• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozmowy z kandydatami: Wojciech Szczurek

Michał Sielski
15 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozmowy z kandydatami: Łukasz Kowalczuk
Wojciech Szczurek chciałby zostać prezydentem Gdyni po raz szósty. Rządzi miastem już od 20 lat. Wojciech Szczurek chciałby zostać prezydentem Gdyni po raz szósty. Rządzi miastem już od 20 lat.

Kontynuujemy cykl rozmów z kandydatami na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu. W Gdyni rozmawialiśmy już z Marcinem Horałą z Prawa i Sprawiedliwości, Zygmuntem Zmudą-Trzebiatowskim ze Wspólnej Gdyni i Marcinem Strzelczykiem z SLD. Dziś wywiad z rządzącym miastem Wojciechem Szczurkiem z Samorządności. W czwartek przedstawimy rozmowę z ostatnim z kandydatów na urząd prezydenta Gdyni: Łukaszem Kowalczukiem z partii Razem.



Czy w Gdyni potrzebna jest zmiana władzy?

Michał Sielski: Zacznijmy od tego, co na pewno pan powie: Gdynia jest nowoczesnym miastem, według diagnozy społecznej żyje się tu najlepiej w Polsce, a gdynianie to dynamicznie się rozwijający i szczęśliwi ludzie. A teraz przejdźmy do konkretów. Jakie inwestycję uznaje pan za największy sukces mijającej kadencji?

Wojciech Szczurek: Procesy inwestycyjne w mieście realizuje się latami. Do budowy Trasy Kwiatkowskiego przygotowywaliśmy się 10 lat. Teraz trwało to krócej, ale bez wątpienia za sukces można uznać ogłoszenie przetargu na ul. Chwarznieńską, plac dworcowy w Chyloni, który zmieni swoje oblicze, a także przygotowanie do budowy węzła Karwiny. To wszystko w sposób istotny zmieni sposób funkcjonowania naszego miasta, a nie ma żadnych wątpliwości, że zostanie zrealizowane. Często mówimy o realizacji projektów, jak o symbolach, sztandarach.

Trasa Kwiatkowskiego czy ul. Janka Wiśniewskiego to są takie sztandary.

- Tak, ale dla mieszkańca Karwin - jeśli nie pracuje w obszarze dzielnic północnych - nie czyniły wielkiej rewolucji. Dlatego 1,3 tys. inwestycji, które się udało zrealizować w tej kadencji: blisko mieszkańca, kształtując jakość życia, jest czymś, co można uznać za markę tej kadencji. Spektakularne inwestycje też jednak były: budowa Gdyńskiego Centrum Filmowego, przebudowa placu pomiędzy Teatrem Muzycznym a Gdyńskim Centrum Filmowym - to były inwestycje o charakterze centralnym. Na nich skupione były reflektory, ale w naszej strategii zakładamy, że miasto zmieniają inwestycje realizowane blisko zamieszkania gdynian. To sprawia, że 86 proc. mieszkańców ocenia minioną kadencję jako bardzo dobrą lub dobrą.

Według ostatniego sondażu w nadchodzących wyborach Wojciech Szczurek zdobędzie 58 proc. głosów. Przypomnijmy, że cztery lata temu uzyskał pan 79 proc. głosów. Jeśli sondaże się potwierdzą, potraktuje to pan jako ostrzeżenie?

- Jak Polska długa i szeroka, wielu włodarzy marzyłoby o takim wyniku. To byłby bardzo dobry wynik i wysokie poparcie. Zwłaszcza że każde wybory są inne: jest inna konkurencja, ale też świat bardzo się zmienia. Jest bardzo ostra polaryzacja polityczna. Czasem mieszkańcy w wyborach samorządowych demonstrują swoje poparcie dla ogólnopolskich partii, co nie jest optymistyczne. To często wręcz dzieli rodziny, a wybory samorządowe to wybór dobrego gospodarza, pomysłu na to, co będzie się działo w naszym otoczeniu w ciągu najbliższych pięciu lat. Pamiętajmy, że ok. 95 proc. spraw każdego mieszkańca rozwiązuje gmina.

Lokalni samorządowcy ponoszą też porażki. Może pan wymienić porażki mijającej kadencji?

- Nie nazywałbym ich porażką, ale wyzwaniem wynikającym ze zmieniającego się świata. Dziś, realizując wielkie projekty inwestycyjne, musimy pracować dłużej, bo wymogi i procedury formalne, które się zmieniają, komplikują przygotowania. Trzeba też zauważyć, że dziś, aby zrealizować projekt inwestycyjny, nie tylko trzeba zadbać o to, by były dokumenty, pieniądze i pozwolenia, ale na koniec trzeba znaleźć wykonawcę, co jest wielkim wyzwaniem. Miasta nie rozwijają się w ten sposób, że co roku realizują wielkie projekty. Porażką jest więc de facto tracony czas, bo wszystko chcielibyśmy robić szybciej, ale jesteśmy w okowach uwarunkowań, które często nas ograniczają. To wyzwanie, ale też radość, bo mamy przed sobą wiele przygotowanych projektów i myślę, że idzie dobry czas dla Gdyni.

Jeśli tę kadencję wygracie, to następna powinna być spacerkiem. Powstanie Park Centralny, lodowisko, pływalnia, węzeł Karwiny, plac dworcowy na Chyloni, będzie przebudowa Chwarznieńskiej, dróg na północ miasta...

- Droga Czerwona jest potrzebna nie tylko portowi, ale także mieszkańcom. Pora, by państwo polskie wywiązało się ze swojej roli, jaką jest zapewnienie drogi dojazdowej do portu. W ciągu ostatnich 20 lat nie wydało złotówki na dostęp do portu w Gdyni. To zawsze były pieniądze europejskie, portowe albo miejskie. Dostęp do portu jest dla Gdyni kluczowy, więc mieszkańcy miasta dorzucali się do tego. Pamiętajmy jednak, że dochody z ceł i podatków trafiają do budżetu państwa, a nie miasta. Państwo musi się też poczuwać do realizacji tego zadania. Dynamicznie rozwijający się port i północne dzielnice miasta sprawiają, że piętrzący się ruch jest problemem. Gdyby nie miasto, gdyby nie środki portu, to dziś port byłby wyspą! Proszę wyobrazić sobie funkcjonowanie portu bez Trasy Kwiatkowskiego i ul. Janka Wiśniewskiego. Być może portu by już nie było.

A może warto było poczekać i wtedy państwo by te drogi zbudowało? Taką taktykę Samorządność prezentuje w przypadku wiaduktu kolejowego na Chyloni. Mieszkańcy czekają przed zamkniętymi szlabanami, a miasto czeka, aż inwestycję zrealizuje PKP.

- Współpraca z koleją w ostatnich dwóch latach układa się znakomicie. Projekt udrożnienia ul. Puckiej jest zaawansowany. W pierwszym etapie powstanie tunel przy ul. Chylońskiej, potem jeszcze wiadukt nad kolejną wiązką torów nieco dalej. Powinno się to udać skończyć w ciągu najbliższych pięciu lat. Stworzą kolejny korytarz dla północnych dzielnic.

Warto było czekać na finansowanie PKP? Opieszałość w tym zakresie wywoływała w ostatnich miesiącach ogromne emocje. Elbląg wykonał podobną inwestycję z własnego budżetu.

- Gdynia średnio wydaje rocznie ok. 100 mln zł na inwestycje. Często kumulujemy środki na większe inwestycje, by skorzystać z dofinansowania unijnego. Można marzyć o jeździe dobrym samochodem, ale musi być nas na to stać. To nie brak woli czy determinacji powodował, że te projekty nie były realizowane. Dopiero gdy udało się pokazać kolei, że ta przebudowa będzie korzystna dla obu stron, inwestycja jest możliwa. Miasto ze swojego budżetu nie byłoby w stanie zrealizować tego projektu.

Uda się zrealizować zmiany na skwerze Kościuszki, Molo Południowym, bulwarze Nadmorskim? Czy w ogóle są one planowane?

- Nie są to przestrzenie, które dziś są naszymi priorytetami. Chcemy zdynamizować procesy, które mogą realizować właściciele gruntów. Teren jest przygotowany planistycznie m.in. pod park żeglarski, który ma realizować Polski Związek Żeglarski z partnerami. Są tereny, które czekają na zabudowę hotelową w miejscu drewnianych pawilonów. Prywatny inwestor może zrealizować inwestycję kiedy chce, a rola miasta w tej przestrzeni się skończyła. Chcielibyśmy oczywiście, by to wszystko działo się szybciej, ale firmy mają własne strategie inwestycyjne.

Pokazuje to m.in. marazm Międzytorza. Plan został przegłosowany szybko, a wciąż nic się tam nie dzieje.

- Ostatnio byłem na spotkaniu, na którym przypomnieliśmy, że w połowie lat 90. Maciej Brzeski [były wiceprezydent Gdyni - red.] prowadził pierwsze rozmowy na temat zabudowy Międzytorza. Ta centralnie zlokalizowana przestrzeń miasta do dziś jest w niezmiennej formie. Zmieniają się za to oczekiwania społeczne. Dziś nie ma np. zapotrzebowania na duże sklepy w centrum, bo w zasięgu spaceru każdego mieszkańca jest dyskont spożywczy i nie tylko. Tak też było z Parkiem Centralnym, którego obszar będzie zielenią, rekreacją, odpoczynkiem dla mieszkańców całej Gdyni.

Przestrzenią także krytykowaną, zwłaszcza za koszt parkingu podziemnego.

- Stykam się z setkami opinii gdynian entuzjastycznie nastawionych do projektu. Są jednak także ci, którzy tak bardzo szukają dziury w całym, że gdy trudno powiedzieć im, że park jest zły, to chociaż parking... Parking pod Centrum Filmowym też się świetnie sprawdza. Zwłaszcza że Park Centralny, Urząd Miasta to są potrzeby realne. Zamiast parkingu na powierzchni, który nie przydaje temu miejscu urody i jest po prostu za mały, powstanie parking podziemny, który jest realną potrzebą. Na koniec dnia będzie jak z przestrzenią pod Teatrem Muzycznym, Infoboxem czy kolejką na Kamienną Górę: gdynianie uśmiechem ocenią te inwestycje.

Uważa pan, że komunikacja miejska jest w Gdyni alternatywą dla samochodu?

- Bardzo mnie cieszy wysoki poziom komunikacji publicznej. Mamy linie autobusowe, trolejbusowe, minibusowe. Zachęcamy, ale nie uważam, że najlepszym sposobem jest stawianie szlabanu.

Jest taka koncepcja: zmusić część mieszkańców do zmiany samochodu na komunikację lub rower.

- To nie koncepcja, to ideologia. W wielu analizach dotyczących polityki miejskiej pojawia się informacja, że przesada powoduje dokładnie odwrotny skutek. Poziom oburzenia jest tak duży, że mieszkańcy wymuszają wycofanie się, ale powrót do polityki zachęcania trwa o wiele dłużej. Wracając w godzinach szczytu na Witomino ma się realną alternatywę. Kierowca samochodu, który widzi, że codziennie śmigają obok autobusy na buspasie, często zastanowi się, czy nie jest to oferta także dla niego. Oczywiście nie każdy, ale to musi być proces.

Nie będzie ostrych cięć?

- Zachęcamy, promujemy, pokazujemy alternatywę, natomiast nie jestem zwolennikiem rewolucji. Nikogo nie będziemy przymuszać, ale będziemy pokazywać, że jest racjonalny wybór. W Gdyni w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców jest o 300 samochodów więcej niż w Berlinie. Polacy jeszcze kochają swoje auta. W Berlinie też nie robiono tego z dnia na dzień. To musi być proces. Uśmiechem, dobrą radą, a nie z pistoletem przy głowie. Pod względem mobilności czeka nas ciekawe wyzwanie. Będzie nim uruchomienie roweru miejskiego w całej aglomeracji trójmiejskiej. Już dziś mamy sygnały od mieszkańców, że problem na styku pieszy-rowerzysta jest częstszy niż rowerzysta-kierowca. Rowerów przybędzie, będą to rowery dostępne, elektryczne, a skala będzie ogromna. To znowu będzie proces, który wymagał będzie od nas zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu.

To zadanie dla Straży Miejskiej?

- Chciałbym przede wszystkim budować świadomość, przekonywać. Poczynając od najmłodszych uczniów w szkole.

Tylko że ci 12-letni uczniowie - to przykład z jednej z gdyńskich szkół - słyszą od nauczycielki: jak nie ma ścieżki rowerowej, zawsze jedźcie chodnikiem. To nawoływanie do łamania przepisów.

- To oznacza, że trzeba również pracować z nauczycielami. Wierzę, że to opiekuńczość, takie matczyne myślenie. Ale to wymaga lat pracy. Tysiące rowerzystów w Amsterdamie nie zrezygnowało z samochodów w rok ani w trzy lata. To musi potrwać, ale finalnie wszyscy mają frajdę z tak zaprojektowanej przestrzeni.

Przebudowa - lub nie - czeka też ul. Starowiejską. Tam jednak będzie pan musiał podjąć decyzję, która na pewno nie spodoba się części mieszkańców i kupców, bo głosy dotyczące przyszłości tej ulicy są skrajne.

- Najważniejsze to podejmować decyzje odpowiedzialne. Mając setki różnych opinii, musimy dokonać oceny ze świadomością, że część osób nie będzie szczęśliwa. Za nami jednak długi dialog, szukanie zrozumienia. Na koniec będzie trzeba podjąć decyzję, ale pamiętajmy, że nie da się każdego marzenia zrealizować. Teraz nakładamy na to finanse i zobaczymy, co wybrać.

Skoro głosy rozkładają się po równo, to wygra opcja tańsza?

- Rozsądna.

Są tacy, którzy uważają, że Gdynia nie jest rozsądnie zarządzana.

- Tempo rozwoju miasta jest naprawdę bardzo dobre. W Gdyni w ciągu ostatnich 20 lat gruntownie zrestrukturyzowaliśmy gospodarkę miasta. Gdy upadała stocznia, to był dramat dla miasta. Bezrobocie sięgnęło 14 proc., były gigantyczne problemy społeczne. Zaczęły padać firmy, które kooperowały ze stocznią. Dziś gospodarkę mamy zdywersyfikowaną, a na terenie Stoczni Gdynia w różnych firmach pracuje tyle osób, ile pracowało w okresie jej świetności. Odbudowaliśmy przedsiębiorczość w mieście. Dziś Gdynia jest miastem gospodarczo bezpiecznym, bo mamy w pamięci, że już nigdy nie może się wydarzyć, by jeden obszar gospodarczy tak silnie determinował rynek pracy.

Nie ma pan wrażenia, że Gdynia korzysta na bliskości Gdańska? Wielu gdynian po prostu pracuje w sąsiednim mieście.

- Gdańszczanie pracują też w Gdyni. W Urzędzie Miasta Gdyni pracuje mnóstwo gdańszczan, w Gdańsku wielu mieszkańców Gdyni i super. Firmy też korzystają z tych zasobów. To proces naturalny - mój tata całe życie mieszka w Gdyni, a całe życie zawodowe pracował w Gdańsku.

Myśli pan już o swoich następcach? Ostatnio w polityce rozpychają się synowie sławnych ojców.

- Mam trzech synów. Dwóch dorosłych i 11-letniego Macieja. Doświadczenie bycia dzieckiem prezydenta pozwala patrzeć nie tylko na uroki tego świata, ale też na koszty, które się za to płaci. Myślę, że ostatnią sferą, którą chcieliby się zajmować, to życie publiczne.

Inni natomiast bardzo by chcieli. Na przykład Zygmunt Zmuda Trzebiatowski. Był przewodniczącym Rady Miasta, pana bliskim współpracownikiem, a teraz jest konkurentem i mówi, że kieruje pan sektą. Czuje się pan jak guru?

- Zygmunt się pogubił. Niech idzie własną drogą.

Opinie (575) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe

    • 29 4

  • Jak w soczewce widoczny brak umiejętności współpracy... (1)

    "Droga Czerwona jest potrzebna nie tylko portowi, ale także mieszkańcom. Pora, by państwo polskie wywiązało się ze swojej roli, jaką jest zapewnienie drogi dojazdowej do portu."

    Na talerzu, pod nos przynieść?
    A było "drzeć koty" o leśny odcinek Kwiatkowskiego? Drogowcy chceli przedłużać obwodnice a estakadę zostawić drogą miejską, bo nie spełnia warunków i jej utrzymanie jest koszmarem. Czy to "państwo polskie" "zapomniało" podtrzymać akces do europejskich przedsięwzięć komunikacyjnych? Czy to nie "prominentni przedstawiciele UM" wyrażali wątpliwości na temat zasadności budowy "drogi czerwonej"?
    Jakoś "państwo polskie" potrafiło aktywizować lewy brzeg Martwej Wisły i doprowadzić tam komunikację. Na spółkę z miastem. Pytaniem pozostaje, czy dla portu gdańskiego... ;)

    "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia."

    Można łatwo sprawdzić, kto w ministerstwie wydeptał ścieżki dla tej sprawy. Czy to nie UM jest siła sprawczą naporu miasta na port? Czy to nie UM swoją nieodpowiedzialną polityką przestrzenną prowokuje konflikty z (nowymi) mieszkańcami?

    "gdynianie uśmiechem ocenią te inwestycje"
    Uśmiechy są różne - w tym wypadku jest to uśmiech politowania. Politowwania nad samokreacją i samozadowoleniem oraz brakiem (jak wyżej) umiejętności współpracy i refleksji wynikającej z analizy zdania odrębnego.
    "Wioska potiomkinowska" może podoba się turystom i niektórym mieszkańcom "centrum", którzy w ten sposób leczą swoje kompleksy ale nie tego potrzebują mieszkańcy tego miasta. "Stroić" można się, gdy zaspokojone są bardziej podstawowe potrzeby a takie protezy i substytuty jedynie budzą irytację wynikająca z dysonansu poznawczego.

    Dla większości jest to krygowanie się starej panny w jakrawym makijażu oraz partykularne manipulowanie kolejką potrzeb. Park(ing) centralny nie realizuje żadnych potrzeb mieszkańców, ponieważ realnie nie będzie on dostępny dla nikogo poza "mieszkańcami" UM i biurowca AB. Co to jest 200 miejsc dla urzędu? Parking pod centrum filmowym (sic!) stał pusty do czasu pojawienia się pobliskiej zabudowy. Więc paru zadowolonych z niego jest, to fakt...

    Na pewno można zgromadzić przychylne opinie. Pytaniem jest, jakim i czyim kosztem.

    • 29 3

    • niech szczurek nie mówi o drodze czerwonej!! przypomnijmy słowa Stępy!!!

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Czerwona-obojetna-dla-Gdyni-n124677.html

      • 7 0

  • poniżej program wyborczy szczura sprzed 4 lat, takie same bajeczki i zero konkretów, on nic nie zrobił przez ostatnie 4 lata!!!

    Kandydaci "Samorządności" we wtorek przedstawili także program wyborczy.
    - Będziemy dążyć do tego, by nasze miasto mogło się jak najlepiej rozwijać. Będę kładł duży nacisk na to, by w programie naszych działań było dalsze doskonalenie struktury przestrzennej miasta oraz na rozwój transportu publicznego - mówił wiceprezydent Marek Stępa
    Natomiast Michał Guć dodawał, że "Samorządność" zamierza także rozwijać m.in. nowoczesną politykę społeczną, ale także sięgać po unijne środki. - Stąd planowany rozwój działań dotyczących tych grup społecznych, które tego wymagają. Będziemy rozszerzać politykę przyjazną dla seniorów. Ważnym elementem działań będzie także kontynuowanie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, chcemy zwiększyć ofertę placówek wsparcia dziennego i całodobowego. Co więcej, rozpoczyna się już nowy budżet Unii Europejskiej, gdzie już dziś pracujemy nad pozyskaniem kolejnych środków na duże inwestycje jak ulica Nowa Węglowa czy wątki związane z rewitalizacją przestrzeni w najbardziej potrzebujących tego dzielnicach - mówił wiceprezydent Guć.
    Kolejny z wiceprezydentów i kandydat "Samorządności" Bogusław Stasiak dodał także, że ważnym filarem programu jest także polityka gospodarcza. Ugrupowanie w następnej kadencji zamierza kreować i rozwijać możliwości jakie tworzy inkubator przedsiębiorczości, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny ze startupem.
    - Chcemy aby młodzi ludzie z pomysłem na biznes zostawali w Gdyni i mieli tu możliwości na rozwój swoich planów. Bez nich miasto rozwijać się nie może. Zamierzamy też modernizować istniejące obiekty sportowe oraz budować nowe w najbliższych latach - mówił wiceprezydent Bogusław Stasiak.
    To nie wszystko.
    - Zależy nam też na stworzeniu szkieletu spójnych dróg rowerowych oraz kontynuacji polityki oświatowej po to, by utrzymać i rozwijać wysoki standard kształcenia. Zależy nam też, by oferta szkół zawodowych była aktualizowana w dialogu ze środowiskiem biznesowym i pracodawcami - mówił Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.
    Wojciech Szczurek zapytany o własne założenia programowe odpowiedział, że "Samorządność" nie tworzy odrębnego programu dla komitetu i prezydenta. - Mówimy jednym językiem, tworzymy jedną drużynę. Każdy z kandydatów do rady chce realizować taki sam program jak prezydent - mówił Wojciech Szczurek.

    • 26 7

  • Arogancki buc z tego szczura sie zrobil....

    Marnuje szanse Gdyni. Szczur to kolejne 5 lat marazmu w miescie

    • 38 8

  • Zmiana. Lepsza

    Odpowiedzi o miedzytorzu nie usłyszałem. Same ustawione wymówki. Ulice w Gdyni są dobre ale może dla wozoq drabiniastych. Jak skrzyżowanie przy sądzie. Wizytówka miasta. Skrzyżowanie przy dworcu oddane z dużym poślizgiem a na dodatek tam non stop śmierdzi szmbem. Jeśli takie inwestycje będzie nam fundowal ten pan to w całym mieście będzie taki zapach. Napewno czas na zmiany. Ale czy wszyscy mieszkańcy naszego pięknego miasta to widzą

    • 24 7

  • Takie problemy jak twoje (1)

    Da się leczyć farmakologicznie. Psychotropy nowej generacji i śmigasz jak zegarek.

    • 10 6

    • Coś się popsuło

      I pojawiło się w złym miejscu drzewka. Chodzi oczywiście o zatroskanych pracowników UM, którzy wszędzie widzą trolle.

      • 7 2

  • Niestety Pan prezydent się totalnie pogubił .... ale dobry humor jeszcze dopisuje i wieży w brednie które wygaduje... (1)

    Szkoda, że u mieszkańców Gdyni ten dobry humor dawno już stracili ....

    • 80 15

    • wierzy

      • 1 0

  • o 9 w Radio Gdańsk debata na prezydenta Gdyni. (2)

    słuchajcie bełkotu szczura!!!

    • 26 13

    • To jest prawnik (1)

      Leje wodę i bije pianę. Kucharzem powinien zostać

      • 12 5

      • ma wykształcenie prawnicze

        taka synekura po Tacie, a z resztą jest takie obcojęzyczne powiedzenie iż "każdy prawnik to kłamca" chyba angielskie?

        • 6 2

  • W Gdańsku

    szybki motocyklista z pomrocznością jasną - marne szanse

    • 20 6

  • Z całym szacunkiem względem Pańskiego Taty,

    o którym słyszałem wiele dobrego, ale pracował w Gdańsku chyba nie z wyboru, ale w wyniku awansu.

    • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane