• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?

Maciej Naskręt
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej. Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej.

Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.



Jaka powinna być Nowa Politechniczna?

Ulica Politechniczna, czyli droga, która ma połączyć al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska z planowaną ul. Nową Bulońską Północną w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, stała się kilka tygodni temu bohaterem publicznej debaty na temat projektowania dróg w Gdańsku.

Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.

Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria

Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.

  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.


Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.

Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą

Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.

- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.

Jakie są założenia dla nowej drogi?

W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.



Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.

Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką

Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.

Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska?

- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.

Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.

Oferty złożone w przetargu na projektanta ul. Nowej Politechnicznej.

1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł

Miejsca

Opinie (220) 1 zablokowana

  • 3,5km trasy i 10 przystanków tramwajowych? Szkoda że nie 30! (4)

    • 116 16

    • a d..a rośnie (1)

      i potem się dziwią ,że przodujemy w otyłości na świecie...

      • 7 11

      • Niech kazdy dba o siebie

        Po pierwsze: nie przodujemy w otylosci.

        Po drugie: ja na pewno nie.

        Po trzecie: jesli wprowadzi sie w pelni prywatna sluzbe zdrowia i nie bedzie sie przydzielac miejsc parkingowych dla niepelnosprawnych ludziom otylym (lub niepelnosprawnym z powodu otylosci) to mi obojetne. Niech kazdy zyje za siebie.

        Wolni ludzie moga podejmowac decyzje i musza ponosic ich konsekwencje.

        • 1 0

    • (1)

      Proponuję eksperyment procesowy:

      Zaparkuj auto 170 metrów od celu.

      Pójdź, wróć i wypowiedz się, czy to blisko, czy "za daleko".

      • 13 20

      • Przez nadmiar przystanków i pewnie światła co 200m

        tramwaj będzie się wlókł niemiłosiernie, przez co będzie średnią alternatywą dla samochodu

        • 29 7

  • Szeroka i nowoczesna ulica (1)

    Mieszkałem we Wrzeszczu na Sobieskiego, domy przy ul. Do studzienki są ruiną. Ludzie którzy tam mieszkają to najczęściej element, z problemami alkoholowym. Oni nie wyremontuja swoich domów. Jak będzie tramwaj jeździł ipod oknami, tym bardziej będziemy oglądać zdewastowane kamienice. Co to za architekt, który dostrzega w tych rudera zabytki? Rozwijamy się póki są na pieniądze. Za 5 lat nic się w mieście nie zmieni.

    • 11 13

    • Oburzona

      Elementem to jestes ty, nie obrażaj ludzi mieszkających na tej ulicy.

      • 2 2

  • A gdzie przystanek Do Studzienki?

    W dalszym ciągu mieszkańcy ulicy wracający z Moreny będą musieli pokonywac pieszo ponad pol km od przystanku? Za hałas nalezałoby sie im cos w zamian.

    • 1 1

  • Super trasa bez połączeń

    brak węzłów przesiadkowych z tramwaju na SKM/PKM, bezsensu

    • 2 2

  • a gdzie nowa Swietokrzyska, Malomiejska, Warszawska? (5)

    chyba tam bardziej to potrzebne!

    • 64 75

    • wię nie musi mieć tramwajów, nawet Pks tam nie musi jeździć

      • 1 1

    • Tam juz złotówki nie dadzą (2)

      I całe szczęście - trzeba zasiedlacxentea miast a nie obrzeża . Kupa kasy idZie na nowa infrastrukturę na obrzeżach tymczasem na centra juz nie ma kasy . To patologia - jedyny w swoim rodzaju prEkret budynia i developerow. Juz dawno wszyscy wiedzieli (śladem USA Niemiec Francji) ze taki model zabija miasto i jego finAnse i atrakcyjność - niestety u budynia wygrała kasa od developerow

      • 15 13

      • order z ziemniaka dla ciebie za odkrycie przekrętu wszechczasów.

        Gratulacje.

        • 6 2

      • USA? LoL. Ojczyzna suburbiów i "inner city getto"? Kompromitujesz się.

        • 13 4

    • Za 30 lat.

      Teraz modernizujemy centrum.
      Trzeba było nie wprowadzać się na wieś.

      • 38 17

  • Do Studzienki, dawna Hubnera (4)

    Widzę dużo głosów na temat obskurnych i zaniedbanych kamienic na tej ulicy.
    A kto niby miałby zając się odnową? Miasto czy mieszkańcy którym nie pozwolono wykupić mieszkań bo plan "nowej politechnicznej" leży od 50 lat w urzędzie.

    • 30 8

    • Mieszkańcy a to dobre!!! (1)

      Zapewne myślisz o wykupie za 1% itp bzdury.
      Wykup sobie mieszkanie za gotówkę nikt Tobie nie broni nawet tuż obok są mieszkania na sprzedaż.
      A budynki miejskie zostaw w spokoju bo oddano je biedocie chwilowo a biedota chce je wykupić ale nie po cenach rynkowych tylko za 1% wartości.

      • 6 5

      • Z urzędu?

        Skąd wiesz Waść kto chce te mieszkania wykupić i za ile? Robiłeś wywiad środowiskowy czy też zajmujesz się jasnowidzeniem? Dla Twojej informacji nigdy nie było ofert sprzedaży za 1% wartości. A w/w mieszkań nie można było wykupić nawet za cenę rynkową. Ale jako jasnowidz tudzież osoba wszystko wiedząca, powinieneś to wiedzieć najlepiej.

        • 0 0

    • I właśnie po to są plany. (1)

      Gdyby pozwolono wykupić tam nieruchomości to budowa nowej ulicy by nigdy nie ruszyła lub kosztowała dużo więcej.

      • 9 5

      • Tyle że jeszcze za "niemca" zarezerwowano korytarz w tej okolicy ale grunty te przekazano Politechnice.
        Zatem generalnie mieszkańców potraktowano per noga.
        Po wtóre, ten sam manewr planów sprzed lat 50-ciu wykorzystał "bohaterski" deweloper Górski, przy wyburzaniu "wioski indiańskiej" i okolic.
        Tu nie widać żadnej logiki i spójności komunikacyjnej na lata dalsze, kroi się to miasto niczym tort na urodzinach, w myśl zasady jakoś to będzie.
        Po 50 latach do tej pory nie daje się spiąć z sobą Głównego Miasta i Przedmieścia a i rozdzielono Dolne Miasto, to samo w okolicach Słowackiego. To są ropiejące rany i będą one tak gnić przez dekady a i tak nie ułatwi to życia nikomu ani mieszkańcom okolic ani zmotoryzowanym.

        • 6 3

  • Czy Ci sami projektowali system Tristar? (5)

    Panom już dziękujemy

    • 109 15

    • Tristar (4)

      Z tego co wiem to Tristar już od dawna zbudowany, ale wierchuszka sie bawi i w nim grzebie dla własnej ciekawości w stylu - jak sobie poradzi jak zrobimy mu o TAK" - bawią się na żywym organizmie, dlatego działa gorzej niz gdy go nie było

      • 5 5

      • Muahahahaha

        Tristar nie działa bo firma która wygrała konkurs szła w konsorcjum z partnerem (spełniła dzięki temu wymóg doświadczenia) a potem i tak wszystko robi sama. Najważniejsze, że kupiła lożę na stadionie PGE Arena.

        • 4 1

      • (1)

        Taaaa, wierchuszka nie ma co robić, tylko bawić się tristarem "na złość ludzią".... LoL

        • 6 3

        • Ludzią???

          To dopiero LOL.

          • 3 2

      • "Duże dzieci" lubią takie "zabawki"

        Pierwszym Adamowicz...

        • 4 1

  • Nasiane przystanków... (2)

    Przystanek Sąd i GPNT - połączenie w jeden pod estakadą, z wejściem/windą na górę na estakadę oraz z budową chodników do Sądu i GPNT. Następnie połączenie przystanków Schuberta i Wileńska w nowym miejscu. Pozostałe mogą zostać... Jarowa ok, Traugutta ok.

    • 5 5

    • Skoro Ty nie korzystasz

      Skoro Ty nie korzystasz z Wileńska i Schuberta to nie znaczy że wszyscy inni mają taką samą opinię. Odległości między tymi przystankami w tym miejscu nie są takie małe a po ilości ludzi korzystających z połączeń autobusowych w tym rejonie teza o połączeniu ww przystanków wydaje mi się bzdurna.

      • 3 0

    • Sad i GPNT po znajomosci

      • 0 1

  • (2)

    Powstał praktycznie drugi Gdańsk na górnym tarasie, który musi być dobrze skomunikowany z Centrum. Już przed wojną myślano o odpowiednim połączeniu południa z Wrzeszczem rezerwując na ten cel tereny. Oczywiście było by barbarzyństwem, gdyby skanalizowano ten ruch przez najpiękniejszą ulice Gdańska Jaśkową Dolinę. Nowa Politechniczna jest niezbędna. Im szybciej będzie wykonana tym lepiej.

    • 16 14

    • (1)

      Tak, ale problemem jest połączenie z Placem Komorowskiego. Szukałbym "innej drogi".

      • 2 0

      • wyłączyć problematory

        Zostawmy ten problem do rozwiązania fachowcom tym bardziej, że
        "Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG."
        Na placu Komorowskiego też przewidziano miejsce na torowisko w ul. Wyspiańskiego budując w latach 60-tych nowe budynki.

        • 2 0

  • Wiem -Dygat - literówka

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane