• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch w Chyloni będzie spokojniejszy?

Michał Sielski
10 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wysiadający i wsiadający do autobusu ludzie muszą przejść przez drogę rowerową, przebiegającą między wiatą a ulicą. Wysiadający i wsiadający do autobusu ludzie muszą przejść przez drogę rowerową, przebiegającą między wiatą a ulicą.

Ułatwienia dla pieszych i rowerzystów nie muszą odbywać się kosztem kierowców. Takie rozwiązania można zastosować w Chyloni. Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej nie obejmuje przystanku tuż za skrzyżowaniem ul. Morskiej z Kartuską zobacz na mapie Gdyni, niebezpiecznego zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Zaczynamy cykl o najbardziej kolizyjnych miejscach w Trójmieście, które można zmienić.



Dużo jest miejsc w Trójmieście, które są niebezpieczne przez błędy projektantów?

Nie będziemy skupiać się na ulicach, na których kierowcy codziennie udowadniają, że nawet przy całkowicie bezkolizyjnym projekcie potrafią doprowadzić nie tylko do stłuczek, ale i groźnych wypadków. Najlepszy przykład to obwodnica: po dwa, trzy pasy w każdą stronę, oddzielone jezdnie, bezkolizyjne węzły - a mimo to nie ma dnia, by nie dochodziło tu do wypadków i kolizji.

Chcemy skupić się na miejscach, w których mimo ostrożności wszystkich uczestników ruchu, może dojść do niebezpiecznych sytuacji. Głównie ze względu na fatalne rozwiązania infrastrukturalne, które chcemy zmienić.

Zaczynamy od Chyloni. To największa gdyńska dzielnica, dodatkowo leżąca częściowo na trasie przelotowej pomiędzy kierunkiem Hel - Trójmiasto. Nikomu nie trzeba przypominać korków, które w każdym sezonie letnim i przez większość weekendów tworzą się w tych okolicach. Dlatego część mieszkańców coraz częściej świadomie rezygnuje z samochodu, wybierając rower, komunikację publiczną, a na krótszych dystansach spacer.

Problem w tym, że nie wszędzie jest to bezpieczne. Na jaskrawy przykład rozwiązania, które naraża na kolizję zarówno pieszych, jak i rowerzystów, zwrócił nam uwagę czytelnik, pan Michał, który regularnie jeździ do pracy z Cisowej do centrum Gdyni. I już na początku trasy musi bardzo uważać.

- Tuż przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Kartuską zobacz na mapie Gdyni w stronę centrum Gdyni jest przystanek autobusowy. Sęk w tym, że po lewej przy trawniku stoi wiata, tuż przed nią przebiega droga rowerowa, a pomiędzy drogą a jezdnią jest chodnik. Ludzie stoją więc często pod wiatą, która jest zabudowana i nic przez nią nie widać, i wychodzą spod niej wprost pod koła rowerzystów. Część stoi na chodniku, część pod wiatą, a jak podjeżdża autobus, to lepiej się całkiem zatrzymać, bo robi się totalny chaos - relacjonuje pan Michał.

Trudno dziwić się sfrustrowanym tłokiem pieszych, którzy często nie mają szans zobaczyć rowerzystów, a także rowerzystom, którzy - teoretycznie - jadą drogą z pierwszeństwem. Choć większość osób zachowuje tam najwyższą ostrożność, to dochodzi tam do nieprzyjemnych sytuacji oraz - mniej lub bardziej groźnych - potrąceń.

Nieopodal Estakady Kwiatkowskiego droga rowerowa nie koliduje z ruchem pieszych i nikt nikomu nie przeszkadza. Takie rozwiązania będą stosowane w Gdyni, ale na ich realizację trzeba poczekać. Nieopodal Estakady Kwiatkowskiego droga rowerowa nie koliduje z ruchem pieszych i nikt nikomu nie przeszkadza. Takie rozwiązania będą stosowane w Gdyni, ale na ich realizację trzeba poczekać.
Sytuację można poprawić, przebudowując to miejsce podobnie jak np. przystanek przy ul. Morskiej nieopodal Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, gdzie droga rowerowa przebiega za wiatą, a od chodnika oddzielają ją barierki. Piesi wprost z chodnika wsiadają do autobusów i trolejbusów, nikt nikomu nie zagraża. Do tego dobrze oznaczone przejścia dla pieszych i jest bezpiecznie. Cała procedura przebudowy - wraz z wykonaniem projektu i wykonawstwem - skończyła się w jeden sezon.

To rozwiązanie nie będzie jednak tak proste do wprowadzenia w okolicach ul. Kartuskiej.

- Nie można tam skierować drogi dla rowerów za przystankiem, bo działka za nim nie należy do miasta. Przesunięcie samej wiaty do przodu też niewiele pomoże. Zastosowaliśmy takie rozwiązania w kilku miejscach i - niestety - nie sprawdzają się tam, gdzie jest duże natężenie ruchu. Piesi mają bowiem za mało miejsca i muszą się przepychać, albo wejść na drogę rowerową, co oczywiście nie rozwiązuje problemu - tłumaczy Rafał Studziński, odpowiadający za komunikację rowerową w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Nie oznacza to jednak, że zmian się nie doczekamy. To miejsce - podobnie jak ponad 20 innych w Gdyni - zostało wytypowane do przebudowy w ramach unijnego programu Bypad, który miał za zadanie m.in. usunięcie miejsc niebezpiecznych z gdyńskich dróg. Podczas najbliższej "rady rowerowej", która odbędzie się na przełomie kwietnia i maja, zostaną podjęte decyzje, które z rozwiązań trzeba wdrożyć w pierwszej kolejności.

Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej od ul. Jaskółczej zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni nie obejmuje odległego od niego o kilkanaście metrów przystanku. Na pewno jednak zwielokrotni ruch rowerowy w jego obrębie, więc jest szansa, że zmiany akurat tutaj znajdą się na wysokiej pozycji na liście priorytetów.

Tymczasem społecznicy z Cisowej i Chyloni domagają się bardziej radykalnych rozwiązań na ul. Chylońskiej, która dla wielu jest główną osią transportową dzielnicy. W ramach Budżetu Obywatelskiego zwyciężył projekt uspokojenia na niej ruchu.

- Ostatnie lata rozwoju ulicy Chylońskiej popchnęły ją, niestety, w coraz większy priorytet dla aut i TIR-ów. Ucierpiał komfort i bezpieczeństwo mieszkańców poruszających się pieszo i na rowerach. Zwycięski projekt "Chylońska dla ludzi" jest sygnałem mieszkańców, że sprawy zaszły za daleko i pora uspokajać ruch aut, aby przywrócić równowagę - podkreśla Łukasz Bosowski, jeden z pomysłodawców projektu.

Na najniebezpieczniejszym odcinku drogi od wjazdu z ul. Owsianej zobacz na mapie Gdyni pojawiły się już dwie z pięciu projektowanych nowych zebr. Do końca maja mają pojawić się progi zwalniające i całkowity zakaz wjazdu dla TIR-ów. W kolejnej edycji planuje się też przywracanie przejść dla pieszych w miejscach, w których istniały one wcześniej.

Wskażcie nam miejsca kolizyjne

Znasz miejsce, w którym krzyżuje się ruch pieszych, rowerzystów i/lub samochodów, i gdzie powinno się poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu? Prześlij do nas tę lokalizację wraz z zaproponowanym rozwiązaniem, a my przedstawimy najciekawsze pomysły urzędnikom. Razem możemy zmienić wiele miejsc, w których będzie bezpieczniej zarówno dla pieszych, rowerzystów, jak i kierowców.

Propozycje przysyłajcie na adres e-mail autora.

Opinie (107) 1 zablokowana

  • zobacz, kto jest autorem tych wypocin (2)

    co wynika z artykułu:

    rowerzysta to..,
    pieszy to wróg rowerzysty
    kierowca to ...
    urzędnicy w Gdyni są beznadziejni, bo nie chcą przebudować tak jak się to podoba autorowi.

    Os siebie dodałbym jeszcze jakieś zdanie jak dobrze jest w Gdańsku i dlaczego budyń jest fajny.

    • 4 9

    • a co ma autor do Gdanska? (1)

      Wytlumaczysz?

      • 3 2

      • pan sielski

        popełnił cykl artykułów ku chwale budynia. Jest rowniez przekonany, ze budyn jest niewinny w toczacym sie wlasnie śledztwie.

        • 3 2

  • Tak sie konczy projektowanie na odwal. Wydzielanie DDR z chodnikow, przeplatanie z ruchem pieszym. Projektant wymyslil, dostal kase, jakas firma powiazana w urzedem wykonala. Oczywiscie jest to bubel, wiec trzeba poprawiac, robota sie kreci, kasa z podatkow plynie do ziomkow.

    Jesli chodzi o ul. Owsiana. Jesli TIRy nie beda mogly tam wjezdzac (co popieram) to rzuca sie na ul. Kcynska i tam sie odbeda dantejskie sceny? Czy to tez zostalo przemyslane?
    Cala ul. Chylonska jest do uspokojenia.

    • 12 3

  • Tunel Morska - Chylońska. (5)

    Błagam.

    • 18 6

    • (4)

      ale kogo? pana Sielskiego? napisz podanie do PKP.

      • 5 4

      • Podanie to raczej do UM Gdynia - najlepiej do samego Wojciecha Szczurka (3)

        Przestańcie już zwalać winę na wszystkich w koło i zabierzcie się w końcu za ten tunel. W Gdańsku i Pruszczu jakoś dali sobie rade to i w Gdyni też można

        • 5 3

        • (1)

          Widać, że się chyba nie orientujesz w sprawie gruntu. Chętnie bym jeździł tamtędy np. kładką (tunel to trochę przesada), ale PKP się póki co na to nie zgadza. Poza tym jak będzie tworzony tam terminal intermodalny to i przejazd zrobią.

          • 2 1

          • Zawsze jakieś bzdurne tłumaczenie by nic nie robić się znajdzie

            a tunelu tyle lat jak nie było tak nie ma

            • 0 2

        • Yem tunel jest potrzebne dla garstki z Cisowej, przedstawicieli handlowych i kurierów.

          • 2 0

  • najpierw robia

    potem mysla ,bo trzeba kase zarobic na durnych projektach a potem mysla jak to zmienic a zeby znowu zarobic i kolo sie zamyka ,nie rozumie dla czego sciezki rowerowe biegna przy glowynych trasach ,dziekuje jezdzic rowerem w smrodzie spalin,w koncu to ma byc dla zdrowia nie moiwac o bezpieczenstwie wszystkich ,cos nie tak sie dzieje albo mamy takich tepakow albo cwaniakow nic innego nie moze byc przyczyna a zeby tak to wszystko projektowac ,jezeli nie mozna czegos normalnie zrobic tak a zeby potem sie nagle zastanawiac jak to zmienic to nie robic nic bo to wiecej kasy idzie i znowu robi sie balagan ok nie ma co biadolic zobaczymy

    • 7 4

  • Wystarczy zobaczyć jakie rozwiązania zastosowali w Gdańsku (3)

    Proszę i tyle w temacie.

    • 6 8

    • (1)

      W Gdańsku akurat slalomy na chodniku lub likwidacja chodników w przypadku chyba 70% ścieżek to nie jest przykład do naśladowania a likwidacja przestrzeni na przystankach to już blisko 100% sięga.

      • 9 1

      • Dokladnie, predzej czy pozniej te wszystkie cudowne sciezko-chodniki beda do przerobienia. Robia buble, bo boja sie uszczknac przestrzeni samochodom.
        Wiecej zabrali przestrzen pieszym, bo jak na razie najmniej krzycza, ale to tez sie zmieni.
        Chodniki to parkingi, albo drogi rowerowe.

        • 6 1

    • w Gdańsku jest wiele niepraktycznych rozwiązań niestety i brakuje dróg w dzielnicach takich jak np. Przymorze. Jedyny plus na względną ciągłość przy Grunwaldziej.

      • 5 1

  • (1)

    Gdańsk Śródmieście okolice dworca pkp i krewetki tu także ruch rowerowy miesza się z pieszym i też nie jest nic robione w kierunku poprawy bezpieczeństwa jednych i drugich. Do tego jadąc od dworca pkp w kierunku Huciska piesi urządzili sobie na drodze rowerowej poczekalnie na autobus. Inne miejsce Kartuska i wyjeżdżający z porzecznych ulic kierowcy za nic sobie mają że jest tam droga rowerowa. Już kilka razy pisałem że powinny tam stanąć progi zwalniające
    Inne miejsce to okolice szkoły i przystanku na ul. Witosa na Chełmie. Tu również ddr to poczekalnia a i większość pieszych skraca sobie ddrem drogę. Do tego dochodzą jeszcze tam dzieci wychodzące ze szkoły. i także przechodzą przez ddr tam gdzie nie powinni

    • 11 2

    • tam jest mega niefajnie - zwłaszcza, że ruch pieszych jest ogromny i zdarzają się kolizje.

      • 2 2

  • chylonia = zamena i nic więcej dodawać nie trza

    • 1 11

  • (3)

    Bezmyślny projektant/architekt powinien ścieżkę rowerową poprawić za kasę z własnej kieszeni. Czyżby na myśl mu nie przyszło, że ludzie bedą stać pod wiata a wsiadać do trajtka od strony krawężnika. Do tego dodałabym karę za głupotę i bezmyślność. Po co taki uczy się tyle lat!!! Beznadzieja, ręce opadają!!!

    • 14 7

    • (1)

      Projektanta to nic nie obchodzi. Zlecenie na projekt dostal. Zaplata z panstwowych pieniedzy, urzednika tez nic nie obchodzi i taki bubel=projekt zatwierdzi. Unia pieniadze da, obwiesci sie sukces i przydzieli sobie premie.
      W statystykach doda sie kolejne metry "super drogi rowerowej". I bedzie dodatkowo pochwala z Unii.

      • 6 4

      • przestań w kółko powtarzać to samo.

        • 2 2

    • Nie przesadzasz troszeczkę?

      • 1 1

  • tunel na puckiej (1)

    My rowerzysci się pogodzimy z barkiem drogi dla nas jak zrobią przejazd pod torami połączą w/w ulice z chylonska

    • 4 8

    • To sobie wykop .

      • 3 0

  • Zlikwidować wszystkie ścieżki które powstały kosztem chodników i ścieżek pieszych ! (4)

    Zlikwidować natychmiast wszystkie ścieżki które powstały kosztem chodników i ścieżek pieszych ! Ścieżki rowerowe powinny powstawać tylko wzdłuż ulic lub wcale!

    • 11 10

    • Nie tylko. Powinny tez powstawac poza ulicami, tak, aby mozna bylo jechac na skroty.

      • 8 1

    • Moim zdaniem, spokojnie w wielu miejscach można zrobić drogę pieszo-rowerową (stawiając stosowny znak), gdzie ruch pieszych jest znikomy (Polska, Wiśniewskiego, ew. Kwiatkowskiego).

      • 7 1

    • (1)

      A co nie mieścisz się na chodniku ?

      • 2 4

      • nie może parkować

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane