• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • dlaczego SKM nie jeżdzi co 6 minut? pół godziny trzeba czekać jak ucieknie

    • 9 0

  • Kiedy powrót do sprawdzonych wzorów? (2)

    Osoby pamiętające trójmiejską SKM z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, czyli tzw. EW 90, nie mogą zrozumieć, dlaczego nowo zamawiany tabor nie potrafi się choćby zbliżyć do tamtego ideału. Czy to nie jest tak, że ludzie zamawiający tabor nie mają pojęcia, o co chodzi w SKM, bo sami nie dojeżdżali do pracy SKM, tylko swoimi samochodami? I pomyśleć, że tamte "kolejki" były zaprojektowane i skonstruowane prawie 100 lat temu, a były wygodne dla pasażerów i oszczędne w eksploatacji!

    • 9 0

    • (1)

      Bo były za darmo z Niemiec to były dobre. Gdyby wtedy Polacy własne zbudowali lub zamówili to by nie były takie tylko takie jak teraz. Co nie zmienia faktu ze skm zarządzają wyjątkowi idioci, którzy maja jakaś swoją, oderwana od rzeczywistości wizje na koleje aglomeracyjno-regionalne

      • 1 0

      • -wioskowe

        większosć stacjo w drodze do Słupska (ze Słupskiem włącznie) to nie są jakieś metropolie

        • 0 0

  • Wagony dla bydła jak w mongolii

    • 2 0

  • Niech walcza jak Pudzian z Popkiem

    • 1 0

  • Lepiej późno niż wcale. Trzymam kciuki za powodzenie tej akcji.

    • 2 0

  • Podwyżka

    To skoro chcą wziąć kredyt i starają się o dofinansowanie to dlaczego podwyżkę cen biletów tłumaczyli chęcią zakupów nowych składów? Ceny wzrosły a kasa i tak będzie z innego źródła... A syf i wieczne spóźnienia/opóźnienia jak były tak są i będą na wieki wieków...

    • 3 0

  • Ceny biletów (1)

    Rozumiem że jesli nie uda sie kupić to ceny biletów będą takie jak przed podwyżka?:)))))

    • 1 0

    • Dokładnie!!!

      Pzdr

      • 1 0

  • Ale wy macie problemy... Przejedzcie się Polregio do Tczewa, Malborka, Smetowa, Elbląga.

    Później dopiero narzekajcie na Skm.

    • 1 0

  • (1)

    Kiedy nieudacznictwo "dobrej zmiany" zagrozi zwrotem przez Polskę funduszy na projekty kolejowe, rząd będzie skłonny do rozmów na temat skomunalizowanie SKM. PO też dało tu ciała, bo można to było załatwić kilka lat temu, ale miejmy nadzieję, że to co służy wyłącznie naszemu regionowi - będzie własnością jego mieszkańców a nie partyjnych nominatów z Warszawy. Amen.

    • 1 2

    • kiedy przestaniesz chwalić sie głupotą?

      • 0 0

  • Jakoś marszał za rządów PO takich POstulatów nie stawiał Nowakowi????

    Typowe dla PO kłamstwa. Chodzi tylko o władzę i stołki dla kolegów PO.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane