- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (182 opinie)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (111 opinii)
- 3 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (46 opinii)
- 4 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (107 opinii)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
- 6 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (42 opinie)
SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012
Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.
Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.
- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .
To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.
- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.
Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.
Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.
Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.
Miejsca
Opinie (269) ponad 10 zablokowanych
-
2012-01-03 11:16
A kiedy SKM ma zamiar zakupić nowe fabryczne składy? (3)
- 10 0
-
2012-01-03 11:38
Nigdy
Po co przecież jeżdżą
- 2 0
-
2012-01-03 11:28
jak niemcy odzyskają swoje miasto danzig
- 3 2
-
2012-01-03 11:17
jak pan owsiak zbierze
- 4 1
-
2012-01-03 11:37
Przyjadą francuzi niemcy ...
Przyjedzie francuz, niemiec z dzieckiem, stanie na peronie, podjedzie SKM i ... ''popatrz synku tatuś jeździł takimi do babci na wieś jak był w twoim wieku''
- 4 1
-
2012-01-03 11:28
Tylko niech nie zapomną o pomostach łaczacych pociąg z peronem.
- 6 0
-
2012-01-03 11:27
a to szok!!! ahahahaa
- 2 0
-
2012-01-03 10:51
SKM wpisac do rejestru zabytków architektury i techniki (1)
To jest nasz ekstremalna atrakcja turystyczna.
- 9 0
-
2012-01-03 11:14
na liste unesco
- 4 0
-
2012-01-03 10:38
żenada skm, kto tym rządzi? (1)
będzie obciach jakich mało
- 6 0
-
2012-01-03 11:13
ja
.. to ja sie pytam Kto?
- 0 0
-
2012-01-03 11:13
No to teraz mogą obniżyć ceny biletów i przestać modernizować składy - wnętrze typu metro to prawdziwy koszmar.
- 6 0
-
2012-01-03 10:28
Przykro mi... (4)
...ale zawsze ze śmiechu mnie skręca, gdy słyszę "Gdańsk Żabianka" i zupełnie innym głosem "AWFiS". Taki problem nagrać te kilkanaście nazw jeszcze raz porządnie, gdy następują zmiany? Wszędzie prowizorka...
- 12 0
-
2012-01-03 11:09
Masz racje
SKM powinien żądać za reklamę Uniwerku, AWFiS,.. I by miał wkład własny na ten projekt modernizacyjny w ub. r.
Tak to mi wygląda na jakiś przekręt i ciche dogadanie się, i b. dziwię się, że tą - podejrzewam korupcją nie zainteresowało się ABW lub CBŚ?- 4 0
-
2012-01-03 10:32
(2)
bo SKM to od 30 lat jedna wielka prowizorka
- 6 1
-
2012-01-03 10:40
od 10-sciu pubusiu (1)
kiedy to upadla
- 1 0
-
2012-01-03 10:43
no może od 10 - 20 lat prawie nie robi różnicy
- 2 0
-
2012-01-03 11:04
TO TO NIC ! ZOBACZYCIE JAK PO EURO ZACZNIE SIE TO WSZYSTKO ROZPADAC A WINNYCH NIE BEDZIE !
W Sopocie juz sie wszystko rozlatuje, kostka wypada ,rynny pogiete , i nie lepiej gdzie indziej ! To juz sie zaczyna rozlatywac tylko ze teraz jeszcze ktos to łata ale po Euro nikogo juz to nie bedzie interesowac.... Wysla co jakis czas Jozka w waciaku zeby niedopalki pozbieral i dalej bedzie jak bylo .... A PREZES SOBIE DO KOCHANKI ZADZWONI I POJEDZIE DO NIEJ LEKSUSEM BO PRZECIEZ KOLEJKA SKM TAKI KROL NIE JEZDZI ! I POWITA GO KOCHANKA W FUTRZE Z LISOW CO ZAKUPIONE ZOSTALO ZA SZMAL ZAGINIONY PRZY NP> MODERNIZACJI !!!! HAAAAA
- 6 0
-
2012-01-03 11:00
To wszystko nic przy tym peronie ze zdjecia.
Ludwik 16 czekał pod tą wiatką na swój pociąg.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.