• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Maciej Naskręt
22 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo, gdy jeszcze nazywana była przystankiem PKM Banino.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Usytuowanie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Montaż ozdobnych ścian na budowie przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.

Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo jako pierwszy zyskał ozdobne ściany charakterystyczne dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zdobienie pojawi się na wszystkich budowanych stacjach linii PKM.



Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
We wtorek rozpoczął się na przystanku Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska montaż ozdobnych ścian bocznych czerwonych wiat z charakterystycznymi perforowanymi grafikami.

- Docelowo montowane zdobione boczne ściany mają się pojawić na wszystkich przystankach. Jeszcze w listopadzie będzie można podziwiać ozdobny element na stacji PKM Niedźwiednik - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Zobacz trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z lotu ptaka.

Kształt i wygląd ścian peronów został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".

Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Z kolei pod koniec kwietnia zatwierdzono nazwy przystanków, co wiązało się bezpośrednio z wkroczeniem budowy w kolejny etap - zamawianie wspomnianych elementów architektury według projektu Anny Waligórskiej. Przy tej okazji zmieniona została wspomniana nazwa stacji PKM Banino na Gdańsk Rębiechowo.

Obecnie budowa 18-kilometrowej linii gotowa jest w 77 proc. przy 70-procentowym upływie czasu do zakończenia przedsięwzięcia. Inwestycja ma być gotowa w maju 2015 r. Niektóre jej elementy będą wykańczane jeszcze do przyszłorocznego października, jak np. wiadukt na Zaspie. Inwestor jednak zapewnia, że nie zakłóci to ruchu pociągów.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (184) ponad 10 zablokowanych

  • Dojazd do przystanku.... (1)

    Fajnie, że kończą już przystanek Rębiechowo, ciekawe czy już wiedzą jak będzie można do niego dojechać, bo dalej nikt o tym nie pamięta.....

    • 8 1

    • koleją .

      • 2 1

  • (7)

    1. Jaki to przystanek to ciężko zobaczyć
    2. Jak napisał mu poprzednik... wiatr będzie wiał i zadaszenie do du*y...
    3. Ogółem ten przystanek wygląda jak jakaś konstrukcja metalowa,która została opuszczona.
    Paskudny ten przystanek jak ECS (Europejskie Centrum Solidarności).

    • 15 5

    • ... (5)

      jak zwykle w PL co drugi Polak to architekt.

      • 2 6

      • Opinie o architekturze powwinny pochodzić od jej użytkowników, a nie od architektów (4)

        Po tym co nam specjaliści zaserwowali w brutaliźmie warto powiedzieć nie ich wybrykom.

        • 4 1

        • (1)

          "W brutalizmie", jeśli już. Akurat część budowli brutalistycznych była zamawiana przez ich użytkowników, a zarazem inwestorów, właśnie. Skoro ktoś zapragnął brutalistycznego domu albo biurowca, to z jakiej racji masz mu mówić "nie"?

          • 0 0

          • A co z pozostałą częścią?

            O tym jakie są realne skutki brutalizmu najlepiej można się przekonać w północnym Londynie. Ta architektura stworzyła wspaniałe getto brzydoty. Poprzez swoje surowe kształty i planowane niedokończenie nie była atrakcyjna dla ludzi mających choćby odrobinę gustu i wyczucia artystycznego. Z tego względu była tania. Tym samym stała się architekturą dla biedoty. Stała się otoczeniem, które stygmatyzuje ludzi, a przez specyficzne rozumienie brzydoty jako piękna wypacza rozumienie tego pojęcia u nieukształtowanych odbiorców. Ta architektura znakomicie nadająca się do portfolio twórców zniszczyła tradycyjne relacje międzyludzkie.

            • 2 0

        • ... (1)

          Niestety gawiedź bardzo często lubi kicz.
          Nie wiem czy pozwoliłbyś zaprojektować swój dom ludziom z ulicy.

          • 1 1

          • Jesteś architektem?

            Tak to brzmi, bo używasz pejoratywnych określeń "gawiedź" czy "ludzie z ulicy"... Twoją wypowiedź można interpretować jako poniżanie innych/wywyższanie się. A to już robi się niebezpieczne.

            Odbiorcy architektury zasługują na dobrą bryłę.

            Nie znaczy to, że należy im się podlizywać. I jednocześnie nie znaczy to, że gust architekta jest zawsze dobry - co niektórym może się wydawać.

            • 1 0

    • Jeszcze bym se trochę ponażekał ale mam zaras gimbusa do szkly

      • 1 2

  • Do boju!!!!!

    Czy te ściany są z blachy?;)

    • 3 1

  • Mnie sie bardzo podoba. (2)

    Czerwony będzie się dobrze komponował z otoczeniem zwłaszcza jesienią. Trasa wszak będzie mocno lesna:-) Dodam, ze poza tymi ozdobnymi zadaszeniami będą też praktyczne wiaty wiec nie marudzic;-)

    • 9 6

    • Nie marudzić bo Ci się podoba? (1)

      Zbawca Świata czy co?

      • 4 3

      • poniewaz marudzenia sa w wiekszosci bezprzedmiotowe

        a dlaczego to napisałem wyżej.

        • 4 2

  • lider start u w konkursie brzydoty (1)

    Pod czerwoną latarnią stały prostytutki-na śląsku malowano futryny okien na czerwono żeby tak nie było widać brudnego przemysłowego pyłu-słowem bezgraniczna głupota brak gustu i brak uwagi na otoczenie-gratuluję komisji Marsjańskiej wyboru-naćpali się czy co ?

    • 30 45

    • jęczydupa...

      zawsze źle...

      • 7 4

  • ABSURDALNE UTRUDNIENIA (1)

    Mieszkańcy Osiedla VII Dwór są od dłuższego czasu pozbawieni możliwości korzystania z przejścia pod torami na końcu ul. Michałowskiego! Jest ono szczelnie zamknięte, choć nie trwają tam żadne prace. Stoją tam za to 2 samochody!

    • 4 2

    • Za Niemca tego przejscia nie było.

      To znaczy, ze nie jest potrzebne (It isn't need).

      • 3 0

  • totalny bezsens.

    zamiast zrobić coś co przede wszystkim będzie chronić od wiatru i deszczu to ci wzięli kawałek czerwonej blachy i wielcy designerzy....

    • 8 1

  • ło ho ho

    będzie na czym reklamy przyczepić, iladiandajrektplus atakuje

    • 6 1

  • "Poezja" marketingowców

    "Najlepsza" jest, zacytowana w artykule, opinia o projekcie tych przystanków: zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". :)))
    A według mojej osobistej wrażliwości estetycznej: Projekt przystanków PKM jest przykładem na to, jak prostackim kanciastym bezguściem można zniechęcić do spoglądania w stronę tej kolei, która potencjalnie mogłaby zgrabnie wkomponować się w krajobraz stając się jego dopełnieniem.
    Ponadto wątpię w to, żeby te prostackie wiaty spełniły rolę, do której zwykle takie budowle są przeznaczone tj. do ochrony oczekujących pasażerów przed warunkami zewnętrznymi takimi jak opady, wiatr i zimno.
    Mam nadzieję, że moje złe wrażenie zostanie nieco złagodzone po obejrzeniu już wykończonych przystanków.

    • 8 8

  • Jest poważniejszy problem.

    Codziennie widuję przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana. Budowa drugiego peronu jest tak powolna że niewidzialna. Albo mnie zamroczyło. A bez PKM jest dla mnie bezużyteczna.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane