• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • (5)

    Tabor aglomeracyjny? A kiedy normalne składy miejskie ze zwielokrotnioną liczbą drzwi oraz większą ilością miejsca do przewozu ludzi w godzinach szczytu?
    jest w ogóle jakaś wizja rozwoju czy kupujemy ot tak by coś jeździło?
    żeby ludzie przesiedli się na skm muszą składy jeździć co 5 min w szczycie i duuużo częściej poza szyczytem z odpowiednim taborem.
    pozdrawiam

    • 131 2

    • Ilość drzwi jest ok. (2)

      Wystarczyloby żeby byly szersze bo teraz większość wysiada gęsiego zamiast parami. Do tego wsiadajacy blokują wysiadajacym drogę pchajac sie do drzwi.

      • 2 2

      • (1)

        Niestety ilość drzwi nie jest wystarczająca - tu potrzebne są składy jak w berlińskiej S-Bahn, ponadto bez stopni i "nierozwiązywalnego problemu" dziury między podłogą / stopniami i peronem.
        Tymczasem SKM znów chce mieć składy "do wszystkiego"

        • 2 0

        • Liczba drzwi jest Ok

          Tylko gorzej z podróżnymi. Codziennie widzę jak po obu stronach drzwi, niezależnie od tego jak dużo jest wolnego w środku, musi zawsze stać dwóch cześków blokując przejście. I zamiast dwóch pasażerów z trudem jeden przeciska się przez drzwi.

          • 1 1

    • kupują to za co głuszek i reszta bandy dostali prezenty

      • 0 0

    • Nie ma żadnej wizji. Jest mnóstwo społeczek i zabytkowe 40 letnie pociągi regionalne. Trasy na 160-200km a pociągów brak.

      Nasz urząd Marszałkowski w porównaniu np. Z Urzędem Marszałkowskim woj Wielkopolskiego wygląda bardzo źle...
      Tam reanimuje się nowe trasy, powołuje kolej wojewódzka, odbiera strategie na lata i przede wszystkim kupuje się pociągi.

      Woj.zachodnio Pomorskie wymienili już wszystkie pociągi a nasze urzędasy.... Śpią...

      Potrzebne są dogłębne zwolnienia w UM woj Pomorskiego

      • 15 3

  • Tylko trzymajcie KODziarzy (6)

    z dala od tej dotacji... "wyparuje" wszystko!!

    • 44 78

    • (1)

      Nie jestem za PiSem bo to liderzy niżu społecznego a nie ludzi wykształconych ale faktycznie PO zaniedbalo kolej regionalna.

      Przewozy regionalne nie mają żadnego nowego pociągu. To w skali kraju coś niesamowitego.

      Pociagi do Tczewa są tak przepełnione.. Uganda Uganda Uganda.

      Zwolnic ludzi z Urzędu Marszałkowskiego!!

      • 3 2

      • Niestety ale zaniedbała PO kolej regionalna przez nic nie robienie.

        Teraz to się chyba nazywa Polregio. A mogli dogadać się z przewoźnikiem. My dajemy wam umowę na 10lat a wy kupujecie nowe jednostki..

        • 0 0

    • zzz

      do tego kretyna od kod - zabrakło tabletek i jad ci się wylał z gęby , zwiększ dawkę bo się w tym zaplujesz

      • 1 0

    • A jeśli już gdzieś wyparowują pieniądze

      to dzieje się to na pewno w skokach i u tego,jak mu tam.....aha rydzyka od radia ma ryja

      • 1 0

    • O, ile ja wiem to wyznawcy Pisu byli przeciwnikami Unii (1)

      • 13 3

      • To prawda że niestety ale nasi dali ciała. Kolej regionalna jest w rozsypce.

        Może i nawet lepiej jeśli przyjdzie PiS. Zwolnia wszystkich mało efektywnych z UM a za cztery lata znów platforma zatrudni nowych.. Być może takich którym się chce pracować.

        • 0 0

  • Tylko Pindolino (6)

    pendolinem po triciti

    • 6 24

    • (1)

      Tak bo Polregio to się nie da. Takie tłoki do Tczewa, Malborka. Bród smród i ubóstwo.

      U nas nawet wizji rozwoju nie ma na kolejne lata. Tylko mnoży się społeczki...

      • 1 0

      • Pamietaj że Urząd Marszałkowski w zasadzie nie ma żadnej spółki kolejowej na głowie. Mają spokojne główki i kasa leci na konto. Robią przetarg na przewozy na rok dwa i z głowy.

        Kogo interesuje pasażer w tym województwie. Komfort.. Pffff...
        Juz nawet woj warm-mazurskie robi zakupy bo widzi że Państwowy przewoźnik nie jest partnerem do rozmów.

        A nasi plażing... Bo zawsze można powiedzieć że to Państwowy przewoźnik zawinił.

        • 0 0

    • PKM i garstka ludzi w środku (2)

      Jak to zarobi na siebie? Adamowicz będzie dotował bilety jak za komuny.
      Kiedy to się zwróci tym wolnorynkowca z PO

      • 0 0

      • E, znaffca! Naumiej się końcówków!!

        WolnorynkowcOM!

        • 0 0

      • Ty jesteś ograniczony. Kolej jest jednym z czynników rozwoju miast - i to nigdy się nie zwraca.

        • 0 0

    • pitolino, pitolino, a karawana jedzie dalej

      • 0 0

  • W normalnej firmie zrobiliby rozeznanie w temacie, kupili odpowiednie pociągi, które w kilka lat by się zwróciły (7)

    a w PKP przez kilka lat się przymierzają do zakupu, w końcu kupują najdroższe pojazdy które nigdy się nie zwrócą i w rezultacie firma ponosi stratę, zamiast zysku.

    • 76 4

    • (2)

      Z koleją regionalna w woj Pomorskim jest jeszcze gorzej więc nie narzekaj.

      Skm to luksus w porównaniu do Polregio. Urząd Marszałkowski tak zaniedbal tego przewoźnika.. W skali kraju o nas mówią!!

      Inne województwa kończą wymianę taboru a nasze... Nie zaczęły i nie widać szans aby się to zmieniło.

      Pomogą tylko zwolnienia w urzedzie Marszałkowskim. Co oni robią te godziny za tymi biurkami?

      • 2 2

      • właściciel (1)

        to może zainteresuj się kto jest większościowym akcjonariuszem przewozów regionalnych i do niego skieruj swoje żale (dla ułatwienia dodam że to Agencja Rozwoju Przemysłu) i wyjaśnij co ma wspólnego marszałkowski

        • 0 0

        • Widzisz. Reprezentujesz typowe dla tego województwa myślenie. Czyli niech wszystko leży odłogiem bo się nie da.

          Pamiętaj że nowe pociągi kupujesz dla województwa i tylko je udostępniasz Polregio. Czyli zawsze będą na stanie majątkowym województwa.

          To dobry początek aby budować zaplecze taborowe aby w przyszłości powołać własną spółkę kolejową.

          Nie można nic nie robić latami...i ufać że że Polregio kupi nowe jednostki. Cała Polska się z nas śmieje. Uciekli nam przynajmniej te 10-15 lat do przodu.

          • 0 0

    • (3)

      Zapewne dobrze zarządzana firma lepiej by sobie poradziła od komunistycznie zarządzanej obecnie SKM. Ale prywatna firma na miejsce SKM się nie sprawdzi, bo na komunikacji miejskiej nie zarabia się. Zazwyczaj bilety pokrywają 1/3 kosztów. Więc taki prywaciarz i tak musiałby otrzymywać pieniądze od samorządu. I tak wyglądałaby pseudoprywatyzacja.

      • 7 1

      • Nie zarobisz na przewozach

        Ale można pomyśleć o jakiś mechanizmach finansowania jak np %spoznien przekładając się na kasę itp

        • 0 0

      • Dokładnie

        Poza tym. Taki prywaciarz nie miałby konkurencji, więc de facto nie funkcjonowałby jak inne podmioty na wolnym rynku.
        A jakby sprzedano firmę zachodnim inwestorom, to oni z kolei podnieśli by ceny biletów 3 krotnie i zyski transferowali na zachód.

        • 4 1

      • I tak i nie, zarząd jest tak bezczelny że zapomniał o klientach tego burdlu.

        • 3 0

  • (3)

    Jak by SKM miała jeszcze więcej właścicieli byłoby łatwiej. ;)

    • 41 7

    • (1)

      Logika urzędu Marszałkowskiego...
      Kupić pociągi na v160 na trasy lokalne do 60km/h a na trasy regionalne przystosowane do prędkości 160-200km/h dają 40letnie trupy które jadą z maksymalną prędkością 100km/h

      • 4 2

      • Tej logiki chyba nikt nie rozumie.
        Podejrzewam że oni sami jej nie rozumieją ale idą w zaparte.

        Brakuje tam człowieka z jajami.

        • 0 0

    • Nic nowego

      W skutek tej przepychanki między UM i PKP zaczęło brakować pociągów żeby w ogóle tą trasę obsługiwać. Pasażerów przybywa, pociągów i kursów ubywa. Nikt z decydentów SKM nie jeździ więc mają to w nosie, ot taka Polska w pigułce.

      • 2 0

  • Kiedy powrót do sprawdzonych wzorów? (2)

    Osoby pamiętające trójmiejską SKM z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, czyli tzw. EW 90, nie mogą zrozumieć, dlaczego nowo zamawiany tabor nie potrafi się choćby zbliżyć do tamtego ideału. Czy to nie jest tak, że ludzie zamawiający tabor nie mają pojęcia, o co chodzi w SKM, bo sami nie dojeżdżali do pracy SKM, tylko swoimi samochodami? I pomyśleć, że tamte "kolejki" były zaprojektowane i skonstruowane prawie 100 lat temu, a były wygodne dla pasażerów i oszczędne w eksploatacji!

    • 9 0

    • (1)

      Bo były za darmo z Niemiec to były dobre. Gdyby wtedy Polacy własne zbudowali lub zamówili to by nie były takie tylko takie jak teraz. Co nie zmienia faktu ze skm zarządzają wyjątkowi idioci, którzy maja jakaś swoją, oderwana od rzeczywistości wizje na koleje aglomeracyjno-regionalne

      • 1 0

      • -wioskowe

        większosć stacjo w drodze do Słupska (ze Słupskiem włącznie) to nie są jakieś metropolie

        • 0 0

  • Podwyżka

    To skoro chcą wziąć kredyt i starają się o dofinansowanie to dlaczego podwyżkę cen biletów tłumaczyli chęcią zakupów nowych składów? Ceny wzrosły a kasa i tak będzie z innego źródła... A syf i wieczne spóźnienia/opóźnienia jak były tak są i będą na wieki wieków...

    • 3 0

  • Lepiej późno niż wcale. Trzymam kciuki za powodzenie tej akcji.

    • 2 0

  • Niech walcza jak Pudzian z Popkiem

    • 1 0

  • Wagony dla bydła jak w mongolii

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane