• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła przebudowa torów dalekobieżych w Trójmieście za miliard złotych

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Ruszyły pierwsze prace torowe na linii dalekobieżnej w Trójmieście.



We wtorek ruszyła przebudowa torów dalekobieżnych w Trójmieście, za którą zapłaci miliard złotych spółka PKP PLK. Pierwsze utrudnienia w ruchu pociągów nastąpią już 1 czerwca.



Przebudowywana linia kolejowe E 65 relacji Gdynia - Warszawa. Przebudowywana linia kolejowe E 65 relacji Gdynia - Warszawa.
Na bocznicy przy stacji kolejowej Sopot zobacz na mapie Gdańska ruszyła największa inwestycja torowa na Pomorzu, obejmująca gruntowny remont linii dla pociągów dalekobieżnych. Przedsięwzięcie będzie prowadzone na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chyloni, który został podzielony dodatkowo z uwagi na organizację ruchu na Lokalne Centra Sterowania, tzw. LCS-y.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

Pierwsze utrudnienia pasażerowie napotkają już 1 czerwca tego roku. Zostanie wtedy na potrzeby przebudowy torowiska wprowadzony nowy rozkład jazdy pociągów (odbędzie się to w ramach ogólnopolskiej zmiany planu jazdy). Podróż na szczęście wtedy do stolicy z Trójmiasta nie powinna trwać dłużej niż siedem godzin. Kolejna zmiany w organizacji ruchu pociągów nastąpi 1 września.

Czy czas podróży - 2 godz. i 40 min. - z Trójmiasta do Warszawy zachęci pasażerów do jazdy pociągiem?

Gdy ruszyła przebudowa torów dalekobieżnych w Poznaniu przewoźnicy stracili niemal 40 proc. ruchu pasażerskiego. Podróżni wybrali inny środek lokomocji. Czy nie obawiacie się, że powielicie ten scenariusz w Trójmieście? - Owszem na czas przebudowy magistrali i utrudnień w ruchu kolejowym będzie zauważalny odpływ pasażerów, ale gdy linia będzie gotowa wiele osób zrezygnuje z podróży choćby samochodem i wsiądzie do pociągów, które pojadą w niespełna 3 godziny do stolicy - mówi Alina Giedryś Członek Zarządu PLK S.A. - Dyrektor ds. projektów unijnych.

Aktualnie, pomijając Trójmiasto, zaawansowane prace torowe trwają na LCS-ach: Tczew, Działdowo, Nasielsk i Ciechanów. Aby do Warszawy pojechać w 2 godziny i 43 minuty muszą być jeszcze zmodernizowane m.in. torowiska w ramach LCS Iława i LCS Malbork. Kiedy tam zobaczymy torowców? - Na tych odcinkach kolejowych trwa procedura przetargowa. Prawdopodobnie wykonawca zostanie wyłoniony w kwietniu tego roku - mówi Alina Giedryś.

Zdziwią się ci, którzy liczą, że zobaczą wagony na wzór woza Drzymały, zamieszkiwanych przez torowców. - Ze względu na długi okres prac wykonawcy będą wynajmować pokoje w hostelach i dawnych hotelach pracowniczych [m.in. w Gdyni Orłowie przyp. red.]. Tzw. betlejemki - wagony mieszkalne - pojawiają się w  miejscach, gdzie prace torowe trwają nie dłużej niż miesiąc - opowiada Leszek Lewiński - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Gdyby zestawić kolejowe przedsięwzięcie realizowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł można by zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wybudować trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony w Letnicy.

Na obszarze LCS Gdańsk o długości ok. 22 kilometrów miedzy Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwa, nakładem ok. 589,33 mln zł brutto, zostaną wykonane następujące prace budowlane:

Miejsca, w których pojawią się przejścia podziemne dla pieszych pod magistralą na gdańskiej Oruni. Miejsca, w których pojawią się przejścia podziemne dla pieszych pod magistralą na gdańskiej Oruni.
- zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 100 rozjazdów,
- modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 310 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 102 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 177 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 6 przepustów,
- budowa 5 i modernizacje 5 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
- modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.

Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej miedzy Gdańskiem Oliwa i Gdynia Chylonia, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:

- zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 75 szt. rozjazdów,
- modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 214 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 94 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 107 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 13 przepustów,
- budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacje 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
- modernizacja 1 przejazdu w poziomie

Opinie (120) 4 zablokowane

  • a co z zapowiadaną równoległą modernizacją trakcji SKM

    czy SKM dogadało się z PLK
    SKM udostępnia tory
    czy PLK w zamian zmodernizuje trakcje elektryczną SKM

    • 5 0

  • remonty OK jestem za. Nie mniej drażni mnie, że przy wzroście czasu trwania podróży ceny idą do góry... W ramach rekompensaty choćby w IC powinni zmontować internet za darmo dla pasażerów lub jakiś płatny barek zrobić (o ile prawo tego nie zabrania)...

    Znając życie po remoncie ceny biletów IC i tak pójdą w górę, bo przecież wcześniej jechało się 7h, a teraz 2h - więc jakość usługi wzrosła...

    • 4 1

  • szkoda, że nic nie zrobią z antymiejskim nasypem dzielącym Wrzeszcz

    no, ale może za 20 lat...

    • 2 0

  • 36 i pół kilometra (3)

    Wartość remontu tego krótkiego odcinka jest prawie identyczna jak wartość budowy stadionu i ECS-u razem wziętych. A to zaledwie 36,5 km...

    Koszt remontu SKM ok. 350 milionów - za kwotę tego przetargu można by kupić luksusowy tabor z indywidualnie podgrzewanymi/chłodzonymi siedzeniami i LEDowymi wyświetlaczami informacyjnymi, który mógłby jeźdźić co 4 minuty (bo tyle byłoby pociągów). A wyremontowane zostanie zaledwie 36,5 km...

    Już nie wspomnę o liczbie szkół, przedszkoli i basenów. A tu remont 36, km...

    • 3 3

    • (1)

      Nie, nie można by. Można by kupić 1/4 tego co da się zmodernizować i nie żaden lux tabor, tylko zwykłe PESY lub Newagi

      • 2 0

      • Jaka jest wartość NOWEGO wypasionego składu? Takiego ze wszystkimi bajerami?

        • 0 0

    • My jako główni konsultanci mamy

      po 20% od ogólnych kosztów..... Bareja i wszystko jasne

      • 0 0

  • Już za 4 lata;)

    • 1 0

  • cena biletu

    W innych rejonach polski na remontowanych odcinkach wprowadzono obnizoną cenę za przewóz PKP. Wiadmomo, że będą utrudnienia, ale cena biletu oczywiście bez zmian. Gdańsk jak widać niczego nie załatwił.

    • 0 0

  • PYTAM KIEDY do Warszawy można będzie pojechać w 2 godziny i 43 minuty?! (1)

    • 4 0

    • Jarek

      jak zbudują autostradę i nazbierasz na szybki samochód

      • 0 0

  • a co ze zmiana wys. torow gdzies tam ma jezdzic metropolitalna razem z skm

    • 0 0

  • Takie country

    Za "komuny" InterCity do Warszawy jechał ok. 3,5 godziny. Obecnie Express "pokonuje" te trasę w 6 godzin a już zbliża się kolejny rekord (7 godzin). Polska
    kraj nieograniczonego niczym absurdu.

    • 2 0

  • No to się powoli zbliżamy

    do rowerzysty. Dobry kolaż potrafi jechać pewnie ze 40km/h (o ile by dał radę na takim dystansie) dało by to 8 godzin jazdy do Warszawy a pociąg 7 godzin Rewelacja. Mamy niby XXI wiek a jest gorzej niż w połowie XX wieku. Za Gierka i przed wojną nawet parowozy jechały nie całe 3,5 godziny.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane