• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przystanku SKM Śródmieście

Katarzyna Moritz
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

SKM właśnie ogłasza przetarg na generalnego wykonawcę przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa ma ruszyć w połowie roku. Już rozpoczęły się prace ziemne i przygotowanie do wycinki 400 drzew.



Na zlecenie SKM firma Skanska rozpoczęła prace związane z przygotowaniem terenu pod budowę przystanku Gdańsk Śródmieście. Ich koszt to ok. 3,4 mln zł. Obecnie trwa wyburzanie muru oporowego w okolicach dawnego centrum handlowego "Gildia" i przesuwanie skarpy przy torach kolejowych. Do połowy roku ma być jeszcze rozebrana kładka dla pieszych przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, należy też przełożyć wodociągi i inne istniejące instalacje.

To jednak dopiero wstęp do właściwych prac.

- We wtorek przesłaliśmy do Dziennika Urzędowego wspólnot europejskich informację o przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy na prace związane z budową przystanku SKM Śródmieście. Przetarg w dzienniku powinien się ukazać pod koniec tygodnia - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

W grudniu przedstawiciele SKM wysłali do skontrolowania dokumentację przetargową do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kontrolę przeprowadza się, żeby zawczasu wykryć ewentualne naruszenia, które mogłyby obniżyć wartość dofinansowania unijnego.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty do końca marca lub początku kwietnia, by najpóźniej od połowy roku mogły ruszyć roboty budowlane. Przystanek ma powstać w ciągu roku i być gotowy w połowie 2014 roku. Koszt prac wstępnie oszacowano na 80 mln zł.

Jakie zadania czekają głównego wykonawcę?

- Przedłużenie o ponad 1 km torów SKM z peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny, budowa przystanku i torów odstawczych tego przystanku - wylicza Głuszek. - Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min.

Budowa przystanku jest powiązana z zagospodarowaniem Targu Rakowego i Siennegozobacz na mapie Gdańska, a także z budową węzła przesiadkowego na Węźle Unii Europejskiej. Nad przystankiem powstanie ogromna, 2,5-hektarowa płyta sięgająca ul. 3 Maja. Częściowo to właśnie na niej zlokalizowane zostanie warte 800 mln zł centrum handlowo-usługowe Forum Radunia, realizowane wspólnie przez magistrat i holenderskiego dewelopera firmę Multi Corporation.

Jak oceniasz inwestycję na Targu Siennym i Rakowym?

Ponieważ budowa Forum Raduni będzie prowadzona w centrum miasta, ruch ciężarówek na placu i wokół budowy planuje się ograniczyć między godz. 7 a 9 rano.

W związku z tymi inwestycjami niemal na wszystkich drzewach i krzewach w okolicy pojawiły się oznaczenia "do wycięcia". Z opublikowanego właśnie uzgodnienia wydanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika, że z terenu zniknie ponad 400 drzew i 700 m kw. krzewów w wieku 10 lat i starszych.

- Przy tego typu inwestycjach, należy się liczyć z wycinką drzew. Te, które zostaną wycięte, to przeważnie małowartościowe klony oraz wiele samosiejek. Zachowane zostaną natomiast pomniki przyrody. To sześć drzew, w tym olbrzymie kasztanowce, które rosną przy kanale Raduni - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w gdańskim magistracie.

Część drzew jednak wróci na Targ Sienny - pomorski konserwator zabytków zobligował inwestora do zasadzenia w tej okolicy co najmniej 170 nowych drzew liściastych.

Co zmieni się w ramach budowy Forum Radunia?

W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Już jest fotka , którą dodałem - rozkład jazdy PKP ze stacją Biskupia Góra.

    ale nie ma zdjęcia ze stacją Petershagen... w tle obecny Urząd Marszałkowski..

    Stacja Troyl to była Przeróbka.

    • 4 1

  • Rozpiszcie konkurs na nazwę przystanku

    ja proponuję Budyniowa Bajka.

    • 3 6

  • Nazwa stacji

    Aby było tak światowo to może nazwa "PUDDINGTON" rozwiąże sprawę. Nawiązanie Wielkiego Włodarza i słynnej stacji kolejowej w jednej ze światowych metropolii.

    • 9 1

  • Nazwa Cd

    Może być jeszcze wersja PUDDINGTON GÓRKA dla podkreślenia związku z pobliską Biskupią Górką, lub też PUDDIGTON CENTRAL w związku z centralnym położeniem stacji na osi Urząd Miasta - Lastadia (miejsca pracy i zamieszkania Wielkiego Włodarza).

    • 4 1

  • .. gierek wybudował im wiadukt, a PO&PiS 25-lat mysla

    jak zrobic nasyp, zwany peronem na 2-tygodnie - wg standardów sławaka nowka

    • 4 3

  • Wycinki - a co w zamian ?? (3)

    Przy budowie trasy Słowackiego wycięto setki drzew, przy Kolei Metropolitalnej planowane jest wycięcie 20000 drzew, Targ Sienny 400 drzew. W zamian mimo obietnic nic się nie dzieje. Żadnych nasadzeń. Nawet klomby na rondzie Słowackiego wysypano żwirem i kamieniami... Zabetonują nas.

    • 6 4

    • ja ci nic nie obiecywałem a po za tym chcesz drzew to do lasu

      • 1 1

    • Chcesz drzew - jedź do lasu

      W mieście jest miejsce na zieleń uporządkowaną, a nie jakieś klony czy topole.

      • 1 2

    • Nieprawda

      A na placach miejskich rośnie tyle samosiejek ,że kilkakrotnie przewyższają ilość drzew wyciętych. Zobach koło Parku Oliwskiego ,pomiędzy ul Opacką a Telewizją albo tereny nadmorskie.

      • 0 0

  • Po co komu ten przystanek? (10)

    serio, nie rozumiem. Od przemieszczania się o kilometr sa tramwaje...

    • 3 9

    • Ja Ci odpowiem (8)

      tylko skup się, żebyś załapał: po to żebyś jadąc kolejką z Oliwy, Sopotu, czy Wejherowa nie musiał podjeżdżać jeszcze tramwajem albo zasuwać na piechotę

      • 7 2

      • Fajnie (5)

        to może zróbmy przystanki na całej linii SKM co kilkaset metrów?
        Nic tak nie cieszy jak przejazd 30km *Szybką Koleją* Miejską w godzinę. Średnia prędkość 30km/h w XXI wieku.

        • 2 7

        • jaki tabor (4)

          taka prędkość i mało do rzeczy ma tu gęstość przystanków...

          • 4 0

          • mało do rzeczy ma gęstość przystanków... (3)

            no większej bzdury nie czytałem. Jak cos musi wyhamować do zera i potem przez minutę wpuszczac i wypuszczać pasażeów, następnie pzyspieszyć to masz 1.5 minuty w plecy na 1 przystanku, obojętnie jaki tabor nie będzie.

            • 2 3

            • no szaleństwo (2)

              to ten jeden przystanek wygeneruje 2-3 minuty więcej razem z czasem przejazdu, ale gówniany tabor na trasie traci dużo więcej, bo jedzie 30km/h bo bardziej nie potrafi się rozpędzić, bo musi już hamować przed następna stacją, a porządny tabor dałby radę rozpędzić sie do 50 czy 60km/h pomiędzy stacjami i na trasie z Gdyni na przykład pewnie i tak byłoby kilka minut zysku razemz tym dodatkowym przystankiem
              No ale lepiej się czepiać nowego przystanku niż extra nowoczesnego taboru skm :)

              • 1 0

              • nie qmasz (1)

                trzeba zmienić i tabor i rozsądniej budować przystanki, ot tyle. Dla dobra aglomeracji lepiej, żeby SKM latało chociażby do Pruszcza niż jakiś przystanek rzut beretem od dworca głównego.

                • 0 0

              • W Paryżu przystanki metra są średnio co 500 m. Pociągi jeżdżą szybko. Dzięki temu wszędzie jest bliżej i więcej ludzi korzysta z metra. U nas na SKM-kę ciągle patrzy się jak na kolej dalekobieżną, a miejskie kolejki mają swoje reguły gry. Częste przystanki i pociągi, które szybko się rozpędzają i szybko hamują to recepta na udaną miejską kolejkę.

                • 5 0

      • zdradzę ci wielka tajemnicę: jest takie cudowne XIXwieczne urządzenie techniczne, które nazywa się rower (1)

        nawet teraz: wysiadasz na Gda Gł, wsiadasz na rower i pięć minut później jesteś na Długim Targu. tylko musisz swój rower przewieźć SKMką.

        w XXIIw będzie tak, że w końcu tu dotrze jakiś rower miejski typu wawskiego Ventirilo. Będziesz se wysiadał z kolejki w GdaGł, brał taki rower ze stacji dokującej koło dworca, a oddawał do stacji dokującej gdzieś na Długim Targu. Za darmo, bo < 30'

        Stacja Gda Śród wiele nie zmieni, bo idąc od niej z buta będziesz na Długim targu później i mniej wygodnie niż jadąc rowerem z Gda Gł...

        A 2000 rowerów i 200 stacji dokujących kosztowało by grosze w porównaniu ze stacją Gda Śród.

        • 0 0

        • Potrzebny jest i przystanek Śródmieście i miejskie rowery. Miejskie rowery głównie po to, aby ludzie nie wozili rowerów SKM-ką.

          • 2 0

    • no wlasnie - po co?

      Juz ja bym wolal zeby skm zbudowala swoj drugi tor z Rumi do Wejherowa...
      Zamiast nikomu nie potrzebnego Gdanska Srodmiescie..

      • 1 1

  • Budyń zaciera rączki

    znowu będzie można przytulić trochę kasiorki, a znajomym porozdawać grunty w dobrej lokalizacji.

    • 5 2

  • przetarg wygra jak zwykle firma adam-owiczblues band II .

    • 2 0

  • budyń już się trzęsie na następne 100 000 nagrody . kupi sobie nowego tableta.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane