• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ce stuknęła sześćdziesiątka!

Katarzyna Moritz
2 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu. 2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu.

2 stycznia 1952 roku dokładnie o godzinie 11 z Gdańska Głównego do Sopotu ruszył pierwszy pociąg kolei miejskiej. "Dzieło, którego wielkość określić mogą tylko cyfry - 216 tys. m. sześc. ziemi, 15 tys. m kw. peronów, 11 tys. m sześc. betonu i ponad 35 km torów - zostało wykonane" - donosiło w klimacie PRL "Życie Warszawy".



31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa. 31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa.
Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969. Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969.
Tabor SKM. Tabor SKM.

Często podróżujesz SKM?

Widok żółto - niebieskiego pociągu mknącego przez Trójmiasto wydaje się tak oczywisty, że zupełnie nam spowszedniał. Powstanie 60 lat temu SKM dało nam jednak nie tylko naziemne metro, którego do tej pory zazdrości nam wiele aglomeracji w Polsce.

"Zauważmy, że termin Trójmiasto(...) zrodził się dla aglomeracji gdańskiej niemal równocześnie (rzecz sprawdzałem u autorytetów) z uruchomieniem kolejki elektrycznej w latach pięćdziesiątych" - pisał w latach 70. tygodnik "Czas". "Kto wie, czy ów kolejarski trud nie sprawi, że w przyszłości Gdańskiem, Gdynią i Sopotem zarządzać będzie jeden prezydent i jedna rada miejska..." - wtórował mu "Głos Wybrzeża".

Zanim jednak 60 lat temu ruszyło pierwsze po II wojnie światowej połączenie Gdańska z Sopotem, pojawiły się podwaliny pod przyszłą SKM. Kolej żelazna dotarła do Gdańska w dniu 19 lipca roku 1852. Do I wojny światowej na trasach biegnących z Gdańska do kurortu Sopot i do Nowego Portu kursowało nawet kilkanaście par pociągów dziennie. W 1895 roku było to 20 pociągów, a już w 1907 roku - 90.

Dlatego już w 1912 roku rozpoczęto budowę osobnych torów położonych wzdłuż linii kolejowej Gdańsk - Wejherowo, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego na odcinku Gdańsk Główny - Sopot. Prace przerwał wybuch I wojny światowej, a ambitna inwestycja sfinalizowana została dopiero w latach 50.

Druga wojna światowa przyniosła ogromne zniszczenia, a także likwidację granic dzielących obecne Trójmiasto. Już 29 maja 1947 roku minister komunikacji powierzył prof. Politechniki Warszawskiej i zarazem pionierowi elektryfikacji PKP, Romanowi Podoskiemu opracowanie wstępnego projektu elektryfikacji od Pruszcza Gdańskiego do Wejherowa. W 1950 roku gdański wydział warszawskiego Biura Elektryfikacji Kolei ściągnął do pracy specjalistów z całego kraju oraz koordynował pracę ekipy inżynierów z Wielkiej Brytanii - przedstawicieli dostawcy wyposażenia elektrycznego linii. Do budowy nasypów, torowiska, sieci trakcyjnej i 14 nowych peronów zatrudniono brygady pracy Służby Polsce. Najpierw 4 marca 1951 roku, jako pierwszą do ruchu oddano lokalną linię Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port.

"Na tydzień przed uruchomieniem odcinka linii do Sopotu zbyt mocno naciągnięto nadziemne przewody, w efekcie czego "poszły" fundamenty pod słupami trakcyjnymi. (...) Na tym kłopoty się nie skończyły. Ledwo naprawiono sieć i wyruszył pierwszy próbny pociąg, zupełnie nieoczekiwanie zabrakło prądu. Spowodowało to dodatkowo spalenie urządzeń zabezpieczających. Błyskawiczna analiza sytuacji, kontrola całej sieci i obiektów zasilających - wszystko w porządku! Telefony, gońcy, no i okazało się że to, również nieoczekiwane, kłopoty zakładu energetycznego. Po godzinie prąd był, a na wymianę spalonych elementów pozostały zaledwie dwie godziny..." - opisywał emocje związane z uruchomieniem połączenia "Głos Wybrzeża".

2 stycznia 1952 roku otworzono dla ruchu jedynie dwa tory do stacji Wrzeszcz i jeden (bliższy torów dalekobieżnych) na dalszej drodze do Sopotu. Drugi tor do Sopotu oddano do użytku 22 czerwca 1952 roku. Wtedy też częstotliwość ruchu pociągów mogła wzrosnąć do 10 minut.

60 lat temu tabor SKM stanowiło, otrzymane w ramach reparacji wojennych, m.in. 189 wagonów berlińskiej kolei miejskiej (Berliner S-Bahn), należących do trzech serii: ET165, ET166 i ET167. U nas pociągi szybko zyskały własną nazwę: Modraki.

Szybko się okazało, że pociągi jeździły przeludnione. Widok wiszących w drzwiach lub jeżdżących na dachu pociągów pasażerów wcale nie należał do rzadkości. Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, w 1959 roku kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.

Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie, zaś dzienne przekraczały nawet liczbę 300 tys. (obecnie SKM przewozi 38 mln pasażerów rocznie). Z tego powodu w końcu po latach postanowiono wymienić poniemiecki tabor i zmienić zasilanie z 800 V na 3000 V. Stare wagony ostatecznie wycofano 19 grudnia 1976.

Kalendarium dalszej budowy linii:
22 lipca 1953 r. otwarto oba tory do stacji Gdynia Orłowo i jeden do Gdyni Gł. Osobowa;
01 maja 1954 r. ruch po obu torach prowadzono już do Gdyni Gł. Osobowa;
od 15 stycznia 1956 r. pociągi dojeżdżały do stacji Gdynia Chylonia;
31 grudnia 1957 r. pociągi elektryczne dotarły pierwszy raz do Wejherowa.


W artykule wykorzystałam informacje zawarte w najnowszej publikacji wydanej z okazji zarówno 60 rocznicy powstania SKM i 10 rocznicy utworzenia spółki PKP SKM w Trójmieście pt. "Z dziejów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście", pod redakcją Bartłomieja Buczka, członka zarządu oraz dyrektora ds. przewozów w SKM. A także z informacji ze strony internetowej SKM.

Miejsca

Opinie (334) 5 zablokowanych

  • Najlepsze jajca są z tego, że ostatnio z kumplem sie dowiedzieliśmy że (1)

    w nowych kolejkach skm jest na końcu specjalne stanowisko dla kierownika SOK i dla KOMENDANTA GŁÓWNEGO SOK hehehe masakra co urzędasy wymyślili a powiedział nam to konduktor skm do słupska :d

    • 3 0

    • tak oni maja na wszystko stanowiska

      dostosowuja sie do rozbudowy administracji w wykonaniu farbowanych liberalow w rzadzie.

      • 2 1

  • TEST WIEDZY o SKM (5)

    1. Kto umie odpowiedziec jak wygladaly pierwsze automaty w skmce? jakie wydawaly bilety i ile kosztowal podstawowy bilet?

    2. Kto jest wlascicielem majatku SKM-ki?

    3. jakiej linii skm (podac trase) pozbawil obecny zarzad mieszkancow trojmiasta?

    4. Czy spolka SKM-ka jest wlascicielem torow po jakich jezdzi?

    5. W ktorym roku SKM-ka wiozla ludzi na rzez milicji i wojska i na jakiej stacji to bylo?

    6. Ktore perony i stacje skm-ki powstaly najpozniej?

    • 6 1

    • głowa Cię nie boli ?? (1)

      • 1 5

      • odpowiadaj lub wypadaj

        • 2 0

    • 1 nagroda jest przejazd (1)

      z grupa rekonstrucyjna stoczniowcow pijacych piwo i klnacych jak leci. Nagroda druga to przejazd z grupa rekonstrucyjna kibicow. w programie darcie dermy z sedzen oraz przymusowa wysiadka na trawke pod eksorta grupy rekonstrukcyjnej milicji.

      • 1 0

      • albo z kibicami

        nagrodą może być weekendowa przejażdzka kibiców Lechi na mecz do Słupska, albo Arki do Rumi/Redy :)

        • 1 0

    • pytanie dodatkowe dla najlepszych

      Wymien trzech kierownikow zakladu szybkiej koleji miejskiej?
      Ktory z nich nie zyje i dlaczego?

      • 1 0

  • dobre zdjęcia (1)

    kurcze to kiedyś się okna otwierały?

    najlepsze jest nocne połączenie z Redy/Wejherowa do Trójmiasta :) Pociąg o 23.50 a następny o 2.50 :)

    ale nie martwcie się w końcu na EURO będą nowe składy :) hehehe

    • 5 1

    • kiedy bylo co ogladac to kazdy sie wychylal

      teraz jezdzi pokolenie kalekow co gapia sie tylko w ekran radiotelefonow i napromieniowuja sobie twarze :)

      • 2 1

  • "Mknący pociąg przez Trójmiasto" :D

    Bardzo zabawne. Można jeszcze dodać zabawne epitety typu: "regularnie", "punktualnie", "szybko". Ciekawe, czy po zakończeniu inwestycji drogowych w Gdańsku, SKM utrzyma liczbę pasażerów na wyższym poziomie...

    • 6 0

  • Jedyne co sie rozwija to ceny (1)

    kiedys mogles jechac za polowe tego co teraz.

    • 5 0

    • jedyne co sie rozwija to cena

      Kiedyś benzyna kosztowała 5zeta i to przed denominacją.

      • 0 0

  • SKM na świecie i w Trójmieście

    Wszędzie na świecie w rozwiniętych państwach SKM jest czyste i funkcjonalne dla pasażerów a tym bardziej w dobie wielkich korków uliczntch SKM dodatkowo się szybko rozwija jak również jest dochodowa.
    W Polsce jak zwykle wszystko przynosi straty jest porażająco brudna śmierdząca syfiasta orza zgnita.
    W Polsce rano na trase wyjeżdżają umazane a nie umyte w środku wagony a na zewnątrz myje je tyko wiatr i deszcz - nie dowiary że wszystko okrutnie brudne w dobie wspaniałych detergentów i świetnych środków myjących.
    Co ciekawe to zimą na podłodze wagonów jest pełno błota - tj mieszaniny pseudo piachu i pseudo soli co powoduje dodatkowe gnicie taboru SKM.
    Zimą na peronach jest pełno błota i pełno brudnego porażjącego śniegu.
    Tu wszystko gnije i pasażerowie jeżdżą w tej zgniliżnie i smrodzie - natomiast na świecie jest pachnąco i świeżo aż przyjemnie wejsć do takiego wagony SKM i podróżować do pracy.
    Tak się dzieje bo w Polsce jest brak kultury technicznej i ekonomicznej oraz medycznej, tu ludzie jeszcze nie nauczyli sie liczyć pieniędzy technicznych ekonomicznych i zdrowotnych dlatego zimą Polacy od tego syfu chorują i są na zwolnieniach ( zgnite perony, zgnite wagony oraz zgnite buty - to robi ten syf i błoto co zimą tylko w Polsce sypią na drogi.

    • 6 1

  • SKM obciach trójmiasta

    SKM obciach Trójmiasta

    Minister Grabarczyk ocalił posadę. Premier z Sopotu stwierdził, że zarzuty wobec niego były bezzasadne. Jest to szczególnie zabawne, gdy podróżuje się Szybką Koleją Miejską w Trójmieście. W tej chwili to najbardziej zaniedbana, niedoinwestowana i obciachowa kolej w Polsce.

    Od ponad 20 lat nie zakupiono ani jednego wagonu, zmodernizowano jedynie kilka starych składów EN57. Pozostałe zestawy EN57 pamiętają jeszcze wydarzenia na Wybrzeżu w grudniu 1970, a nawet jeżeli są młodsze to i tak ich stan ociera się o śmierć techniczną.

    Normą jest, że co najmniej raz w tygodniu ulega uszkodzeniu trakcja elektryczna na trasie pomiędzy Gdańskiem i Wejherowem.

    Średnia prędkość Szybkiej Kolei to ok. 35km/h

    Od kilku lat z niemałym trudem modernizuje się perony na przystankach SKM, ale polega to na odnowieniu infrastruktury, która została wybudowana przez Niemców przed wojną, lub w latach 50. lub 60. XXw i nie przystaje już do standardów podróży 50 lat później. Mam tu na myśli ruchome schody, windy, brak innych barier architektonicznych, oświetlenie, zadaszenie, dodatkowe usługi jak automaty z biletami, kioski z gazetami, kawiarnie, etc. Co prawda gdzieniegdzie perony są oświetlone i można natknąć się na gazety, albo na biletomat, ale rzadko wszystko to działa jak powinno. Nie ma co wspominać o takich luksusach, jak zadaszone parkingi Park&Ride, czy choćby równe i odśnieżone teraz chodniki prowadzące do i ze stacji.

    Poza tym te remonty kosztują. Np. odnowienie peronu na stacji Sopot Wyścigi - z punktu widzenia inwestycji budowlanej to po prostu podwyższona rampa z oświetleniem i wiatą, kosztowało 7,7mln zł i trwało 10miesięcy.

    Większe koszty związane były z modernizacją peronów na stacjach Gdynia Gł, Gdańsk Oliwa czy Sopot. Wszystko robione tandentnymi materiałami, złej jakości i brzydko. Przykładowo brukowa kostka retro w Sopocie jest położona tak fatalnie, że butem można ją sobie wygrzebać... Taka fuszerka jest na pozostałych "inwestycjach SKM". Najbardziej żenujące są elektroniczne tablice informacyjne, które albo nie działają, albo koszmarnie się mylą, a ich cechą wspólną jest brzydota i nieczytelność..

    No i najlepsze na koniec - ostatnia zmiana rozkładu SKM z grudnia 2010 polegała na tym, że spółka zmniejszyła częstotliwość kursowania swoich pociągów z 8min do 15min w ciągu dnia. Oznacza to, że kolejki są zatłoczone i nabite tak, że często nie można do nich wsiąść. Tymczasem rzecznik SKM beztrosko oświadczył, że mniej pociągów pozwoli na wykazanie zysku operacyjnego w roku 2011. Wynika z tego, że SKM zarabia wyłącznie wtedy, gdy nie jeździ w ogóle, lub gdy zapakuje podróżnych ponad normę.

    SKM w Trójmieście, tam gdzie mieszka Premier, dla którego kolej jest priorytetem, jest doskonałym przykładem zarządzania i jakości jakie przedstawia sobą nie tylko kolej, ale cała IIIRP...

    • 17 0

  • SKM = Monopolista (2)

    zmuszanie ludzi do akceptowania kolejnych podwyzek cen. A kto normalny bedzie placil dziennie 20 zl na sam skm-ke. Musialbym pracowac glownie na przejazdy i oplaty.

    • 7 0

    • Gdyby jakiś bus jeździł z Gdańska do Gdyni, jeździłbym autobusem, a nie SKMką, byłoby taniej. (1)

      • 3 0

      • moze wroci taki stan

        bo brak inwestycji w kapitalizmie pogrzebie pewnie takze dawne inwestycje w skm

        • 0 0

  • Widoki z okien SKM (6)

    Widoki z okien SKM są takie same brudne i nieświeże jak w środku wagonów tej brudnej SKM - a pasażer płaci za bilet.
    Wstyd jest pokazać taki syf gością którzy przyjadą na mistrzostwa europy

    • 4 1

    • eee tam

      wstyd to patrzec na ludzi ktorzy nie wiedza co to prywatnosc i nigdy nie wylaczaja komorki.

      • 0 2

    • ale wy bronicie tego brudu i syfu (3)

      jesień teraz odsłoniła w całej krasie ten syf i brud na całej trasie od gdyni do gdańska

      • 4 0

      • ja nie bronie (2)

        dla mnie to banda uwlaszczonych na publicznym kapitale kolesi.

        • 4 0

        • jak wam dobrze z tym brudem - dlaczego ? (1)

          • 1 1

          • mi lepiej bo od czasu zakonczenia szkoly ktora miescila sie na trasie skm-ki

            nie musze jezdzic tym dzidaostwem. Kiedys raz wsiadlem i zaskoczenie. Myslalem ze nie moze byc juz gorzej nic wtedy. Ale to co zobaczylem wyrwalo mi oczy i nos.

            • 2 1

    • syf syfem, ale co ma SKM z tym zrobić, przecież oni tych baraków i składów złomu tam nie wybudowali?

      • 1 0

  • 60 i wystarczy

    zamknac ten monpolistyczny relikt przeszlosci. Przerobic na muzem i zostawic tylko linie jak turystyczną promujaca historie miasta

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane