• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch w Chyloni będzie spokojniejszy?

Michał Sielski
10 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wysiadający i wsiadający do autobusu ludzie muszą przejść przez drogę rowerową, przebiegającą między wiatą a ulicą. Wysiadający i wsiadający do autobusu ludzie muszą przejść przez drogę rowerową, przebiegającą między wiatą a ulicą.

Ułatwienia dla pieszych i rowerzystów nie muszą odbywać się kosztem kierowców. Takie rozwiązania można zastosować w Chyloni. Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej nie obejmuje przystanku tuż za skrzyżowaniem ul. Morskiej z Kartuską zobacz na mapie Gdyni, niebezpiecznego zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Zaczynamy cykl o najbardziej kolizyjnych miejscach w Trójmieście, które można zmienić.



Dużo jest miejsc w Trójmieście, które są niebezpieczne przez błędy projektantów?

Nie będziemy skupiać się na ulicach, na których kierowcy codziennie udowadniają, że nawet przy całkowicie bezkolizyjnym projekcie potrafią doprowadzić nie tylko do stłuczek, ale i groźnych wypadków. Najlepszy przykład to obwodnica: po dwa, trzy pasy w każdą stronę, oddzielone jezdnie, bezkolizyjne węzły - a mimo to nie ma dnia, by nie dochodziło tu do wypadków i kolizji.

Chcemy skupić się na miejscach, w których mimo ostrożności wszystkich uczestników ruchu, może dojść do niebezpiecznych sytuacji. Głównie ze względu na fatalne rozwiązania infrastrukturalne, które chcemy zmienić.

Zaczynamy od Chyloni. To największa gdyńska dzielnica, dodatkowo leżąca częściowo na trasie przelotowej pomiędzy kierunkiem Hel - Trójmiasto. Nikomu nie trzeba przypominać korków, które w każdym sezonie letnim i przez większość weekendów tworzą się w tych okolicach. Dlatego część mieszkańców coraz częściej świadomie rezygnuje z samochodu, wybierając rower, komunikację publiczną, a na krótszych dystansach spacer.

Problem w tym, że nie wszędzie jest to bezpieczne. Na jaskrawy przykład rozwiązania, które naraża na kolizję zarówno pieszych, jak i rowerzystów, zwrócił nam uwagę czytelnik, pan Michał, który regularnie jeździ do pracy z Cisowej do centrum Gdyni. I już na początku trasy musi bardzo uważać.

- Tuż przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Kartuską zobacz na mapie Gdyni w stronę centrum Gdyni jest przystanek autobusowy. Sęk w tym, że po lewej przy trawniku stoi wiata, tuż przed nią przebiega droga rowerowa, a pomiędzy drogą a jezdnią jest chodnik. Ludzie stoją więc często pod wiatą, która jest zabudowana i nic przez nią nie widać, i wychodzą spod niej wprost pod koła rowerzystów. Część stoi na chodniku, część pod wiatą, a jak podjeżdża autobus, to lepiej się całkiem zatrzymać, bo robi się totalny chaos - relacjonuje pan Michał.

Trudno dziwić się sfrustrowanym tłokiem pieszych, którzy często nie mają szans zobaczyć rowerzystów, a także rowerzystom, którzy - teoretycznie - jadą drogą z pierwszeństwem. Choć większość osób zachowuje tam najwyższą ostrożność, to dochodzi tam do nieprzyjemnych sytuacji oraz - mniej lub bardziej groźnych - potrąceń.

Nieopodal Estakady Kwiatkowskiego droga rowerowa nie koliduje z ruchem pieszych i nikt nikomu nie przeszkadza. Takie rozwiązania będą stosowane w Gdyni, ale na ich realizację trzeba poczekać. Nieopodal Estakady Kwiatkowskiego droga rowerowa nie koliduje z ruchem pieszych i nikt nikomu nie przeszkadza. Takie rozwiązania będą stosowane w Gdyni, ale na ich realizację trzeba poczekać.
Sytuację można poprawić, przebudowując to miejsce podobnie jak np. przystanek przy ul. Morskiej nieopodal Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, gdzie droga rowerowa przebiega za wiatą, a od chodnika oddzielają ją barierki. Piesi wprost z chodnika wsiadają do autobusów i trolejbusów, nikt nikomu nie zagraża. Do tego dobrze oznaczone przejścia dla pieszych i jest bezpiecznie. Cała procedura przebudowy - wraz z wykonaniem projektu i wykonawstwem - skończyła się w jeden sezon.

To rozwiązanie nie będzie jednak tak proste do wprowadzenia w okolicach ul. Kartuskiej.

- Nie można tam skierować drogi dla rowerów za przystankiem, bo działka za nim nie należy do miasta. Przesunięcie samej wiaty do przodu też niewiele pomoże. Zastosowaliśmy takie rozwiązania w kilku miejscach i - niestety - nie sprawdzają się tam, gdzie jest duże natężenie ruchu. Piesi mają bowiem za mało miejsca i muszą się przepychać, albo wejść na drogę rowerową, co oczywiście nie rozwiązuje problemu - tłumaczy Rafał Studziński, odpowiadający za komunikację rowerową w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Nie oznacza to jednak, że zmian się nie doczekamy. To miejsce - podobnie jak ponad 20 innych w Gdyni - zostało wytypowane do przebudowy w ramach unijnego programu Bypad, który miał za zadanie m.in. usunięcie miejsc niebezpiecznych z gdyńskich dróg. Podczas najbliższej "rady rowerowej", która odbędzie się na przełomie kwietnia i maja, zostaną podjęte decyzje, które z rozwiązań trzeba wdrożyć w pierwszej kolejności.

Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej od ul. Jaskółczej zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni nie obejmuje odległego od niego o kilkanaście metrów przystanku. Na pewno jednak zwielokrotni ruch rowerowy w jego obrębie, więc jest szansa, że zmiany akurat tutaj znajdą się na wysokiej pozycji na liście priorytetów.

Tymczasem społecznicy z Cisowej i Chyloni domagają się bardziej radykalnych rozwiązań na ul. Chylońskiej, która dla wielu jest główną osią transportową dzielnicy. W ramach Budżetu Obywatelskiego zwyciężył projekt uspokojenia na niej ruchu.

- Ostatnie lata rozwoju ulicy Chylońskiej popchnęły ją, niestety, w coraz większy priorytet dla aut i TIR-ów. Ucierpiał komfort i bezpieczeństwo mieszkańców poruszających się pieszo i na rowerach. Zwycięski projekt "Chylońska dla ludzi" jest sygnałem mieszkańców, że sprawy zaszły za daleko i pora uspokajać ruch aut, aby przywrócić równowagę - podkreśla Łukasz Bosowski, jeden z pomysłodawców projektu.

Na najniebezpieczniejszym odcinku drogi od wjazdu z ul. Owsianej zobacz na mapie Gdyni pojawiły się już dwie z pięciu projektowanych nowych zebr. Do końca maja mają pojawić się progi zwalniające i całkowity zakaz wjazdu dla TIR-ów. W kolejnej edycji planuje się też przywracanie przejść dla pieszych w miejscach, w których istniały one wcześniej.

Wskażcie nam miejsca kolizyjne

Znasz miejsce, w którym krzyżuje się ruch pieszych, rowerzystów i/lub samochodów, i gdzie powinno się poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu? Prześlij do nas tę lokalizację wraz z zaproponowanym rozwiązaniem, a my przedstawimy najciekawsze pomysły urzędnikom. Razem możemy zmienić wiele miejsc, w których będzie bezpieczniej zarówno dla pieszych, rowerzystów, jak i kierowców.

Propozycje przysyłajcie na adres e-mail autora.

Opinie (107) 1 zablokowana

  • wywalic L.-ki z okolicznych gmin co przyjezdzaja do chyloni sie uczyc (1)

    Nauki jazdy z okolicy powoduja najwiecej zamieszania.

    • 1 2

    • bzdura

      uczniowie jezdza ostroznie i nie powoduja niebezpieczenstwa

      • 2 1

  • obnizyc predkosc i postawic fotoradary (2)

    w samym niemieckim Lipsku (Leipzig)jest ich 40 plus mobilne .
    http://radarfalle.de/cgi-bin/db/search.cgi?query=leipzig&art=GA&submit3=suchen&func=ort&skin=normal2

    • 1 2

    • W d*pe se wsadź te fotoradary!!! (1)

      • 0 1

      • Dokładnie, wtedy nauczycie się jeździć zgodnie z przepisami .

        • 1 0

  • A jak zostanie rozwiązany problem przy ul. 10-lutego przystanek w kierunku Chyloni (na przeciwko Delicji). Nie ma ścieżki rowerowej, odległość wiaty od krawędzi jezdni nie przekracza 2 m, natężony ruch pieszych plus rowerzyści, którzy czują się jak królowie chodnika.

    • 2 1

  • te, redaktor

    jeśli Chylona jest "na trasie przelotowej pomiędzy kierunkiem Hel - Trójmiasto." to gdzie jest to Trójmiasto. Może bydyniowa metropolia za bardo budyniem rzuciła się na klawiaturę

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane