- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (98 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (15 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Rusza budowa przejścia pod Okopową. Piesi w potrzasku
W piątek rozpocznie się kolejny etap przebudowy układu drogowego wokół powstającego na Targu Siennym i Rakowym centrum handlowego. Tym razem drogowcy zajmą się rejonem skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską . Dla kierowców przygotowano kilka objazdów, a pieszym proponuje się wspinaczkę po schodach lub ponad 1,5-kilometrowe spacery oraz dłuższe oczekiwanie na światło zielone.
Będą one polegały przede wszystkim na wyłączeniu z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską. Objazdy zostały poprowadzone przez ul. Okopową (przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim) - Augustyńskiego - Rzeźnicką . Alternatywnie będzie można korzystać z Podwala Przedmiejskiego oraz ulic Rzeźnickiej lub Żabki Kruk .
W obrębie skrzyżowania ul. Okopowej i Toruńskiej będzie istniało także zwężenie jezdni, ale zachowane zostaną po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Zmiany dotyczyć będą także ruchu autobusowego. Pojazdy linii 106, 111 i nocnych N9 raz N11 będą poruszały się ulicami Podwale Przedmiejskie i Żabi Kruk, a dalej po stałej trasie.
Przystanek Rzeźnicka zostanie przeniesiony na tymczasową lokalizację na ul. Żabi Kruk przy skrzyżowaniu z ul. Toruńską . Bez zmian pozostają trasy przejazdu w kierunku przeciwnym - do Bramy Wyżynnej i dworca głównego.
- Mamy świadomość, że te działania to jak operacja na otwartym sercu. Myślę, że zmiany wprowadzamy w dobrym momencie - przed weekendem i w trakcie ferii zimowych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Utrudnienia w ruchu związane są z budową przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod ul. Okopową. Ma ono zastąpić zlokalizowany mniej więcej w tym samym miejscu istniejący naziemny odpowiednik .
- Przejście podziemne połączy peron SKM Gdańsk Śródmieście ze wschodnią stroną ul. Okopowej oraz będzie stanowiło przekierowane ruchu rowerowego ze wschodniej strony ul. Okopowej na zachodnią [po stronie torów kolejowych - dop. red.] - objaśnia Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu Doraco, firmy odpowiedzialnej za realizację układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Gdańsk.
Czy tunelu pod ul. Okopową nie spotka taki sam los, jak przejść podziemnych na Podwalu Przedmiejskim, obok których wkrótce będą wytyczane przejścia w poziomie jezdni?
- Rzeczywiście staramy się otwierać dla pieszych naziemne przejścia tam, gdzie jest to możliwe. I taką zmianę przygotowujemy na Podwalu Przedmiejskim. Staramy się dostosować rozwiązania dla mieszkańców, ale zabezpieczając ruch na głównej osi drogowej - przekonuje Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Nie będzie miasta podziemnego wokół Forum Gdańsk
Zakończenie budowy przejścia podziemnego pod ul. Okopową planowane jest na maj-czerwiec przyszłego roku. Potem prace na tym skrzyżowaniu skupione będą wokół dostosowania go do włączenia jezdni tzw. Nowego Podwala Grodzkiego.
Bez zmian na razie pozostanie organizacja ruchu na al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi - do połowy roku w godzinach nocnych obowiązywać będzie zwężenie jezdni o jeden pas w każdą stronę. Do końca wakacji będzie także istniało zwężenie do jednego pasa ruchu na jezdni kierunku Oruni na najniższym poziomie Węzła Unii Europejskiej . Utrudnienia na Hucisku potrwają natomiast do drugiej połowy kwietnia.
Niestety o ile drogowcy dbają o ruch samochodów, to całkowicie pomijają ruch pieszych w centrum miasta. Jedyną opcją dojścia z Bramy Wyżynnej do Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego pozostaje przedzieranie się przez przejście podziemne pod Węzłem Unii Europejskiej , pozbawione wind i ramp.
Wciąż wyłączony z użytku pozostanie także chodnik po stronie Targu Siennego i Rakowego , a przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej będzie zaślepione od strony zachodniej, zmuszając do okrężnego dotarcia na przystanki autobusowe przez Hucisko.
W efekcie istniejąca organizacja ruchu pieszego sprawia, że Śródmieście zostaje rozcięte na pół dla osób, które mają trudności z pokonaniem schodów - rodziców z wózkami czy niepełnosprawnych na wózkach.
- Mamy świadomość, że problemem jest pobocze ul. Okopowej od strony torów kolejowych [zamknięty chodnik po tej stronie - dop. red], ale bezpieczeństwo pieszych jest ważniejsze i nie możemy wprowadzić ich na plac budowy. Nie jest to celowe tworzenie utrudnień - zapewnia Łukasz Podsiadłowski, kierownik Działu Ewidencji i Zajęć Pasa Drogowego w Zarządzie Dróg i Zieleni. - Jeżeli jest tego typu sytuacja [brak możliwości pokonania bariery schodów windą lub rampą - dop. red.], jest to do przemyślenia i alternatywna trasa zostanie wyznaczona.
Na razie pieszym, chcącym ominąć schody, pozostaje trasa o długości ok. 1,6 km przez Hucisko, 3 Maja, Węzeł Groddecka, al. Armii Krajowej i Okopową.
Ale na tym nie kończą się utrudnienia w ruchu pieszych. Drogowcy zapowiadają, że w razie potrzeby będą zmuszali ich do dłuższego oczekiwania na światło zielone.
- Jesteśmy w stanie kierować ruchem w sposób dynamiczny i dołożyć nawet kilka sekund światła zielonego dla aut na skrzyżowaniu na Zaroślaku [już teraz trzeba czekać tutaj na 15-sekundowe światło zielone dla pieszych prawie 1,5 minuty - dop. red.] i na Hucisku - zapewnia Podsiadłowski.
Tak będzie wyglądało Forum Gdańsk w 2017 r.
Budowa samego gmachu handlowego jest obecnie na etapie pierwszych prac fundamentowych - trwa zbrojenie i wylewanie tzw. płyty dennej oraz kontynuowane są prace związanie z badaniami archeologicznymi, które powinny być zakończone w ciągu 4-5 miesięcy.
- Wiadukt nad torami w ciągu al. Armii Krajowej rozszerza się o tzw. uszy [nowe jezdnie po północnej i południowej stronie - dop. red.], na które zostanie przeniesiony ruch aut. Ponadto trwają zaawansowane prace nad wykonaniem płyty nad przestrzenią kolejową. W tym roku cały kompleks wyjdzie z podziemi i będzie widoczny z poziomu ulicy - informuje Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Poland i pełnomocnik spółki Forum Gdańsk.
Zakończenie budowy całego obiektu wraz z nowym układem transportowym planowane jest na IV kw. 2017 r. W centrum handlowym powstanie ok. 220 sklepów i punktów usługowych, największe w Trójmieście wielosalowe kino oraz parking na ok. 1,1 tys. pojazdów. Inwestycji towarzyszyć będzie też realizacja Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.
Budowa Forum Gdańsk na początku grudnia 2015 r.
Opinie (111) 1 zablokowana
-
2016-02-17 21:54
W Gdańsku kolejne duże inwestycje a w Gdyni...
- 0 0
-
2016-02-17 07:26
dlaczego nie ma artykułu o tym że budowa Forum Gdańsk opóźni się o ponad rok? (3)
- 41 9
-
2016-02-17 21:53
a skąd masze takie dziwne informacje?
- 2 1
-
2016-02-17 15:12
Wazniejsze jest to, ile problemow powoduje
kwestia tego ile trwa jest drugorzedna, bo jest to inwestycja prywatna. Miasto co prawda dolozylo tereny, ale byly to tereny wczesniej - delikatnie mowiac - slabo zagospodarowane.
- 5 2
-
2016-02-17 09:27
Bo opóźni sie więcej, a potem zostanie zaniechana.
- 8 6
-
2016-02-17 10:06
a co to za różnica że wprowadzają w ferie, skoro prace mają potrwać aż do czerwca? (1)
"Myślę, że zmiany wprowadzamy w dobrym momencie - przed weekendem i w trakcie ferii zimowych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy'
natomiast odnoszę wrażenie że decydenci sami się pogubili co chcą a czego nie chcą w tym rejonie, bo ich decyzje są co najmniej sprzeczne ;)- 4 5
-
2016-02-17 21:46
a no taka różnica, że znaczna część ruchu to dowozy dzieci do szkół
Jak ludzie w trakcie ferii zobaczą gdzie są remonty to przygotują sobie zawczasu alternatywne trasy bądź środki transportu na okres po feriach.
- 0 1
-
2016-02-17 21:08
kasa w błoto
Kurde, po co komu takie inwestycje w tym miejscu? Mało korków w Gdańsku?Będzie następny niewypał, ale co tam. Najważniejsze że kasa wydana. Tylko kto na tym zarobi???
- 2 2
-
2016-02-17 19:42
podziemne przejścia dla pieszych, to debilizm
podziemne przejścia dla pieszych, to debilizm
- 1 9
-
2016-02-17 18:32
Chmiel
Może przy okazji już tak zrujnuje się w trakcie tych objazdow Rzeznicka i Zabi Kruk to w końcu i je wyremontują. No i zapomniałem o Chmielnej przy okazji. A poza 2 letnia masakrą to potem będzie lepiej. Hmm
- 3 0
-
2016-02-17 07:38
Dlaczego nie poczekali do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą ?? Przecież to będzie masakra. (1)
Dlaczego w tym kraju rządzą durnie ?
- 21 14
-
2016-02-17 18:03
W samorzadach sa jeszcze wciaz złodzieje z PO i ciemne ćwoki z PSL
- 1 4
-
2016-02-17 17:54
A co nie mozna lemingu z PO
- 1 10
-
2016-02-17 17:18
Pan dziennikarz z gatunku walczących
Koprowski chyba powinien się zdecydować, czy występuje w roli dziennikarza czy oskarżyciela, bo z rzetelnością dziennikarską taki artykuł nie ma nic wspólnego.
Nie mogę oprzeć się wrażeniu, że pozjadał wszystkie rozumy i przez całe życie projektował rozwiązania komunikacyjne.
Co za dno.- 8 6
-
2016-02-17 16:59
Niechże to ogarnę rozumem - na Okopowej budują przejście podziemne, a likwidują naziemne. Tam jest to cacy. Na Podwalu chcą likwidować przejścia podziemne, bo są jakoby, be i fuj. Czy tylko ja nie widzę w tym za grosz sensu?
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.