• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • zlodziejski zarzad

    Podniesli ceny biletow argumentujac to zakupem nowych skladow. Polowe daje unia, a druga z kredytow. Banda. Wywalic dziadow z zarzadu.

    • 12 0

  • Odpowiednie dla 3city pociągi zezłomowano...

    Już w 1974 roku SKM ( wtedy PKP) otrzymała 28 pociągów EW-58. Wszystkie zmarnowała, przez nieodpowiedni, w stosunku do złożoności konstrukcji, poziom bazy naprawczo - obsługowej ,oraz niewydolność sieci zasilającej i niedostatki energii elektrycznej na cele trakcyjne. Niedawno niemal wszystkie (poza jednym niesprawnym) zezłomowano. Miały więcej wejść - drzwi, lepsze od nadal eksploatowanych (i o wiele starszych ! ) EN-57 przyspieszenie. Ale w SKM się nie da, bo co z tego, że mają bazę naprawczą jak się nie da...

    • 10 0

  • (1)

    Niech walczy. Trójmiejska SKM-ka to najgorszy stan pociągów w Polsce.

    • 10 0

    • Polregio w Gdyni bije ich na głowę.

      • 0 0

  • Bez sarkazmu

    Wymiana taboru raz na 35 lat. Następna w 2052. Bez odbioru.

    • 12 0

  • Czyli całkowita wina jest po stronie województwa. Co warto podkreślić: Bastionu PO.

    Nic a nic by nie zaszkodziłaby im wieloletnie umowa, bo i tak przez jeszcze wiele wiele pokoleń nikt inny do przetargu się nie zgłosi. I tak nie mieliby władzy nad PKP i tak. Ale za to pasażerowie mieliby swoje nowe pociągi.

    Walczą bezcelowo, peowskie urzędniki, a pasażerowie cierpią.

    • 9 4

  • Oni nie powinni dostac diofinansowania, to g***no powinno upasc, zeby powstalo cos sensownego, od podstaw bo za kilka lat bedzie ten sam obraz nedzy, nie ma kasy itd...

    • 9 0

  • jeden (1)

    Jak się uda choć jeden nowy pociąg kupić, to będzie duży sukces. Ja uważam, że nic nie wyjdzie z tego i w Pomorskim nie będzie nowych składów SKM czy też Przewozów Regionalnych. Jak do chwili obecnej nie kupili, to już nie kupią nigdy.

    • 4 0

    • Szybciej kupi Skm niż UM dla Polregio.

      • 0 0

  • Zlikwidować SKM. Jaka to kolej miejska jak oni wolą po wiochach jeździć, a nie po trójmieście

    Pociągi chcą przystosowane do wioch a nie ruchu po mieście

    • 9 1

  • Transport zbiorowy to powinien byc priorytet u urzedasów i natym nie powinno sie oszczedzac

    Ale niestety u nas brakuje kasy na wszystko tylko nie na kaprysy POLityków!!!
    mogą wydać na muzeum 500milionów ,ale to dodatkowe nowe 100 miejsc pracy dla kolesiów polityków każdy dostanie po 10K na rękę.A transport tam się już nie da nic zrobić stołki są przepełnione. A skoro ludzie sie nie buntują bo wystarczy im głupią bajeczkę wcisnąc ze sie nie da to poco zmieniać ?
    Stary zlom tylko odmalować i niech lemingi płaczą i płacą :) Jeszcze podniesiemy ceny biletów bo malowanie kosztuje :)

    • 5 0

  • Skm=syf+kiła+mogiła

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane