• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze

Maciej Naskręt
22 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy. 40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy.

Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.



Czy jakiekolwiek zmiany w ruchu na estakadzie są dla ciebie utrapieniem?

Estakada Kwiatkowskiego stanowi główny szlak łączący gdyński port z głównymi drogami krajowymi. Każdej doby przejeżdża tam kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy z tego powodu zużywa się szybciej niż inne w mieście. Z tego powodu przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe. Naprawy m.in. przegubów, nawierzchni, przęseł finansowane były zawsze z budżetu Gdyni.

Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".

- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.

Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.

Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.

Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • kochane państwo viatolle na estakadzie

    ustawia ale żeby na bieżąco remontować to juz nie za bardzo...

    • 8 1

  • jak zwykle ministersto i Gdańsk blokują Gdynię, taka prawda (4)

    nie dziwcie sie wiec ze my gdynianie nie lubimy PO

    • 4 28

    • Znowu UM Gdynia i jej belkot o blokowaniu przez Gdańsk? (3)

      • 16 4

      • nie jestem z UM ani nie jestem w żaden sposob z nimi związany (2)

        jednak fakty wyraźnie wskazują na to, iż tak jak napisałem się dzieje, bo wszystkie gdyńskie projekty i inwestycje i wnioski unijne od kiedy u wladzy jest PO są blokowane lub wpisywane na listy rezerwowe a kasa płynie strumieniami jedynie do Gdańska!

        • 5 13

        • fakty wskazują na to, że władze Gdyni to nieudacznicy (1)

          którzy nie potrafią załatwić dofinansowania na naprawdę potrzebne rzeczy. Potem próbują maskować swoją nieudolność "złym Gdańskiem" i władzami centralnymi! Bzdura! Każdy projekt - jesli jest dobry - ma szanse na wsparcie centralne czy tez unijne. Taki Lublin lotnisko sobie wybudował i otrzymał pomoc wszelaką a to przecież ściana wschodnia i bastion PIS. Tylko tam był dobry projekt i realna potrzeba. W Gdyni nie ma potrzeby budowy loniska oddalonego o 7 długości pasa startowego od już istniejącego, jest to wyłącznie megalomania kilku osób z UM Gdynia. Ta inwestycja nigdy się nie zwróci, co więcej - jest szansa, że rozwali przy okazji dobrze działający port lotniczy w Gdańsku. Lepiej mieć jeden silny regionalny port lotniczy niż dwa zarzynające się wzajemnie. Aby to zrozumieć trzeba cokolwiek wiedzieć o rynku lotniczym (czego w UM brakuje...) i patrzeć trochę dalej niż czubek własnego nosa owiniętego w zwój mega kompleksów. I porzę to ja - mieszkaniec Gdyni.

          • 16 3

          • Opat opat opat

            Budujcie opat

            • 2 0

  • a moze by tak jakas alternatywna droga (2)

    Estakada to świetna droga, tyle że jak każdy most, kosztowna w utrzymaniu. Może by tak pomyśleć jak zbudować jakąś alternatywna drogę lądową. Gdzieś w planach widziałem taki ciekawy projekt budowy drogi chyba czerwonej od węzła wiśniewskiego / estakada do planowanej drogi OPAT. Można by go lekko skorygować i poprowadzić wzdłuż torów do wysokości obwodnicy, gdzie można by zrobić przejazd kolejowy (na tunel to pewnie 200 baniek nie styknie) i potem prosto do obwodowej. Gdyby taka droga powstała to można by na Estakadzie wprowadzić jakieś ograniczenie wagi dla ciężarówek i wtedy by się mniej niszczyła. Te lżejsze by sobie śmigały krótszą drogą, a te cięższe na około, ale za to bez większych wiaduktów po drodze. Do obwodnicy miały by raptem 3 duże skrzyżowania (hutnicza, chylońska i morska). Pomysł to pewnie utopijny, ale może ktoś kiedyś się nad tym tak zastanowi i dzięki temu budowana przez ostatnie 30 lat estakada jeszcze trochę podziała.

    • 30 1

    • Dobry pomysl! :)

      • 8 0

    • Takie projekty już istnieją. Zamiast bić się o cały OPAT należy występować najpierw o budowę połączenia portu z początkiem obwodnicy trójmiejskiej.

      • 4 0

  • Język tytułów używany przez portal Trojmiasto kojarzy mi się z PRL

    Rusza walka o...
    Bój o pieniądze...
    Na froncie walki z zimą...
    Odparliśmy kolejny atak zimy...
    Klęska urodzaju...
    Żeby na końcu dojść do: "Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii"
    Trzeba się zdecydować, walka czy rozdawnictwo? Wg mnie ani jedno, ani drugie. Normalne, biurokratyczne procedury. Interesy i interesiki.

    • 29 1

  • Jeszcze się bieżący remont nie skonczył, a oni juz planują następny?

    • 10 0

  • najpierw tunel pod torami lub przedluzenie odbwodnicy do pogórza

    jak rozbiarą estakade to dopiero bedzie horror i pewnie dłuzej niż 1,5 miesiąca

    • 15 0

  • Bez pieniędzy podatnika z Francji, Niemiec UK itd.

    byśmy sie budzili co dziennie z ręką w nocniku bo rząd jest niekompetentny. A robić kampanie wyborcza pod hasłem "my wyżebrajmy więcej niż opozycja", jest żałosne. Cóż takie czasy. Jesteśmy żebrakami EU

    • 6 4

  • a gdyby tak urzędników dać na rezerwowoa listę

    • 12 0

  • Mam nadzieję, że lepiej zorganizują komunikację podczas remontu (1)

    Gdyńskie autobusy strasznie się spóźniają.

    • 11 1

    • Gdynia nie panuje nad sytuacją

      trolejbusy też się spóźniają

      • 3 1

  • Ta sama władza Estakadę wybudowała, non stop ją remontuje, a na końcu zburzy,

    żeby wybudować od nowa. Tak dla checy, z boku wybudowała nieczynną rowerową estakadę. Może by tak zafundować prezydentowi jakieś klocki, będzie taniej dla mieszkańców, a jego radość z budowania i burzenia, co najmniej taka sama.

    • 25 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane