- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (126 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (226 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (64 opinie)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 6 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (70 opinii)
Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców
W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?
- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.
- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian
Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.
- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku
Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.
- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.
Na kolejne odszkodowania już za późno
Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.
- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.
Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.
Opinie (698) ponad 20 zablokowanych
-
2018-09-06 22:00
Budpesztańska
Coś jest na rzeczy, od jakiegoś czasu również zwróciłem uwagę na wzrost hałasu i samoloty w innych obszarach nieba niż dotychczas. Oczywiście poza obszarem objętym roszczeniami. Niech ktoś mądry zmierzy db i zrobi dokumentację. Skoro należały się odszkodowania za hałas na danym obszarze, a jak większość zauważyła samoloty go przekraczają to powinien być poszerzony.
- 1 1
-
2018-09-06 21:59
kupili tanie mieszkania na szadółkach albo w baninie i dziwią się , że śmierdzi albo głośno . nosz kurka widziały gały co brały
- 2 4
-
2018-09-06 07:07
Halas jest a działka nie zostala obieta mozliwoscia ogrzymania rekompensaty! (17)
Ten kto to ustalal robil to celowo by zawęzić liczbe wyplat?!
Prosze redakcje o pomoc w wyjaśnieniu sparwy- 97 65
-
2018-09-06 07:40
Dokładnie tak robi (7)
Pytanie jest, na jaki dzień określony jest hałas dB w tej strefie ograniczonego użytkowania, że swobodnie dopuszcza się tam budowę mieszkań!
- 7 4
-
2018-09-06 08:10
deweloper niech ci wytłumaczy łosiu (5)
- 9 5
-
2018-09-06 08:57
Co ma losiu developer tłumaczyć jak mieszkam (4)
Na Chełmie od 1978 roku, a korytarz odszkodowań kończy się 80 metrów od mojego bloku, nadmienię że statki powietrzne przelot maja taki ze kamieniem mogę je stracac z balkonu i niestety hałas się zwiększył ostatnimi czasy ulica Chałubińskiego.
- 5 6
-
2018-09-06 21:58
lotnisko otworzyli w 1974
przenieśli za miasto ale widać że za blisko, miasto się rozrosło
podobnie jak obwodnica - była za miastem, a teraz miasto ją wchłonęło
co teraz ? miasto podąża za lotniskiem - przenieść lotnisko ?? za ile lat miasto je dogoni ?
plany budowy nowej obwodnicy już są, czy czas na nowe lotnisko ?- 2 0
-
2018-09-06 13:33
To się wyprowadz. Miasto się rozwija i nic na to nie poradzisz. A co kasy brakuje ? Czy boli że, inni dostaną a Ty nie? Bo napewno nie wymienił byś okien za te pieniądze gdybyś je dostał....
- 3 5
-
2018-09-06 10:38
Powinni zaktualizować poziom hałasu dla dróg podejscia (Chełm, Morena) (1)
A jeśli wykażesz przekroczenia norm to zawsze masz prawo do odszkodowania a nie tylko w SOO
- 3 3
-
2018-09-06 10:39
OOU -errata
- 3 0
-
2018-09-06 08:02
W dzień świąteczny z ograniczoną ilością lotów .
- 2 2
-
2018-09-06 08:44
(3)
A ja mysle ze sk9ro zmienil sie obszae oddzialywan to mozna wnioski na nowo skladac. To tak jakby droge przeniesli i powiedzili ze nikt odkszkodowan nie dostanie bo 30 lat temu jak droga byla w innym miejscu to tamci wlascixiele dostali odszkodowania
- 4 3
-
2018-09-06 10:10
No i pewnie tak się skończy (2)
Dzielnice złożą się na niezależne badania hałasu i się okaże że strefa ograniczonego użytkowania nie ma kształtu prostej wąskiej linii, tylko jakichś rogalów o powierzchni 1/4 miasta.
- 3 3
-
2018-09-06 10:41
Rady Dzielnic Chelm, Morena powinny się tym zająć (1)
Pomierzyć hałas, napisać profesjonalny wniosek.
Ruch na lotnisku wciąż rośnie- 8 2
-
2018-09-06 13:38
I co ? Jak dostaniesz 20tys to mniej będzie przeszkadzać? Przeszkadza to się wyprowadz. Rozwoju miasta nie powstrzymasz.
- 4 6
-
2018-09-06 07:46
(2)
A jak dadzą kasę to będzie ciszej? Pewnie zamiast wymienić okna polecisz za tę forsę na wycieczkę do Egiptu i będziesz miała głęboko w d..., że komuś poniżej hałasujesz.
- 30 6
-
2018-09-06 11:37
(1)
Co mi po wymianie okien. Mam zyc w klatce bi gdy je otworze bedzie halas?
- 2 4
-
2018-09-06 13:34
To się wyprowadz. Nikt nie zmusza Cię do mieszkania w tym miejscu . Lotniska nie zlikwiduja bo Ci hałas przeszkadza
- 2 0
-
2018-09-06 08:43
porszę o zapuk sołwinka
lbu więszką ugawę pzry psinaiu psotów
- 3 3
-
2018-09-06 08:01
A pomyślałeś o tym że OOU to nie tylko odszkodowania i spadek wartości nieruchomości ale także ograniczenia względem budowania nowych obiektów(szkoły itd)?
Co ? Nie zalapales się na odszkodowanie i teraz piszczysz? Żałosne.- 15 4
-
2018-09-06 21:54
Też zauważyłem
Mieszkam na ścieżce podejścia, gdzie do tej pory głównie samoloty lądowały. Startów w tym kierunku raczej było mało, a teraz niezliczona ilość i hałas od cholery
- 3 0
-
2018-09-06 18:15
Władze miasta dbają ale o siebie. (1)
Na Osiedlu Morena oraz ulMyśliwskiej hałas ze strony samolotów jest coraz bardziej uciążliwy.Zupełnie nie do przyjęcia jest lądowanie samolotów po północy, w żadnym cywilizowanym kraju nie zezwolono by na to, u nas w Gdańsku to norma, dlaczego władze miasta nie interweniują.
Drugie ognisko permanentnego hałasu do kolej PKM, tu jest coraz głośniej, tabor niby nowy a hałas coraz większy.- 4 0
-
2018-09-06 21:47
Zabawne, co piszesz. Myślałem o jakimś dużym lotnisku w środku miasta, dobrym przykładem jest Lizbona. Dziś wylądują tam 33 samoloty od 22 do północy, 10 samolotów od północy do 6. Wystartuje w tym czasie pewnie mniej więcej tyle samo. I tak, też latają dość nisko nad dzielnicami mieszkalnymi. W dzień natomiast jest ich pewnie tyle, co w Gdańsku przez tydzień, sądząc z liczby obsługiwanych pasażerów.
- 0 0
-
2018-09-06 20:40
Mieszkałem w Sharm el Sheikh w hotelu Gardenia. (2)
Tam to rzeczywiście nisko latały. I to nie jakieś A320 czy B737 ale B747 czy ruskie Ił96. To dopiero uszy pękają. Ale jaka frajda
- 1 1
-
2018-09-06 21:46
tam nikomu to nie przeszkadza
- 0 2
-
2018-09-06 21:05
tylko 100m nad hotelem
- 0 2
-
2018-09-06 21:46
wszystko przez to, że mają chrzczone paliwo
- 2 1
-
2018-09-06 07:07
Koszty cywilizacji... (6)
W mieście non stop coś hałasuje np tramwaje a w nocy dźwięk niesie się daaleekooo....
- 202 21
-
2018-09-06 21:07
daleko? (1)
A co powiecie jak tory są o 4 metry od budynku.
Torowisko zdezelowane a, tramwaje wyjeżdżają sznurkiem już od 4 rano?- 7 0
-
2018-09-06 21:45
niech tranwaje płacom, a co ?
- 2 0
-
2018-09-06 07:58
Brednie (2)
Wagony kolejowe w technologii z 1950 roku to nie cywilizacja tylko porażka PKP
Brak dbania o szyny to porażka miasta Gdańsk a nie cywilizacji
Ruch lotniczy nocą można zlikwidować tak jak w Warszawie czy wielu innych miastach bo przelot kilkuset turystów z tanich wczasów czy transport robotników do pracy nie musi się odbywać kosztem hałasu w kilku dzielnicach miasta.
Wybory idą władzunia zrozumie a jeśli nie to inna przyjdzie.- 11 9
-
2018-09-06 15:37
Na Zakintos też od 22ej nie latają (1)
bo żółwie mogą się zdenerwować.
Tutaj robią co chcą bo ludzie głosu nie mają.- 3 2
-
2018-09-06 21:44
Zakichani żółwie
- 0 0
-
2018-09-06 17:54
nie do końca - problemem jest to że w Gdańsku pozwala się liniom lotniczym na podchodzenie z widocznością co znacząco redukuje koszty paliwa, ale skutkuje tym że samoloty znacznie wcześniej obniżają swój lot, stąd hałas...
- 0 1
-
2018-09-06 21:16
To Wizzair sobie skraca drogę
Ale musi za każdym razem pytać o zgodę. a kontrolerzy PAŻP im na to za kazdym razem pozwalają.
- 5 0
-
2018-09-06 07:11
Mieszkańcy naraszcie dojrzeli. Walczcie o cisze! (4)
Ruch tylko bedzie sie zwiekszal. Miasto i lotnisko juz teraz musi myslec co z tym zrobić! Bo za kilkanlat juz wogole nie otworzysz okna nawet na chwilę
- 36 48
-
2018-09-06 21:12
Oni nie chcą walczyć o ciszę, bo na to nie ma szans, tylko o tzw. pieniążki.
- 0 0
-
2018-09-06 11:02
Tylko jak ci ludzie beda chcieli gdzies poleciec to beda protestowac bo beda musieli jechac na lotnisko do Bydgoszczy albo Warszawy
- 1 0
-
2018-09-06 07:14
(1)
jak cisza to na wieś, chyba ci się coś z główką poprzestawiało
- 13 5
-
2018-09-06 07:33
Ty musisz być taki nieuprzejmy mądralo??
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.