- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (127 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 4 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 5 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (63 opinie)
- 6 Coraz więcej domów pływających na wodzie (66 opinii)
Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze
Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.
Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".
- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.
Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.
Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.
Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.
Miejsca
Opinie (158) 2 zablokowane
-
2013-07-22 22:41
Szczurek wez sie w garsc i buduj OPAT bo tylko OPAT uratuje upadajaca Gdynie
OPAT OPAT OPAT
- 8 4
-
2013-07-22 22:45
70 lat buduja opat opat opat i konca niw widac opat opat opat
70 lat to czas zakrotki dla gdyni by zbudowac opat opat opat
- 4 5
-
2013-07-23 06:23
Temat rzeka...- tiry na tory
- 1 0
-
2013-07-23 07:19
Remont
Znowu remont ??? Jeszcze się ten ostatni nie skończył ! mamy już dość wiecznego stania w korkach !
- 3 1
-
2013-07-23 07:50
Lepiej zacząć budować nową estakadę a starą rozebrać w diabły !!!!
- 4 0
-
2013-07-23 07:59
usunąć estakadę, w zamian zrobić tunele i
wiadukt łączący hutniczą z wiśniewskiego. a morską pociągnąć tunelem. i od razu będzie łatwiej
- 2 0
-
2013-07-23 08:05
Puśćcie droge dołem (2)
zróbcie dwupasmową drogę tranzytową dołem i będzie dużo taniej na co remontować i ładować kasę w estakadę . Skończy się odwieczny problem !! wystarczą dwa wiadukty albo dwa przekopy pod torami
- 6 0
-
2013-07-23 09:35
Inwestyja spora i droga, ale (1)
Co by nie mówić na pewno mniej kosztowna w utrzymaniu.
Problem w tym, że wtedy nie ma jak puścić ruchu.
Do momentu wybudowania jakiejkolwiek alternatywnej drogi tak duża inwestycja nie ma racji byty :(.- 1 0
-
2013-07-23 10:39
Ma byt, można rozbierać estakadę połówkami
a pod rozebraną częścia budować nową drogę i nowe obiekty gdzie bęą potrzebne.
- 1 0
-
2013-07-23 08:22
przestańmy robić biznes a zacznijmy kręcić lody
- 3 3
-
2013-07-23 08:23
200 milionów to chyba żart za taki remont estakady, ten co to szacował nie ma pojęcia....... (1)
Ta estakada była projektowana na obciążenie I klasy według starej normy czyli na pojazdy ok. 30 ton. Już przy poprzednim remoncie około 15 lat temu robiono obliczenia i nie da jej sie wzmocnić, trzeba zburzyć przęsła z prefabrykatów i wybudować nowe, a za 200 milionów tego się nie zrobi.
- 7 0
-
2013-07-23 15:38
Popieram wypowiedź kolegi "po fachu"
tego nie da sie wybudować za 200 mln. To jakaś paranoja......Dobre są tutaj wypowiedzi by to zburzyć i wybudować drogę z wiaduktami gdzietrzeba albo tunelami. Kiedyś miał być rozbudowywany kanał portowy - tam gdzie jest port dla promów ale tego już nie bedzie - i po co ta estakada nad terenem??????
- 1 0
-
2013-07-23 08:28
M jak Estakada (1)
ciąg dalszy epopei narodowej
- 6 0
-
2013-07-23 08:30
Szkoda że hanka tego nie dożyła
Wolała wjechac w kartony niż czekać w korku na estakadzie
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.