• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle

Maciej Naskręt
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.



Czy stary most nad Martwą Wisłą ma dla ciebie wartość sentymentalną?

Pod koniec grudnia 2015 r. zakończono prace przy budowie nowego kolejowego mostu nad Martwą Wisłą. Gdy wjechały na niego pociągi kursujące trasą Pruszcz Gdański - Port Północny, dni starego mostu były już policzone. Stał się on bezużyteczny dla kolejarzy.

W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.

Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii

Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.

Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.

Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.

Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat

Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.

Kolejne rozbiórki na dniach

W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.

W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.

Podobny los czeka sąsiedni obiekt zobacz na mapie Gdańska, którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.

  • Jedyne zdjęcie ukazujące otwarty most kolejowy na Przeróbce. Widać tam także budki dla obsługi mostu, po których dziś już nie ma śladu. Zostały zdemontowane w latach 90.
  • Na zdjęciu zlikwidowane w środę przęsło. Zdjęcie z 2013 r.
  • To jest już historyczne zdjęcie mostu obrotowego nad Martwą Wisłą.
  • Ślad po pocisku, który trafił w element konstrukcyjny mostu. Obiekt nienaruszony przetrwał dwie wojny światowe.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • ktoś tu Polskę na złom sprzedaje

    • 0 0

  • Tragedia

    Tragedią jest to że zabytki zostają zniszczone bez pytania mieszkańców. To mieszkańcy powinni decydować. I tak znika powoli przy takiej gospodarce zabytki Gdańska. A można było by stworzyć miejsce specjalne dla takich zabytków ale po co, wszystkie tereny to kasa i nie Gdańsk ale kasa ważniejsza. To jest rozbiór Gdańska. A gdzie jest most zwodzony z Motławy stoi czy już opędzlowany..Co z terenem GEDANIA - kolebką Polskości w WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKA i wiele innych zabytków.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

    ... (1)

    Czekam, kiedy rozbiorą Starówkę, w Gdańsku to jakiś obłęd niszczenia...wiem, że brud, kupa dziur w drogach i dziurawe chodniki ale to nasze miasto to historia...

    • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

      Poczytaj trochę o swoim Danzigu zanim zaczniesz używać słow typu "starówka":, czy "stare miasto"

      To są tylko repliki. Sam nie wiem jak to nazwać, ale chyba Główne Miasto albo Śródmieście i jest 100 razy bardziej poprawne.

      • 1 0

  • Beka (2)

    most w Gdańsku starszy od Gdyni

    • 99 13

    • beka chyba z 60-letniego Gdańska i z tego, że usuwa prawdziwe zabytki

      ach te niemiaszki...

      • 1 1

    • Żeby tylko, a kościół Mariacki. ? :)

      • 18 4

  • (3)

    Szkoda zabytku ale ... no cóż rozwój. Ale co z kładka dla pieszych i rowerów na moście kwantowym? czy nadal ten projekt istnieje? Poza tym nieźle foto HDR.

    • 46 19

    • tez

      Wszystko będzie spokojnie wiem sam go montowalem z chłopakami w tamtym roku ten nowy i tez wszytko powinien mieć :)

      • 1 0

    • (1)

      Sorry miało być na moście wantowym ... no dobre gotki hdr

      • 10 3

      • Tramwaj tak trzęsie że ....

        • 5 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

    może...?

    ja bym go sprawdził podreperował wymalował i oddał jakieś wsi w prezencie jako nie wiem kładke dla pieszych moze maja co innego w planach

    • 0 0

  • (4)

    Szkoda . Powinni go przeniesc gdzies indziej zeby cieszyl oczy

    • 82 77

    • przydaś

      Najlepiej do Twojego ogródka.

      • 1 1

    • (1)

      Tak, najlepiej na zlomowiec.

      • 5 9

      • Ale na ten zlomowiec Drapol? W sumie to przy samym moście:)

        • 2 2

    • Z ciekawosci, kto powinien pokryc koszty - demontazu, montazu oraz wykupu wlasnosci od PKP?

      Pytam serio. To bylyby konkretne koszty.

      Przeciez nikt nie zabranial zrobic zbiorki wsrod chetnych ratowaniu mostu i zrobic to co piszesz. Mi sie podoba ta inicjatywa. Jednak niezbyt mialbym ochote za nia placic.

      • 20 5

  • Żegnaj Staruszku (1)

    Będzie nam Ciebie brakowało

    • 86 16

    • ...

      I te kładzenie masztu przed tym mostem...

      • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozbiórka 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle

    kawalek histori wlasnie padl;(

    • 5 2

  • Niemcy zbudowali, Polacy niszczą.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane