Ruszył przetarg na projekt nowego wiaduktu Biskupia Górka

Wiadukt na wjeździe do centrum Gdańska w końcu doczeka się przebudowy.


Wiadukt Biskupia Górka skończy niebawem 50 lat. Przez cały ten czas nie doczekał się gruntownego remontu, dlatego jego los jest przesądzony. Zostanie rozebrany, a jego budowa od podstaw pochłonie nawet 130 mln zł.



Który element planowanego Wiaduktu Biskupia Górka jest najważniejszy?

Zobacz wyniki (509)
Ruszył przetarg ograniczony na opracowanie dokumentacji projektowej nowego wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska w ciągu Traktu św. Wojciecha.

Wykonawca zostanie wyłoniony w dwuetapowym postępowaniu. W pierwszej fazie inwestor, czyli Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zbada wnioski firm gotowych opracować dokumentację. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni ci projektanci, którzy spełniają wymogi określone w przetargu. Wtedy też biura będą miały 30 dni na przesłanie oferty cenowej.

O wyborze wykonawcy zdecyduje najniższa cena. - Biuro projektowe będzie miało rok na przygotowanie dokumentacji - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Pewnym jest, że na nowym obiekcie ruch w przeciwnych kierunkach będzie odseparowany - będą dwa równoległe przęsła i tym samym dwie jezdnie. Nie będzie, tak jak dotychczas, jednej jezdni z czterema pasami - po dwa w każdą stronę.

- Przemawia za tym zdrowy rozsądek. Jeśli będzie potrzeba wyremontować w przyszłości którykolwiek z planowanych obiektów, będzie można go wyłączyć. Samochody pojadą sąsiednią nitką - mówi Kotłowski.

Gdańsk na dokumentację projektową przeznaczył w budżecie ok. 2,5 mln zł. Natomiast na roboty budowlane potrzeba znacznie więcej: wstępne szacunki zakładają 120-130 mln zł.

Co ważne, planowana budowa wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha będzie prowadzona bez wyłączania ruchu. Najpierw wykonawca zbuduje wiadukt kilka metrów na północ od starego obiektu. Po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przerzucony zostanie na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót rozebrany ma być stary obiekt, na którego miejscu budowany będzie nowy wiadukt.

Projekt nowego obiektu ma uwzględniać także dogodny dojazd do parkingu przy ul. Okopowej, z którego korzystają pracownicy i klienci Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Wojewódzkiego. Jest to o tyle ważne, że obie placówki planują tam budowę dwukondygnacyjnego podziemnego parkingu.

Obecny Wiadukt Biskupia Górka jest w fatalnym stanie. Przypominają o tym choćby znaki, które są ustawione przed wjazdem. Nie mogą tam poruszać się pojazdy o masie całkowitej wyższej niż 30 ton. Dla podobnych obiektów inżynierskich ograniczenie zwykle wynosi 50 ton. Ponadto wprowadzono dopuszczalną prędkość dla pojazdów ciężarowych, która wynosi 30 km/h. Spowodowane jest to słabym zabezpieczeniem - barierami energochłonnymi, które mogłyby zawieść w czasie zdarzenia z udziałem właśnie ciężarówki.

Okazuje się jednak, że wiadukt Biskupia Górka zużywa się nieco wolniej, niż sądzono jeszcze pięć lat temu - wykazały to wstępne badania jego stanu. Skąd ta zmiana? - Od momentu otwarcia Południowej Obwodnica Gdańska w 2012 r. porusza się nim zdecydowanie mniej ciężkich samochodów - mówi Kotłowski.

Pod wiaduktem wiedzie dwutorowa linia kolejowa. Ograniczona przestrzeń między przyczółkami mocno zużytego obiektu uniemożliwia zmieszczenie kolejnych torów. Rozebranie starego i budowa nowego wiaduktu mają zapewnić więcej miejsca, dzięki czemu w przyszłości będzie można przedłużyć linię kolejową nr 250 SKM z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem budowy stacji Gdańsk Śródmieście linia kolejowa nr 250 ma się kończyć przed wiaduktem Biskupia Górka.

Opinie (108) 3 zablokowane

  • 30 kilometrów na godzinę z powodu barier, a to się uśmiałem (9)

    autobusy przegubowe wyładowane po sufit jeżdżą tamtędy setką w stronę Pruszcza. Wystarczyłoby, żeby kierowcy omsknęła się ręka a mielibyśmy 3 dni żałoby, pytania jak to się mogło stać, dyskusję o zwiększeniu bezpieczeństwa.

    • 86 45

    • Ja tam nie widzę ograniczenia prędkości do 30km/h. Jedynie ograniczenie dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 30 ton.

      • 1 0

    • (7)

      zdaje się ze nie wiesz co piszesz.Autobusy maja zalozona blokadę,wiec te twoje 100 km/h to potraktuje jako bajke przed snem dla dziecka

      • 33 8

      • Zdaje się że sam nie wiesz co piszesz!

        Nawet Polskibus potrafi jechać 110 i to nie zgórki ani z wiatrem. Stare trupy z pruszcza tczewa czy innych Pszczółek jadą tamtą trasą 100 aż się pruchno sypie.

        • 13 1

      • a najlepsze jest to że az tyle plusow czub nazbieral. (4)

        • 19 6

        • (1)

          Napisał prawdę, to nazbierał.

          • 7 17

          • w tym kraju wielu zbiera plusy za "własną prawdę"

            • 14 4

        • moze "100km/h" oznaczalo - "duzo wiecej niz 30kmph". (1)

          Czy naprawde ludzie dzisiaj sa na tyle ograniczeni, aby nie zrozumiec pewnych metafor...

          Czytaliscie kiedys cokolwiek, nie mowiac o poezji?

          • 20 8

          • bo oni mają założone blokady, jak te autobusy

            • 22 1

      • Tak. Wszystkie autobusy jeżdżą maksymalnie 30 km/h. Wszyscy to wiedzą.

        • 10 5

  • (12)

    Bob budowniczy aktywny przed wyborami

    • 130 25

    • niektórzy wszędzie widzą wybory (5)

      "bob buduje bo niedlugo wybory"
      "bob buduje bo za rok wybory"
      "bob buduje bo za 2 lata wybory"
      "bob buduje bo za 3 lata wybory"
      "bob buduje bo za 4 lata wybory"
      czas płynie i tylko okres czasu zmienia się w komentarzach

      • 21 11

      • (4)

        Bob miał wybudować 150 rzeczy np. miał być przystanek SKM śródmieście na Euro 2012, a zostają tylko zapowiedzi, zapowiedzi, zapowiedzi

        najwięcej zapowiedzi o inwestycjach jest oczywiście.... przed wyborami

        • 15 14

        • typowy dureń z budyniem zamiast mózgu (1)

          przystanku śródmieście nie buduje miasto palaczu opon

          • 21 5

          • i co z tego, gdy...

            to właśnie budyń w mediach obiecywał, chwalił się inwestycjami innych podmiotów, robił sobie zdjęcia np. z otwarcia POG, która była inwestycją GDDKiA a nie Miasta. Jak wrócisz do artykułów z lat 2008-2012, to przeczytasz wiele "ciekawych" tekstów w których są obiecywane inwestycje rodem z Dubaju...

            • 3 0

        • no tak, to skoro mial byc na Euro i sie nie udalo, to nie budujmy (1)

          Zdecydowanie - jak ma byc pozniej niz pierwotnie zalozono, to juz nie warto.

          Foch.

          • 11 3

          • tylko władza mówi: się nie udało

            i dalej najlepsi, najszybsi... a że się nie udaje to co z tego

            tłuszcza ma siedzieć cicho

            • 3 4

    • Pewnie z wiosenną rundą zacznie też lansowac się na meczach Lechii (1)

      Wszak kilka tysięcy kibiców i kiboli to łakomy kąsek wyborczy. Z inwestycjami na szczęście jest lepiej niż 10 lat temu, ale pociąg do bajek i fantazji, na szczęście w mniejszej skali, nadal u Boba siedzi.

      • 7 6

      • Nie bob a budyn.Budyń zwsze wygrywał dzieki kryminsłowi i kibolom

        To proste przrgonić mumina budynia i po kłopoce.Ruszcie d... to ani kryminał ani kibole budyniowi nie pomogą

        • 0 9

    • Piecewska na Morenie czeka na remont ! (3)

      • 31 12

      • (2)

        Piecewską wyremontują podczas budowy linii tramwajowej
        Ale Sobieskiego woła o pomstę do nieba !!!!!!!

        Kiedy remont Sobieskiego ??????????????????????

        • 17 8

        • Myślę, że jakbyś postawił jeszcze z dwa znaki zapytania

          to premier przyleciałby śmigłowcem i przekazał adamowiczowi miliony na szybką przebudowę ulicy

          • 20 1

        • Piecewskiej nie wyremontują teraz, no chyba że mieszkańcy zablokują w ramach protestu przejazd

          • 11 6

  • (4)

    dlaczego Biskupia Górka? Powinien nazywać się raczej Zaroślak...

    • 20 8

    • Daj na luz z tą wiejską nazwą. (3)

      Biskupia to ogólne określenie terenu a nie jednej ulicy w tym przypadku.

      • 4 8

      • (2)

        kto dziś pamięta, że Zaroślak to nie ulica, tylko historyczna część miasta właśnie tam, gdzie jest ten wiadukt. I chyba nawet był taki przystanek kolejowy ...

        • 7 0

        • nie Zaroslak a Peterszawa, tak samo jak nie Siedlce a Emaus przy petli , ale tak to jest ze nazwy zanikaja i sa ogólniki.

          • 4 1

        • Wiadukt jest na Zaroślaku

          Wikipedia przecież wyraźnie to precyzuje : "Przez Zaroślak przebiega droga krajowa nr 1 w postaci ulic: Trakt Św. Wojciecha i Okopowej. Na krajowej jedynce znajduje się tu ważny Wiadukt Zaroślak. Pod wiaduktem przebiegają wspominane wyżej tory linii kolejowej nr 9 (Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia). Niegdyś istniał tu przystanek kolejowy Danzig Petershagen."

          • 7 1

  • Dla mieszkanców czy dla siebie:) (1)

    Kluczem jest dogodny dojazd do urzędów. I wybory:)

    • 72 14

    • lipa

      dla mieszkanców Biskupiej Górki czy zaroslaka i tak to nic nie zmieni nadal bedzie to zapomniana dzielnica przez władze odcieta pieknym wiaduktem .
      Ludzie sie nie licza tylko głosy jak zawsze przed zmianą warty.

      • 4 0

  • :(

    a może dokończycie Armii Krajowej wiadukt przy Łostowickiej aż się prosi

    • 7 0

  • Bzdura że nie ma pod spodem miejsca

    na tory kolejowe , kiedyś mieściły sie tam dwa tory szlakowe i dwa wyciągowe dla stacji Gd Południe oraz tor tramwajowy dawnej lini 6 , czyli razem 5 torów.
    Teraz po remoncie przesunięto tory w strone UW i są położone 3 tory . Panu redaktorowi znów nie chciało sie przejść na ,,grunt " i zobaczyć tego o czym napisał. Zreszta to nie pierwszy raz artykuł pisany dla laików poprzez tego autora i liczenie że nikt tego nie zauważy...

    • 7 0

  • ??

    dopiero co piaskowali i malowali barierki,ciekawe po co,skoro do rozbiórki?

    • 4 2

  • Zeby tylko gik nie budowalo, ani naszorowalo. To powinno byc robione przez drmg. Gik juz sie nachapalo

    • 6 0

  • komuno wróć !!!

    wiadukt ten jest przykładem jak to komuna zniszczyła wszystko i gdyby nie solidaruchy to nie byłoby wjazdu do miasta od południa; oj gdyby nie Unia to działoby się działo ... jedyną budowlą po solidaruchach pozostałyby trzy krzyże

    • 0 7

  • (2)

    Nitka wiaduktu w stronę centrum powinna mieć trzy pasy, inaczej cały czas będzie korek na Trakcie od Sandomierskiej

    • 18 5

    • może mieć i pięć (1)

      centrum już dawno osiągnęło maksymalną przepustowość

      • 5 5

      • Pięć się nie zmieści,ale jeden pas wyłącznie do skrętu w stronę UW i w Toruńską pewnie wiele by pomógł

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.