- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (216 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (103 opinie)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (87 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (685 opinii)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (108 opinii)
- 6 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (57 opinii)
Ruszyły gdyńskie tramwaje wodne
W sobotę pierwszy kurs tramwaju wodnego z Gdyni do Jastarni. To jedyna linia, finansowana ze środków miejskiego samorządu, która będzie regularnie kursowała na półwysep. Gdańsk i Sopot definitywnie zakończyły dofinansowywanie połączeń, po tym, gdy kurek z pieniędzmi zakręcił także Urząd Marszałkowski.
Szczegółowy rozkład i cennik biletów wszystkich statków pływających z Trójmiasta na Półwysep Helski
Wyliczenia wskazują jasno - jednostkami z Gdyni pływają przede wszystkim Ci, którzy do Trójmiasta przyjeżdżają na urlop. 56 proc. pasażerów tramwaju w 2012 roku stanowiły osoby spoza Trójmiasta. Druga grupa to mieszkańcy Gdyni - 33 proc. oraz Sopotu (7 proc.) i Gdańska (4 proc.) Statki średnio zapełnione były ledwie w 30 proc., przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu. Kosztowało to 5 359 358,13 zł, a przychody z biletów to ledwie 2 502 431,20 zł. Resztę z budżetu dopłaciła Gdynia (2 207 050,93 zł), Jastarnia (419 876 zł) oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (230 tys. zł).
W tym roku model finansowania jest podobny. Wakacyjne kursowanie tramwaju będzie kosztowało ponad 2,8 mln zł. Szacunkowe przychody z biletów mają wynieść ponad 1,1 mln zł. Gdynia będzie musiała wyłożyć ok. 800 tys. zł, a reszta finansowania będzie leżała w gestii Jastarni (200 tys. zł) oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (650 tys. zł).
Do 1 września będą odbywały się trzy pary kursów na linii 530 Gdynia - Jastarnia - Gdynia. W stosunku do zeszłego roku nie uległy zmianie ceny biletów. Bilet normalny kosztuje 14 zł, bilet ulgowy 7 zł, a przewóz roweru 3 zł.
- To ósmy rok kursowania tramwaju wodnego na półwysep. Pionierski pomysł władz Gdyni znalazł szybko wielu naśladowców, pojawiła się konkurencja i nasz projekt osłabł finansowo. Wracamy jednak do początku, gdzie tylko my oferujemy rejsy przede wszystkim tanie. Takie było od początku założenie kursowania tramwaju - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W Gdyni nie ukrywają, że liczą na wzrost popularności tramwaju, zwłaszcza że rejsy na Hel z całego Trójmiasta oferowane przez Żeglugę Gdańską są dwukrotnie wyższe. 30 zł za bilet normalny, 18 zł za bilet ulgowy i 5 zł przewóz roweru - tak wygląda cennik.
- Z frekwencją może być różnie, ale jeśli będzie sprzyjała pogoda, a rejsy będą się cieszyły popularnością, to być może władze Helu ponownie zdecydują się, by znów dotować tramwaje kursujące do ich miasta. Na razie widać, że klienci są nimi zainteresowani - zaznacza Marcin Gromadzki.
Miejsca
Opinie (111) 9 zablokowanych
-
2013-06-29 11:29
W jedną stronę 30 zł
czy w dwie bo nigdy nie pływałem :-)
- 1 1
-
2013-06-29 11:48
Kiedys jeszcze mozna było płynąć wodolotem!! i wcale drogo niebyło (4)
dodatkowo zabierał rowery do Sopotu z Helu i powrotny!!Ale jak zawsze POlitycy maja kase na wszystko na luksusy na koszt podatnika dla siebie a to co jest dla mieszkańców to kasują bo mieszkańców i Turystów trzeba okradać!! Bilet na statek dodatkowo bilet na molo 7 zł jeszcze trochę i wprowadza bilety na monciak.Albo dopłaty do każdego piwa na monciaku po 2 zł
- 9 3
-
2013-06-29 13:51
Tak tak bo to wszystko wina rządu (1)
W Gdyni, Gdańsku i na Helu
Widać gówniarze już mają wakacje- 1 2
-
2013-06-29 22:36
gdy ja na monciaku donaty najmsaczniejsze w kraju jadłem ciebie gówniarzu jeszcze na swiecie niebyło
leming nie podniecaj sie bo ci wazelina wycieknie :)
- 1 0
-
2013-06-29 22:17
Wodolotem było drogo jak H! (1)
To były najdroższe statki, rodziny nie było stać, żwby płynąć razem. A na stateczek było...
- 0 2
-
2013-06-29 22:40
tak bo ty miałes H zamiast mózgu!!Skoro niebyło stac to dlaczego zawsze pełne cymbale były
Wodolotem to była atrakcja dodatkowa raz ze płynąłeś nim 15-20 minut atrakcja jak pływanie motorówka!
- 2 0
-
2013-06-29 11:52
Gdynia ma promy na Półwysep
a Gdańsk jeno pirata nożownika.
- 8 3
-
2013-06-29 11:57
Płyną z Gdyni na półwysep i tam wydają pieniądze (2)
A to interes robi Gdynia, dopłaca gdańskiej firmie i zwiększa obroty knajpiarzy w Helu i w Jastarni.
- 4 9
-
2013-06-29 22:44
leming ale ostatnie kilka lat to sie oplacało budyniowi i karnochowi?? (1)
leming na Helu wszystko jest cholernie drogie!!Dlatego opłaca się tam popłynąć nawet kilka razy a reszte spedzic czasu w trójmiescie,iu tak własnie robią ci turysci co tam plyna katamaranem
- 0 1
-
2013-06-30 01:00
żg
To nie jest gdańska firma tylko prywatna.
- 0 0
-
2013-06-29 13:52
Zapominasz, że wieczorem wracają, a z Półwyspu przyjeżdżają turyści
panie analityku
- 3 1
-
2013-06-29 17:02
Na Hel bym popłynął w tej cenie
Do Jastarni raczej się nie wybiorę
- 0 9
-
2013-06-29 17:12
we 2 osoby to już się robi drogo za bilety + rowery
4x14 + 4x6 = 80 zeta....... a jesc cos trzeba tez tam
(2 osoby, bilet podwojny dla kazdej, bo 14 zl to za 1 osobe w 1 strone, a wrocic trzeba)- 3 2
-
2013-06-29 17:24
Zacofany Gdansk
Tylko Gdansk jest taki zacofany nie ma to jak Gdynia i Pan Prezydent z prawdziwego zdarzenia!!!
- 5 5
-
2013-06-29 18:35
22 zł na Hel
Płynęłam z dziećmi na Hel w tym miesiącu. Bilety kosztowały 22 zł w jedną stronę, nie ma biletów ulgowych ani dla dzieci ani dla grup.
- 0 2
-
2013-06-29 18:55
Wszystko fajnie,
ale co ma wspolnego tramwaj - pojazd szynowy z promem wodnym? W dodatku transport organizowany jest przez gdynskiego przewoznika, ktory nie prowadzi komunikacji tramwajowej. Nie lepiej, jak juz musimy to dziwacznie nazwac, wolac na ten prom trolejbus wodny? A swoja droga nastepny krok w tyl w budowie, tak przez wszystkich teoretycznie pozadanej, komunikacji droga wodna. Pieniadze mozna trwonic na durackie projekty, a na co cos pozytecznego, zwiazanego organicznie z regionem juz nie starcza.
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.