• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe 'tak' dla budowy połowy Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
19 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022. Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022.

W ciągu pięciu lat powstaną dwa z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej, o długości 42 km. Około roku 2022 połączą Gdynię z Bożympolem na drodze krajowej S6.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa połowy Trasy Kaszubskiej ma sens?

Ministerialni urzędnicy ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka w starostwie powiatowym w Wejherowie.

To oznacza, że na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6. Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 32 km.

- Poleciłem uruchomienie drugiego etapu dla dwóch z czterech zadań. Inwestycja odciąży istniejącą drogę krajową w tzw. małym trójmieście kaszubskim - mówił w piątek rano Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Dlaczego minister mówił o drugim etapie? Ponieważ od sierpnia 2016 r. trwa już przetarg na budowę wspomnianych dwóch odcinków (zadanie III i IV). W pierwszym etapie wybrano firmy, do których jeszcze w piątek (19 maja) wysłane zostaną zaproszenia do złożenia konkretnych ofert. To oznacza, że wykonawców 42 km nowej trasy możemy poznać jesienią tego roku.

Przypomnijmy, że inwestycja ma być realizowana w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że około roku potrwają prace w biurach projektowych, natomiast pierwsze maszyny budowlane pojawią się na placu budowy jesienią 2018 r. To z kolei oznacza, że droga powinna być gotowa ok. 2022 r.

Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy. Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy.
Co z pozostałymi odcinkami ekspresówki do Lęborka?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad unieważni teraz przetargi na zadanie I i II. By jednak dociągnąć ekspresówkę do miejscowości Bożepole, zostanie ogłoszony dodatkowy przetarg w trybie "projektuj i buduj" na 10-kilometrowy fragment ekspresówki od miejscowości Luzino do Bożegopola.

Ministerialni urzędnicy przekonują, że nie przekreślają szans na budowę pozostałych odcinków trasy z Bożegopola do Słupska.

- Teraz nie mamy pieniędzy w budżecie, by móc wybudować całą Trasę Kaszubską. Pozostaje jednak ona w naszych planach - mówi minister Szmyt.
Rząd bez zmian: mamy w planach Via Maris

Od kilku miesięcy można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. Via Maris, która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla Via Maris może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja Via Maris powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Ministerialni urzędnicy są jednak zainteresowani jej budową.

- Gdański oddział GDDKiA prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące warunków technicznych tej trasy z władzami Gdyni. Trwają też rozmowy nad zakresem finansowania jej budowy - podkreśla Szmit.
Okrojona Trasa Kaszubska

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce - unieważniony

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork - unieważniony

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstać mają tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga miałaby się łączyć z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem na tym odcinku ma być półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Opinie (250) 8 zablokowanych

  • znowu wizualizacje jak u Szczura

    budować!

    • 4 1

  • Gdańsk rozwijał się kosztem regionu

    Najwyższy czas to zmienić.

    • 6 7

  • OPAT OPAT OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty

    OPAT OPAT OPAT

    Buduja 71 lat OPAT i go dalej nie widac

    OPAT OPAT OPAT

    • 5 2

  • Przypominam, że według obietnic Donalda Tuska (1)

    Mieliśmy tą droga jeździć w 2013 r.

    • 10 3

    • W 2012!! Na euro!!!!

      Ty sklerozo!!!

      • 6 0

  • Drogi piękne to i więcej aut w miastach

    Przynajmniej już wiadomo skąd się biorą auta w mieście i powstają korki. Zamiast odbudowywać linie kolejowe to buduje się trasy szybkiego ruchu dla aut po to aby zapełniały one inne miasta

    • 1 0

  • (7)

    Pis szuka wyborcow.

    • 104 67

    • (2)

      Oj to ceny gruntów pójdą do góry, na razie nie sprzedaję.

      • 6 2

      • raczej w dół (1)

        bo trasa przechodzi przez wieś willową...

        • 2 1

        • village skądinąd:)

          • 2 0

    • hehe niech szukają gdzie indziej :)

      • 3 1

    • Więcej pokory na kolana psy. Montować spowalniacze gdzie się da nie łatać dziur, spowalniać ruch!! (2)

      To jest prawdziwy program. Marzą wam się płaskie i proste drogi grzesznicy? W piekle są takie. W katolickim kraju człowieka trzeba upokarzać zeby przypadkiem nie pomyślał że jest równy bogu. Dlatego priorytetem będą dziurawe, kręte i krzywe drogi i tabuny dzieciaków z zespołem dawna machające na poboczach do kierowców-amen.

      • 9 1

      • (1)

        Uciekłeś ze srebrzyska?

        • 5 8

        • Ja nie ale polskie elyty tak.

          jw

          • 7 0

  • Kompletny brak rzetelności artykułu

    Czy autor w ogóle orientuje się gdzie jest Bożepole, a gdzie Luzino???

    Czy autor wie ze Bozepole jest 15km od Lęborka a nie 32?

    Chaotyczny artykuł do bólu aż oczopląsu dostałem..

    Niemniej HURRA, że w końcu coś ruszy. Odcinek Chylonia - Gościcino to koszmar czerwonych świateł co 100m + korki latem.

    • 13 0

  • obwodnice, wiadukty, ulice (1)

    a kiedy sprowadza wrak?

    • 9 3

    • Cały czas sprowadzają milionami, powinni sprzedawać tylko nowe.

      • 3 1

  • Budować!

    Nareszcie coś dla regionu a nie tylko dla Gdańska.

    • 10 3

  • Jak zwykle PO-kłamcy (7)

    usiłują siać ferment. Teraz boli , że jednak będzie budowa .

    • 31 47

    • Przypominam, że najpierw pis zablokował budowę tej drogi poprzez niewydanie decyzji o finansowaniu. (3)

      A teraz "łaskawie" dał kasę na budowę ogryzka. Ciekaw jestem jak bardzo urósł dług publiczny po wprowadzeniu 500+.

      • 15 4

      • Zapytaj lepiej jaki był dług publiczny (2)

        w momencie kiedy Parada Oszustów przerąbała wybory. Gierek i jego zadłużanie to był mały pikuś w POrównaniu.

        • 3 10

        • puknij sie w łeb

          i sprawdz jaki dług publiczny jest teraz. Ciemnogród.

          • 8 2

        • To czemu PiS jeszcze bardziej zadłuża kraj?

          • 10 3

    • (2)

      To co boli to fakt, ze PO jak nie jest u wladzy to zyczy Polsce wszystkiego najgorszego i wyznaje zasade ze imgorzej tym lepiej fla nas. Przykladem jaskrawym bylo donoszenie do brukseli i uprawianie wewnetrznej polityki na forummiedzynarodowym kosztem Polski.

      • 9 17

      • chciałem ci przypomnieć, że PiS też donosiło na Polskę do Brukseli, fakt, że jej przewodniczącym nie był Tusk, a PiS było w opozycji.

        (jak Kali ukraść - dobrze; jak Kalemu kradną - źle)

        • 14 5

      • Właśnie wtedy 500+ było be, bo niby nie ma na to kasy i zadłuży nasze państwo, a teraz obiecują, że jak wygrają to dadzą 500 na każde dziecko i dla finansów państwa to będzie ok.

        • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane