• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa linii tramwajowej na Morenę

Maciej Naskręt
26 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prace przygotowawcze pod budowę linii tramwajowej na Morenę.


Ruszyły prace przy budowie 3,6-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę w Gdańsku. Niebawem ruszy przebudowa instalacji podziemnych. Całość ma być gotowa pod koniec września 2015 r.



Od kilku dni osoby poruszające się wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańskaul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku mogą dostrzec pracujące w świetle wspomnianych ulic maszyny budowlane. To początek prac związanych z budową linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Natomiast wykonawcą została niedawno firma Budowlano-Drogowa MTM, która o zamówienie ubiegała się wspólnie z firmą Rajbud. Inwestycja pochłonie 116 mln zł.

- Aktualne prace przy budowie linii prowadzone są w zależności od warunków atmosferycznych. Została już wycięta część drzew przy Pętli Siedlce, trwają też prace ziemne praktycznie na całym odcinku planowanej linii - wyjaśnia Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Do tej pory wykonawcy udało się odsłonić pas przyszłego torowiska między jezdniami, począwszy od budowanej stacji PKM Brętowo do wysokości ul. Bulońskiej i niewielki kawałek nieopodal stacji paliw Neste. Co ciekawe, grunty organiczne pochodzące z pasów zieleni, na którym zaprojektowano linię tramwajową, nie są wywożone na składowisko poza miasto. Wykonawca gromadzi je w odległości kilkuset metrów - na pasie zieleni przy ul. Bulońskiej.

Przed wykonawcą teraz mozolne prace związane z przebudową sieci podziemnych. Jeśli tej zimy nie będzie trzaskających mrozów, z pewnością uda się wykonać założenia.

Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza. W późniejszym etapie budowa linii tramwajowej obejmie także odgałęzienie od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej (rejon ul. Myśliwskiej).

Czy mieszkańcy m.in. Moreny skorzystają z nowej linii tramwajowej?

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Niewątpliwie jednak najważniejszym obiektem, który należy zbudować, by mówić o połączeniu tramwaju z koleją, będzie estakada, którą pobiegnie właśnie budowana linia tramwajowa. Przeniesie ona ruch tramwajów nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i równolegle wepnie się w przystanek PKM Brętowo.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (204) 4 zablokowane

  • stadion

    Po co ten tramwaj? Nie lepiej jeszcze jeden stadion? Będzie bezużyteczny, zrobi koszty dla miasta, ktoś na tym nieźle zarobi a z ludzi zrobi się po raz koleny wała.

    • 2 1

  • Dlaczego ten tramwaj nie zjezdza Jaśkową Doliną? (7)

    • 37 54

    • (2)

      bo zbyt stromo :) Proza praw fizyki...

      • 18 3

      • może jeździć tylko w dół :D (1)

        • 8 1

        • Właśnie łatwiej jest w górę. W dół zbyt mocno rozgrzewały by się hamulce. A mimo wszystko lepiej jakby tramwaj stanął zamiast jechać niż pojechał zamiast stać.

          • 2 0

    • będzie jeździł Nową Politechniczną (1)

      • 17 1

      • tylko kiedy?

        • 8 0

    • chyba konno.... (1)

      • 9 1

      • dobry pomysl...pojezdzil bym patatajem

        • 4 1

  • Skoro zaczynają praktycznie od podstaw, to mogliby zamiast żwirowego torowiska zrobić takie jak np. we Wrocławiu, żeby autobusy też mogły jeździć drogą dla tramwajów, z ominięciem korków. Ale po co...

    • 4 0

  • (1)

    Ustawcie biletomat na pętli Łostowice Świętokrzyska!!

    • 9 0

    • Nie ustawią

      Za to w tramwajach zainstalują mandatomaty

      • 6 0

  • tramwaje to przeżytek (2)

    w europie ostało sie parę miast gdzie te zabytki jeszcze jezdzą.

    • 2 9

    • (1)

      Następny mądry. Jakoś tak się składa, że w kilkunastu miastach Europy (w tym tych największych) buduje się na nowo systemy tramwajowe.

      • 3 1

      • PKM to przeżytek, cofamy się do XIX wieku

        • 1 1

  • Beda jeszcze wieksze korki na Morenie (2)

    Kolej, tramwaje to przezytek XIX-wieczny.

    • 2 19

    • zgadza sie

      po to wymyslono oponę zeby można bylo jezdzić wszedzie , po kazdych drogach a nie tam gdzie są szyny.PRYMITYW.

      • 0 4

    • Teraz sie lata :wahadlowce ,smiglowce, szybowce ,...owce

      • 7 1

  • i tak nie będę używał (1)

    Powiem tak:
    1."Podniecałem" się jak miasto Pruscz gdański "wywaliło w błoto" 3 mln złotych stając się współudziałowcem SKM-przez moment bilty do Gdańska z Pruszcza były po 2 zeta. nic to bo skmek jeżdziło 3 na krzyż-teraz od dwóch lat bo niby remont w ogóle nie ma ich w tamtym kierunku. Stosowałem Park&ride i miałem wybita szybę pod dworcem w Pruszczu-ergo: żaden biznes przestałem uzywać - zimno na peronie/gorąco w wagonie/czas przejazdu dłuższy koszty niewiele niższe niż autem...plus leki na przeziębienie... :-(
    2."Podniecałem" się jak pociągnęli tramwaj pod Orunię i zrobili Havla. Dobić się do parkingu i dojechać potem tramwajem z taka ilością świateł i przystanków znowu nie wyszło ani taniej ani szybciej a do tego zimno na przystanku/gorąco+tłoczno w tramwaju + leki na przeziębienie...
    3. Po kij mi ta kolej metropolitalna/tramwaj na Morenę i inne cuda wianki- jeździ to to dookola, ani szybciej , ani wygodniej.... zostaję jeszcze NIESTETY przy samochodzie... pomimo, że nie koniecznie chciałbym

    • 16 2

    • No i gościu jasno mówi, gdzie leży bolączka.

      Polać mu. A urzędnicy oczywiście i tak po swojemu. Każdy tak by mu się opłacało, a jak się nie opłaca to kiepsko. Prosty rachunek ekonomiczny powie nam praktycznie wszystko.

      • 3 0

  • Jedyny bezsens tej lini to że trzeba się przesiąść do innej lini tramwajowej albo SKM/PKM albo autobusu (2)

    żeby dojechać do centrum Gdańska albo do Wrzeszcza!!!

    Nooo ludzie gdzie tu jest sens, kto będzie chciał się przesiadać, żeby taki kawałek (ok 5-7 km) dojechać do centrum Gdańska dwoma środkami komunikacji, to już szybciej samochodem

    • 2 5

    • (1)

      Żeby dojechać z Moreny do centrum Gdańska nie trzeba się będzie na nic przesiadać, gdzie to wyczytałeś? Bo jeżeli odnosisz się do slów w artykule:
      "Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza."
      to one dotyczą nowej linii tramwajowej jako torowiska a nie połączenia organizowanego przez ZTM.

      • 0 0

      • Owszem, połączenia. Do obsługi tej linii kupiono 5 tramwajów. Na pętli "Siedlce" powstanie w tym celu węzel przesiadkowy. A jak takie węzły działają w Gdańsku w praktyce, wiemy wszyscy. O przesiadkach "drzwi w drzwi" można od razu zapomnieć.

        • 2 0

  • Przystanek Emaus (1)

    Szkoda że nie wpadli na pomysł żeby zrobić przystanek na Emausie - aż się prosi żeby na skrzyżowaniu zrobić przystanki co ułatwiałoby przesiadki na busy w kierunku Chełmu czy - przede wszystkim - Jasienia, Wiszących Ogrodów itd...A miejsce na przystanki na skrzyżowaniu przy Emausie jest....

    • 2 3

    • Umiesz czytać? Przecież pętla na Siedlcach będzie jako węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

      • 3 1

  • "motorniczy bedzie konczyl bieg podobnie jak pociag"

    Hym...Ciekawe ;)

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane