• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • znowu ci przekleci rowerzysci (3)

    wszedzie was pelno.
    proponuje jescze bieg zrobic pod tunelem jako atrakcje

    • 31 16

    • Nie ppdpowiadaj im! :)

      • 1 1

    • Miało być: znowu ci przekleci wyborcy PiS

      wszędzie was pelno.
      proponuje jeszcze pielgrzymke zrobić pod tunelem jako atrakcje.

      • 1 3

    • biedaku, czytanie jest faktycznie trudne, ale jakoś przebrniesz, przedukasz, poproś mamę, pomoże

      Bieg będzie, 23.04 zaraz po rowerzystach

      a dla motobuców bedą nastepne dni

      i mają też postawić bramkę i płatność za tunel, tylko trzy złote od fury, a od beemwiczek 6, przecież to taniej niż od rowerzysty, bo do beemwiczki wciśniesz całą wieś, jak cebule przeniesiesz do bagażnika

      • 1 2

  • (10)

    Rowerzyści muszą sobie uświadomić jedną rzecz - autobus jest dla pasażerów a nie tylko dla rowerów. Szkoda że nie wiedząc o tym zajmują miejsce dla osób niepełnosprawnych na wózku lub matek z dziećmi. Jak już koniecznie chcą jeździć wszędzie gdzie się da to może pozwolić wjechać na obwodnice? Jest tam pas awaryjny na którym kierowcy nie mogą się poruszać. Następnie niech zmienią przepisy i wjeżdżają na autostradę(też pas awaryjny i nikomu nie będą przeszkadzać) Dzięki temu nie wpadną na pomysł zwijania torów kolejowych i budowy własnych ścieżek. Kwestia tego czy przewozić "rower obładowany sakwami" można pozostawić bez komentarza, lub zapytać czy wobec tego pasażer może przewozić meble autobusem?

    • 39 15

    • (3)

      wiesz baranie dla mnie osobiście mogliby coś takiego zrobić na obwodnicy a wiesz dlaczego bo przepis dający mi pewne prawo do niczego mnie jednocześnie nie zmusza jeśli się boję to nie jadę tą czy tamtą drogą ale jeśli jestem rowerzystą który robi rocznie np 15 tysięcy km i mam dużą wprawę w jeżdżeniu to mogę sobie pojechać jeśli chcę.Co do sakw itd to mówimy baranie o miejscach w które budyń ze swoją świtą chce kierować ludzi na rodzinne wycieczki tyle się mówi o Stogach Brzeźnie o inwestycjach w nadmorską turystykę więc co to za zdziwienie rower z sakwą czy przyczepą i jeszcze to debilne porównanie z meblami

      • 5 13

      • (1)

        skoro tak to nikt nie zmusza Ciebie do korzystania rowerem i nikt nie karze Ci zabierać go do środków transportu miejskiego łącznie z całym bagażem po to aby zając miejsce ludziom którzy nie maja roweru

        • 5 2

        • ale czy ja coś mówię o jeżdżeniu z rowerem autobusem?Dla mnie to rzecz nie do wyobrażenia nigdy nie jechałem z rowerem autobusem i nie mam takiego zamiaru

          • 2 0

      • Patologia

        • 0 0

    • (2)

      Rowerzysta tez jest pasazerem, a to że jedzie autobusem musi z czegoś wynikać, bo zwykle nie opłaca się czekać na autobus...

      Rodzic z dzieckiem na rowerze jest gorszy od rodzica z dzieckiem w wózku?

      • 4 5

      • (1)

        bierze rower po to aby jeździć autobusem? czegoś tutaj nie rozumiem - chyba że rower jest owym bagażem. Rodzic z dzieckiem nie musi brać roweru ale wózek już tak gdy dziecko jest małe

        • 3 1

        • bo sa odcinki których na rowerze nie pokona zgodnie z przepisami... tak jak ten tunel i wszystkie odcinki dróg gdzie nie ma DDR a max predkość jest podniesiona >50km/h

          • 3 1

    • Rowerzyści muszą sobie uświadomić jedną rzecz - autobus jest dla pasażerów a nie tylko dla rowerów. (1)

      to chyba planiści powinni sobie to uświadomić proponując takie rozwiązania

      • 6 0

      • ależ my wolimy jechać po jezdni
        a tu nam zakazują
        więc te kwasy to nie do mniij

        • 1 1

    • idiotyzmy

      jeśli na podstawie dyskusji jak najlepiej wykorzystać tunel również dla transportu rowerzystów wysnułeś wniosek, że rowerzyści chcą jeździć po autostradach to po prostu coś nie działa w Twojej głowie jak należy. Nie zauważysz tego sam, bo coś ewidentnie nie działa, ale uwierz mi, jesteś zepsutym egzemplarzem.

      • 0 2

  • "Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych" (3)

    i bardzo dobrze. Jeszcze rowerowe bandyctwo chce ludzi na przystankach rozjeżdżać. Do lasu jeździć

    • 29 21

    • Lasy dla zwierza a nie dla uczestnikow wycieczek rowerowych , Eksperta Kochanowicza co sie zachowac nie potrafia.

      Las uwolnić od rowerow albo za oplata wpuszczać zorganizowane grupy rowerowe.

      Czas aby już Policja się zajela tymi co nieszanuja innych w lesie.

      • 5 4

    • Rozumiem, że jad przyniosłeś z niedzielnej mszy? (1)

      • 2 7

      • mało rozumiesz, może to przez czosnek

        • 1 1

  • rowerzysci znalezli ,5 mln? (5)

    No jasne, nie w swoich kieszeniach...;)

    • 23 8

    • bo tunel jest tylko z twoich. (4)

      • 3 3

      • Tak z moich i innych podatników. (3)

        Warszawa zrobiła badania za rok 2015- wyszło, że pedalarzy w ruchu to tylko 3 %.
        3% to błąd statystyczny. A ile krzyku o święte rowery.

        • 4 4

        • Bo jest nieprzyjazna rowerzystom (1)

          zobacz jakie są proporcje w krajach rozwiniętych. Jesteśmy gdzieś 20lat do tyłu. Trend będzie wzrostowy na rzecz rowerzystów. Dobrze by było już myśleć na przyszłość, a nie tylko na dziś.

          • 0 3

          • Mam nadzieję, że się mylisz

            • 1 1

        • no, chyba o to chodzi, żeby było ich coraz więcej, nie?

          Rower nie emituje spalin, hałasu, zanieczyszczeń, nie zabiera powierzchni, nie niszczy podłoża, ma korzystny wpływ na zdrowie użytkownika. Żeby rozładować korki w mieście wystarczyłoby, żeby ten wskaźnik podskoczył do 10%.

          • 0 0

  • pomysł na biznes (2)

    nic tylko busika wynająć z przyczepką i wozić rowerzystów przez tunel wahadłowo

    • 14 2

    • No to zakładaj biznes

      ale obawiam się, ze nie opłaci się ;P Trzeba by zatrudnić przynajmniej 3 osoby, żeby bus pracował cały dzień i weekendy, a i tak ciężko byłoby z urlopami/chorobowym, koszty samochodu, paliwa... do tego konkurencja dotowana przez miasto.

      • 1 0

    • to wóź

      to chyba nic złego?

      • 0 0

  • Linia 258 powinna jeżdzić z Wrzeszcza (2)

    Dalej Kościuszki / al. Hallera / w dół Kochanowskiego i wtedy żaglowa /marynarki polskiej i ku ujściu

    • 4 3

    • to po co wogole jezdzic rowerem skoro autobus ma wozil rowery z wrzeszcza , moze z gdyni puscic autobusy.

      • 6 0

    • podoba mi się

      jeżdżę z kościuszki/hallera tramwajem nr.5 na około w okolicę galerii lub 124 (rzadkie kursy) brak dopasowania.
      a tu 5 min i jestem koło galerii

      • 0 0

  • Markizy pergole żagle tanio pszedam

    • 3 0

  • Co to za 5 odpowiedź w ankiecie? (2)

    "nie, bo rowerzyści w tunelu będą stwarzać zagrożenie"

    A co to ma do rzeczy do darmowych przejazdów? Jakie zagrożenie będą stwarzać jadąc autobusem?

    • 13 2

    • Będą przepychać się ze swoimi świętymi rowerami

      • 5 4

    • w autobusie stanowią oni zagrożenie dla normalnych ludzi/pasażerów

      • 1 1

  • Mam wrazenie ze wyglada to tak... (5)

    Chcemy 100mln km nowych tras rowerowych, rowery za darmo dla kazdego, wszyscy maja nam ustepowac, i najlepiej zeby rower sam siebie pedalowal zeby niebprzemeczac biednego rowerzysty.

    • 32 7

    • a i tak będą jechali jezdnią wzdłuż trasy rowerowej w geście protestu

      że są męczennikami, którzy nie dostali wystarczająco dużo.

      • 10 3

    • (3)

      mitomanie nikt nie chce niczego za darmo przypomnę ci tylko frajerzyno że jako obywatele rowerzyści płacą takie same podatki miejskie

      • 4 8

      • Szanowny wyznawco pedalarskiego roweru- jest was tylko 3% (2)

        Wasze pedalarskie podatki to tylko 3 % reszty.
        I kto tu jest mitomanem i frajerzyną.
        Proponuje założyć siodełko może łatwiej będzie myśleć.

        • 6 3

        • Chciałbym, żeby wydatki na infrastrukturę rowerową również wynosiły te 3%

          Póki co: na tunel 1,5 mld zł się znalazło, na autobus 1,5 mln brakuje.

          • 0 0

        • jakie pedalarskie debilu rowerzyści to tacy sami pracownicy czy przedsiębiorcy jak inni pracujący i płacą takie same podatki

          • 1 0

  • Wg sondaży najwięcej rowerzystów głosowało na PiS

    jw. bez komentarza. Rowerzyści są poniżej krytyki.

    • 10 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane