• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze

Maciej Naskręt
22 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy. 40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy.

Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.



Czy jakiekolwiek zmiany w ruchu na estakadzie są dla ciebie utrapieniem?

Estakada Kwiatkowskiego stanowi główny szlak łączący gdyński port z głównymi drogami krajowymi. Każdej doby przejeżdża tam kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy z tego powodu zużywa się szybciej niż inne w mieście. Z tego powodu przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe. Naprawy m.in. przegubów, nawierzchni, przęseł finansowane były zawsze z budżetu Gdyni.

Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".

- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.

Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.

Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.

Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • dobudujta w kuncu 3 pas !!! bo tera to jest zwkykla droga !

    • 4 2

  • wagi na wjazd na estakadę!!!!

    a Czy nie można ustawić wag na wjazdach na estakadę,tak jak jest we Wrocławiu?Może skończyłaby się jazda z 2 dwudziestkami????albo i jeszcze lepiej!Czy lepiej jest co roku remontować przeguby,bo pojazdy przeciążone jeżdzą itd...TOTALNA PARANOJA!!!!!

    • 11 0

  • moja opinia

    Wszystko, czego dotyka Szczurek zamienia się w...

    • 11 2

  • Czas na Zmiany (8)

    panie czas na zmiany czas na zmiany

    ekipa rządząca tapla się we własnym sosie chyba głosy ludu do nich nie docierają
    w UM panuje obłuda każdy tylko przytakuje biednemu prezydentowi a on nie widzi jak się sypie miasto

    obłuda panie obłuda ale powoli jej koniec

    a czy Wy internauci wiecie kto jest winny za ten stan rzeczy to nie szanowany gryzoń to jego podwładni to jest Elita która w Gdyni siedzi od dziesiątek lat i się po prostu wypaliła

    trzeba zmian ....

    • 16 3

    • Wojciech Szczurek

      od 1998 prezydent Gdyni - 15lat

      • 7 0

    • Ewa Łowkiel

      Na krótko przed rozpoczęciem pracy w gdyńskim samorządzie przewodniczyła Regionalnemu Forum Edukacyjnemu, którego celem było wprowadzenie zmian w oświacie. Członek "S" od 1980 roku. W latach 1992 - 98 przewodniczyła w Gdyni oświatowej "Solidarności".
      Autorka szeregu artykułów dotyczących edukacji.

      info UM Gdynia

      • 2 0

    • Bogusław Stasiak

      Wiceprezydent Miasta Gdyni

      Związany z gdyńskim samorządem od 1990 roku, pięć kadencji z rzędu wybierany do Rady Miasta Gdyni.

      W 1990 roku kierował w Gdyni zwycięskim referendum przeciwko budowie elektrowni atomowej w Żarnowcu, opartej na przestarzałej, sowieckiej technologii.

      Od 1991 roku nieprzerwanie pełni obowiązki wiceprezydenta Gdyni.

      Info UM Gdynia

      • 3 0

    • Marek Stępa

      Wiceprezydent Miasta Gdyni

      Od 1994 radny, przez 4 lata pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej. Od 1998 wiceprezydent odpowiedzialny m.in. za rozwój przestrzenny, inwestycje miejskie i komunikację.

      Info UM Gdynia

      • 2 0

    • Jerzy Zając

      Sekretarz Miasta Gdyni

      Od 1991 roku związany z Urzędem Miasta Gdyni - najpierw jako naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej a od 1995 roku Sekretarz Miasta

      Info UM Gdynia

      • 3 0

    • Krzysztof Szałucki

      Skarbnik Miasta Gdyni

      Skarbnik Miasta od 1 stycznia 2005 r.

      info UM Gdynia

      • 3 0

    • Tomasz Banel

      Naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej i Nieruchomości

      Od 1999 r. związany z Urzędem Miasta Gdyni.

      Info UM Gdynia

      • 1 1

    • Jak ci nie pasuje to się wyprowadz do warszawy

      Lub gdańska ; a od szczuka wara

      • 3 5

  • Wladze Gdyni to zabawiacze kosztem gdynian

    za co sie nie wezma to kasa w blocie. Poprostu zenada. Juz czas im pomachac na pozegnanie. Kolejny wybor ekipy Szczurka bedzie powaznym nieporozumieniem.

    • 16 2

  • Nic nie kumam (1)

    żaba

    • 0 0

    • Żaba jak nie kumasz .....

      to zarechocz :o)

      • 0 1

  • Szkoda tylko że droga na której jeżdżą tysiące tirów nie jest w zarządzie centralnym

    'Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.' - najlepiej żeby koledzy z GDDKiA byli tylko zainteresowani utrzymywaniem nowo wybudowanych dróg, które nie stanowią problemów. TK to przecież droga przede wszystkim lokalna, tak jak ZOT.
    ZOT też z chęcią się pozbedą jak tylko wybudują Metropolitalną i Trasę Lęborską.
    I do portów bedziemy dojeżdżać drogami gminnymi.
    GDDKiA jest stworzona do wyższych celów - dróg o znaczeniu strtegicznym dla kraju - połączenia Lęborka i Żukowa z Gdańskiem drogami ekspresowymi.

    • 5 3

  • A może lepiej budować OPAT ??? (1)

    .

    • 6 2

    • A może by

      Trasę kaszubską - przez chwarzno,wiczlino,bojanoikoleczkowo też

      • 1 0

  • Elbląg (1)

    Po co remontować Wiśniewskiego, przecież główny port ma być w Elblągu, jak tylko PIS przekopie Mierzeję ;-)

    • 9 3

    • I po co znowu z tą polityką,

      obywatelu lemingu?

      • 1 1

  • Ale będą korki!!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane