• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chciała kupić jeden pociąg, ale nie było ofert

Michał Brancewicz
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów. 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów.

Żadna firma nie zgłosiła się do przetargu na dostawę co najmniej jednego nowego pojazdu dla SKM z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 składów. Spółka miała przeznaczone na ten cel 49,5 mln zł netto.



Czy SKM uda się kupić wszystkie 10 pociągów?

O potrzebie wymiany wysłużonego taboru SKM, którego średnia wieku przekracza 30 lat, mówi się od wielu lat.

Przewoźnik też dostrzega ten problem i od dawna zapowiada zakup nowych składów, ale ich liczbę uzależnia od długości kontraktu przewozowego z Urzędem Marszałkowskim. Obecnie jest on zawarty na pięć lat, a SKM chce, by trwał on co najmniej dziewięć.

Pytania o pociąg z Europy i Azji



Dlatego w tym momencie spółkę stać na zakup jednego pociągu. I właśnie taki przetarg, z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 sztuk, został rozpisany w maju.

Był on poprzedzony konsultacjami rynkowymi z producentami taboru kolejowego. Jak informowali kolejarze, zainteresowanie było spore, a pytania i uwagi zgłaszały firmy z Polski, Europy, a nawet Azji.

Jednak gdy przyszło do konkretów, czyli rozstrzygnięcia przetargu, okazało się, że nie wpłynęła ani jedna oferta.

Przy okazji dowiedzieliśmy się jednak, że SKM Trójmiasto było gotowe przeznaczyć na zakup pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz pierwszej partii sprzętu do utrzymania nowego taboru kwotę 49,5 mln zł netto.

Parametry pociągu, jaki chce kupić SKM Trójmiasto:


  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

20 miesięcy na dostawę pierwszego pociągu



Nowy pociąg miał pojawić się w Trójmieście w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania umowy. Gdyby SKM zdecydowała się zamówić więcej sztuk, to miałyby one trafiać na tory co dwa miesiące, a ostatni, 10. EZT, miał być dostarczony 31 października 2023 r.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie. Oba pojazdy kursują jako jeden skład.

44 pociągi dla Pomorza



W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
Jeszcze w lipcu Samorząd Województwa Pomorskiego zamierza ogłosić przetargi na zakup po jednym nowym pociągu na linię SKM i na trasę PKM po elektryfikacji z opcją rozszerzenia odpowiednio do 30 i 14 sztuk pojazdów. To oznacza, że w ciągu 3-4 lat Urząd Marszałkowski zamierza kupić 44 pojazdy.

Opinie (180) 1 zablokowana

  • co chcial struk kupowac jak nie bylo sprzedazy?

    przeciez ten gosc to idiuota.

    • 3 2

  • pociągi dla SKM (1)

    ...hmm... mając dzisiaj 65 lat z hakiem, przypominam sobie - z łezką w oku - moje pierwsze podróże trójmiejską SKM - w latach 60-tych ubiegłego stulecia. To były poniemieckie pociągi uzyskane w ramach reparacji powojennych. Każdy wagon miał po 4 drzwi z każdej strony, zatem wymiana pasażerów na każdym przystanku była błyskawiczna. Nie było klimatyzacji, a siedzenia dla pasażerów skonstruowane były z drewnianych listewek. Pociągi rozpędzały się błyskawicznie i równie skutecznie hamowały. To było proste, tanie i skuteczne. I tylko dzisiejsi myśliciele od komunikacji nie potrafią wymyślić czegoś równie prostego, taniego i skutecznego. Zapewne dumają o podróżach w kosmos. Ot, i wszystko...

    • 9 0

    • W Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie stoi ten poniemiecki "Modrak" EW90-12 w żółto-niebieskim malowaniu i tablicą rozkładową "Gdynia Chyl"

      • 2 0

  • krótkie składy (3)

    Tylko niech nie kupują jak Polregio krótkich składów bo w godzinach szczytu za mało miejsca i trzeba stać , i jeszcze jedno czy siedziska mogą być szersze, wielu mężczyzn i kobiet ma nadwage, jak siedzi taka jedna osoba z otyłością to mało miejsca aby siadać obok, takich osób jest bardzo dużo .

    • 3 9

    • ta nadwaga to torebka, siateczka itp.

      Co to pomysły, że takie rzeczy muszą być na siedzeniu. I nie mówię tu o sytuacji gdy to leży na siedzeniu obok. Siedzą dwie osoby obok siebie, a ta jedna jeszcze umiewszcza między sobą, a np. ścianką, swoją torebkę czy inne manatki.

      • 4 1

    • Minus za dzielenie ludzi na mężczyzn i kobiety (1)

      Zgłoszone do moderacji

      • 1 4

      • Krzyknij na ulicy człowieku! i napisz ile kobiet się obejrzało.

        • 1 1

  • najstarszy tabor w Polsce, najgorsza komunikacja zbiorowa w trojmiescie

    i lepiej nie bedzie, ktos przespal dobry czas na zmiany, z jednej strony cisnie sie mieszkancow, ogranicza parkowanie, kroi na kazdym kroku a w zamian - skansen na torach, niedlugo znowu podwyzka biletow za podrozowanie w zabytku, gdyby ta graty chociaz czesciej jezdzily i sklady mialy dluzsze, a tak ciasnota, duchota i jeszcze czekaj 30 min, dworzec w Gdansku to kolejna porazka,

    • 3 3

  • Ja już się takich przetargów naoglądałem w których nikt nie chciał brać udziału

    Rekordowy mial 198 stron, a zamawiający nie deklarował zupełnie ilości odbioru sprzętu ;)
    W innym chcieli abym dołączył do stworzyszenia jakiegoś Hamerykańskiego o tym, że u nas się "czarnych nie bije".. Ogólnie dramat bywa też i w przetargach. Na ten co miał 198 stron "dziwnym przypadkiem" cała branża nie wysłała ofert :) :)

    • 1 1

  • Jak chodzi wysokości opłat i podatków to zasłaniają się berlinem czy innymi

    rozwiniętymi miastami w europie którym chcą dorównać, ale jak chodzi o infrastrukturę czy komunikację miejską to już nie chcą się porównywać i dotrzymać standardu

    • 1 1

  • nowe?

    A po co nowe, stare przecież jeżdżą, co ludzie zrezygnują z korzystania? a mają wybór?

    • 1 0

  • Państwowe czyli niczyje

    Problem SKM polega na tym, że jest to nadal PKP... Państwowe czyli niczyje.
    SKMka obsługuje linię z Gdańska do Wejherowa i trochę pociągów PKM, a w spółce jest zatrudnionych około 1000 ludzi!!!
    I to nie mówimy o ludziach pracujących w torach którzy są niezbędni do funkcjonowania przewozów. Mówimy o 3 piętrach niekończących się korytarzy urzędników którzy siedzą i za wiele nie robią. Stanowiska stworzone tylko po to, a żeby rodzina i znajomi Pana Prezesa, Dyrektora i innych Naczelników brała wynagrodzenie i wyciągała pieniądze ze spółki... Przez co nie ma pieniędzy na tabor i jego naprawy. Jak to mówi klasyk "Taki mamy klimat". Jeżeli chcemy kolei z prawdziwego zdarzenia musimy odpaństwowić SKMke, wyrzucić ze stołków władze firmy i zredukować pracowników biurowych do minimum.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane