• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • Budpesztańska

    Coś jest na rzeczy, od jakiegoś czasu również zwróciłem uwagę na wzrost hałasu i samoloty w innych obszarach nieba niż dotychczas. Oczywiście poza obszarem objętym roszczeniami. Niech ktoś mądry zmierzy db i zrobi dokumentację. Skoro należały się odszkodowania za hałas na danym obszarze, a jak większość zauważyła samoloty go przekraczają to powinien być poszerzony.

    • 1 1

  • kupili tanie mieszkania na szadółkach albo w baninie i dziwią się , że śmierdzi albo głośno . nosz kurka widziały gały co brały

    • 2 4

  • Halas jest a działka nie zostala obieta mozliwoscia ogrzymania rekompensaty! (17)

    Ten kto to ustalal robil to celowo by zawęzić liczbe wyplat?!

    Prosze redakcje o pomoc w wyjaśnieniu sparwy

    • 97 65

    • Dokładnie tak robi (7)

      Pytanie jest, na jaki dzień określony jest hałas dB w tej strefie ograniczonego użytkowania, że swobodnie dopuszcza się tam budowę mieszkań!

      • 7 4

      • deweloper niech ci wytłumaczy łosiu (5)

        • 9 5

        • Co ma losiu developer tłumaczyć jak mieszkam (4)

          Na Chełmie od 1978 roku, a korytarz odszkodowań kończy się 80 metrów od mojego bloku, nadmienię że statki powietrzne przelot maja taki ze kamieniem mogę je stracac z balkonu i niestety hałas się zwiększył ostatnimi czasy ulica Chałubińskiego.

          • 5 6

          • lotnisko otworzyli w 1974

            przenieśli za miasto ale widać że za blisko, miasto się rozrosło
            podobnie jak obwodnica - była za miastem, a teraz miasto ją wchłonęło
            co teraz ? miasto podąża za lotniskiem - przenieść lotnisko ?? za ile lat miasto je dogoni ?
            plany budowy nowej obwodnicy już są, czy czas na nowe lotnisko ?

            • 2 0

          • To się wyprowadz. Miasto się rozwija i nic na to nie poradzisz. A co kasy brakuje ? Czy boli że, inni dostaną a Ty nie? Bo napewno nie wymienił byś okien za te pieniądze gdybyś je dostał....

            • 3 5

          • Powinni zaktualizować poziom hałasu dla dróg podejscia (Chełm, Morena) (1)

            A jeśli wykażesz przekroczenia norm to zawsze masz prawo do odszkodowania a nie tylko w SOO

            • 3 3

            • OOU -errata

              • 3 0

      • W dzień świąteczny z ograniczoną ilością lotów .

        • 2 2

    • (3)

      A ja mysle ze sk9ro zmienil sie obszae oddzialywan to mozna wnioski na nowo skladac. To tak jakby droge przeniesli i powiedzili ze nikt odkszkodowan nie dostanie bo 30 lat temu jak droga byla w innym miejscu to tamci wlascixiele dostali odszkodowania

      • 4 3

      • No i pewnie tak się skończy (2)

        Dzielnice złożą się na niezależne badania hałasu i się okaże że strefa ograniczonego użytkowania nie ma kształtu prostej wąskiej linii, tylko jakichś rogalów o powierzchni 1/4 miasta.

        • 3 3

        • Rady Dzielnic Chelm, Morena powinny się tym zająć (1)

          Pomierzyć hałas, napisać profesjonalny wniosek.
          Ruch na lotnisku wciąż rośnie

          • 8 2

          • I co ? Jak dostaniesz 20tys to mniej będzie przeszkadzać? Przeszkadza to się wyprowadz. Rozwoju miasta nie powstrzymasz.

            • 4 6

    • (2)

      A jak dadzą kasę to będzie ciszej? Pewnie zamiast wymienić okna polecisz za tę forsę na wycieczkę do Egiptu i będziesz miała głęboko w d..., że komuś poniżej hałasujesz.

      • 30 6

      • (1)

        Co mi po wymianie okien. Mam zyc w klatce bi gdy je otworze bedzie halas?

        • 2 4

        • To się wyprowadz. Nikt nie zmusza Cię do mieszkania w tym miejscu . Lotniska nie zlikwiduja bo Ci hałas przeszkadza

          • 2 0

    • porszę o zapuk sołwinka

      lbu więszką ugawę pzry psinaiu psotów

      • 3 3

    • A pomyślałeś o tym że OOU to nie tylko odszkodowania i spadek wartości nieruchomości ale także ograniczenia względem budowania nowych obiektów(szkoły itd)?
      Co ? Nie zalapales się na odszkodowanie i teraz piszczysz? Żałosne.

      • 15 4

  • Też zauważyłem

    Mieszkam na ścieżce podejścia, gdzie do tej pory głównie samoloty lądowały. Startów w tym kierunku raczej było mało, a teraz niezliczona ilość i hałas od cholery

    • 3 0

  • Władze miasta dbają ale o siebie. (1)

    Na Osiedlu Morena oraz ulMyśliwskiej hałas ze strony samolotów jest coraz bardziej uciążliwy.Zupełnie nie do przyjęcia jest lądowanie samolotów po północy, w żadnym cywilizowanym kraju nie zezwolono by na to, u nas w Gdańsku to norma, dlaczego władze miasta nie interweniują.
    Drugie ognisko permanentnego hałasu do kolej PKM, tu jest coraz głośniej, tabor niby nowy a hałas coraz większy.

    • 4 0

    • Zabawne, co piszesz. Myślałem o jakimś dużym lotnisku w środku miasta, dobrym przykładem jest Lizbona. Dziś wylądują tam 33 samoloty od 22 do północy, 10 samolotów od północy do 6. Wystartuje w tym czasie pewnie mniej więcej tyle samo. I tak, też latają dość nisko nad dzielnicami mieszkalnymi. W dzień natomiast jest ich pewnie tyle, co w Gdańsku przez tydzień, sądząc z liczby obsługiwanych pasażerów.

      • 0 0

  • Mieszkałem w Sharm el Sheikh w hotelu Gardenia. (2)

    Tam to rzeczywiście nisko latały. I to nie jakieś A320 czy B737 ale B747 czy ruskie Ił96. To dopiero uszy pękają. Ale jaka frajda

    • 1 1

    • tam nikomu to nie przeszkadza

      • 0 2

    • tylko 100m nad hotelem

      • 0 2

  • wszystko przez to, że mają chrzczone paliwo

    • 2 1

  • Koszty cywilizacji... (6)

    W mieście non stop coś hałasuje np tramwaje a w nocy dźwięk niesie się daaleekooo....

    • 202 21

    • daleko? (1)

      A co powiecie jak tory są o 4 metry od budynku.
      Torowisko zdezelowane a, tramwaje wyjeżdżają sznurkiem już od 4 rano?

      • 7 0

      • niech tranwaje płacom, a co ?

        • 2 0

    • Brednie (2)

      Wagony kolejowe w technologii z 1950 roku to nie cywilizacja tylko porażka PKP
      Brak dbania o szyny to porażka miasta Gdańsk a nie cywilizacji
      Ruch lotniczy nocą można zlikwidować tak jak w Warszawie czy wielu innych miastach bo przelot kilkuset turystów z tanich wczasów czy transport robotników do pracy nie musi się odbywać kosztem hałasu w kilku dzielnicach miasta.
      Wybory idą władzunia zrozumie a jeśli nie to inna przyjdzie.

      • 11 9

      • Na Zakintos też od 22ej nie latają (1)

        bo żółwie mogą się zdenerwować.
        Tutaj robią co chcą bo ludzie głosu nie mają.

        • 3 2

        • Zakichani żółwie

          • 0 0

    • nie do końca - problemem jest to że w Gdańsku pozwala się liniom lotniczym na podchodzenie z widocznością co znacząco redukuje koszty paliwa, ale skutkuje tym że samoloty znacznie wcześniej obniżają swój lot, stąd hałas...

      • 0 1

  • To Wizzair sobie skraca drogę

    Ale musi za każdym razem pytać o zgodę. a kontrolerzy PAŻP im na to za kazdym razem pozwalają.

    • 5 0

  • Mieszkańcy naraszcie dojrzeli. Walczcie o cisze! (4)

    Ruch tylko bedzie sie zwiekszal. Miasto i lotnisko juz teraz musi myslec co z tym zrobić! Bo za kilkanlat juz wogole nie otworzysz okna nawet na chwilę

    • 36 48

    • Oni nie chcą walczyć o ciszę, bo na to nie ma szans, tylko o tzw. pieniążki.

      • 0 0

    • Tylko jak ci ludzie beda chcieli gdzies poleciec to beda protestowac bo beda musieli jechac na lotnisko do Bydgoszczy albo Warszawy

      • 1 0

    • (1)

      jak cisza to na wieś, chyba ci się coś z główką poprzestawiało

      • 13 5

      • Ty musisz być taki nieuprzejmy mądralo??

        • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane