- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (133 opinie)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (37 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (233 opinie)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (167 opinii)
- 6 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (274 opinie)
Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze
Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.
Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".
- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.
Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.
Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.
Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.
Miejsca
Opinie (158) 2 zablokowane
-
2013-07-22 18:49
dobudujta w kuncu 3 pas !!! bo tera to jest zwkykla droga !
- 4 2
-
2013-07-22 19:01
wagi na wjazd na estakadę!!!!
a Czy nie można ustawić wag na wjazdach na estakadę,tak jak jest we Wrocławiu?Może skończyłaby się jazda z 2 dwudziestkami????albo i jeszcze lepiej!Czy lepiej jest co roku remontować przeguby,bo pojazdy przeciążone jeżdzą itd...TOTALNA PARANOJA!!!!!
- 11 0
-
2013-07-22 19:07
moja opinia
Wszystko, czego dotyka Szczurek zamienia się w...
- 11 2
-
2013-07-22 19:12
Czas na Zmiany (8)
panie czas na zmiany czas na zmiany
ekipa rządząca tapla się we własnym sosie chyba głosy ludu do nich nie docierają
w UM panuje obłuda każdy tylko przytakuje biednemu prezydentowi a on nie widzi jak się sypie miasto
obłuda panie obłuda ale powoli jej koniec
a czy Wy internauci wiecie kto jest winny za ten stan rzeczy to nie szanowany gryzoń to jego podwładni to jest Elita która w Gdyni siedzi od dziesiątek lat i się po prostu wypaliła
trzeba zmian ....- 16 3
-
2013-07-22 19:23
Wojciech Szczurek
od 1998 prezydent Gdyni - 15lat
- 7 0
-
2013-07-22 19:26
Ewa Łowkiel
Na krótko przed rozpoczęciem pracy w gdyńskim samorządzie przewodniczyła Regionalnemu Forum Edukacyjnemu, którego celem było wprowadzenie zmian w oświacie. Członek "S" od 1980 roku. W latach 1992 - 98 przewodniczyła w Gdyni oświatowej "Solidarności".
Autorka szeregu artykułów dotyczących edukacji.
info UM Gdynia- 2 0
-
2013-07-22 19:27
Bogusław Stasiak
Wiceprezydent Miasta Gdyni
Związany z gdyńskim samorządem od 1990 roku, pięć kadencji z rzędu wybierany do Rady Miasta Gdyni.
W 1990 roku kierował w Gdyni zwycięskim referendum przeciwko budowie elektrowni atomowej w Żarnowcu, opartej na przestarzałej, sowieckiej technologii.
Od 1991 roku nieprzerwanie pełni obowiązki wiceprezydenta Gdyni.
Info UM Gdynia- 3 0
-
2013-07-22 19:28
Marek Stępa
Wiceprezydent Miasta Gdyni
Od 1994 radny, przez 4 lata pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej. Od 1998 wiceprezydent odpowiedzialny m.in. za rozwój przestrzenny, inwestycje miejskie i komunikację.
Info UM Gdynia- 2 0
-
2013-07-22 19:31
Jerzy Zając
Sekretarz Miasta Gdyni
Od 1991 roku związany z Urzędem Miasta Gdyni - najpierw jako naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej a od 1995 roku Sekretarz Miasta
Info UM Gdynia- 3 0
-
2013-07-22 19:33
Krzysztof Szałucki
Skarbnik Miasta Gdyni
Skarbnik Miasta od 1 stycznia 2005 r.
info UM Gdynia- 3 0
-
2013-07-22 19:35
Tomasz Banel
Naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej i Nieruchomości
Od 1999 r. związany z Urzędem Miasta Gdyni.
Info UM Gdynia- 1 1
-
2013-07-22 20:59
Jak ci nie pasuje to się wyprowadz do warszawy
Lub gdańska ; a od szczuka wara
- 3 5
-
2013-07-22 19:18
Wladze Gdyni to zabawiacze kosztem gdynian
za co sie nie wezma to kasa w blocie. Poprostu zenada. Juz czas im pomachac na pozegnanie. Kolejny wybor ekipy Szczurka bedzie powaznym nieporozumieniem.
- 16 2
-
2013-07-22 19:26
Nic nie kumam (1)
żaba
- 0 0
-
2013-07-22 19:29
Żaba jak nie kumasz .....
to zarechocz :o)
- 0 1
-
2013-07-22 19:30
Szkoda tylko że droga na której jeżdżą tysiące tirów nie jest w zarządzie centralnym
'Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.' - najlepiej żeby koledzy z GDDKiA byli tylko zainteresowani utrzymywaniem nowo wybudowanych dróg, które nie stanowią problemów. TK to przecież droga przede wszystkim lokalna, tak jak ZOT.
ZOT też z chęcią się pozbedą jak tylko wybudują Metropolitalną i Trasę Lęborską.
I do portów bedziemy dojeżdżać drogami gminnymi.
GDDKiA jest stworzona do wyższych celów - dróg o znaczeniu strtegicznym dla kraju - połączenia Lęborka i Żukowa z Gdańskiem drogami ekspresowymi.- 5 3
-
2013-07-22 19:42
A może lepiej budować OPAT ??? (1)
.
- 6 2
-
2013-07-23 20:11
A może by
Trasę kaszubską - przez chwarzno,wiczlino,bojanoikoleczkowo też
- 1 0
-
2013-07-22 19:48
Elbląg (1)
Po co remontować Wiśniewskiego, przecież główny port ma być w Elblągu, jak tylko PIS przekopie Mierzeję ;-)
- 9 3
-
2013-07-22 21:01
I po co znowu z tą polityką,
obywatelu lemingu?
- 1 1
-
2013-07-22 20:11
Ale będą korki!!!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.