• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • Jak zrobia to w przemyslany sposob

    to nie powinno wpłynąć na utrudnienie w ruchu pojazdów a pieszym, zwłaszcza mającym problemy z poruszaniem się po schodach jak osoby starsze, czy nie w pełni sprawne znacząco ułatwi życie.
    Jeśli mamy tuż obok przejście podziemne to naziemne powinno być dwuetapowe. Stasza osoba i tak miałaby problem zdążyć przejść na jednej zmianie świateł a zdrowa sprawna osoba powinna w takim wypadku wybrać przejście podziemne.

    • 8 24

  • A co ze Św. Przepustowością?

    Prof Dr Inż z Petrobudowy

    • 4 9

  • (1)

    Mam nieodparte wrażenie, że ten pomysł urodził się w głowach właścicieli Forum a ktoś z głupich urzędników podłapał ten projekt. Wszystkim ofiarom kolizji i wypadków śmiertelnych na tym przejściu doradzam pozew wobec gminy! Przejście podziemne jest o wiele bezpieczniejsze niż zwykła "zebra".

    • 52 16

    • CBA w GAiT

      To może czas by weszli do urzędu miasta bo coś tu śmierdzi wałkiem

      • 4 1

  • Kpina i marnotrawstwo...

    Ćwierć bańki za projekt kilku białych pasków...i światła co kilkanadziesiat metrów plus przejście podziemne...

    • 38 6

  • Do Inżyniera Ruchu

    Panie Tomaszu, zgadzam się z Panem. Na takiego kierowce jak Pan to przejście nie wpłynie, bo Pan zapewne tamtędy nie jeździ. A ja tak i po Waszych genialnych modernizacjach nigdy nie jest lepiej. Jakoś zazwyczaj odwrotnie niż zakładał plan. Obiecujecie synchronizację świateł, rozładowania korka, a w rzeczywistości wygłąda to tak, że korek rośnie, a synchronizacja jest, ale chyba z Księżycem. Żałuję, że na to idą pieniądze z moich podatków.

    • 62 12

  • Żyjemy w takim dziwnym mieście,

    gdzie wpływ gigantycznego molocha handlowego na ruch w ogóle nie jest poddawany poważnej dyskusji - natomiast, jak ktoś chce zrobić zebrę dla pieszych, to od razu korki i koniec świata.

    • 23 15

  • Dlaczego?

    Nie zrobili podziemnego przejścia wzorem na dworcu w Gdyni Głównej zperonu SKM. Po prostu bez schodów miało być.

    • 27 5

  • No cóż.

    A w jakim celu wyremontowano przejście podziemne?

    Jeszcze tylko kładka i będzie komplet.

    Brawo.

    • 113 13

  • Kasa, kasa i to wszystko wyjaśnia.

    • 52 13

  • lewaki robią swoje:)!

    • 66 31

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane