• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • 300mln to smieszna suma zmarnowali 10 razy wiecej władze miasta. (5)

    staidon miliard złotych i 40 mln straty rocznie,ECs kolejne miliony straty muzeum 500mln zł na hale która pokazuje głownie zdjęcia stare.
    Mozna tak długo wymieniac ile set milionów marnuja wladze Gdańska rocznie a tu sie okazuje ze niema marnych 300mln na nowe pociagi które powinny byc juz wymienoone 20lat temu!!
    PO podobnie ja Wladze gdańska ma gdzies mieszkanców licza sie tylko to co maga nakrasc i jakie stołki moga dla kolesiów wybudowac za setki milionów złotych podatnika!

    • 18 12

    • byle co jesz i byle co piszesz wyznawco pisowski i jak to pisuś

      analfabeta , pisz ze słownikiem bo robisz błędy.

      • 5 4

    • lepiej wstawić pisowskich Misiewiczów ,którzy też kradną ,

      myślisz ,że jak się nazywają prawo i sprawiedliwość to są oazą uczciwości ,naiwniaku .

      • 5 4

    • przeczytaj wypowiedz Anny z tej samej strony ,rewelacja

      • 0 1

    • Naucz się pisać po polsku, bo jeśli myślisz, jak piszesz (a na to wygląda) to masz we łbie sieczkę!

      • 2 2

    • lemingi pisze jak chce własnie nazłosc takich bezmózgowcom jak wy :)

      • 0 0

  • super informacja (3)

    Bardzo dobrze! Zwiększenie taboru jest potrzebne, szczególnie rano i w godzinach popołudniowych SKMki są przepełnione! Wzrosły ceny biletów, więc pieniądze powinny się znaleźć!

    • 9 3

    • W świętego Mikołaja też wierzysz?

      • 0 0

    • (1)

      :) tabor regionalny na 160km/h na trasach do 80km/h...

      Juz lepiej oddać te składy dla regionu czyli przewozów Regionalnych przynajmniej przestaną się z Pomorza śmiać..

      • 0 0

      • UM mówi... To nie nasza spółka :) :) więc nic nie kupuje.

        Ciekawe kiedy to rąbnie.

        • 0 0

  • Pomorskie ma najstarszy tabor w całej Polsce (4)

    czas na zmiany
    lub na zmianę Marszałka
    wybory coraz bliżej

    • 23 6

    • (1)

      Nie prawda Żuławska Kolej Dojazdowa ma starszy :-)))

      • 3 0

      • Dowcipnis xd a nie prawda.
        Bo niektóre składy Polregio są starsze :p bo nie modernizowane.

        • 0 0

    • (1)

      Potrzebna jest zmiana pokoleniowa w UM. Młodzi prężni...zamiast komunistycznych 50-70 latków.

      • 1 1

      • Na wysoko rozwinięty niedaizm pomagają tylko zwolnienia. Wówczas przychodzi młody i robi to bo nie wie że tego się nie da zrobić.

        • 0 0

  • Mały był Hitler ,Stalin ,Mussolini, Mao, Bonaparte, Putin i Kaczor (3)

    wygląda na to ,że wyznawcy Pisu potrzebują dyktatora ,a śmiać mi się chce ,bo jeszcze zobaczycie jak Was Pis z Kaczorem wy**cha ,wtedy nie beczcie w poduchę. Każda partia to karierowicze i kombinatorzy ,ale najgorsza z nich to Pis.

    • 9 8

    • już nie mówiąc o Nowoczesnej, PO, PSL i SLD (1)

      • 4 1

      • Nie musisz się podszywać pode mnie ,przecież napisałam ,że każda partia to

        karierowicze ,czytaj uważnie ,albo pomału ,a gdy nie rozumiesz to poproś jakiegoś inteligentnego pisiora by ci wytłumaczył ,oczywiście gdy takiego znajdziesz w waszych szeregach .

        • 1 1

    • PiS to partia ludzi leżących pod krzyżem a mających nienawiść w sercu.

      Ale spójrzmy realnie i krytycznie na tych których wybrqlismy. PO zaniedbalo przewozy regionalne w masakrycznie sposob. Inne województwa kończą wymianę składów my nadal nie zaczęliśmy... My powołujemy dziesiątki społeczek a takie woj Wielkopolskie ma jednego prężnego przewoźnika.

      Co robiła PO przez te 15lat?spali? Mają jakąś wizję zmian?

      • 0 2

  • Brakuje informacji (3)

    ile obecnie SKM posiada taboru. Te 10 nowych to jaki procent całego taboru?

    • 15 0

    • 24,456%

      • 3 0

    • (1)

      Mam nadzieję że dofainsnowania nie będzie skoro unia dała na remont starych jednostek...

      Po co remontowalismy za setki milionów żeby teraz to zlomowac?

      • 1 1

      • Gdzie tu logika? Zamiast kupić nowe jednostki remontuje się za grube miliony stary złom.
        A teraz co? Złomujemy nowo wyremontowane jednostki bo wizja się zmieniła?

        • 1 0

  • Impulsy są złe. (1)

    Nie nadają się , bo są za wąskie i jest mało w nich miejsca i drzwi. Powinny być pociągi tak szerokie jak en57akm i klimą , a nie wynalazki jak impulsy.

    • 20 2

    • Impulsy te składy powinny byc dla Polregio. To składy regionalne przystosowane do prędkości 160km/h.

      Skm potrzebuje w większości składów aglomeracyjnych. Duża liczba drzwi prędkość maks 80km/h

      • 7 0

  • Dłuższe SKM (2)

    Niech kupią tylko aby były długie i przestronne bo tłok w godzinach szczytu jest mocno nasilony i zero komfortu. Wówczas wiecej ludzi mniejsze korki większe zadowolenie

    • 11 2

    • (1)

      Potrzebny byłby zakup 50 jednostek zaprojektowanych wprost dla SKM.

      Niestety ale kupią składy regionalne zamiast aglomeracyjnych

      • 4 0

      • Trochę kupią tu trochę tam.. Pozniej będzie tabor kilku producentów. Co podniesie koszta eksploatacji. Więc podniesie się ceny biletów.

        Urząd Marszałkowski powinien w końcu zająć się przewozi na Pomorzu. Może warto odkupić skmke i ja dofinansowac następnie połączyć z odkupionym oddzialem Polregio?

        Bez wizji na przyszłość będzie tylko gorzej.

        • 0 0

  • Niech walczą o dofinansowanie (2)

    Najstarsze czynne składy SKM pochodzą bodajże z 1969 roku. Nie twierdzę, że nie spełniają swojej funkcji ale przez 48 lat sporo się zmieniło i chyba już czas żeby te zasłużone składy przeszły na emeryturę.

    • 8 0

    • (1)

      A regionalne maja że 100 lat

      • 1 0

      • Te są UM skoro im zlecił przewozy.. Więc nikomu nie zależy aby było normalnie.

        • 0 0

  • To zasłona dymna.

    Fundusze przeznaczą na "dofinansowanie" PKM a od września, kolejna podwyżka cen biletów na SKM i stare składy.

    • 4 2

  • Logika naszego urzędu transportu UM.
    Kupić pociągi na 160-200 km na trasy do 60km a na trasy do 160-200km/h dają pociągi 50letnie z maksymalną prędkością 100km/h

    Zaczynam wątpić w ten Urząd Marszałkowski

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane