wymuszanie w ten sposób i tak rowerzyści mają za dużo praw. Mają się za święte krowy. Też jeżdżę rowerem ale dbam, o swoje bezpieczeństwo, a nie pakuje się pod samochód bo mam pierwszeństwo.
    Rowerzyści zacznijcie używać mózgów.

    • 5 3

    • to znaczy że ustępujesz wariatom drogowym kiedy ty masz możliwość jazdy pięknie wiesz że w ten sposób upewniasz ich w przekonaniu że rowerzystów można na drodze olewać?

      • 0 0

  • A może w tunelu ograniczyć prędkość do 30 km/godz. (3)

    Tunel to mniej niż 2 kilometry. Rowerzyści pojadą bezpiecznie.
    Ja z Brzeźna do pracy w Porcie Północnym dojeżdżam rowerem.

    • 10 4

    • to byłby zabieg czysto księgowy

      kierowcy mogą sobie krzyczeć, że rowerzyści nie przestrzegają przepisów, ale w praktyce takiego ograniczenia żaden kierowca by nie przestrzegał.

      • 1 0

    • To nie jest dobry pomysł.

      Na niższych obrotach samochodowe wyziewy są jeszcze bardziej trujące.
      Nie chciałbym przy tej prędkości być z nimi w tunelu.

      • 0 1

    • Zawsze mozesz zmienic prace .....

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane