• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka dostanie z UE 160 mln zł na 10 nowych składów

Maciej Naskręt
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r. Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r.

SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów. Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.



Co jest największą bolączką w SKM?

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie inwestycji w poprawę transportu w Polsce.

Projekt przygotowany przez PKP SKM Trójmieście, przy współpracy DS Consulting, dotyczący zakupu przez spółkę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, został wysoko oceniony przez CUPT - 96,61 punktów na 100 możliwych do uzyskania - i zajął drugie miejsce w tym konkursie.

Oznacza to, że trójmiejski przewoźnik może otrzymać 160 milionów złotych unijnego dofinansowania na zakup tych pociągów. To 50 proc. wartości planowanego zamówienia.

- Przed nami konieczność pozyskania pozostałej kwoty niezbędnej do zakupu tych pojazdów. Najbardziej prawdopodobne opcje to emisja obligacji lub kredyt. Analizujemy rynek, by wybrać najkorzystniejszy wariant - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM w Trójmieście.
Warto podkreślić, że do skutecznego sfinalizowania takiej transakcji i przychylnej oceny instytucji finansowych, które mogłyby pomóc sfinansować ten zakup, niezbędna jest długoletnia umowa przewozowa. Władze SKM liczą w tym zakresie na przychylność organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Harmonogram przygotowany przez naszą spółkę zakłada pozyskanie pierwszego pociągu pod koniec 2021 r. Ostatni mamy nadzieję otrzymać w drugiej połowie 2023 roku. Pojazdy te będą eksploatowane na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork - mówi Złotoś.
Nowe składy mają mieć 150 metrów długości. Jeżeli będą to obecnie produkowane Impulsy czy Elfy 2, muszą mieć co najmniej siedem członów. Wśród wymogów jest prędkość maksymalna 140 km/h, klimatyzacja oraz liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (218) ponad 10 zablokowanych

  • Zbyt duże przerwy między SKM a peronem, starsze osoby mają problemy przy wsiadaniu

    • 4 0

  • (2)

    po rzadzila 8 lat pytam czemu w tedy nie dali skm ki swoim kolegom z pomorza

    • 6 2

    • SKM to spółka z udziałami (1)

      Mogli oddać ale według unijnych przepisów byłaby to niedozwolona pomoc publiczna jak z lotniskiem w Gdyni!!! Te udziały niestety trzeba wykupić a na to nie ma pieniędzy żaden samorząd.

      • 0 0

      • Co za głupoty!!!

        Trochę mylisz pojęcia. No i PKP jako spółka prawa handlowego nie może nić oddawać lecz sprzedać.

        • 0 0

  • Kolejki to mogą być do sklepu. Po torach jeżdżą pociągi!

    • 1 1

  • Czemu nie ma opcji ALL?

    • 0 1

  • ja pierd........ (1)

    2021 pierwszy sklad hahahahhahahahahaahah wielu nie dozyje

    • 3 2

    • to tylko 4 lata

      Co to znaczy wobec prawie 30 lat bez wspólnego biletu

      • 1 0

  • Obligacje SKM

    to będzie jak Amber Gold 2

    • 2 1

  • Największą bolączką jest... (9)

    Brak wspólnego biletu na SKM, autobus i PKM....

    • 131 8

    • ?? (2)

      Przecież jest bilet metropolitalny. O czym ty piszesz?

      • 2 8

      • (1)

        Ale tylko okresowe...

        • 0 0

        • A 24 godz. To co.

          • 1 2

    • W innych miejscach w Polsce jakoś się mogli dogadać... (2)

      A tutaj średniowiecze.
      To zapewne tak dla promocji Trójmiasta wśród turystów - można zebrać X rodzajów pamiątkowych biletów.

      • 24 0

      • (1)

        Skoro w trojmiescie wygtywaja caly czas ci sami prezydenci to znaczy ze mieszkancom wcale na tym nie zalezy.

        • 7 3

        • To SKM jest problemem by się dogadać, a oni należą do PKP

          • 1 2

    • Kłamiesz (2)

      Na jak dojadę kupiłem ostatnio wspólny bilet za 10 PLN na 24h. drogi, ale się udało kupić.

      • 2 7

      • Kłamiesz

        • 3 0

      • Idź do kiosku

        • 5 1

  • Mie dla metra (2)

    Byle nie pociągi w stylu metro. Wolę starą szkołę.

    • 8 18

    • Własnie powinny być typu metro bo obecne nie są dostosowane do ruchu po mieście (1)

      Za mało drzwi,, tłok i zbyt wolna wymiana pasażerów

      • 7 1

      • Nie dla Newaga

        Te nowe składy od Newaga zupełnie nie nadają się do miasta. Zbyt dużo miejsca zabierają siedzenia, za mało miejsc stojących. Powinny jeździć np. do Słupska

        • 1 0

  • (3)

    a tak narzekają na tą unię a bez jej pieniędzy trudno by było

    • 14 10

    • (1)

      Na świecie są 193 państwa, w unii całe 28! Jak ta reszta funkcjonuje bez tej cudownej unii to jest jakiś skandal! Unia powinna je albo wcielić albo zlikwidować!!! To jest zamach na demokrację! A pieniądze ma z podatków ludzi, zwykłych ludzi!

      • 6 5

      • No właśnie jak?

        • 0 0

    • A ta unia to jak zarabia? Produkuje coś? Sprzedaje?

      • 6 6

  • Hmmm

    Będzie można teraz usiąść wygodnie i odwołać więcej pociągów. W końcu ludzie z pracy do domu nie muszą wracać.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane