• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają konsultacje w sprawie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej

Mariusz Kurzyk
18 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej swój początek miałaby na skrzyżowaniu Obwodnicy Trójmiasta z ul. Morską w Gdyni. Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej swój początek miałaby na skrzyżowaniu Obwodnicy Trójmiasta z ul. Morską w Gdyni.

Ruszają konsultacje w sprawie przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). - Ta trasa na pewno powstanie - zapewnia prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. Problem w tym, że wciąż nie wiadomo kiedy.



Kto powinien sfinansować budowę OPAT?

OPAT to 14-kilometrowa droga, która ma zaczynać się na przedłużeniu Obwodnicy Trójmiasta. Miałaby odciążyć ruch tranzytowy na drodze krajowej nr 6, między Gdynią a Redą, a także usprawnić ruch w kierunku Helu.

- Obwodnica Trójmiasta, która kończy się w Chyloni przy ul. Morskiej, nie rozwiązuje problemów komunikacyjnych całej aglomeracji - przyznaje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Widać to zwłaszcza w wakacje. Obwodnica korkuje się na coraz dłuższym odcinku, także z uwagi na duży ruch w kierunku Helu. Myślę, że budowa OPAT może być jednym z ważniejszych wyzwań komunikacyjnych dla całego Trójmiasta.

Obwodnica ma przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Redę i Rumię. Wszystkie te gminy (a także samorządy Wejherowa, Pucka, Władysławowa i Helu oraz Województwa Pomorskiego) współfinansują prace projektowe. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) zostanie przygotowane na kwiecień 2010 r. Będzie opisywać wpływ inwestycji na środowisko, zawierać rozwiązania techniczne oraz ocenę kosztów.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu trasy. - Będzie to pierwsze z dziesięciu spotkań, jakie zorganizujemy z mieszkańcami terenów znajdujących się w najbliższym sąsiedztwie planowanego przebiegu obwodnicy - mówi Dorota Jesionek z Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa, które koordynuje cykl konsultacji. - Na podstawie opinii mieszkańców przygotowany zostanie raport, który pomoże w podjęciu decyzji o budowie OPAT.

Pierwsze konsultacje odbędą się w najbliższą środę, 25 lutego o godz. 17, w auli Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni. Organizatorzy spotkania mają świadomość, że mieszkańcy mogą być zaniepokojeni planowaną inwestycją.

- Jeśli ktoś mieszka w Chyloni, w bloku, na 6 piętrze, to nie powiem mu, że będzie miał ciszę i spokój, bo to nieprawda - przyznaje Grzegorz Długosz z firmy WYG International, która tworzy STEŚ. - Zamierzam przedstawić mu jednak inne korzyści. Jakie? Mniejszy ruch na ulicy Morskiej, ekrany tłumiące hałas i odcinające spaliny. Poza tym droga znacznie skróci mu dojazd na plażę do Władysławowa, czy Juraty - wystarczy wjechać na węźle z ulicą Morską i w kilkanaście minut dostanie się na półwysep.

Samorządy mocno zaangażowały się w przygotowanie projektu OPAT, ale droga nie powstanie bez pieniędzy z budżetu państwa. Decyzja w sprawie OPAT, trasy niezwykle ważnej nie tylko dla mieszkańców Trójmiasta, należy więc do władz centralnych: ministerstwa infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt budowy trasy szacuje się na 1,1 mld zł.

Proponowane warianty OPAT różnią się przede wszystkim przebiegiem trasy na terenie Redy


Choć OPAT to przedsięwzięcie niezwykle poważne, wśród użytkowników internetowych forów dyskusyjnych wywołuje też uśmiechy i docinki. Powód? Jedna z najdłuższych w polskim internecie nazw domen: www.obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl. Adres długi, ale użyteczny i warty zapamiętania.

Miejsca

  • WSAiB Gdynia, Kielecka 7

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • He he

    I jak tam się ma budowa?

    • 0 0

  • trasa OPAT88 (1)

    Szanowni Panowie z firmy WYG International, która tworzy STEŚ, a czy rozpatywaliście taki wariant żeby poprowadzić tą trasę od Estakady Kwiatkowskiego wzdłuż torów potem dalej między Elektrociepłownią a torami i dalej według projektu, tym samym uniknęlibyście problemów z mieszkańcami bloków.

    • 2 0

    • trasa OPAT

      TAK i to jest chyba najlepszy pomysł jaki można w miare tanio i bez protestów zrealizować

      • 0 0

  • brawo nasza wielka GDYNIA (9)

    jak w temacie

    • 17 36

    • Gdynia ma Seneszn (2)

      trzeba byc niepowaznym i nieodpowiedzialnym by na taka durna babe glosowac!!

      • 4 3

      • Joanna Senyszyn z domu Raulin od lat 70-tych do rozwiązania działała w PZPR. (1)

        • 1 0

        • Wstydzę się za nią, ale cóż...

          • 0 0

    • zakompleksiony gnojek z gDYNI:))) (2)

      • 1 1

      • Kompleksy to akurat z ciebie wyłażą... (1)

        • 0 1

        • Już się ładnie podpisdałeś.

          Mama tak do ciebie woła? :)

          • 1 1

    • raczej brawo MAŁE TRÓJMIASTO, a nie śledziownia (1)

      raczej brawo MAŁE TRÓJMIASTO, a nie śledziownia

      • 14 10

      • małe 3miasto

        zgadzam się brawo małe 3 miasto

        • 8 3

    • nie bądz śmieszny koleś nie bądz śmieszny....

      • 0 6

  • Mądrzy

    Skoro jesteście tacy mądrzy to może chcecie zamieszkać na Południowej 2, przed ktrórą centralnie ma powstać ta obwodnica? Dlaczego wszyscy skupiaja się na objazdach ale wszyscy maja gdzieś fakt, ze ma ona przebiegać przez centrum dzielnicy Chylonia, przed oknami mieszkańców, nad domkami i szkołą !!! Panie Długosz - pana inne korzyści to jakiś żart. Jak można ociąć spaliny , które uniosą się w powietrze i będą spadać własnie na okolicę !!! Hałas będzie nieznośny, gdyż ruch będzie strasznie duży szczególnie w okresie wakacyjnym , kiedy to wszystcy jadą nad morze !!!

    • 1 0

  • (7)

    Domena wymiata :D

    • 39 5

    • jo

      no bo po co np.

      www.opat.gdynia.pl

      • 0 0

    • (1)

      ALE TY NIE WYMIATASZ KOLEŚ WIESZ?!

      • 1 18

      • Pierdziuszku zjedz pączka i się uśmiechnij

        • 1 1

    • Ciekawe...

      Bo już we wrześniu 2007 miałam w ręce projekt obwodnicy Północnej, który dostałam w urzędzie w Redzie.. Skoro projekt jest, to co oni chcą teraz uzgadniać z mieszkańcami?

      • 0 3

    • hahaha (1)

      www.macienaprawdeniesamowitadomenenormalniepozazdrosici.pl :)

      • 11 2

      • faktycznie domena wymiata :)

        • 0 0

    • www.opat.pomorze.pl jest wolna i jakoś by wyglądała :)

      • 7 0

  • "Ta trasa na pewno powstanie - zapewnia prezydent Gdyni"

    A Polacy na pewno zamieszkają na księżycu - zapewnia axial ;)

    • 0 0

  • juz dzialki kupuja na drodze...

    ...niektorzy znaja plany i juz kupili dzialki na drodze:)

    • 0 0

  • Trasa Kaszubska a OPAT (13)

    Może skoro wybudują OPAT to ktos pójdzie po rozum do głowy i trasa Kaszubska bedzie szła bezposrednio do wezła straszyn tworząc Wielką Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej a nie do Owczarni zasmiecając dzisiejszą Obwodową trójmiasta!

    • 18 10

    • Absolutnie nie (8)

      Trasa kaszubska powinna łączyć się z obecną obwodnicą w połowie odległości między Gdańskiem i Gdynią, bo nikt ze Staszyna nie będzie wracał do Gdyni i Sopotu

      • 5 3

      • po to właśnie... (7)

        ... jest OPAT, żeby nie trzeba było się wracać - z DK6 wjeżdżasz na OPAT i jedziesz do ww. miejscowości. Kolega Fader ma rację, nie ma co dodatkowo obciążać Obwodnicy Zachodniej, która już dziś jest wewnętrzną drogą Trójmiasta, nie wydala i nie można jej poszerzyć do trzech pasów bez przebudowy wszystkich - chyba - wiaduktów. Nawet na najświeższym węźle - Matarni nie upchnie się po trzy pasy w każdą stronę, chyba że, zlikwiduje się pasy pasy hamowne i rozbiegowe - ale to najgorsze rozwiązanie z możliwych, co widać na Karczemkach w stronę Łodzi i Karwinach w stronę Szczecina

        • 3 3

        • To żadne rozwiązanie (3)

          Tyle, że OPAT kończący się na Redzie praktycznie nie rozwiązuje kwestii dojazdu z Lęborka/Słupska. Poza tym to właśnie TK ma stać się początkiem budowy Nowej Obwodnicy.
          A o likwidacji pasów rozbiegowych na Matrni w kontekście budowy trzech pasów nikt nie mówił.

          • 2 3

          • może iinaczej... (2)

            "Tyle, że OPAT kończący się na Redzie praktycznie nie rozwiązuje kwestii dojazdu z Lęborka/Słupska. "
            Jak słusznie napisano niżej w założeniu "lęborska" ma odciążyć KD6 na odcinku od któregoś z węzłow obwodnicy do lęborka, tak więc zmniejszając ruch usprawnia ww. kwiestię zbierając co najmniej pojazdy z dzielnic przemysłowych Gdańska i tranzyt z KD7 w kierunku Szczecina i odwrotnie.
            "Poza tym to właśnie TK ma stać się początkiem budowy Nowej Obwodnicy."
            Jakiej Nowej Obwodnicy?
            "A o likwidacji pasów rozbiegowych na Matrni w kontekście budowy trzech pasów nikt nie mówił."
            Bez redukcji szerokości pasów jezdni w głównym ciągu obwodnicy, a co za tym i prędkości - co jest chyba nonsensem na drodze ekspresowej - trzej pasów między środkowymi filarami bez przebudowy wiaduktu nie upchniesz, więc zostaje zagospodarowanie przestrzeni między skrajnymi filarami a przyczułkami. Teraz znajdują się tam pas wymiany oraz pasy rozbiegowy i chamowny. Moim zdaniem konieczyna na Matarni jest zbyt mała. Pas wymiany, ze względu na krótkie konieczyny pod wiaduktem przy dużym ruchu ledwo wydala. Wymianę trzeba wykonywać przy prędkości około 40-50km/h, bo wyjeżdzający z łuku 270 nie mogą nabrać prędkości, a wjeżdzający na łuk 270 mają zaraz ograniczenia do 50. Przy założeniu, że obecny pas wymiany stanie się "legalnym" trzecim pasem obwodnicy, po którym spacerować będą głownie samochody ciężarowe (prędkość około 80-100km/h) życzę szczęścia przy włączaniu się do ruchu na odcinku około 150m i wyłączaniu się z ruchu na odcinku tych samych 150m i notorycznie zajętym pasem chamownym tymi co próbują się włączyć...

            • 1 1

            • "chamowanie"??? :))))))))))) (1)

              Nowa Obwodnica:
              http://osowa.com/index.cgi?action=01show&idn=6207
              Przy czym trzeba by teraz uwzględnić nowy przebieg TK
              Likwidacja pasów:
              Dokładnie trzy pasy mają być zmieszczone między środkowymi filarami. W Twoim rozwiązaniu to dopiero kosmos by musiał być... A nawet jak zrobią ograniczenie to powiedzmy 90km/h, to na tym odcinku nikomu nic się nie stanie.

              • 1 1

              • dzięki za garść informacji...

                >> no cóż, błędy się się zdarzają - tzw. analfabetyzm wsteczny:)
                Co do początku Nowej Obwodnicy, o którym piszesz, to jest to raczej mglista przyszłość... Przy założeniu, że "kaszubska" powstanie wcześniej, kierowcy przez jakieś 15 lat będą borykać się z obecną obwodnicą i jej mankamentami. I tu wrócę do przytoczonej Matarni. Nie chce mi się na nią jechać i sprawdzić, ale nie jestem taki pewny czy między filarami wejdzie choćby 0,5m(opaska wewnętrzna)+3*3,5m(jezdnie)+0,5(opaska zewnętrzna) bo o pasie awaryjnego postoju (2,5-3m) można chyba zapomnieć... Rozwiązanie między filarami a przyczółkami nie jest moje, i czysto hipotetyczne - właśnie w tej hipotezie chciałem wskazać jej nonsens.

                • 0 0

        • likwidacja pasów...?? (1)

          A dlaczego pasy mialyby byc likwidowane?
          dlaczego ich nie polaczyc? tak chociazby jak jest polaczony ten przed zjazdem na slowackiego??

          W Angli to powszechny zabieg i jak widzialem skuteczny, ze nie likwiduje sie pasów zjazdowych/rozbiegowych, ale przedluza sie sie jedne do drugich... chyba obecnie najtansza opcja poszerzenia obdowodej...

          • 2 0

          • patrzy wywód powyżej...

            Owszem jest to dobry zabieg pod warunkiem, że odległość pomiędzy wjazdem a zjazdem jest dostatecznie duża żeby nabrać prędkości i się włączyć, oraz wychamować i się wyłączyć. Co nie jest spełnione na obecnej Matarni. W innym wypadku potrzebny jest bezpieczny pas wymiany, z którego moim zdaniem trzeba byłoby zrezygnować robiąc trzeci pas. Chyba, że uda się zmieścić wąskie trzy pasy z ograniczeniem prędkości między filarami a przyczółkami.

            • 0 0

        • Tak szczerze mówiąc jeżeli trasę kaszubską pociągnie się do owczarni albo lepiej do osowej to będzie to zdecydowanie bardziej sensowne, bo zbierze cały tranzyt z gdańska na szczecin, a poza tym cała twoja trasa OPAT może w ogóle nie powstawać, ponieważ istniejąca droga dzięki trasie kaszubskiej zostanie w znaczącej mierze odciążona z całego tranzytu generowanego przez trójmiasto a dzięki obwodnicy południowej nawet z tranzytu biegnącego od strony warszawy i po co wydawać ciężki miliard złotych dwa pasy istniejące dla mieszkańców i turystów w zupełności wystarczą. Po budowie trasy do lęborka nie widać ekonomicznego uzasadnienia dla tak drogiej inwestycji dla kogo dla turystów? wole żarty niech sami budują

          • 2 3

    • Błędne myślenie

      "AUTOWE zaśmiecanie" S6 OT (Obwodnicy Trójmiasta) i tak będzie bo to nieunikniony rozwój.
      Trasa Kaszubska jest przewidywana jako alternatywny ciągi komunikacyjny czyli obowodnica dla Małego Trójmiasta (Wejherowo-Reda-Rumia) w wpina się w miarę centralnie w aglomerację trójmiasta (Gdynia-Sopot-Gdańsk). Popatrz na mapę. Natomiast Wezeł Straszyn leży już poza trójmiastem i ma inne zadanie.

      • 0 1

    • (1)

      Skoro trasa Kaszubska ma zaczynać się w połowie obwodnicy to niech od trasy Kaszubskiej zrobią odnogę w kierunku Helu. Latem i tak tędy będą jeździć turyści z dalszych części polski. Miejscowi dadzą sobie radę jadąc starą drogą i włączając się do nowej OPAT np w Redzie. A i tak najgorszy korek jest zawsze we Władysławowie.

      • 2 0

      • Ten we Władku to już jest chyba na zawsze.

        Inaczej należałoby wybudować dwupasmówkę z Redy na Hel :) Ja w każdym razie więcej nie pojadę tam samochodem. W lecie - wyłącznie pociąg. Pozdrawiam

        • 0 0

    • Popieram w całej rozciągłości

      W szczególności, że oby dwie drogi powstaną w przybliżeniu w tym samym czasie - czyli koło roku 2016, bo "lęborska" padnie teraz razem z planami tarczy w Redzikowie i nie będzie na nią kasy...

      • 1 1

  • lepiej

    zabronic w godzinach szczytu jezdzenia w pojedynke i duzymi samochodami terenowymi

    • 0 1

  • oczywiście popieram wariant B dobry plan,tylko jak z realizacją?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane