• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • Czekam na tych co będą jeżdzić mimo zakazu.... (2)

    ...możecie byc pewni że was rozjadę, oczywiście przypadkiem...

    • 16 5

    • och, powiało grozą

      • 1 0

    • A zdajesz sobie sprawę

      że to co robisz, są to groźby na które jest paragraf

      • 1 0

  • Mowimy nie pedalarskim terrorystom! (3)

    Banda smiesznie wygladajacych ludkowignorujacych wszelkie mozliwe przepisy ruchu drogowego.

    • 20 10

    • podeslij swoja fote to sie posmiejemy z ciebie (1)

      • 3 5

      • spójrz w lustro i nie pęknij ze śmiechu/żalu

        • 2 1

    • Mówimy nie zwolennikom PiS-u jakimi są kierowcy

      • 3 5

  • (3)

    Co za problem w okresie letnim wekendy zrobic dla rowerzystow prawy pas do 30 na godzine

    • 8 9

    • a co tylko w okresie letnim mieszkancy beda chcieli przejechac na druga strone? (2)

      niektórzy nie maja tak dobrze i pracują cały rok, nie tylko w okresie letnim i do tego w weekendy.

      • 1 5

      • można by zrobić jak piszesz a w godzinach szczytu to ograniczyć

        trzeba by tylko chcieć

        uprzedzam, Adamowiczu, rowerzyści karnie głosowali na ciebie, nawet po skandalu z mieszkaniami, nie chcesz żebyśmy się od was wszystkich odwrócili!

        • 0 5

      • jak to powiedział były prezydent

        jak nie pasuje to "zmień pracę i weź kredyt" nie będzie problemu z przeprawą rowerową przez tunel :)

        • 2 0

  • Tunel winien być tylko dla rowerów! (1)

    Za darmo. Dosyć samochodowego terroru!

    • 7 11

    • tunek powinien byc tylko dla tuneli

      • 2 0

  • (3)

    Uwazam, ze nalezy wprowadzic maly prom dla pieszych i rowerzystow. Koszty utrzymania bylyby zdecydowanie mniejsze niz tego obecnego.

    • 9 2

    • na sezona jako atrakcja turystyczna(plus dojazd na Westerplatte twierdzy czy plaży) super

      dla mieszkańców jednak to mało sensowne. Jak ktoś pracuje z jednej strony a mieszka z drugiej to lepszy byłby darmowy bus.

      Bo jak ktoś ma płacić za przejazd tunelem 80zł miesiecznie to będzie jeździł autem, a nie rowerem.

      • 1 1

    • ale sensowniejsze byłoby połaczenie

      Kapitanat Portu - Falochron - Westerplatte ( - Twierdza Wisłoujscie - Nabrzeże zbożowe)

      • 1 0

    • osobiście wprowadziłbym....

      ... system najmu przybrzeżnego, takich platform pływających,
      które napędzane byłyby przez rowerzystę, gdy ten zainstaluje
      na ich pokładzie, swój rower. Po przepłynięciu zdaje platformę
      i jedzie dalej. Patent na taką platformę już ktoś wymyślił.
      Ale jakby co zgłaszam tu na forum pomysł i oczekuję na chętnych
      do jego realizacji.

      • 0 0

  • dno .. (4)

    Gdańsk idzie na dno.... Nawet w Olsztynie sie nie płaci za przewóz rowerów. A tunel bez pasa dla rowerów?... Hahahahahahhaaaaa... Idotó powinni wywalić z pracy w um

    • 8 19

    • Zosia , rower w trojmiescie jezdzi za darmo , to rowerzysta placi za przejazd.

      ale skad masz to wiedzieć skoro ekspert jeszcze o tym nie pisal.
      Zosia wystarczy przeczytać regulamin przewozow w każdym autobusie i tramwaju wisi.
      Pomieszkasz dluzej w gdansku to w końcu się wielu ciekawych rzeczy dowiesz.

      za przewoz wozka dziecięcego tez się nie placi .....

      • 11 1

    • Jak się nie podoba to wracaj pedalarzy do swojego olsztyna

      • 3 2

    • Każda Zośka to idiotka, ty tylko potwierdzasz tę regułę

      • 1 2

    • W takim tunelu nie może być chodników ani dróg rowerowych- kwestia bezpieczeństwa (ewakuacja, zanieczyszczenie itp)

      • 0 0

  • 158

    wspaniała trasa - Z plaży można wysiąść przy stadionie, można wysiąść przy SKM Zaspa, można dojechać do Wrzeszcza i przesiąść się na PKM

    • 6 1

  • (2)

    dlaczego 158 nie będzie kursować przez Nowy Port. Przecież można przedłużyc o dwa przystanki na Nowy Port i zawrócić na tunel.

    • 8 4

    • słusznie :)

      • 3 3

    • w obie strony?

      • 0 0

  • Czy 258

    będzie kursować cały rok czy tylko w sezonie turystycznym (maj - październik), czy tylko w wakacje ? Czy w również dni powszednie czy tylko soboty i niedziele ?

    • 0 2

  • (2)

    Linia 258 powinna jeździć w relacji Nowy Port-Westerplatte

    • 6 3

    • ale z zajazdem (1)

      przez Stadion i Brzeźno

      • 0 0

      • I Włoszczową też.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane