• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • Oni nie powinni dostac diofinansowania, to g***no powinno upasc, zeby powstalo cos sensownego, od podstaw bo za kilka lat bedzie ten sam obraz nedzy, nie ma kasy itd...

    • 9 0

  • Czyli całkowita wina jest po stronie województwa. Co warto podkreślić: Bastionu PO.

    Nic a nic by nie zaszkodziłaby im wieloletnie umowa, bo i tak przez jeszcze wiele wiele pokoleń nikt inny do przetargu się nie zgłosi. I tak nie mieliby władzy nad PKP i tak. Ale za to pasażerowie mieliby swoje nowe pociągi.

    Walczą bezcelowo, peowskie urzędniki, a pasażerowie cierpią.

    • 9 4

  • Bez sarkazmu

    Wymiana taboru raz na 35 lat. Następna w 2052. Bez odbioru.

    • 12 0

  • Odpowiednie dla 3city pociągi zezłomowano...

    Już w 1974 roku SKM ( wtedy PKP) otrzymała 28 pociągów EW-58. Wszystkie zmarnowała, przez nieodpowiedni, w stosunku do złożoności konstrukcji, poziom bazy naprawczo - obsługowej ,oraz niewydolność sieci zasilającej i niedostatki energii elektrycznej na cele trakcyjne. Niedawno niemal wszystkie (poza jednym niesprawnym) zezłomowano. Miały więcej wejść - drzwi, lepsze od nadal eksploatowanych (i o wiele starszych ! ) EN-57 przyspieszenie. Ale w SKM się nie da, bo co z tego, że mają bazę naprawczą jak się nie da...

    • 10 0

  • zlodziejski zarzad

    Podniesli ceny biletow argumentujac to zakupem nowych skladow. Polowe daje unia, a druga z kredytow. Banda. Wywalic dziadow z zarzadu.

    • 12 0

  • Tak już SKM zbiera na skaldy drastycznie podwyższając ceny biletów co tam tyle lat nic nie nazbierali przy kursowaniu prawie 60 letnich składów a teraz przez ile czasu,5, 10 . lat ma się skład zwrócić - u to ta kwietniowa podwyżka prawie dwu cyfrowa z pewnością nie była ostatnia

    • 2 1

  • Mały był Hitler ,Stalin ,Mussolini, Mao, Bonaparte, Putin i Kaczor (3)

    wygląda na to ,że wyznawcy Pisu potrzebują dyktatora ,a śmiać mi się chce ,bo jeszcze zobaczycie jak Was Pis z Kaczorem wy**cha ,wtedy nie beczcie w poduchę. Każda partia to karierowicze i kombinatorzy ,ale najgorsza z nich to Pis.

    • 9 8

    • już nie mówiąc o Nowoczesnej, PO, PSL i SLD (1)

      • 4 1

      • Nie musisz się podszywać pode mnie ,przecież napisałam ,że każda partia to

        karierowicze ,czytaj uważnie ,albo pomału ,a gdy nie rozumiesz to poproś jakiegoś inteligentnego pisiora by ci wytłumaczył ,oczywiście gdy takiego znajdziesz w waszych szeregach .

        • 1 1

    • PiS to partia ludzi leżących pod krzyżem a mających nienawiść w sercu.

      Ale spójrzmy realnie i krytycznie na tych których wybrqlismy. PO zaniedbalo przewozy regionalne w masakrycznie sposob. Inne województwa kończą wymianę składów my nadal nie zaczęliśmy... My powołujemy dziesiątki społeczek a takie woj Wielkopolskie ma jednego prężnego przewoźnika.

      Co robiła PO przez te 15lat?spali? Mają jakąś wizję zmian?

      • 0 2

  • Chodziło mi o skm a nie dom :)

    • 0 0

  • Panie Michale jest szansa aby opisać kolej regionalna? Polregio z Gdyni.

    Rynek Kolejowy nie może doprowadzić się odpowiedzi na listy.

    Może Panu uda się odwiedzić UM i zapytać o strategie rozwoju dla tego przewoźnika.
    Coś musi być powodem takiego zaniedbania przewoźnika.

    • 3 0

  • Mogą mieć problem ze spłatą

    jak w weekendy puszczają skm-ki co pół godziny. Ludzie się zniechęcają i nie jadą.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane