• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Cuda, cuda, cuda

    ogłaszają

    • 6 0

  • SKM wpisac do rejestru zabytków architektury i techniki (1)

    To jest nasz ekstremalna atrakcja turystyczna.

    • 9 0

    • na liste unesco

      • 4 0

  • drzwi (3)

    Po co one w ogóle? Czujniki-srujniki, guziki-sruziki... Żadne znane mi metro nie ma drzwi i przedziałów, te drzwi to jakaś fiksacja związkowa kolejarzy, tylko po to by mogli se zrobić kanciapę dla samych swoich na początku składu, palić w niej papierochy i wozić znajomych. A koszt tej fanaberii idzie w miliony.

    • 8 1

    • zgadzam się:) (1)

      ostatnio kupowałem bilet w nowym składzie i jak otworzyłem drzwi, bo po pukaniu nikt nie odpowiadał powitała mnie ściana dymu :]

      • 7 0

      • bez klamek

        To sukces, że jakoś otworzyłeś. Niekiedy maja klamkę tylko od wewnątrz. I wejdź tam z wózkiem z dzieckiem, albo z rowerem... sama, do tych ludożerców... Spróbuj je otworzyć jedna ręka, drugą trzymając wózek, rower, bagaż. Brrr....

        • 2 0

    • tu jest mowa o drzwiach...

      ...miedzy wagonami. A nie do przedziałów służbowych.

      • 0 0

  • Polska zasługuje na cud! (1)

    musicie tylko na nas zagłosować.

    • 4 0

    • tak slonce ty nasze

      • 0 0

  • Na kolei

    po koleji.

    • 2 1

  • Porażka - pojeździłem sobie ostatnio trochę metrem w Wa-wie - bajka - prawie jak w Wiedniu w 1991...

    Niestety w 3city czas jakby się zatrzymał - trzem "królom" od 13 lat brakuje bodźców do działania...a cała kolej jest sukcesywnie doprowadzana do upadku...why?

    • 6 0

  • To wszystko nic przy tym peronie ze zdjecia.

    Ludwik 16 czekał pod tą wiatką na swój pociąg.

    • 5 1

  • TO TO NIC ! ZOBACZYCIE JAK PO EURO ZACZNIE SIE TO WSZYSTKO ROZPADAC A WINNYCH NIE BEDZIE !

    W Sopocie juz sie wszystko rozlatuje, kostka wypada ,rynny pogiete , i nie lepiej gdzie indziej ! To juz sie zaczyna rozlatywac tylko ze teraz jeszcze ktos to łata ale po Euro nikogo juz to nie bedzie interesowac.... Wysla co jakis czas Jozka w waciaku zeby niedopalki pozbieral i dalej bedzie jak bylo .... A PREZES SOBIE DO KOCHANKI ZADZWONI I POJEDZIE DO NIEJ LEKSUSEM BO PRZECIEZ KOLEJKA SKM TAKI KROL NIE JEZDZI ! I POWITA GO KOCHANKA W FUTRZE Z LISOW CO ZAKUPIONE ZOSTALO ZA SZMAL ZAGINIONY PRZY NP> MODERNIZACJI !!!! HAAAAA

    • 6 0

  • a może kupić nowe (4)

    wydaje ni się że lepiej byłoby kupić nowe składy jak w skm w Warszawie a nie inwestować w trupy!!!!! 5 nowych a nie 21 starych klekotów!!!!!! z tego co się wiem można uzyskać środki z funduszu europejskiego ale w trójmieście nikomu się nie chce sukcesywnie wymieniać taboru jak w Warszawie klamoty są wizytówką skm i nic tego nie zmieni!!!!!!!

    • 9 1

    • za przykład poszły Dartmundy (1)

      a Urząd MArszałkowski boi się podjąć śmiałe decyzje razem z SKM

      • 1 1

      • Dortmun to bardzo dobra niemiecka konstrukcja, warta modernizacji

        a ten obecny badziew na SKM to pierwszym porannym kursem na złom powinni wysłać

        • 1 2

    • jak owsiak zbierze to beda

      • 0 0

    • Świetny pomysł.

      5 nowych za 20 zmodernizowanych. Ponieważ już teraz jest tłok, to po czterokrotnym zmniejszeniu parku maszyn ta sama liczba pasażerów zapewne rozsadzi te nowe wagony od srodka.

      • 2 0

  • No to teraz mogą obniżyć ceny biletów i przestać modernizować składy - wnętrze typu metro to prawdziwy koszmar.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane