- 1 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (138 opinii)
- 2 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (103 opinie)
- 3 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (84 opinie)
- 4 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (196 opinii)
- 5 Sopot ma nowych wiceprezydentów (71 opinii)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (188 opinii)
Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?
Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.
Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.
Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria
Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.
Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą
Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.
- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.
Jakie są założenia dla nowej drogi?
W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.
Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.
Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką
Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.
Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego ?
- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.
Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.
1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł
Miejsca
Opinie (220) 1 zablokowana
-
2015-06-18 13:06
3,5km trasy i 10 przystanków tramwajowych? Szkoda że nie 30! (4)
- 116 16
-
2015-06-18 15:38
a d..a rośnie (1)
i potem się dziwią ,że przodujemy w otyłości na świecie...
- 7 11
-
2015-06-19 11:38
Niech kazdy dba o siebie
Po pierwsze: nie przodujemy w otylosci.
Po drugie: ja na pewno nie.
Po trzecie: jesli wprowadzi sie w pelni prywatna sluzbe zdrowia i nie bedzie sie przydzielac miejsc parkingowych dla niepelnosprawnych ludziom otylym (lub niepelnosprawnym z powodu otylosci) to mi obojetne. Niech kazdy zyje za siebie.
Wolni ludzie moga podejmowac decyzje i musza ponosic ich konsekwencje.- 1 0
-
2015-06-18 13:24
(1)
Proponuję eksperyment procesowy:
Zaparkuj auto 170 metrów od celu.
Pójdź, wróć i wypowiedz się, czy to blisko, czy "za daleko".- 13 20
-
2015-06-18 13:30
Przez nadmiar przystanków i pewnie światła co 200m
tramwaj będzie się wlókł niemiłosiernie, przez co będzie średnią alternatywą dla samochodu
- 29 7
-
2015-06-19 07:02
Szeroka i nowoczesna ulica (1)
Mieszkałem we Wrzeszczu na Sobieskiego, domy przy ul. Do studzienki są ruiną. Ludzie którzy tam mieszkają to najczęściej element, z problemami alkoholowym. Oni nie wyremontuja swoich domów. Jak będzie tramwaj jeździł ipod oknami, tym bardziej będziemy oglądać zdewastowane kamienice. Co to za architekt, który dostrzega w tych rudera zabytki? Rozwijamy się póki są na pieniądze. Za 5 lat nic się w mieście nie zmieni.
- 11 13
-
2015-06-19 10:23
Oburzona
Elementem to jestes ty, nie obrażaj ludzi mieszkających na tej ulicy.
- 2 2
-
2015-06-19 10:22
A gdzie przystanek Do Studzienki?
W dalszym ciągu mieszkańcy ulicy wracający z Moreny będą musieli pokonywac pieszo ponad pol km od przystanku? Za hałas nalezałoby sie im cos w zamian.
- 1 1
-
2015-06-19 10:14
Super trasa bez połączeń
brak węzłów przesiadkowych z tramwaju na SKM/PKM, bezsensu
- 2 2
-
2015-06-18 13:08
a gdzie nowa Swietokrzyska, Malomiejska, Warszawska? (5)
chyba tam bardziej to potrzebne!
- 64 75
-
2015-06-19 08:45
wię nie musi mieć tramwajów, nawet Pks tam nie musi jeździć
- 1 1
-
2015-06-18 14:08
Tam juz złotówki nie dadzą (2)
I całe szczęście - trzeba zasiedlacxentea miast a nie obrzeża . Kupa kasy idZie na nowa infrastrukturę na obrzeżach tymczasem na centra juz nie ma kasy . To patologia - jedyny w swoim rodzaju prEkret budynia i developerow. Juz dawno wszyscy wiedzieli (śladem USA Niemiec Francji) ze taki model zabija miasto i jego finAnse i atrakcyjność - niestety u budynia wygrała kasa od developerow
- 15 13
-
2015-06-18 16:01
order z ziemniaka dla ciebie za odkrycie przekrętu wszechczasów.
Gratulacje.
- 6 2
-
2015-06-18 14:12
USA? LoL. Ojczyzna suburbiów i "inner city getto"? Kompromitujesz się.
- 13 4
-
2015-06-18 13:15
Za 30 lat.
Teraz modernizujemy centrum.
Trzeba było nie wprowadzać się na wieś.- 38 17
-
2015-06-18 13:58
Do Studzienki, dawna Hubnera (4)
Widzę dużo głosów na temat obskurnych i zaniedbanych kamienic na tej ulicy.
A kto niby miałby zając się odnową? Miasto czy mieszkańcy którym nie pozwolono wykupić mieszkań bo plan "nowej politechnicznej" leży od 50 lat w urzędzie.- 30 8
-
2015-06-18 14:09
Mieszkańcy a to dobre!!! (1)
Zapewne myślisz o wykupie za 1% itp bzdury.
Wykup sobie mieszkanie za gotówkę nikt Tobie nie broni nawet tuż obok są mieszkania na sprzedaż.
A budynki miejskie zostaw w spokoju bo oddano je biedocie chwilowo a biedota chce je wykupić ale nie po cenach rynkowych tylko za 1% wartości.- 6 5
-
2015-06-19 07:40
Z urzędu?
Skąd wiesz Waść kto chce te mieszkania wykupić i za ile? Robiłeś wywiad środowiskowy czy też zajmujesz się jasnowidzeniem? Dla Twojej informacji nigdy nie było ofert sprzedaży za 1% wartości. A w/w mieszkań nie można było wykupić nawet za cenę rynkową. Ale jako jasnowidz tudzież osoba wszystko wiedząca, powinieneś to wiedzieć najlepiej.
- 0 0
-
2015-06-18 14:06
I właśnie po to są plany. (1)
Gdyby pozwolono wykupić tam nieruchomości to budowa nowej ulicy by nigdy nie ruszyła lub kosztowała dużo więcej.
- 9 5
-
2015-06-18 16:40
Tyle że jeszcze za "niemca" zarezerwowano korytarz w tej okolicy ale grunty te przekazano Politechnice.
Zatem generalnie mieszkańców potraktowano per noga.
Po wtóre, ten sam manewr planów sprzed lat 50-ciu wykorzystał "bohaterski" deweloper Górski, przy wyburzaniu "wioski indiańskiej" i okolic.
Tu nie widać żadnej logiki i spójności komunikacyjnej na lata dalsze, kroi się to miasto niczym tort na urodzinach, w myśl zasady jakoś to będzie.
Po 50 latach do tej pory nie daje się spiąć z sobą Głównego Miasta i Przedmieścia a i rozdzielono Dolne Miasto, to samo w okolicach Słowackiego. To są ropiejące rany i będą one tak gnić przez dekady a i tak nie ułatwi to życia nikomu ani mieszkańcom okolic ani zmotoryzowanym.- 6 3
-
2015-06-18 13:05
Czy Ci sami projektowali system Tristar? (5)
Panom już dziękujemy
- 109 15
-
2015-06-18 14:02
Tristar (4)
Z tego co wiem to Tristar już od dawna zbudowany, ale wierchuszka sie bawi i w nim grzebie dla własnej ciekawości w stylu - jak sobie poradzi jak zrobimy mu o TAK" - bawią się na żywym organizmie, dlatego działa gorzej niz gdy go nie było
- 5 5
-
2015-06-19 07:27
Muahahahaha
Tristar nie działa bo firma która wygrała konkurs szła w konsorcjum z partnerem (spełniła dzięki temu wymóg doświadczenia) a potem i tak wszystko robi sama. Najważniejsze, że kupiła lożę na stadionie PGE Arena.
- 4 1
-
2015-06-18 14:05
(1)
Taaaa, wierchuszka nie ma co robić, tylko bawić się tristarem "na złość ludzią".... LoL
- 6 3
-
2015-06-18 22:44
Ludzią???
To dopiero LOL.
- 3 2
-
2015-06-18 16:04
"Duże dzieci" lubią takie "zabawki"
Pierwszym Adamowicz...
- 4 1
-
2015-06-18 15:56
Nasiane przystanków... (2)
Przystanek Sąd i GPNT - połączenie w jeden pod estakadą, z wejściem/windą na górę na estakadę oraz z budową chodników do Sądu i GPNT. Następnie połączenie przystanków Schuberta i Wileńska w nowym miejscu. Pozostałe mogą zostać... Jarowa ok, Traugutta ok.
- 5 5
-
2015-06-19 06:38
Skoro Ty nie korzystasz
Skoro Ty nie korzystasz z Wileńska i Schuberta to nie znaczy że wszyscy inni mają taką samą opinię. Odległości między tymi przystankami w tym miejscu nie są takie małe a po ilości ludzi korzystających z połączeń autobusowych w tym rejonie teza o połączeniu ww przystanków wydaje mi się bzdurna.
- 3 0
-
2015-06-18 20:05
Sad i GPNT po znajomosci
- 0 1
-
2015-06-18 17:31
(2)
Powstał praktycznie drugi Gdańsk na górnym tarasie, który musi być dobrze skomunikowany z Centrum. Już przed wojną myślano o odpowiednim połączeniu południa z Wrzeszczem rezerwując na ten cel tereny. Oczywiście było by barbarzyństwem, gdyby skanalizowano ten ruch przez najpiękniejszą ulice Gdańska Jaśkową Dolinę. Nowa Politechniczna jest niezbędna. Im szybciej będzie wykonana tym lepiej.
- 16 14
-
2015-06-18 21:20
(1)
Tak, ale problemem jest połączenie z Placem Komorowskiego. Szukałbym "innej drogi".
- 2 0
-
2015-06-19 05:44
wyłączyć problematory
Zostawmy ten problem do rozwiązania fachowcom tym bardziej, że
"Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG."
Na placu Komorowskiego też przewidziano miejsce na torowisko w ul. Wyspiańskiego budując w latach 60-tych nowe budynki.- 2 0
-
2015-06-19 03:00
Wiem -Dygat - literówka
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.