• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły gdyńskie tramwaje wodne

Patryk Szczerba
29 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
W latach największej popularności rejsów, w trakcie sezonu letniego tramwajami pływało blisko 300 tys. osób. W latach największej popularności rejsów, w trakcie sezonu letniego tramwajami pływało blisko 300 tys. osób.

W sobotę pierwszy kurs tramwaju wodnego z Gdyni do Jastarni. To jedyna linia, finansowana ze środków miejskiego samorządu, która będzie regularnie kursowała na półwysep. Gdańsk i Sopot definitywnie zakończyły dofinansowywanie połączeń, po tym, gdy kurek z pieniędzmi zakręcił także Urząd Marszałkowski.



Skorzystasz w tym roku z rejsów tramwajem wodnym?

Do tej pory na półwysep można było popłynąć już w weekend majowy oraz w każdy weekend czerwca. Linia, choć niedochodowa, jest zdaniem gdyńskich urzędników atrakcją turystyczną. Innego zdania był Hel i samorząd województwa pomorskiego, które zaprzestały finansowania, tłumacząc, że gdyby tramwaj pełnił funkcję komunikacyjną, pieniądze być może by się na jego funkcjonowanie znalazły.

Szczegółowy rozkład i cennik biletów wszystkich statków pływających z Trójmiasta na Półwysep Helski

Wyliczenia wskazują jasno - jednostkami z Gdyni pływają przede wszystkim Ci, którzy do Trójmiasta przyjeżdżają na urlop. 56 proc. pasażerów tramwaju w 2012 roku stanowiły osoby spoza Trójmiasta. Druga grupa to mieszkańcy Gdyni - 33 proc. oraz Sopotu (7 proc.) i Gdańska (4 proc.) Statki średnio zapełnione były ledwie w 30 proc., przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu. Kosztowało to 5 359 358,13 zł, a przychody z biletów to ledwie 2 502 431,20 zł. Resztę z budżetu dopłaciła Gdynia (2 207 050,93 zł), Jastarnia (419 876 zł) oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (230 tys. zł).

W tym roku model finansowania jest podobny. Wakacyjne kursowanie tramwaju będzie kosztowało ponad 2,8 mln zł. Szacunkowe przychody z biletów mają wynieść ponad 1,1 mln zł. Gdynia będzie musiała wyłożyć ok. 800 tys. zł, a reszta finansowania będzie leżała w gestii Jastarni (200 tys. zł) oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (650 tys. zł).

Do 1 września będą odbywały się trzy pary kursów na linii 530 Gdynia - Jastarnia - Gdynia. W stosunku do zeszłego roku nie uległy zmianie ceny biletów. Bilet normalny kosztuje 14 zł, bilet ulgowy 7 zł, a przewóz roweru 3 zł.

- To ósmy rok kursowania tramwaju wodnego na półwysep. Pionierski pomysł władz Gdyni znalazł szybko wielu naśladowców, pojawiła się konkurencja i nasz projekt osłabł finansowo. Wracamy jednak do początku, gdzie tylko my oferujemy rejsy przede wszystkim tanie. Takie było od początku założenie kursowania tramwaju - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

W Gdyni nie ukrywają, że liczą na wzrost popularności tramwaju, zwłaszcza że rejsy na Hel z całego Trójmiasta oferowane przez Żeglugę Gdańską są dwukrotnie wyższe. 30 zł za bilet normalny, 18 zł za bilet ulgowy i 5 zł przewóz roweru - tak wygląda cennik.

- Z frekwencją może być różnie, ale jeśli będzie sprzyjała pogoda, a rejsy będą się cieszyły popularnością, to być może władze Helu ponownie zdecydują się, by znów dotować tramwaje kursujące do ich miasta. Na razie widać, że klienci są nimi zainteresowani - zaznacza Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (111) 9 zablokowanych

  • brawo (1)

    brawo gdynia brawo szczurek leb adamowicz kopie pod wisla zamiast zrobic cos dla gdanszczan musze z gdanska jezdzic do gdyni i na basen i zeby pojechac za dobra cena do jastarni

    • 2 3

    • dokladnie tez mnie to wkurza ze musze tak czesto do gdyni jechac bo sie wszystko oplaca nawet zkosztem przejazdu!Ale trace czas.

      ale co siedziwic skoro Budym ma wszytkich gdzies dba tylko o kolesiów partyjnych

      • 0 1

  • Może napiszcie coś o tych gdańskich, które non stop pływają puste i wszyscy za to płacimy.

    • 2 1

  • Przepraszam, ale jaki to "tramwaj wodny"?

    To są po prostu stateczki żeglugi przybrzeżnej kursujące między dwoma punktami. Takie promiki pasażerskie ewentualnie a nie żadne tramwaje.

    • 1 0

  • tramwaj wodny

    super

    • 0 0

  • ciągłe narzekania

    Ludzieeee! Ciągłe narzekania że jest,że nie ma, że drogo,że to,że tamto. Ja się cieszę,że jest. Zechcę to skorzystam, jak za drogo- pojadę rowerem. Na Hel nie pływam codziennie ,to stać mnie raz zapłacić cenę realną nawet z Gdańska (z rowerem i kobietą). Kogo nie stać na statek z Gdańska może podejść pół drogi i płynąć dopiero z Gdyni. Jest wolność wyboru-jest. A za darmo to nawet w mordę nie dają.

    • 0 0

  • 30 zł w jedną stronę?

    I dziwią się, że ludzie nie płyną. Cała rodzina w dwie strony, to już koszt jest duży.
    Jak by obniżyli trochę ceny, może więcej ludzi by płynęło i wtedy by zarobili.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane