• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła przebudowa torów dalekobieżych w Trójmieście za miliard złotych

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Ruszyły pierwsze prace torowe na linii dalekobieżnej w Trójmieście.



We wtorek ruszyła przebudowa torów dalekobieżnych w Trójmieście, za którą zapłaci miliard złotych spółka PKP PLK. Pierwsze utrudnienia w ruchu pociągów nastąpią już 1 czerwca.



Przebudowywana linia kolejowe E 65 relacji Gdynia - Warszawa. Przebudowywana linia kolejowe E 65 relacji Gdynia - Warszawa.
Na bocznicy przy stacji kolejowej Sopot zobacz na mapie Gdańska ruszyła największa inwestycja torowa na Pomorzu, obejmująca gruntowny remont linii dla pociągów dalekobieżnych. Przedsięwzięcie będzie prowadzone na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chyloni, który został podzielony dodatkowo z uwagi na organizację ruchu na Lokalne Centra Sterowania, tzw. LCS-y.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

Pierwsze utrudnienia pasażerowie napotkają już 1 czerwca tego roku. Zostanie wtedy na potrzeby przebudowy torowiska wprowadzony nowy rozkład jazdy pociągów (odbędzie się to w ramach ogólnopolskiej zmiany planu jazdy). Podróż na szczęście wtedy do stolicy z Trójmiasta nie powinna trwać dłużej niż siedem godzin. Kolejna zmiany w organizacji ruchu pociągów nastąpi 1 września.

Czy czas podróży - 2 godz. i 40 min. - z Trójmiasta do Warszawy zachęci pasażerów do jazdy pociągiem?

Gdy ruszyła przebudowa torów dalekobieżnych w Poznaniu przewoźnicy stracili niemal 40 proc. ruchu pasażerskiego. Podróżni wybrali inny środek lokomocji. Czy nie obawiacie się, że powielicie ten scenariusz w Trójmieście? - Owszem na czas przebudowy magistrali i utrudnień w ruchu kolejowym będzie zauważalny odpływ pasażerów, ale gdy linia będzie gotowa wiele osób zrezygnuje z podróży choćby samochodem i wsiądzie do pociągów, które pojadą w niespełna 3 godziny do stolicy - mówi Alina Giedryś Członek Zarządu PLK S.A. - Dyrektor ds. projektów unijnych.

Aktualnie, pomijając Trójmiasto, zaawansowane prace torowe trwają na LCS-ach: Tczew, Działdowo, Nasielsk i Ciechanów. Aby do Warszawy pojechać w 2 godziny i 43 minuty muszą być jeszcze zmodernizowane m.in. torowiska w ramach LCS Iława i LCS Malbork. Kiedy tam zobaczymy torowców? - Na tych odcinkach kolejowych trwa procedura przetargowa. Prawdopodobnie wykonawca zostanie wyłoniony w kwietniu tego roku - mówi Alina Giedryś.

Zdziwią się ci, którzy liczą, że zobaczą wagony na wzór woza Drzymały, zamieszkiwanych przez torowców. - Ze względu na długi okres prac wykonawcy będą wynajmować pokoje w hostelach i dawnych hotelach pracowniczych [m.in. w Gdyni Orłowie przyp. red.]. Tzw. betlejemki - wagony mieszkalne - pojawiają się w  miejscach, gdzie prace torowe trwają nie dłużej niż miesiąc - opowiada Leszek Lewiński - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Gdyby zestawić kolejowe przedsięwzięcie realizowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł można by zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wybudować trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony w Letnicy.

Na obszarze LCS Gdańsk o długości ok. 22 kilometrów miedzy Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwa, nakładem ok. 589,33 mln zł brutto, zostaną wykonane następujące prace budowlane:

Miejsca, w których pojawią się przejścia podziemne dla pieszych pod magistralą na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których pojawią się przejścia podziemne dla pieszych pod magistralą na gdańskiej Oruni.
- zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 100 rozjazdów,
- modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 310 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 102 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 177 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 6 przepustów,
- budowa 5 i modernizacje 5 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
- modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.

Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej miedzy Gdańskiem Oliwa i Gdynia Chylonia, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:

- zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 75 szt. rozjazdów,
- modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 214 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 94 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 107 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 13 przepustów,
- budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacje 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
- modernizacja 1 przejazdu w poziomie

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Związki Zawodowe i tak rządzą na PKP

    Niech żyje podział na spółki spółeczki
    PKP PLK
    PKP SKM
    PKP Energetyka
    PKP Nieruchomości
    PKP Dworce
    Telekomunikacja Kolejowa
    PKP WC ;)

    • 15 0

  • SPOKO 200km/h JAK STAJA CO CHWILE!!!!! BRAWO!!! co za bzdura.... (1)

    pomysł godny podziwu...

    • 5 3

    • w ogóle to te 200 km/h to taka propaganda każdy kto sobie zobaczy kolejowe mapy po tym remoncie to te 200 będzie tylko na paru odcinkach najbliżej nas będzie to odcinek na Oruni natomiast od Gdańska Głównego podniosą ze 100 do 120 poza tym tabor jak nie będzie wychylnych pudeł i sygnalizacji kabinowej to nie będzie żadnego 200 km/h większość lokomotyw na PKP buja się do 125 km/h i koniec,w Trójmieście odległości między stacjami są tak krótkie że nie będzie znacząco szybciej się jechało bo to się po prostu nie kalkuluje

      • 0 0

  • 1 000 000 000 zł (2)

    Ile procent tych pieniędzy poszło do kieszeni urzędników?

    • 9 3

    • Torpol

      Torpol przebił statawkę ugodową dlatego jest liderem

      • 1 0

    • Podobno zwykle 30% jest gdzieś po drodze przejazdane

      • 0 0

  • Przejścia podziemne???!!!!! (1)

    W Europie już od dawna odchodzi się od wpuszczaniem ciągów pieszych pod ziemię, dlaczego robi się to u nas?? Samochody pod ziemie!
    Największy koszmar zrobili w Gdyni, te tunele są koszmarne, miejscami wychodzi się po prostu w mur. A jak uciekać z takiego długiego tunelu jak ktoś nas goni? :O

    • 10 2

    • przejścia podziemne

      • 0 0

  • BRAK SŁÓW BY KOMENTOWAĆ REMEONT TRASY GDAŃSK - WARSZAWA (1)

    to co się dzieje podczas remontu trasy do Warszawy przekracza wszelkie możliwe absurdy. W momencie rzeczywistego oddania linii do użytku będzie prawie 10 lat remontu tej trasy. Gdyby w tym tempie budowano linie po kolejowe po II WŚ, do dziś nie mielibyśmy połączeń do wielu miast. Dla mnie to absolutnie nienormalna sytuacja. Do tego propagnanda sukcesu PKP przyprawia o mdłości. Nie wiem czy smiać się czy płakać jak słyszę że będziemy w bliżej nieokreślonym i wielokrotnie przekładanym terminie szybciej jeździć do Warszawy, tyle że niewiele szybciej niż w latach 80-tych. Żenada. Już teraz część pociągów jeździ trasą przez Toruń. Dla mnie równie dobrze trasa może prowadzić przez Szczecin, żadna róznica. Podróż do Warszawy to koszmar, nie mówiąc o innych miastach. Do Poznania jeździ się równie tragicznie. Jednak kiedyś podobno będzie lepiej, jednak lata upływają a absurdy się pogłębiają.

    • 18 1

    • true...

      mieszkać w Gdańsku to jak w Krynicy, albo Jeleniej Dziurze. Gdziekolwiek się wydostać potrzeba dzień roboczy na dojazd.

      • 4 0

  • a kiedy obiecana "prywatyzacja" i sprzedaż PO remoncie dla Deutsche Bahn? (3)

    Miliard złotych to kupa polskiej kasy. Mam nadzieję, że niemieccy właściciele (lub francuscy) dobrze wykorzystają wyremontowana przez Polskę infrastrukturę kolejową.

    • 4 5

    • DB akurat wejdą do nas - zeby im polska patologia rozkładła co się da i zniszczyła (1)

      polska nein !!!!!

      • 1 1

      • za zniszczenia zapłacą podróżujący. POdwyżki wszak do czegoś służą...

        POpsułeś, zapłacisz...

        • 1 1

    • wolę Deutsche Bahn, Trenitalię czy RENFE

      nie ważne kto - ważne by w końcu ktoś zrobił porządek z PKP, bo to się dzieje to absolutny dramat.

      • 1 1

  • Kto za to zapłaci ? (6)

    Nie jezdze pocigami ( ostatnio jechalem moze z 10lat temu) i nie zycze sobie by ktos za moje pieniadze z podatkoo budował takie rzeczy ! Niech rzad nałoży akcyze (jak im vatu za mało) na bilety kolejowe i z akcyzy sobie te tory wybuduje !

    • 2 24

    • twoje to to co urodzisz w wc

      • 9 3

    • Zapłacisz za to (2)

      tak samo jak ja płacę za budowę autostrad, pomimo, że z wyboru nie mam samochodu.

      • 11 2

      • (1)

        Ok, ale kierowcy dodatkowo muszą do czasu do czasu odwiedzać "urząd skarbowy" chowający się sprytnie pod przykrywką stacji benzynowej.
        Dla odmiany do komunikacji zbiorowej się DOPŁACA z budżetu państwa.

        Dla wtórnych analfabetów: nie oceniam, czy to dobrze, czy źle, ale z pewnością bardzo niesprawiedliwie (choć paradoksalnie politycy sięgają coraz głębiej do naszych kieszeni pod przykrywką "sprawiedliwości społecznej")

        • 1 6

        • wlasnie dlatego powinni przywrocic podatek drogowy

          zeby tacy madrale nie uwazali, ze cos im sie "nalezy".
          Same koszty wypadkow asfaltowych to rocznie ok. 35mld zł. Zdaje sie dokladnie tyle wplywa z akcyzy. A kolej tez akcyzje placi.

          A koszty NFZu? Leczenia płuc ludzi co wdychaja kopcoluchy z Twojego przedluzenia wiadomej czesci ciala? A koszty tego, ze zagracasz chodniki i trawniki swoimi 4 kolkami?
          No tak, ale paniczowi jeszcze autostrade wybudowac, najlepiej darmowa.

          Siegnij po podrecznik ekonomii wpierw, z pozytkiem dla wszystkich .Zachecam.

          • 8 1

    • Jechałem... Nigdy więcej.

      • 3 0

    • 15% wład własny PLK
      85% bodajże fundusz spójności

      • 0 0

  • "Podróż na szczęście wtedy do stolicy z Trójmiasta nie powinna trwać dłużej niż siedem godzin." śmiech na sali, a nie 'na szczęście'.

    • 7 0

  • A ja się pytam PO co? Przez ostatnie 20 lat nie zbudowano nic KOMPLETNEGO z infrastruktury. 25 km autostrady? Remont 50 km torów? Jakiś mościk do nikąd?

    • 3 1

  • i miejmy nadzieję, że z tej bocznicy wyjedzie :))) (1)

    "Na bocznicy przy stacji kolejowej Sopot ruszyła największa inwestycja..."

    • 5 1

    • Impreza na bocznicy

      pewnie były przemówienia, pierwqsza łopata, oklaski, uściski dłoni... polska rzeczywistość :-)))

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane