• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze

Maciej Naskręt
22 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy. 40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy.

Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.



Czy jakiekolwiek zmiany w ruchu na estakadzie są dla ciebie utrapieniem?

Estakada Kwiatkowskiego stanowi główny szlak łączący gdyński port z głównymi drogami krajowymi. Każdej doby przejeżdża tam kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy z tego powodu zużywa się szybciej niż inne w mieście. Z tego powodu przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe. Naprawy m.in. przegubów, nawierzchni, przęseł finansowane były zawsze z budżetu Gdyni.

Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".

- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.

Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.

Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.

Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • Szczurek wez sie w garsc i buduj OPAT bo tylko OPAT uratuje upadajaca Gdynie

    OPAT OPAT OPAT

    • 8 4

  • 70 lat buduja opat opat opat i konca niw widac opat opat opat

    70 lat to czas zakrotki dla gdyni by zbudowac opat opat opat

    • 4 5

  • Temat rzeka...- tiry na tory

    • 1 0

  • Remont

    Znowu remont ??? Jeszcze się ten ostatni nie skończył ! mamy już dość wiecznego stania w korkach !

    • 3 1

  • Lepiej zacząć budować nową estakadę a starą rozebrać w diabły !!!!

    • 4 0

  • usunąć estakadę, w zamian zrobić tunele i

    wiadukt łączący hutniczą z wiśniewskiego. a morską pociągnąć tunelem. i od razu będzie łatwiej

    • 2 0

  • Puśćcie droge dołem (2)

    zróbcie dwupasmową drogę tranzytową dołem i będzie dużo taniej na co remontować i ładować kasę w estakadę . Skończy się odwieczny problem !! wystarczą dwa wiadukty albo dwa przekopy pod torami

    • 6 0

    • Inwestyja spora i droga, ale (1)

      Co by nie mówić na pewno mniej kosztowna w utrzymaniu.
      Problem w tym, że wtedy nie ma jak puścić ruchu.

      Do momentu wybudowania jakiejkolwiek alternatywnej drogi tak duża inwestycja nie ma racji byty :(.

      • 1 0

      • Ma byt, można rozbierać estakadę połówkami

        a pod rozebraną częścia budować nową drogę i nowe obiekty gdzie bęą potrzebne.

        • 1 0

  • przestańmy robić biznes a zacznijmy kręcić lody

    • 3 3

  • 200 milionów to chyba żart za taki remont estakady, ten co to szacował nie ma pojęcia....... (1)

    Ta estakada była projektowana na obciążenie I klasy według starej normy czyli na pojazdy ok. 30 ton. Już przy poprzednim remoncie około 15 lat temu robiono obliczenia i nie da jej sie wzmocnić, trzeba zburzyć przęsła z prefabrykatów i wybudować nowe, a za 200 milionów tego się nie zrobi.

    • 7 0

    • Popieram wypowiedź kolegi "po fachu"

      tego nie da sie wybudować za 200 mln. To jakaś paranoja......Dobre są tutaj wypowiedzi by to zburzyć i wybudować drogę z wiaduktami gdzietrzeba albo tunelami. Kiedyś miał być rozbudowywany kanał portowy - tam gdzie jest port dla promów ale tego już nie bedzie - i po co ta estakada nad terenem??????

      • 1 0

  • M jak Estakada (1)

    ciąg dalszy epopei narodowej

    • 6 0

    • Szkoda że hanka tego nie dożyła

      Wolała wjechac w kartony niż czekać w korku na estakadzie

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane