- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (167 opinii)
- 2 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (63 opinie)
- 5 Nocna komunikacja do poprawki (252 opinie)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle
Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy . W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.
W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.
Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii
Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.
Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.
Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.
Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat
Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Kolejne rozbiórki na dniach
W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.
W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.
Podobny los czeka sąsiedni obiekt , którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.
Miejsca
Opinie (73) 3 zablokowane
-
2016-02-18 13:17
ktoś tu Polskę na złom sprzedaje
- 0 0
-
2016-02-15 16:00
Tragedia
Tragedią jest to że zabytki zostają zniszczone bez pytania mieszkańców. To mieszkańcy powinni decydować. I tak znika powoli przy takiej gospodarce zabytki Gdańska. A można było by stworzyć miejsce specjalne dla takich zabytków ale po co, wszystkie tereny to kasa i nie Gdańsk ale kasa ważniejsza. To jest rozbiór Gdańska. A gdzie jest most zwodzony z Motławy stoi czy już opędzlowany..Co z terenem GEDANIA - kolebką Polskości w WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKA i wiele innych zabytków.
- 0 0
-
2016-02-12 13:26
... (1)
Czekam, kiedy rozbiorą Starówkę, w Gdańsku to jakiś obłęd niszczenia...wiem, że brud, kupa dziur w drogach i dziurawe chodniki ale to nasze miasto to historia...
- 0 1
-
2016-02-14 17:58
Poczytaj trochę o swoim Danzigu zanim zaczniesz używać słow typu "starówka":, czy "stare miasto"
To są tylko repliki. Sam nie wiem jak to nazwać, ale chyba Główne Miasto albo Śródmieście i jest 100 razy bardziej poprawne.
- 1 0
-
2016-02-10 16:57
Beka (2)
most w Gdańsku starszy od Gdyni
- 99 13
-
2016-02-14 17:50
beka chyba z 60-letniego Gdańska i z tego, że usuwa prawdziwe zabytki
ach te niemiaszki...
- 1 1
-
2016-02-10 17:48
Żeby tylko, a kościół Mariacki. ? :)
- 18 4
-
2016-02-10 16:17
(3)
Szkoda zabytku ale ... no cóż rozwój. Ale co z kładka dla pieszych i rowerów na moście kwantowym? czy nadal ten projekt istnieje? Poza tym nieźle foto HDR.
- 46 19
-
2016-02-14 17:03
tez
Wszystko będzie spokojnie wiem sam go montowalem z chłopakami w tamtym roku ten nowy i tez wszytko powinien mieć :)
- 1 0
-
2016-02-10 16:21
(1)
Sorry miało być na moście wantowym ... no dobre gotki hdr
- 10 3
-
2016-02-10 16:22
Tramwaj tak trzęsie że ....
- 5 4
-
2016-02-14 02:09
może...?
ja bym go sprawdził podreperował wymalował i oddał jakieś wsi w prezencie jako nie wiem kładke dla pieszych moze maja co innego w planach
- 0 0
-
2016-02-10 16:12
(4)
Szkoda . Powinni go przeniesc gdzies indziej zeby cieszyl oczy
- 82 77
-
2016-02-12 14:35
przydaś
Najlepiej do Twojego ogródka.
- 1 1
-
2016-02-10 17:26
(1)
Tak, najlepiej na zlomowiec.
- 5 9
-
2016-02-11 00:06
Ale na ten zlomowiec Drapol? W sumie to przy samym moście:)
- 2 2
-
2016-02-10 16:22
Z ciekawosci, kto powinien pokryc koszty - demontazu, montazu oraz wykupu wlasnosci od PKP?
Pytam serio. To bylyby konkretne koszty.
Przeciez nikt nie zabranial zrobic zbiorki wsrod chetnych ratowaniu mostu i zrobic to co piszesz. Mi sie podoba ta inicjatywa. Jednak niezbyt mialbym ochote za nia placic.- 20 5
-
2016-02-10 16:19
Żegnaj Staruszku (1)
Będzie nam Ciebie brakowało
- 86 16
-
2016-02-12 00:36
...
I te kładzenie masztu przed tym mostem...
- 1 1
-
2016-02-11 19:56
kawalek histori wlasnie padl;(
- 5 2
-
2016-02-11 15:03
Niemcy zbudowali, Polacy niszczą.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.